![]() |
My CityCloud lanserat - Sveriges svar på EC2
I förra veckan lanserades sveriges första äkta drift i molnet tjänst (cloud computing) som fungerar i likhet med Amazon EC2. Dvs du kan skapa servrar med olika hårdvaruprofiler och operativsystem på bara minuter. Man betalar per timme och bara för det som man verkligen använder. Flexibilitet har varit molnets stora fördel - med prissättningen vi har känner vi att även nu priset är en stor fördel mot många andra sätt att drifta.
Läs gärna Computer Swedens artikel här om tjänsten: http://computersweden.idg.se/2.2683/...utmanar-amazon Vi skulle gärna få lite feedback, om du har tid och intresse, speciellt om du kört Amazons EC2. Skicka gärna privat feedback om vad du anser kan förbättras och saker du själv skulle vilja se. Generella kommentarer mottages självklart tacksamt också. Vi kör tjänsten i beta under november. Du kan enkelt skapa ett kostnadsfritt konto genom att gå till: www.mycitycloud.se Tusen tack i förväg! |
Spännande. Vore skönt att kunna köra några burkar i Sverige, för bättre latens hit. Priserna är mycket bra med svenska mått mätt.
Några frågor: - Var hittar jag API-dokumentationen? - Har ni någon lösning motsvarande Amazons Elastic IP? - Körs allting i samma datahall? - Kan man få Debian och CentOS på burkarna? |
Vad är en "äkta molntjänst". Och varför tror ni att ni var först?
https://witsbits.com/ http://en.server.se/ + Alla andra VPS-leverantörer. |
Prissättningen är väl ok, dock blev jag förvånad över att City Network tar 19 kr/mån per extra IP-adress.
Märkligt nog kostar extra dataöverföring 0,50 kr/GB samtidigt som 500 GB ingår i det minsta paketet som kostar 135 kr/mån (0,27 kr/GB). |
Hej! jag har kört EC2 under ett par år, och har "prenumeration" hos dem för att få ner priset något. Ni verkar, trots prenumerationen, något lite billigare. Jag är intresserad av att prova, men...
"För att aktivera ditt konto betalas 250 kr (ex moms)." som finns i lite "dolt" under de "allmänna villkor" som jag måste acceptera. Jag tycker inte det rimmar väl med "(du betalar bara för de timmar du använder men vi visar månadspriset för du enkelt skall kunna jämföra)", "Betala bara för det du använder" och "Läs direkt här på sidan och förstå vad det kostar – det finns inte några gömda kostnader eller kryptiska saker som gör det omöjligt att förstå slutkostnaden" Har ni en rabattkod som gör att jag slipper betala 250kr för att prova så kan jag tänka mig att göra det! |
Jag registrerade mig hos MyCityCloud för att kika på deras tjänster. I bekräftelsemailet fick jag följande information: "Ditt kostnadsfria konto ger dig möjlighet att skapa en (1) server (profil: small) för att prova tjänsten och bestämma om du vill fortsätta och köra skarp drift av dina servrar hos oss. Din testserver hålls aktiv i sex timmar åt gången och stängs därefter av. Du kan starta den igen när du vill. Om du bestämmer dig för att använda My CityCloud aktiverar du ditt konto genom att sätta in 250 kr via konto- eller kreditkort på följande sida."
Men jag insåg att det blev för mycket BETA om tjänsten så jag la ner direkt. Jag vill inte ha några egna projekt eller någon kund på servrar som är i någon form av teststadium. Jag håller mig till VPS.NET för de har fungerat bra hittills + att de erbjuder PayPal betalningar. |
Kan man klona instanser, starta upp flera instanser av samma maskin eller måste man alltid installera från scratch? Fick aldrig kläm på det när jag loggade in. Känns som en grundläggande grej för ett "Cloud".
|
@DjFaDDe: "Din testserver hålls aktiv i sex timmar åt gången och stängs därefter av. Du kan starta den igen när du vill."
Okej. På 6 timmar hinner jag tyvärr inte installera det som jag är intresserad av att testa, så då blir det till att betala 250kr i alla fall. Men om du säger att det är "för mycket BETA om tjänsten" så tror jag att jag avvaktar. |
Citat:
Förstår inte vad problemet är. |
Citat:
Å andra sidan så var jag nog mer intresserad av att prova en server med c:a 2BG minne (eftersom det är vad EC2 har), och det gör att jag måste betala 250kr "setup fee". |
Citat:
Okey, för att "datat" raderas inte efter maskinen fimpas utan den stängs bara av. Sen får man nog tänka att man kan inte mätta alla munnar när de kommer till mainstream setupen. Du kan säkert få testa en maskin bestyckad med 2GB minne om du snackar med dem, |
"Okey, för att "datat" raderas inte efter maskinen fimpas utan den stängs bara av."
Jaså, inte. Okej. Jag är van vid Amazon EC2 som "cloud-tjänst" så jag gissade att det fungerade som hos dem ungefär. Då kanske Citynetwork borde marknadsföra den som "vanlig VPS" som man betalar per timme (nästan). |
Citat:
Jag upplever de mer som vmware, power on så tuta o kör, inte att den blåser disken "nollar". Men men, jag kan ha fel ang de hela. Jag har inte Ph.D. i cloud computing direkt. :) |
Tack för frågor och feedback. Gör ett försök att i ett inlägg få med det mesta. Först en liten definition av några saker som ger anledning att kalla något drift i molnet.
1. Full flexibilitet med olika OS uppsatta på minuter i olika konfigurationer 2. Skala upp och ner med ett klick - "elastic" 3. Betala per timme och bara för det du använder - kostnadseffektivt 4. Som kanske mindre viktig men värd att nämna för diskussion VPS kontra moln (i min mening) - Helt separata VM - dvs delar inte kernel eller liknande. Det finns massor av funktionalitet som kan läggas ovanpå detta förstås. Lite svar nedan: @MMC Vi har inte lanserat vårt API ännu. Vi har faktiskt inte ett satt datum men det kommer inom en inte alltför lång framtid. Nej vår IP tilldelning fungerar inte som Amazons Elastic IP. Du får en IP per server som du kan behålla hur länge du vill. Dock om du stänger av din maskin i mer än en vecka har vi rätt att tilldela en ny IP om så skulle behövas. Kanske inte hela världen då du lätt i DNS hanteraren kan byta om hur du mappar. CentOS finns där redan och Debian kommer tidigt i nästa vecka. Ja - vi kör det från vårt egenägda data center, men samarbetar med andra hallar för vissa tjänster som DNS mm för bättre redundans. @Björklund med äkta menar vi att man bör uppfylla oavan som jag skrev. Många kör idag olika varianter av VPS:er men som på ett eller annat sätt inte uppfyller dessa krav. Tex kör många Virtuozzo mm och där delar tex maskinerna kärnor vilket kan påverka varandra. Andra uppfyller inte flexibilteten. När gäller svenska marknaden och vara först anser vi inte att de du nämner har lanserat. Ett krav är att det skall vara på svenska och att man skall kunna skapa ett konto. I vår mening så verkar det vara svenskar bakom witsbits men kör bara globalt på engelska och på den andra har vi länge velat kunna sätta upp ett konto men man kan inte. @wiseguy 50 öre per GB är för överskjutande data överföring. Dvs du får först dina 500 GB per server - skulle du mot förmodan dra iväg över detta så kostar det 50 öre per GB. Jämför du detta med tex Rackspace 23 cent per GB eller Amazons 17 cent per GB från start så handlar det om många hundralappar du sparar - per server per månad. Vi skall förtydliga detta - då det är uppenbart att det kan missförstås. Tack för den feedbacken! @nicclas - skriv till mig privat om vad du vill ha så fixar jag så du kan köra skarpt utan kostnad. De 250 kr är bara för att aktivera ditt konto. Dvs det är något som dras av från din faktura när den väl kommer. Då vi tar betalt i efterhand löper vi lite risken att om vi öppnar upp helt utan betalning så kör man igång tonsvis med servrar - och sedan kanske lämnar utan betalning. Vår tanke var att 250 kr är en slant men inte för stor för att få tillgång till rejält med hårdvara. Det är alltså en första förbetalning för det man kommer använda i framtiden. Har du förslag på hur vi gör det bättre. Känns 250 kr för mycket? Finns det bättre sätt? Du tycker 6 timmar innan avstängning på testkontona är för lite. Vad är rimligt? Bara så att jag är tydligt - det handlar bara om att maskinen stängs ner - inget går förlorat så att säga. Man starta den med ett knapptryck igen. Det är för att förhindra att du kör skarpt på den. @DjFaDDe Vi har varit lite försiktiga och använder beta (trots lång egen testning med X kunder) för att ge oss chansen att hantera eventuella konstigheter som vi inte kunnat förutspå. Lite mer försiktighetsåtgärd om jag skall var ärlig. Känns dock rätt och är det superkritiska maskiner du vill köra så förstår jag dig helt och till fullo. 100% garantin är dock gällande även nu med under betan. Vill du testa utan kostnad ett par månader så hör av dig till mig privat. Tack för rekommendationen om Paypal. Ser till att det kommer upp på bordet. @ob - kloning kommer - troligen innan året är slut. Något vi inte sett som helt kritiskt och kom därför inte med till lanseringen. Dock är det på gång. @BarateaU - som du säger ansåg vi det var tillräckligt med 6 timmar åt gången. Du har alltså helt rätt - maskinen fimpas inte utan stängs bara av - och kan startas med allt man hade igen. Vi försöker bara hitta ett bra system som gör att man kan testa ordentligt utan att man för den delen kan köra maskinen skarpt. Det enda som skiljer i testkontot är att man inte får tillgång till mer än "small" profilen (en mindre maskin) samt att den stängs ner var 6:e timme. Tack alla. Ser fram emot mer funderingar och hur ni anser vi kan bli bättre. |
Kan man skala upp/ner under drift? Klarar applikationerna det? Hur reagerar t.ex. MySQL på om det tillkommer eller försvinner minne/processorer?
Kan man skala upp/ner automatiskt? T.ex. schemalagt, eller när resurserna inte räcker till/är outnyttjade? Betalar man per påbörjad timme? Säg att man kör konfig 1 kl 00:00-06:01 och konfig 2 kl 06:01-24:00, får man då betala för 7+18=25 timmar på ett dygn? |
Du måste idag ändra din profil och starta om instansen för ändring av hårdvara. Det tar någon minut.
Automatisk skalning är något som kommer men finns inte idag. Det blir på lite olika sätt du kan autoskala - bla baserat på last. Per påbörjad timme gäller. |
När man skapar en server blir en (1) IP-adress automatiskt tilldelad. Lägger er personal manuellt in fler IP-adresser vid behov eller kan man göra det själv via kontrollpanelen? Kostar det verkligen 19 kr/mån per extra IP-adress, oavsett antal? Hur hanteras reverse dns?
|
Det sker en automatiskt tilldelning. Vi styr dock vilka klass c nät som läggs in för användning så att säga.
Via kontrollpanelen styr du domänhantering och dns-hantering. Du kan även lägga till IP. Tog ett snack om detta med IP kostanden. Vi kommer med X tilläggstjänster som läggs upp i nästa vecka. Kan bara säga att nej - IP adress kommer inte kosta 19 kr då. Det kommer vara betydligt lägre. Reverse DNS - är det något specifikt du tänker på där? |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Visst kan du hantera via extern DNS om du önskar. Bara du pekar till rätt IP så är det lugnt.
Du har full kontroll över din zonfil, yes. |
Citat:
|
Hej,
Har ni några planer att införa *BSD som operativsystem? Mvh |
Hur är det med wildcard för de IP man får. Går det att ställa in?
|
@Björklund - frågade teknikerna och nej du kan inte sätta reverse själv utan måste ringa support. Vi finns tillgängliga till klockan 21:00 varje vardag på telefon.
@Empty - yes - dock har jag inte exakt tid - dock innan året är slut. @Terabyte - japp - du ställer själv in det hur du önskar. |
Det här är ju inget alternativ till EC2. Ni säljer bara vanliga VPS:er med en annan prismodell. Inget egentligt fel med det, det kan säkert vara användbart i vissa situationer, exempelvis labbmaskiner. Men det känns som att ni inte förstått poängen med Amazon EC2 och tror att anledningen till att man väljer det främst är för att kunna betala per timme - när den prismodellen egentligen bara är en direkt följd av användningsmönstret och möjligheterna som EC2 ger.
Vanliga VPS:er har jag redan och där vinner jag inget på att betala per timme, eftersom de ändå måste köras 24/7. |
@MMC Som du kan tänka håller jag inte med. Jag tror de flesta som du talar med inser att en VPS inte fyller mycket av de kraven som skall till för en drift i molnet tjänst. Ytterligare en som jag inte nämnde utöver skala, betala per timme, olika OS är "känslan" av obegränsad tillgång till kraft.
Var med på senaste Cloud Camp där definitioner diskuterades flitigt och bla var Rueven Cohen med som sitter på både Amazons och Microsofts "advisory boards" för deras molnsatsningar. Han förklarade hans definitioner mm på detta. Han har varit med och hjälp oss med vår lansering och erbjudande och för att du inte skall behöva tro mig - så enligt Reuven så är detta inte bara en riktigt drift i molnet lösning utan han tror stenhårt att massor av dessa mer lokala driftstjänsterna kommer bli ett riktigt hot mot Amazon - just för att det är samma sak men med lokal förankring. Var lite intressant och jag håller med honom. På den tråden har jag en intervju med Forrester Research kommande vecka där just detta med nationella satsningar gås igenom och hur det kommer påverka de större satsningarna. Kommer man köpa från en stor Amerikansk spelare när det finns lokala aktörer? Hade du gått till Amazon om du finner samma kvalitet i Sverige och med svensk support? |
Reuven Cohen säljer ju den plattform som ni byggt den här lösningen på, så jag vet inte om det gör mer för att överyga mig.
"Känslan" av obegränsad kraft känns tyvärr väldigt luddigt, utan att det backas upp. Med Amazon vet jag vilken skala som plattformen används i, och kan kallt räkna med att inte vara tillnärmelsevis den största kunden. Jag vet inget om er maxkapacitet, för en sådan finns såklart alltid. Men, i min mening så är det här inte ett EC2-alternativ, eftersom jag behöver: - manuellt skapa nya servrar - installera varje server för sig, om än att bara logga in på den och starta ett installationsskript - manuellt hantera DNS-inlägg - vara beroende av att en enskild instans lever eftersom den endast har en fast IP Jag försöker egentligen inte vara negativ, men jag stör mig på att ni marknadsför er som ett svenskt alternativ till EC2 och en "riktig molntjänst" utan att definiera detta ytterligare, och utan att verka ha koll på vad som gör att man väljer EC2. Ett bra första steg vore att implementera stöd för http://libcloud.org/ med allt vad det innebär, då bl.a. images att boota fler än en instans från. På Libclouds hemsida ser du också ett antal leverantörer som inte försöker branda sig som "molntjänst", men som ändå har de här funktionerna (exv Linode). Amazon har ju massvis med andra tjänster som gör att man får fördelar av att köra hela deras plattform, men självklart förstår jag att ni precis lanserat så att ni inte kan implementera allt som Amazon har. Som er tjänst ser ut i dag så är den enda fördelen att jag kan få en ny server (med en tom OS-installation) uppsatt på kortare tid än att maila min nuvarande svenska VPS-leverantör. Men om det tar 5 minuter eller 45 minuter att få en ny server uppsatt är inte det som utgör tidsåtgången när jag installerar en ny server. Jag skulle kunna använda er tjänst för att exempelvis göra stora batchar av videokonverteringar. Att servrarna finns i Sverige gör att det slår EC2 och att jag kan betala bara för tiden jag använder gör att det slår att ha överkapacitet bland mina VPS:er. Men jag är redan så investerad i EC2 + SimpleDB + SQS + S3, med de möjligheter till automatisk skalning och redundans som det ger, att ni har väldigt långt kvar att gå innan ni kan kalla er "Amazon EC2 i Sverige". |
Citat:
Jag har skapat mig en server hos er för att testa lite. Det verkar inte riktigt som ni tänkt på det här med säkerhet... På er hemsida kan man läsa: "Amazon gör det mer komplicerat. Varje server får en icke fortlevande privat IP address som via NAT kopplas till en publik IP address. Varje gång du stänger ner servern får du en ny privat address." Anledning till att ni kanske tycker det är komplicerat (vilket det inte är) är för att Amazon inte vill att en kund ska kunna ta över nätverkstrafiken för en annan kund som man kan hos er. Jag fick en IP-address via DHCP. Jag hade inga problem att lägga till en ny address manuellt i samma VLAN. Nu tog jag en address som var ledig för att inte störa era andra kunder. Men om jag hade haft lust så hade jag kunnat ta någon av de andra 254 addresser i ert nät och styrt om trafiken till min server. Jag kan också lyssna på trafiken som går i samma nät som min server gick i. Hur har ni på Citynetwork tänkt här igentligen? Om ni har det så är här är inte era "100% uptime" inte mycket värt... För någon illasinnad tar det inte lång tid att sänka "uptimen" för en annan kund i samma nät. Och det enda som behövs för detta är ett minuters tid och svenskt personummer (för att få skapa ett konto). Men jag måste säga att ert webbinterface som ni köpt in var snyggt! Saknas funktioner som man behöver, men det fixar ni säkert. :) |
@MMC - Reuven är mer känd som en evangelist generellt för Cloud Computing. Killen är på en ny kontinent varje vecka för att hålla föredrag om detta. Han är dock koplad till dem som du säger.
När det gäller obegränsad kraft så är det just känslan av obegränsat. Dvs du kan sätta igång vad du behöver helt enkelt. Spelare som vi och Amazon ser till att hela tiden ligga ett steg före i kurvan och ha den hårdvara som efterfrågas. Som med allt - så finns det förstås inte obegränsat. Det finns mycket och tillräckligt mycket för att folk skall kunna använda det med känslan att de kan lägga på vad de bebehöver - alltid. EC2 har mer funktionalitet än My CityCloud idag. Har du behov av de fyra sakerna du nämner så kommer det dröja någon månad innan vi har det. Det finns redan ett API för att starta, stänga, skapa mm - men däremot har vi inte släppt det ännu. Skall pusha för att se om jag kan få fram ett datum. Med svenska mått mätt så är detta det närmsta du kommer idag och uppfyller just kravet för definitionen "drift i molnet". För väldigt många så är detta ett klockrent alternativ till Amazon - men inte för alla som du säger. Kan det bli bättre och har Amazon mer funktionalitet idag - utan tvekan! Det är dock ett riktigt alternativ och vi har massor med bolag som nu funderar på att flytta hem från Amazon till My CityCloud. Det sagt är det inte att säga att det passar alla. Alla molnlösningar kommer ha lite olika funktionalitet när man tittar djupare. Många har mer bas-behovet av drift och då passar det riktigt bra. En annan diskussion är priset på Amazon. Det är i min mening alldeles för dyrt. Här tror jag användare av deras tjänster (som du) kommer få en enorm fördel att mindre spelare nu tar sig an dessa tjänster och pressar priserna rejält. Vi kommer bara gå neråt i pris och vi ligger redan på under halva priset - eller egentligen än lägre om du räknar att du får de första 500 GB dataöverföring som ingår i varje instans. Just bandbredden hos både Amazon och än mer Rackspace är ju nästan rån! :-) Tack för riktigt bra feedack MMC. Uppskattar det och framför det. |
Björklund - är inte alltför djup på det tekniska så skickade vidare för svar om det med reverse dns - så du hade rätt i att skicka länken.
Med anledning av ovan kommer jag ta upp vad du säger med teknikerna. Tack. Mycket funktionalitet, som även MMC, efterfrågar är på gång. API biten är kanske det stora men även de större tjänsterna som storage mm är under utveckling och jag tror vi får se något relativt stort hända varje månad. Roligt att du gillar gränssnittet! |
Tjänsten är det säkert inget fel på, men det känns ändå som en vanlig VPS tjänst. Enda som skiljer är att du kan utöka den dynamisk via ett online gui. Och annan typ av betalnings alternativ mot vanliga månadsvis.
Vad skiljer det emot Crystone www.server.se förutom möjligheten utöka eller betala per timme. Om det är så illa att man kan ta valfri IP och använda så skulle jag säga att tjänsten är totalt värdelöst och dålig byggd från början. Första man skulle gjort är att lägga varje kund i ett egen VLAN som man trunkar upp, möjligtvis använda PVLAN om det skulle behövas. Om man inte vill subnäta en hel serie så lägger man bara varje VLAN som ip unnumbered mot en SVI/loopback. |
Saken är den att just att betala per timme är det stora. Det är en av grundstenarna i tänket om drift i molnet. Dvs du skall kunna skala upp och ner och bara betala för det du använder (ner på per timme). Att ta bort denna grundsten och sedan kalla det virtuell server är som att kalla ett hus utan väggar för ett komplett hus.
Utöver detta dock så kommer vi snart med vårt API som kommer ytterligare ge systemet flexibilitet för de som kräver det där extra. Vad som skiljer Crystone vet jag faktiskt inte då jag inte kunnat signa upp mig och testa. Jag litar på vår tekniska design. Det sagt är det säkert så att vi kan förbättra ytterligare. Du kan managera ditt eget vlan. |
Citat:
Ni har inte sålt tjänsten så länge så ni har inte hunnit bilda er en uppfattning om vad som är det "stora". Återkom om ett år och berätta och många det är som verkligen behöver servrar per timma... Citat:
Hur kan man managera sitt eget vlan? Jag hittade inget om detta. Skapa e dig en linux-VPS och kör följande får du se: for i in `seq 2 254` ; do ip addr add 91.123.195.$i/24 dev eth0 done |
Farligaste är att du lär kunna sniffa all trafik då samtidigt om man vill och göra MIM attacker.
Säkerheten är något av det viktigaste när det gäller sådana tjänster, och du säger själv att det ska vara en konkurrent till EC2 i Sverige. (Och du kan väl knappast missat alla stora snack om just säkerheten i molntjänster) En sådan miss ni har gjort som är en av en sådan grundläggande kunskap får ju bara inte hända. Sådan inkompetens kan man väl inte ha i grundläggande nätverk, även om ni nu har köpt en färdig plattform så kan jag inte tro att någon skulle kunna sälja en sådan som inte går köra med PVLAN eller annan lösning. Sedan tror jag inte värdet är att få betala per timme, möjligen endast för labb och små test. Fast den marknaden lär inte vara så stor, om folk endast vill testa saker kan dom lika väl få komma ställa servrar på mitt kontor som har Gbit för lek gratis :P Jag tror på att betala per timme om man bygger det rätt, då räknat på CPU timmar. Fast där finns det redan många kluster företag som säljer sådant på. Då kan det vara värd att kunna använda 10 CPU core under högtrafik och sedan betala mindre för belastningen på lågtrafik. Alltså rena CPU timmar räknat. |
@Björklund - Drift i molnet är inte nytt. Den generella definitionen inkluderar det vi diskuterat - där en del är betalning per timme. Det är inte vi som säger detta - det är kunder och många andra leverantörer som kört i åratal. :-) Del i det är precis som du säger skalning upp och ner bla. Som sagt det är 4-5 punkter som ingår som den större definitionen - eller tanken som bör vara där för att klassas som det. Patrik nämnde det som en "liten" obetydlig grej - vilket det inte är - utan är en av grundstenarna utöver det du nämner.
Har tyvärr inte nog med teknisk kunskap att kommentera det du säger. Det jag vet är att vi bygger det så flexibelt och balanserar det mot säkerheten. Som gäller förstås med alla tjänster inom hosting. @patrikweb - självklart följer vi diskussionerna om säkerheten. Jag kan inte kommentera detta då jag inte har den tekniska kunskapen men var säker på att jag skall ta upp det ni säger med teknikerna. Är säker på att de kommer uppskatta dina utryck om hur inkompententa de är. :-) Hela tänket runt "betala vad du använder" kräver betala per timme. Vare sig det är för ett test eller kortare projekt men kanske framförallt om du vill hantera spikar och ena dagen behöver 8 processorer och nästa bara en. Vet faktiskt inte varför vi diskuterar detta. Det är en sådan självklarhet att detta är en grundläggande bit i hela drift i molnet diskussionen och också något som kunder med självklarhet uppskattar Patrik? |
Citat:
Vad sa dina tekniker när du påtalade problemet? Vad är det för roll du har? |
Nej det sa jag inte. :-)
Det är inte omöjligt att störa trafiken säger de - det monitoreras hårt. Tanken är att gå ur beta när året är slut och då kommer även vissa nätverksbitar förbättras ytterligare. Målet är fullständig isolering. |
Citat:
Det som patrikweb tar upp (bl.a.) och som jag anser vara högst relevant är att betala per CPU-timme precis som man gör i stordatormiljöer sedan hedenhös (= långt innan ganska många här på WN ens var födda). Jag vill påstå att tills dess att man får betala för CPU-tid så är molntjänster "dumma" och inte ett dugg bättre än de som kallas för VPS - de är dessutom administrativt krävande. Det krävs faktiskt att man sitter och övervakar sin miljö 24x7 och startar och stoppar instanser vartefter behovet förändras. Med betalning per CPU-tid så skulle den administrationen i stort sett försvinna helt. |
Citat:
Det vore egentligen intressant att jämföra detta. City Network påstår att man får lägre kostnader genom att betala per timme. Men för att utnyttja detta krävs personalresurser utan dess like. Om min tjänst hamnar på Slashdot kl 23 en lördagskväll så hjälper det mig inte ett skvatt att jag kan skaffa nya burkar om jag inte: 1) redan har förinstallerat ett antal fler instanser som kan hoppa in och börja jobba i mitt kluster 2) manuellt aktiverar dessa instanser på lördagskvällen när jag märker att trafiken ökar drastiskt 3) vilket kräver ordentlig övervakning av detta med hög checkupplösning 4) oundvikligen leder till försenad respons till ökad trafik pga mänskliga faktorn |
Sorry för sena svar här... har varit på resande fot.
@Westman - Det finns många sätt att ta betalt. Ja vi menar att generellt sätt så är det per timme som gäller för molntjänster och inte som gamla stordatormiljöer där du kan köpa CPU kraft som du säger. Betalar du per timme så gäller ju varje förändring som du gör från den tiden - och inte från nästa månad tex. Dvs du betalar då för det du köper för den timme, dagen eller veckan. Detta utan att gå så långt att man räknar varje CPU cykel eller om inte allt RAM används så mäter man det också. Det är en förenkling och det blir inte exakt det du använder - utan jämförelsen är med dedikerat där du är mer fast i din lösning så att säga. Håller med er båda att automatisk förändring upp eller ner är idealiskt och vi kommer med detta också. Dessutom kommer ett API där du man automatisera en hel del saker som du önskar slippa göra manuellt. Om du hamnar på slashdot så har du möjlighet att dunka upp de servrar du har från kanske 1 processor till mer och lika så ram och annat som kan tänkas krävas. Automatin skall in där men du har den möjligheten. Har själv drivit många dedikerade lösningar och jag kan säga att detta är mycket mer flexibelt - även om jag också håller med att det kan bli än bättre. Att köpa in hårdvara tar två veckor - här har jag nya servrar på minuter - även om det kunde vara sekunder så är detta en enorm förbättring. Lite lätt övervakning på last mm så kan du vara med i matchen relativt enkelt - även en lördagkväll - utan massor av folk som kör det. Igen - med API och vissa saker automatiserade blir det optimalt. Vi når dit snart. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson