WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kund vill inte ha hemsidan som är påbörjad. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038996)

Jwradhe 2009-11-09 09:42

Kund vill inte ha hemsidan som är påbörjad.
 
Har en kund som varit lite seg och så men till slut fick hon till en beskrivning på hur hon velat ha sin hemsida, nu har jag sagt åt min kompis som gör designen och har eget företag att göra designen och jag har betalat för den redan, har börjat koda på sidan och så och får sedan mail från kunden att en familjemedlem redan hjälpt henne med hemsida så hon behöver inte hemsidan från mig längre.

Va ska ja göra då, för nu går jag back ekonomiskt på detta då jag inte har så många jobb på g och nerlagd tid går till spillo, kan jag fakturera för faktiskt nerlagd tid ändå eller hur fasen gör man?

Hur har ni gjort / skulle ni göra?

MVH
Jimmy W

Conny Westh 2009-11-09 09:52

Hur har ni skrivit i avtalet? Normalt brukar kunden vara skyldig att betala för redan utfört arbete även om de avbeställer resten av uppdraget.

Det är kunden skyldig att betala för oavsett om ni har avtalet skriftligt elelr inte, men det är svårare för dig att bevisa att ni har ett avtal utan ett skriftligt dito.

Har du specifikationen skriftligt så kan du nog bevisa att ni har båbörjat arbetet.

Om du inte har ett skriftligt avtal så är din förhandlingssituation ganska besvärlig, men inte helt omöjlig om du har annan dokumentation på att du anlitats för uppdraget.

Har ni kommit överens om ett fastpris eller jobbar du på löpande räkning? Är det ett fastprisuppdrag så ska kunden normalt betala HELA uppdraget oavsett om de avbeställer eller inte. är det löpande räkning så blir det i stort sett bara upparbetad tid (inkl kostnader för förhandling och kravspec i och med att uppdraget avbryts i förtid, det är i alla fall så man brukar göra så du ska hållas skadeslös).

Gör en sammanställning av det arbete ni utfört och de anspråk du har på omställningsersättning. Du har väl i detta samamnhang en del kostnader (kostnad=nedlagd arbetstid) för offertarbete, förhandling, kravspecande, och din underleverantör som du anlitat. Sammanställ allt arbete och skriv en faktura på det hela som en första åtgärd.

Denna kund verkar inte särskilt seriös så du kan nog räkna med att aldrig få fler uppdrag av kunden, och då kan du gå ganska hårt fram med dina krav, vill du ha kvar kunden så kan du inte göra det utan då får du "bita i det sura äpplet" och troligen inte få något betalt alls.

Men på det du skrev så verkar detta vara en person som behöver lära sig en läxa för livet. Man kan inte bara gå och dra igång en massa projekt och tro att man kan hoppa av efter eget tycke. Det är ju ett avtalsbrott.

Jwradhe 2009-11-09 10:00

Jo vi har ju via mail kommit fram till utseende funktion med mera.
Men vi har inte skrivit något avtal därimot.

Jag skickar henne en faktura så får vi se vad hon svarar.

ric 2009-11-09 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av Jwradhe (Inlägg 20330328)
Jo vi har ju via mail kommit fram till utseende funktion med mera.
Men vi har inte skrivit något avtal därimot.

Jag skickar henne en faktura så får vi se vad hon svarar.

(Hur) har hon beställt tjänsten, eller har ni bara diskuterat utseendet/funktion?

Jwradhe 2009-11-09 11:01

Via mail har vi diskuterat allt, och hon har även skrivit att vi har en affär om jag gick med på ett visst pris för hemsidan, så jag tycker mailen jag har är ganska mycket underlag för att hon bör betala.

Men den enda kontaktinformation jag har är för&efternamn samt telefonnummer, men det kanske bör räcka?

Jwradhe 2009-11-09 11:18

Nu påstår kunden att vi inte kommit fram till något och att hon bara bollat ideer med mig även fast jag meddelat att vi börjat med designen / sidan och så skrev hon mycket tydligt "Då har vi en affär" med mera. Men jag förklarade situationen för henne att jag måste få ersättning så jag inte går minus på detta men jag tror hon kan tjafsa på rejält.

Hur går man vidare då?

forngren 2009-11-09 11:23

felpostning.

Jwradhe 2009-11-09 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av forngren (Inlägg 20330342)
felpostning.


Vad menar du med felpostning?

Standout 2009-11-09 11:57

Man går back på vissa jobb. Själv brukar jag ta hälften betalt i förskott, då slipper man mycket av sådana här problem.

Men i det här fallet borde du kunna få betalt för dina utlägg eftersom du har fått en skriftlig beställning. Du kan nog inte räkna med någon vinst dock.

Conny Westh 2009-11-09 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av Jwradhe (Inlägg 20330340)
Nu påstår kunden att vi inte kommit fram till något och att hon bara bollat ideer med mig även fast jag meddelat att vi börjat med designen / sidan och så skrev hon mycket tydligt "Då har vi en affär" med mera. Men jag förklarade situationen för henne att jag måste få ersättning så jag inte går minus på detta men jag tror hon kan tjafsa på rejält.

Hur går man vidare då?

Du fakturerar för det jobb du gjort hittils, det är steg ett.

Jwradhe 2009-11-09 12:19

Jag har fakturerat för min utgift av designen och för mindre tid än nerlagt på utveckling för att vara "snäll" och slippa tjafs då hon kanske går mer på det om jag bjussar lite.

Men hon tjafsar på och påstår att hon aldrig beställt nåt av mig utan bara bollat ideer med mig. Hon tycker att jag borde ha skrivit ett avtal med henne, vilket jag nu oxå ångrar att jag gjorde. Men det har gått så himla bra utan avtal med alla tidigare kunder.

BjörnJ 2009-11-09 12:26

Forwarda mailen till henne där det framgår att hon har beställt?

Jwradhe 2009-11-09 12:27

Lite off topic men ändå inte, vad bör jag har med i ett avtal om jag ska skriva ett för framtida kunder. Så jag har rätt till ersättning för utgifter och nerlagd till, kanske minst 20% av avtalat pris.Och så får kunden godkänna det innan jag börjar med något alls.

Men det värsta e bara att om kunden tycker nåt verkar minsta lilla struligt så väljer dom någon annan.

Osiris 2009-11-09 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av Jwradhe (Inlägg 20330359)
...
Men det värsta e bara att om kunden tycker nåt verkar minsta lilla struligt så väljer dom någon annan.

Frågan du ska ställa dig är om du har tid och ork att jobba med den typen av kunder.

Urme 2009-11-09 14:14

Ett annat tips är att alltid delfakturera när jobbet påbörjas.

I övrigt så bör mailen som du har styrka att hon verkligen beställt jobbet och bett er att köra igång. Men för säkerhetsskull se till att speciellt nya kunder alltid skriver på offerten eller ett annat avtal innan arbetet påbörjas.

Jwradhe 2009-11-09 16:55

Har verkligen inte tid och ork för sånna kunder så jag kommer nog att släppa detta också då jag inte orkar tjafsa med tanten. hon hävdar att vi inte kommit överens om något alls utan ska prata med sin advokat. Det jag fakturerar är en ynka 1000 lapp för designen vilket jag fått lägga ut + cirka 4-5 timmar uteveckling. Så 1000:- totalt.

Om jag ska skriva ett bra avtal, vad bör jag ha med i det tycker ni? Vill inte ha problem med såna här igen och jag är ingen erfaren egen företagare ännu direkt. Lär mig hela tiden av misstag och folks tjafs :)

Undoredoo 2009-11-09 17:08

Lite OT, men på samma tema:

Är en "Godkänd"-notering samt signatur på en offert att betrakta som ett avtal?

rhuse 2009-11-09 18:13

Ja, en offert är ett anbud och då kan kunden muntligen svara "kör på" och ni har ett bindande avtal. (Det svåra är att bevisa muntliga avtal.)

forngren 2009-11-09 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av Jwradhe (Inlägg 20330345)
Vad menar du med felpostning?

Jag råkade posta i fel tråd, men borde det inte synas att jag har redigerat inlägget?

Davve 2009-11-09 23:33

Jag har haft liknande problem vid några tillfällen med kunder som beställer visitkort men ångrar sig på vägen. Jag har blundat i början men med en djupare diskussion med andra företag och kollegor bestämde jag mig att vara hårdare på det. Vi bjuder våra kunder på design, när de fullföljer sin beställning, hoppar man av så får man betala för en påbörjad timme enligt prislista. Jag löste det så att jag fakturerar det, sedan vid senare beställning av samma produkt, drar av det på fakturan.

Några blir förbannade, andra förstår. Men som företagare kan man inte jobba gratis och en anna entrerenör förstår det, den som inte gör det vill man ändå inte ha som kund.

Våga ta betalt för din tid och din kunskap, det är mitt råd. Skaffa bra inkasso samarbete så att du inte står ensam när fakturan inte betalas.

Man ska göra det man är bra på, och ofta är man inte bra på att få betalt av folk som slänger påminnelsen såvida man inte har en upplöljning på det.

För att svara på din fråga, du skall fakturera kunden för din tid och dina utlägg. Sedan får du gärna betala tillbaka eller bjuda på något om hon skulle välja att anlita dig igen.

BjörnJ 2009-11-10 00:05

Citat:

Ursprungligen postat av forngren (Inlägg 20330492)
Jag råkade posta i fel tråd, men borde det inte synas att jag har redigerat inlägget?

Det syns inte om man redigerar inom någon minut, vilket jag tycker är bra om man bara gör någon snabbändring. Annars går det att radera inlägget också.

ddaarruuddee 2009-11-10 00:42

Citat:

Ursprungligen postat av Jwradhe (Inlägg 20330414)
Har verkligen inte tid och ork för sånna kunder så jag kommer nog att släppa detta också då jag inte orkar tjafsa med tanten. hon hävdar att vi inte kommit överens om något alls utan ska prata med sin advokat. Det jag fakturerar är en ynka 1000 lapp för designen vilket jag fått lägga ut + cirka 4-5 timmar uteveckling. Så 1000:- totalt.

Du borde absolut inte släppa det. Mycket bättre att hon lär sig en läxa som någon tidigare sa. Skicka en faktura till henne och i samma brev skickar du med mejlet som bekräftar att ni har ett avtal. Vill hon sedan bestrida fakturan (och gör det på ett korrekt sätt) så får du då ta beslut hur du ska göra. Men självklart ska du skicka iväg en faktura till att börja med.

Jwradhe 2009-11-10 09:56

Jag har skickat en faktura, som hon motstrider och påstår att jag gjort fel.
Jag har efter hennes okey på våran affär börjat fråga efter information så jag fortast möjligen kan börja med hennes sida, vilket hon svarat på och sedan frågat återigen efter lite mer så jag har mer kött på benen för att veta va för slags design som ska passa henne, varpå hon igen svarar och jag indikerar på att vi ska börja när vi fått den info vi behöver, vilket jag sa att vi har va vi behöver nu för att börja. Men hon säger att hon aldrig sagt ordagrant "Nu kan du börja med hemsidan". För mig va detta ganska självklart via mina mail och hennes svar. Men hon ska ta detta till en jurudist för hon tänker inge ge sig. Jag vek mig lite och erbjöd henne att betala åtminsånde halva avgiften för mina utlägg och inte mina utlagda timmar. Men det har jag inte fått svar på ens. Tror jag släpper detta snart, har ganska för mycket hemma & på jobbet för att orka med detta just nu! Ska försöka skapa mig ett bra avtal och rutin vid start av arbete i framtiden.

Något tips på hur jag skriver mig ett bra avtal att använda mig av? Ska jag vänta mig till en juridist som kan hjälpa mig med detta eller finns det någon bra mall som man kan få ta del av?

chilis 2009-11-10 12:32

Citat:

Ursprungligen postat av Jwradhe (Inlägg 20330552)

Något tips på hur jag skriver mig ett bra avtal att använda mig av? Ska jag vänta mig till en juridist som kan hjälpa mig med detta eller finns det någon bra mall som man kan få ta del av?

Den frågan kan du faktiskt söka på forumet för att få svar!

Skatan 2009-11-10 14:47

Egentligen skulle du kunna driva ärendet först till Kronfogoden, bestrider hon fakturan så går det vidare till Tingsrätten. Vilket kan vara väldigt nyttig erfarenhet som är bättre att få när det gäller små belopp än när du sitter med ett stort projekt och många fler arbetstimmar som du vill ha betalt för - då kan det vara riktigt väl investerad tid o pengar att redan ha gjort ett sådant ärende.
För när det är ett belopp under ett halvt basbelopp (ett basbelopp är 42000) så går det som småmål vilket gör att om motparten vinner kan dom inte som i amerikanska filmer kräva dig på massor av advokatkostnader utan småmål har man endast rätt att kräva ersättning för 1 timma rådgivning av advokat som motsvarar ca 1000 kr.

Det du riskar:
300 kr i Kronfogdens kostnad
450 kr att ta ett ärende till Tingsrätten
Din tid det tar dig att skriftligt och ibland muntligt redogöra för Tingsrätten.
Om Tingsrätten kräver muntlig förberedelse skall den ske på den som kravet står emot, där du måste närvara alternativ kan få gå per telefon.

Ciffan 2009-11-10 15:48

Snälla, gör klart för kunder vad som gäller från början. Jag säger detta från "andra sidan" För ett tag sedan blev jag kontaktad av en gammal kompis som undrade om jag kunde hjälpa honom med att göra en enkel hemsida. Eftersom jag hjälp andra så sa jag att vi kunde ses och diskutera saken. Då skickar han över en ps-fil och sa att han tänkte något i stil med det. Användarinformationen "avslöjade" att det var en person på en enskild firma inom webbdesign (jo, jag googlade!) som gjort den. På min fråga om var den kom ifrån med tanke på upphovsrätt så kröp det fram. Han hade varit i kontakt med webbfirman och diskuterat en hemsida, fått förslaget men tänkte att det skulle bli billigare om jag "bara" gjorde själva sidorna. Nej, han hade inte betalt för förslaget - "det var ju bara ett förslag". Jo, jag blev myckt moralisk och han gick tillbaka till firman. Men hur lätt skulle det inte varit för en son/dotter till någon att inte tänka utan göra det för en slant.

Conny Westh 2009-11-10 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av Jwradhe (Inlägg 20330414)
Har verkligen inte tid och ork för sånna kunder så jag kommer nog att släppa detta också då jag inte orkar tjafsa med tanten. hon hävdar att vi inte kommit överens om något alls utan ska prata med sin advokat. Det jag fakturerar är en ynka 1000 lapp för designen vilket jag fått lägga ut + cirka 4-5 timmar uteveckling. Så 1000:- totalt.

Om jag ska skriva ett bra avtal, vad bör jag ha med i det tycker ni? Vill inte ha problem med såna här igen och jag är ingen erfaren egen företagare ännu direkt. Lär mig hela tiden av misstag och folks tjafs :)

4-5 timmar utveckling + X timmar kravspecande blir Y timmar som du borde fakturera.

Det är just att hon avbutit ett påbörjat kravspecande som ger dig rätten att fakturera.

Du bör givetvis i fortsättningen skapa en helt annan "arbetsrutin" som gör att du har en kortare "införsäljning" som inte kostar kunden något, men så fort du avslutar infrsäljningsprocessen så ska du skriva ett "avtal" dels för att få en hållbar juridisk grund att fakturera från och dels för att göra klart för kunden att NU BÖRJAR DET KOSTA PENGAR! Om kunden inte kan godta att skriva avtal så ska du avbryta kontakten med kunden och gå vidare till nästa. (alternativt sälja mer mot samma kund).

Men det är viktigt att du inte gör ett arbete med kravspecande under "försäljningsproocessen" för det är inget säljarbete utan ett konsultarbete som du kan ta betalt för.

Det finns många konsulter spom inte gör något annat än skrivet kravspecifikationer som de fakturerar sin tid för.

Conny Westh 2009-11-10 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av Jwradhe (Inlägg 20330552)
Jag har skickat en faktura, som hon motstrider och påstår att jag gjort fel.
Jag har efter hennes okey på våran affär börjat fråga efter information så jag fortast möjligen kan börja med hennes sida, vilket hon svarat på och sedan frågat återigen efter lite mer så jag har mer kött på benen för att veta va för slags design som ska passa henne, varpå hon igen svarar och jag indikerar på att vi ska börja när vi fått den info vi behöver, vilket jag sa att vi har va vi behöver nu för att börja. Men hon säger att hon aldrig sagt ordagrant "Nu kan du börja med hemsidan". För mig va detta ganska självklart via mina mail och hennes svar. Men hon ska ta detta till en jurudist för hon tänker inge ge sig. Jag vek mig lite och erbjöd henne att betala åtminsånde halva avgiften för mina utlägg och inte mina utlagda timmar. Men det har jag inte fått svar på ens. Tror jag släpper detta snart, har ganska för mycket hemma & på jobbet för att orka med detta just nu! Ska försöka skapa mig ett bra avtal och rutin vid start av arbete i framtiden.

Något tips på hur jag skriver mig ett bra avtal att använda mig av? Ska jag vänta mig till en juridist som kan hjälpa mig med detta eller finns det någon bra mall som man kan få ta del av?

Maila mig till [email protected] så ska jag skicka min avtalsmall som du kan ha som utgångspunkt för en ny och mer juridiskt hållbart avtal.

Det är som jag skrev tidigare i tråden viktigt att verkligen få till skriftliga avtal, för att göra det tydligt för kunden att nu har ni ett avtal och det börjar kosta pengar, du måst eju dessutom avtala om priset som ju bör ligga på marknadsmässig nivå. Dvs från 600 SEK per tim + moms och uppåt. De mindre jobben med webbdesign tar väl 1 och en halv till ett par dagar eller 12-16 timmar så det är inte orimligt att fakturera en dags arbete inkl förberedelser dvs 8 timmars á 600 SEK + moms dvs 4800 SEK + moms.

Conny Westh 2009-11-10 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20330651)
Snälla, gör klart för kunder vad som gäller från början. Jag säger detta från "andra sidan" För ett tag sedan blev jag kontaktad av en gammal kompis som undrade om jag kunde hjälpa honom med att göra en enkel hemsida. Eftersom jag hjälp andra så sa jag att vi kunde ses och diskutera saken. Då skickar han över en ps-fil och sa att han tänkte något i stil med det. Användarinformationen "avslöjade" att det var en person på en enskild firma inom webbdesign (jo, jag googlade!) som gjort den. På min fråga om var den kom ifrån med tanke på upphovsrätt så kröp det fram. Han hade varit i kontakt med webbfirman och diskuterat en hemsida, fått förslaget men tänkte att det skulle bli billigare om jag "bara" gjorde själva sidorna. Nej, han hade inte betalt för förslaget - "det var ju bara ett förslag". Jo, jag blev myckt moralisk och han gick tillbaka till firman. Men hur lätt skulle det inte varit för en son/dotter till någon att inte tänka utan göra det för en slant.


Håller fullkoligt med om att man måste vara tydlig redan från början om att man säljer en tjänst. Det finns ingen som helst anledning att försöka "lura" kunden för då blir det garanterat en tvist. Bättre då att kunde tackar nej om de inte har för avsikt att betala för tjänsten.

Samma sak gäller då att kunden ska inte börja diskutera ett visst upplägg om de egentligen inte är intresserade.

Summa summarum tydlighet från båda parter är betydligt bättre för alla.

En grundläggande orsak till dessa problem är att man i skolan aldrig får lära sig vad ett avtal är och hur man ingår avtal eller vad avtal bör innehålla, hur viktigt det är att man verkligen håller ett avtal, vad konsekvenserna kan bli om man bryter ett ingånget avtal, hur man avslutar ett avtal på ett just sätt, hur man förhandlar m.m.

Hela livet består av en massa avtalsskrivande hela tiden. Avtal om telefonabbonemang, Mobiltelefon, Bilköp, Åka kommunalt, Anställningsavtal, Hyreskontrakt, Köp av bostadsrätt, ....

När många startar företag har de ingen aning om hur man skriver avtal, eller hur viktigt det är att skriva avtal, då bäddar det för konflikter....

Jag har gjort alla dessa misstag själv.

emilv 2009-11-10 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20330677)
En grundläggande orsak till dessa problem är att man i skolan aldrig får lära sig vad ett avtal är och hur man ingår avtal eller vad avtal bör innehålla, hur viktigt det är att man verkligen håller ett avtal, vad konsekvenserna kan bli om man bryter ett ingånget avtal, hur man avslutar ett avtal på ett just sätt, hur man förhandlar m.m.

En kurs i privatekonomi på högstadiet hade säkert gjort många gott. Jag tror dessutom det hade varit roligt för många att lära sig något riktigt som man har verklig användning för.

BjörnJ 2009-11-10 22:25

Jag håller med om att en sådan kurs skulle vara mycket bra.

Det närmaste vi kom var att vi i hemkunskapen skulle inreda en lägenhet med möbler från IKEA för 20 000 kr (fiktivt förstås), men det är väl 20 år sedan. Lärarinnan ogillade att jag la 2000 på en bra skrivbordsstol, så det drog nog ner mitt betyg för uppgiften.

emilv 2009-11-10 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20330713)
Det närmaste vi kom var att vi i hemkunskapen skulle inreda en lägenhet med möbler från IKEA för 20 000 kr (fiktivt förstås), men det är väl 20 år sedan. Lärarinnan ogillade att jag la 2000 på en bra skrivbordsstol, så det drog nog ner mitt betyg för uppgiften.

Jag gick ut högstadiet för 5 år sedan. Det är ingen skillnad, det var också så nära verklighetens ekonomi vi kom.

Kasst av läraren att dra ner på det. En bra stol är otroligt viktigt för ryggen och axlarna om man sitter mycket vid skrivbordet. Varför skulle det ens dra ner betyget? Skulle hon dragit ner betyget om man valt att ha sackosäckar istället för en soffa också? O.o

BjörnJ 2009-11-11 00:47

Jag antar att hon tyckte att det var oekonomiskt att slösa 10% av budgeten på bara en stol.

Jwradhe 2009-11-11 18:06

Håller på att försöka lära mig lite mer om avtal med mera, men en sak jag grubblar lite på, för att ett avtal ska gälla och båda ska skriva under den, antar jag att detta måste göras IRL eller på papper och sen skickas mellan parterna, men kan man på ett bra juridiskt sätt kanske "skriva under" via nätet, eller kan ett mail med OK över mitt "avtal" tex vara godkänt nog för avtalet, jag har inte mycket kunder alls, men det kommer då och då, och jag vill inte vara för krånlig för mina kunder för då kanske jag tappar dom, vilket jag verkliogen inte vill, men vill samtidigt inte hamna i såna här tvister.

Conny Westh 2009-11-12 01:30

Bästa är alltid att försöka få till ett möte IRL så båda parter träffas och resonerar igenom affären man gör.

Vissa gånger kanske affären är så liten att det inet skulle löna sig och då kan man göra överenskommelser över emejl men de är svårare att bevisa eftersom det är lätt att förfalska avsändare. Men det är bättre än inget alls.

Vid riktigt små affärer kan man göra såna snabböverenskommelser men man får då räkna med att bli blåst liet då och då utan att kunna göra så mycket åt det.

Vid affärer över 10000 SEK rekommenderar jag alltid att träffas IRL och skriva avtal på papper med kulpenna på traditionellt sätt. Men bor du i Ystad och kunden är i Kiruna så är inte det lönsamt, utan man får chansa ändå.

BjörnJ 2009-11-12 04:29

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20330909)
Vid affärer över 10000 SEK rekommenderar jag alltid att träffas IRL och skriva avtal på papper med kulpenna på traditionellt sätt. Men bor du i Ystad och kunden är i Kiruna så är inte det lönsamt, utan man får chansa ändå.

Man kan väl be kunden skicka ett underskrivet avtal med snigelpost.

Apropå det, på den tiden jag blev medlem på Passagen fick man skriva under ett avtal och skicka in, för en gratistjänst. :)

Dennis Holm 2009-11-16 04:08

hohoho passagen.. det var gamla goda tider :P.
Härliga 90 talet :P.

Jag tycker verkligen inte du ska ge upp.
Men dock så märker jag hur du formulerar dig och ditt "beteende".
Det är detsamma som min kära flickvän kan vara ibland med sin mor, syster och broder.
Mesig!
Hårda ord :).

Du ska påvisa mailkonversationen där konversationens resultat är att hon säger betydelsen "vi har en deal, den iden vill jag ha".
Kunden verkar tro att hon kan köra över dig och har tydligen väldigt rätt dessutom.
Hur jobbigt du har det hemma och på jobbet hör inte till.
För detta behöver inte vara ett stressmoment (kolla upp mental kontroll).
Gör det som är rätt och följ rådet om att driva det vidare till kronofogde osv som "småmål".
Och dessutom så handlar det nu om inkasso kostnader och ränta.
Jag tycker heller inte du ska ta bort din spenderade tid.
Den chansen har hon förbrukat.
Kostnader du haft och arbetstiden du spenderat ska du fakturera till fullpris tycker jag.


"jag ska prata med min advokat"..

Är inte det ganska enkelt att säga?
Men hur många har egentligen en advokat dom brukar tjöta med.
Det är nog inte lika många som hotar med advokat :).

Hade gärna tagit del av epost korrespondensen

Jwradhe 2009-11-16 10:14

Hej!
Saken att jag släppte detta är för att ja måste koncentrera mig på dom jobben jag har och bli klar med detta, att jag förlorar på detta jobb tar jag, och skippar det, men har lärt mig en läxa att skriva avtal och se till att ha fördelarna på min sida ifall det skulle bli tjafs, och det har jag sett till ny, så jag fortsätter med dom andra kunderna och har avtal för alla nya, så förlorar jag inte mer på att hålla på med avgifter och skit för att driva det vidare, jag har inte råd med det för fem öre.
Jag kanske är mesig, men så fåre va då, blickar framåt och vet att detta inte kommer hända igen. Har fått ganska bra hjälp med avtalsdelen nu så det ska inte vara några problem i framtiden. hon skulle återkomma med advokat, och det väntar jag fortfarande på.

Richie72 2009-11-16 14:23

Hoppar in i tråden.
Jwradhe jag undrar varför du kallar personen kund. De betalar ju inte alltså är de inte kunder i ordets rätta bemärkelse. Du har gått på en klassisk blåsning som händer inom alla branscher, en "kund" vill ha material för att se vad du kan göra, sen blir det mer information och fakta etcetera och sedan har de fått så mycket att de kan göra det själva. Det händer reklamare, resespecialister, undersökningsföretag, organisationskonsulter med flera. Du ska vara glad att det inte blev så dyrt.

Jag har lärt mig två saker efter att varit egen företagare i sex år.
1. Alltid skriftligt avtal. Det vimlar av folk som vill att man ska göra än det ena än det andra innan man skriver på avtal och kommer överens om priser. De är inga kunder utan snyltare. Dessutom kan dessa snyltare sitta på stora bolag och ha fina titlar. Man ska alltid avsluta med "bra, då skickar jag över ett avtal och så fort vi får tillbaks det påskrivet så sätter vi igång". Vill de inte skriva på avtalet har du ingen affär. Ofta handlar det om att någon som inte har befogenhet att ta in tjänster sitter och försöker sno idéer från fristående bolag. Vill någon ha ett utkast på en idé, ta betalt för den och dra av det om du får uppdraget.

2. Vid tvist - ta in advokat direkt. Du skulle investerat 1500 kr på en advokat. Skickat över all mailkorrespondens och fått ett utlåtande. Han/hon hade snabbt berättat om dina möjligheter och föreslagit en väg framåt. Hade det varit över på en dag eller två. Vi kan spekulera om ditt och datt på forumet men en advokat kan ge dig rätt råd. Det är värt pengarna.

Lycka till i framtiden, kom ihåg att alla går på sådana här blåsningar och du kommer säkert göra det fler gånger om du fortsätter som egen företagare. Jag har gjort det och alla jag känner också, men man lär sig med tiden och det blir färre och färre.

/Richard

Ciffan 2009-11-16 15:22

Jwradhe, jag tycker inte att du är mesig. Om du däremot gjort något du inte ville bara för att följa vad vi har skrivit här då kanske man skulle kunna tycka att du är lite mesig. Det goda med diskussionen är väl att du har sett att du har olika vägar och sedan bestämt dig från en. Från att ha varit utelämnad till en "kunds" nyck är det nu du som fattat beslutet. Visst, i kronor är resultatet detsamma men jag tror att det känns annorlunda (även om jag förstår att förlusten svider)
Till det kommer att du börjat skriva avtal och med diskussionen påmint oss andra om hur viktigt det är.

PS Kan du inte skicka ett julkort och samtidigt fråga när advokaten kommer att höra av sig, med tanke på att det inte är så långt kvar till årsbokslut ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson