WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   DHL till privatkund. Fungerar det bra? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038960)

Henke76 2009-11-06 13:45

DHL till privatkund. Fungerar det bra?
 
Jag är väldigt skeptisk till DHL pga deras urusla service här i Stockholm.
Det jag är nyfiken på är hur deras pakettjänst till privatpersoner fungerar nu när de varit igång ett tag. Har ni erfarenheter? Det vore otroligt skönt att slippa "E-handlarnas bästa vän".

allstars 2009-11-06 16:19

Fungerar väl rätt bra till privatpersoner. (I Göteborg)
De har ju uthämtningsställen här och var, precis som Posten.

Dock tycker jag att företagspaket (utkörning) inte fungerar alls optimalt.
I mitt fall hade jag en leverans till mitt hem (som företagets adress står på) men jag arbetar inte hemma på dagarna.
Det tog två veckor innan DHL fattade att jag inte var hemma och kontaktade mig.
När jag tog mig till deras central för att hämta ut paketet sprang en gubbe runt som en yr höna i en halvtimme och letade efter ett paket på 6x6x100 cm

Davve 2009-11-07 00:17

Jag använder DHL frekvent i hela Sverige. För mig fungerar utkörning till företag bra, ca 90% levereras i tid utan problem. Till privatpersoner blir det värre för mig, det har varit fel på ca 50% av leveranser och så får man sitta i telefon och de bara kopplar dig vidare och en ursökt får man inte.

Välj nån annan till privatpersoner är mitt råd.

Henke76 2009-11-07 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av Davve (Inlägg 20330053)
Jag använder DHL frekvent i hela Sverige. För mig fungerar utkörning till företag bra, ca 90% levereras i tid utan problem. Till privatpersoner blir det värre för mig, det har varit fel på ca 50% av leveranser och så får man sitta i telefon och de bara kopplar dig vidare och en ursökt får man inte.

Välj nån annan till privatpersoner är mitt råd.

Tack. Det var just detta jag misstänkte :-( Kostnaden för att krångla med paket tar lätt ut den lilla vinsten på fraktkostnad.
Hoppas fler har erfarenheter av DHL till privatperson att dela med sig av.

htiawe 2009-11-07 16:12

Personligen har jag inte haft några problem med DHL-leveranser till mig som privatperson, men då har det det också skickats från en privatperson.

SweCat 2009-11-08 20:26

jag har haft problem varje gång DHL ska leverera till mig, spelar ingen roll om det är till privatpersonen mig eller mitt företag, strul jämt i alla fall :-(

Fredrik.an 2009-11-09 08:53

Vi skickar nästan enbart med DHL och jag tycker det fungerar väldigt bra. Inte många gånger som det strular och gör det det så tycker jag det löser sig ganska enkelt...

DreamLogistics 2009-11-10 11:54

Man kan klaga mycket på Posten men när man börjar jämföra med deras konkurenter ser man att de ändå gör mycket rätt.

Vi skickar med både DHL och Posten beroende på vad våra kunder vill använda sig av. Däremot rekommenderar vi Posten till alla våra kunder och skickar allt med Posten om vi själva får välja.

DHL är bra i storstäderna men så fort det kommer till landsbygden går det mindre bra. Det är inte bara priset som är avgörande för vad man väljer utan även servicen.

Det spelar helt enkelt ingen roll om du har kanonbra priser, superbra kundtjänst, packar jättefint, skickar iväg det snabbt som tusan om allt sabbas hos transportören. Det är den enda bild kunden kommer ha av din butik, att det var så struligt med leveranserna.

rocky 2009-11-11 09:03

Jag är också väldigt nöjd med DHL Servicepoint, förra veckan så kom ett paket till Karlskrona istället för typ Årjäng på av att kunden skrivit fel postnummer och vi hade inte kollat det. Ett samtal till DHL och paketet gick rätt.

blarre 2009-11-11 15:52

Vi har börjat använda DHL Service point sen några veckor tillbaka. Än så länge fungerar allt utan problem. Då vi är små så spelar priserna in mycket, givetvis service också. Men då jag tror DHL blir bättre och bättre desto fler som använder.

Jonas 2009-11-12 10:03

Har fått paket av DHL till mig. Det visade sig att DHL inte hade hämtat paketet hos ServicePoint trots att det var anmält att det skulle hämtas. Det tog 1månad innan DHL fattade.

Håller med DreamLogistics starkt.

BodyContact 2009-11-12 10:52

Jag får nog tyvärr sälla mig till skaran att DHL inte riktigt når upp till Postens standard. Har inte råkat ut problem personligen, men varje gång man besöker DHL ServicePoint i Västberga (Stockholm) så ser man vilka problem andra har med DHL.

Nu senast var det någon som hade fått vänta ca 2 timmar innan DHL hittade hans paket. Och när det väl hittades så fattades tydligen hälften av innehållet i paketet :-)

najjie 2009-12-08 13:16

DHL var ju lite roliga också. De ville ha deposition för att jag skulle få bli kund hos dem, 5000 kronor tror jag det var, för att min firma är nystartad. Det fick bli posten!

Littlefinger 2009-12-11 16:06

DHL ville också ha 5000 kr i deposition av oss. Posten ftw

erdistfroh 2009-12-18 21:08

Jag har länge tyckt posten´s service var dålig men idag har jag fått erfara den absolut sämsta servicen jag någonsin upplevt från ett fraktbolag. Efter idag känns posten som ett mycket mer kompetent bolag än innan detta hände.

Skulle idag få en mycket viktig leverans med DHL, enligt spårningen så lastades det för utkörning på morgonen. Eftersom jag inte vill missa paketet så stannar jag hemma hela dagen och avstår från att utföra diverse ärenden.

När klockan är 16.00 undrar jag var mitt paket är så jag hör av mig till DHL. De säger att det är på väg och borde vara hos mig inom kort. Väntar lite till och 45min senare när klockan är 16.45 börjar jag bli orolig och ringer igen, då får jag veta att DHL bilen hade vart hos mig 16.05 men att "ingen fanns för att ta emot paketet". Det visar sig att DHL chaffisen inte förstod sig på en tavla med namn och runda knappar som vanliga människor kallar ringklockor utan hade helt enkelt skitit i att ringa på. De säger att jag får vänta tills måndag men jag ger mig inte och får veta att jag möjligen skulle kunna hämta det lite senare på DHL´s uthämtningsställe vid landvetter flygplats (utanför Göteborg). De säger att de skall kolla upp och sedan återkomma.

45min senare har ingen återkommit och jag ringer igen, då har den jag pratat med gått för dagen... Pratar med en ny tjej som säger som alla andra hos DHL´s support "inget vi kan göra, vi vet inget om det osv.". Ringer några gånger till och får tillslut tag på någon som säger att hon ska ringa upp om det kommer in till Landvetter.

Får sedan ett samtal ca 45min senare och då säger hon att jag kan åka ut för att hämta det. Kör då 25km från centrala Göteborg strax efter 19.00 ut till DHL. Kommer fram och då är det tydligen så att paketet ligger på en annan DHL central i Göteborg men de har "inte" nummer eller öppettider till dem. Ringer supporten igen från bilen och får då veta att de stängt det andra uthämtningsstället för helgen.

Nu har jag alltså lagt ner en hel dag på att ordna med leveransen kört 50km för att hämta och ringt supporten minst 10gånger varav de flesta bara försökte få mig att ge mig och vänta tills nästa veckan. Men det finns en anledning till att jag betalar för DHL för internationella försändelser och det är för att få fram det i tid. Nu kan jag lova att nästa gång väljer jag ett annat fraktbolag. Frågan är vad man betalar en mindre förmögenhet för egentligen? Jag trodde det var servicen, men den är tydligen obefintlig hos detta bolag.

För att avsluta detta långa inlägget så vill jag bara säga att service är idag tyvärr en stor bristvara i hela samhället men jag är i alla fall villig att betala det lilla extra för de företagen som kan ge mig service. Det gäller både fraktbolag, webbutiker och alla andra företag jag har att göra med.

Henke76 2009-12-19 12:54

Hade ungefär samma erfarenhet igår. Försändelserna var riktigt akuta för att kunna skickas vidare ut innan jul. DHL dyker inte upp och kundservice verkar tycka att det är helt normalt och säger att de "kanske kan kommer på måndag". Fick åka till paketdepån och vänta en halvtimma. Visar sig därefter att de lyckats slarva bort 30% av paketen. GRR!

eboy99 2009-12-19 14:09

Vi skickar relativt små paket(upp till 2 kilo) till privatkunder och vi har prövat DHL, Shenker och posten paket och brev, jag måste säga att det som fungerar bäst är skymmande brev, den tjänsten utklassar även postens egna pakettjänster.

Shenker= Långa leveranstider + dålig koll på paketet + paket som försvinner
DHL= Dålig support + paket som förvinner som sedan dyker upp efter 3 månader + Riktig dålig koll på vart paketet ska skickas + har ännu inte fått någon ersättning för de paket som försvunnit.
Posten paket= Dyrt + Paket går sönder + Något enstaka har försvunnit, tog två månader innan posten löste det ekonomiskt.
Posten brev= Billigast + snabbast + två har gått sönder på 8000 skickade + 10 har försvunnit.

Posten hanterar brev väldigt bra, medan postens paket måste packas som om de ska ut i krig för att komma fram hela.

erdistfroh 2009-12-20 18:45

Har efter ytterligare samtal med DHL ikväll fått vet att paketet INTE kommer att köras ut måndag utan att det är mitt ansvar att ta kontakta med dem imorgon och lösa det på något annat sätt. Tydligen så kan de tidigast köra ut det tisdag då. Jättebra när man har bråttom.

Magnusfaldt 2009-12-20 20:03

För mig har DHL fungerat bra hittills (Norrköping deadline kl.1400).
Jag låter kunden få avgöra om det ska skicka med Posten eller DHL.
Kunder som väljer DHL (lägre pris) har möjligen då en viss acceptans att det kan dra ut någon dag på tiden.
Inga kunder har klagat hittills.
De gånger jag har gjort stickprov har paketet funnits på Servicepoint dagen efter.

Det behövs en konkurrens mot Posten.

GregerA 2009-12-25 14:22

Vi har testat både Schenker Privpak och DHL Servicepoint och kan inte säga att det är någon väsentlig skillnad. Båda fungerar bra - även jämfört med Postpaket. Undantag finns klart i vissa områden där kunden har långt till ett ombud, så man bör ge kunden möjlighet att även få leverans med Posten.

På paket med utkörning (Schenker Parcel och DHL Paket) så blir det alltid struligt om det inte finns folk på plats för att ta emot paketet. Min uppfattning är nog att Schenker gör avisering och ny utkörning snabbare - men de tar å andra sidan extra betalt för det, medan det kan ta några dagar hos DHL - dock utan extra kostnad.

Magnus_A 2009-12-26 10:57

Utkörning till privatpersoner är alltid svajigt eftersom de rackarna inte är hemma när bilen behagar komma. Chaufförerna har också svårt att hitta till adresser de inte är vana vid.
Servicepoint fungerar dock alldeles utmärkt vad jag kan förstå av mina kunder.

WebboT 2009-12-26 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20336724)
Utkörning till privatpersoner är alltid svajigt eftersom de rackarna inte är hemma när bilen behagar komma. Chaufförerna har också svårt att hitta till adresser de inte är vana vid.

Problemet ligger i att det är utkörning till kunder i Sverige. Svenska fraktbolag borde slå upp ordet 'service' i en ordbok.
Att sen Schenker och DHL får hantera internationella paket i Sverige är en fullständig gåta.

Jag skickade i början av December som vanligt mitt julklappspaket hem till släktingarna i Sverige. I år skickade jag det som 'Express' för att vara säker på att det skulle komma fram i god tid före jul eftersom det alltid har varit strul föregående år.

Skickade paketet den 10;e december. 8 timmar efter att jag skickade det så var paketet på en flight från Chicago till Stockholm. Paketet anlände alltså på Arlanda tidig morgon den 11:e dec.
Och här tar allt stopp som vanligt. Ingen möjlighet att spåra paketet, för att streckkodsscanners för paketspårning verkar inte vara uppfunna i Sverige än.

Hur som helst, idag är det den 26:e december och inget paket har anlänt till släktingarna. Serviceandan hos fraktbolagen i sverige är i särklass den sämsta jag sett utan konkurrens.

Jag skickade ut en hel del paket till Irak, Vietnam, Sydkorea m.fl. i mitten på december och de har alla levererats i god till före jul. Dessutom spårbara.

Så, att skylla på att folk inte är hemma eller att chaufförerna har svårt att hitta är nog en av de sämre förklaringarna eftersom det är exakt det som är deras jobb. ATT LEVERERA PAKET TILL RÄTT ADRESS. Klarar de inte det ska de bort från marknaden. Nobody will miss them....

Magnus_A 2009-12-26 21:34

Jag håller faktist med dej. Utkörningen fungerar inte bra även om folk är hemma, och det finns inte på kartan att de kan ringa och förvarna.
Hur fungerar det hos er med utkörning till privatpersoner?

WebboT 2009-12-26 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20336752)
Jag håller faktist med dej. Utkörningen fungerar inte bra även om folk är hemma, och det finns inte på kartan att de kan ringa och förvarna.
Hur fungerar det hos er med utkörning till privatpersoner?

Hos oss är det mycket enkelt. Alla paket är alltid dörr till dörr (privatperson eller företag, spelar ingen roll) och det oavsett om det är genom posten, FedEx eller UPS. Även DHL innan de fick lägga ner verksamheten helt här för ett par år sen.

Om det handlar om ett paket som kräver underskrift så gör de tre försök att leverera 3 dagar i rad. Skulle det trots allt inte vara någon hemma under dessa tre dagar så lägger de en lapp i brevlådan som säger att man kan hämta ut paketet på posten eller på ups/fedex terminal här i stan.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson