![]() |
(Okänd avsändare) på epost! Få reda på vem?
Mottog nyss ett epostmeddelande utan returadress. Det kom upp i Gmail som (Okänd avsändare) och det stod följande:
Rubrik: Hej till mig Vill bara säga Hej =) hoppas att allt är bra med dig!! kramar --- Det står alltså inte vem meddelandet är ifrån eller någon epostadress som man kan replya till. Självklart blir jag nyfiken på vem detta kan vara. En gammal vän? Något ex? Lite småjobbigt om det är någon gammal vän man inte pratat med på 5 år som sitter hemma och "HAN KAN VÄL SVARA I ALLA FALL!?". Finns det något sätt man kan ta reda på vem det kommer ifrån? Det _MÅSTE_ ju finnas en avsändare även om det är en epostadress eller en server. |
På gmail tror jag inte du kan få fram mailhuvudet. Kanske om du ser till att det kommer in i en epost klient. I outlook kan man iallafall.
|
Troligen spam.
Om någon i din nuvarande eller tidigare bekantskapskrets som nu skulle vara mån om att vilja komma i kontakt med dig får dom (han/hon) väl se till att det tydligt framgår vem som är avsändaren. Hur ska du annars veta vem det är!? Det är lite som att få ett samtal från dolt nummer. Det är sånt man låter bli att svara på... |
Tryck på pilen i högerspalten bredvid svara, och sen väljer du visa orginal.
|
BarateaU, det där var ju guld ;)
|
Citat:
Visade sig att mailet kom ifrån en gammal portfoliosajt där personen inte skrivit in "Epostadress" och "Namn" i kontaktformuläret. Var länge sedan jag gjorde det och tydligen kunde man strunta i att skriva in all info och sända ändå. Då får personen alltså skylla sig själv, tråkigt. Hade varit roligt att veta vem det var. |
Du kanske kan se vilken IP-adress som användes och klura ut vilken stad det är i alla fall.
|
Citat:
|
Vill man vara riktigt overkill kan man ju faktiskt kolla access.log och grep'a på filen som tar emot formuläret. Sen kollar man upp den ip-adressen. :)
|
Citat:
|
Jag vet inte hu många av mina vänner har bett mig att rensa deras burkar efter sådana mail :) helst om det också står, minns du mig inte, kolla bilden... så är den en fil som ser ut som jpg bifogad, sen börjar datorn krångla :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson