![]() |
Adsense - processen för att komma igång
Wow. Det gick skitmsidigt, kontot registrerade jag för två månader sedan, drygt, inga problem, intäkter fick jag, om än blygsamma, men ändå...
Jag matade in uppgifter om företaget, inklusive momsregistreringsuppgifter, bankkonton med mera. Sedan helt plötsligt, idag, när det börjar på att bli dags för utbetalning, så står det att betalningen är spärrad tillfälligt och att åtgärd krävs. Konstigt tyckte jag, men följande ville de ha: 1. Intyg att jag inte var verksam i detta företag i USA eller att jag köpte någonting från USA för denna verksamhet (den sista delen är lite udda kan man tycka, t.ex. räknas tydligen en inhyrd server i USA, vilket iofs aldrig skulle inträffa i mitt fall). Ok, gick snabbt. 2. Angivande av betalningssätt (ja, jag hade redan gjort det, men tydligen behövdes det igen). 3. Angivande av pinkod. Den skickade de till mig igår. Pinkod POSTAS ut till av mig angiven adress. Jävligt underligt att de inte orkade göra det för en månad sedan. Tid för ankomst cirka 2 veckor. Så, snabbt och effektivt har Google skjutit upp utbetalningen med en månad. Är det bara jag som tycker detta förfarande är udda? Allt var grönt fram tills det var dags för utbetalning då blev det tvärstopp. Känns som de vill suga på mina små slantar i ytterligare en månad (om inga nya villkor dyker upp som inte fanns med från början). Är detta något nytt eller har det alltid gått till på detta vis? Irriterande. |
Jag fick en pinkod postad till mig för drygt ett år sedan, så det har pågått ett tag.
Första koden jag beställde dök aldrig upp, så jag fick beställa en ny efter att jag väntat en månad. Men efter det har det inte varit nåt "tjaffs". |
De kanske inte vill betala porto innan de har märkt att kontot får inkomster?
Jag vet inte om det fortfarande är så, men för mig betalade de även ut ett mindre belopp (ett par kronor och ett antal ören), och sedan skulle jag skriva in exakt hur mycket jag fått för att verifiera att betalning till angivet konto fungerade. |
Helt normalt förfarande, så där gick det till för mig också.
|
Citat:
*kollar* Nej, domänen var registrerad 2003. Jag har ett stiligt brev på mitt skrivbord med noteringen "Viktigt meddelande till Google AdSense-publicister" med 500 SEK som tydligen har gått ut... Brevet i sig är prydligt, men det där med SEK känns inte helt seriöst. I Sverige använder vi normalt sett svenska kronor, såvida inget annat anges. Har man inte koll på det så... är det nog rätt mycket annat som saknas... och ungefär där tar mitt engagemang slut. Nu ser jag förresten att det finns lite AdWords-pengar ackumulerade hos Binero som man kan använda... Där är det kronor så det ser kanske ljusare ut! Kommer tid kommer råd! |
Citat:
Citat:
|
Nu var det ju Adsense och inte Adwords jag pratade om.
Ok, så förfarandet är normalt utifrån vad jag förstått här, även om jag tycker det är underligt att inget av detta framgår när man skapar kontot två månader tidigare. Helt riktigt så har de också meddelat att de skall skicka en mindre summa som jag måste meddela dem via deras sajt. De verkar ju mer än lovligt paranoida och omständiga. Rimligen borde allt vara klart när jag lämnat kontonummer och VAT-nummer, men inte med Google. Suck. Jaja, man får väl bita i det sura äpplet och vänta en månad eller två till då. |
Just det där med att de först för över ett litet belopp är väl rätt tryggt för publicisten också. Då får man ju bekräftat att överföringen fungerar innan en större överföring görs.
Nu kommer jag inte ihåg exakt när/hur/vad Google gav för information, men jag upplevde aldrig något av stegen som en överraskning. Man kan dock tycka att det ska ske tillräckligt snabbt för att ordinarie utbetalning inte ska bli fördröjd. För min del gjorde det ingen skillnad eftersom jag ändå inte hade kommit upp i 100 USD då. |
Jag fick såna postcheckar i början. Jag vill minnas att de kostade 150:- att lösa in på Swedbank...
Google är inte känt för att vara ett smidigt företag och ta hand om sina kunder. Uppenbarligen hade dom inte tänkt att ändra sig på den punkten! I Sverige använder vi kronor. Ett företag som inte har koll på valutan undviker jag att göra affärer med. Ett svenskt brev, svensk copy, svensk valuta. Hur svårt kan det va? Vill Google göra affärer i Sverige får dom väl ha koll på vilken valuta vi använder. Eller välja en reklambyrå som har stake nog att skriva rätt valuta! :-) Binero AdWords är 2 x 500:-. *** "Det är ju bra att det är tydligt vilken valuta det är, speciellt när det gäller ett internationellt företag." Varså god! Du tror inte Apple är ett internationellt företag? Eller Volvo? Det var kanske det dummaste inlägget jag har läst på bra länge... Världen vimlar av internationella företag som har koll på valutan. Tänk varuhus som Media Markt, Lidl, ... nämn fler företag med internationella ambitioner som inte har koll på valutan? |
Citat:
Det är ju ungefär som att jämföra med dollar. Det finnas ett flertal länder som har olika dollar tecknet $$$$$$ för sin valuta. T.ex. Argentinska pesos, Hong kong dollar, Singapore dollar, kanada dollar osv. Om man får en check som det står 100 USD och inte $100, så skulle man gnälla på det? Om jag väntar på en check på 100 amerikanska dollar från Hong Kong, så skulle i alla fall inte jag vilja att det endast stod $100 på den.....föredrar nog USD i det fallet. Annars är risken att man går från banken med endast 12 USD i handen....;) |
1 bifogad(e) fil(er)
Taget ur sitt sammanhang kanske du har rätt. Visst.
Du gör ju bara bort dig när du inte läser bakåt i tråden. Du svarar ju på fel saker. Jag skrev att "Jag fick ett brev på SVENSKA av Google, med Google som avsändare." Det står inte ett enda ord på engelska! :-) Du skriver: "Gör man utbetalningar i princip i all världens länder så är det väl inget konstigt med att använda de internationella valutabeteckningarna?" Absolut. Ditt inlägg är rätt underhållande faktiskt. Det är ingen utbetalning... Jag säger, jag tycker det är larvigt av företag att ha en attityd att vi i Sverige inte skulle ha koll på vilken valuta vi har. Nämn ett till företag som inte har koll på valutan? Eller som väljer en reklambyrå som itne har koll på valutan? Det är ju konstigt att Dell kan sälja datorer i Sverige. Dom skickar också post från England/Irland och där är det alltid rätt valuta utskriven. Skriver man ett svenskt säljbrev med "kr" , då förutsätter jag att det är svenska kronor som avses. OK, alla fattar inte det och den del gillar att slänga sig med andra betäckningar... Men jag kräver mer än så av de jag gör affärer med! För att återgå till ämnet, AdSense är numera också i kronor. Du ser! Det står inte SEK där och då är det faktiskt utbetalningar som avses! Dom kan om dom vill! Men ibland är inte viljan på topp... och då tappar jag intresset. |
Citat:
|
Reggade nytt konto för någon månad sen, fick aldrig något "Accepted" mail men fick däremot ett "Du utgör en ekonomisk risk för oss"-mail INNAN jag blev accepterad så jag mailade och frågade om det var retards jag hade att göra med?
Inväntar fortfarande svar..... |
Citat:
Citat:
Om man beställer något från t.ex. Surftown är det bra att veta om "kr" betyder SEK eller DKK, så man inte får en större faktura än man tänkt sig. (OBS: Jag menar inte att Surftown gör något fel. Det var bara ett exempel.) Men visst kan jag hålla med om att i ett säljbrev på ledig svenska riktat till Sverige kan det gott stå "kr", och om man vill gardera sig kan man ha med något finstilt där det står SEK. |
Seriöst Björn. Måste jag ta mig tid att scanna in det där j*vla brevet... Förresten, är det bara jag som har fått det?
"Det är skillnad på MediaMarkt och Google." - Ja. MediaMarkt är intelligenta nog att välja en byrå som kan skriva på svenska. "Det är viktigare att vara tydlig med valutan när det gäller ett företag som fakturerar från Irland." - ?? Vad har det med något att göra!? "Att brevet/offerten/fakturan är på engelska bevisar ju inte att valutan är USD." - Skulle jag har påstått det..!? "Men visst kan jag hålla med om att i ett säljbrev på ledig svenska riktat till Sverige kan det gott stå "kr", och om man vill gardera sig kan man ha med något finstilt där det står SEK." - Du kan ju ha rätt om du bara vill... och om man vet vad man gör så behöver man inte gradera sig. Nämn ETT annat företag som skriver SEK i sin kontakt med sina kunder! Konstigt att det inte är någon som svarar på det...! :-) Eller, nej, kanske inte? Det är nog ingen slump!! *** Det finns inte ETT ENDA ord på engelska i det brevet!! Om man nu bortser från ord som AdSense och AdWords, vilket är att betrakta som varumärken. Alltså, själva produkten. |
Engelska eller svenska, det är ändå produktens kvalitetet som gäller.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson