WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   VARNING för medlemmen "dudaah" (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038920)

-R- 2009-11-04 15:50

VARNING för medlemmen "dudaah"

Denna tar på sig jobb och förskottsbetalt (Handpeng) och går sedan under jorden!

Polisanmälan är på g att göras mot denna oseriösa person som inte har nåt här och göra!

Conny Westh 2009-11-04 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av -R- (Inlägg 20329607)
Denna tar på sig jobb och förskottsbetalt (Handpeng) och går sedan under jorden!

Polisanmälan är på g att göras mot denna oseriösa person som inte har nåt här och göra!

Tråkigt,...

Ett gott råd kan ju vara att inte betala för jobb i förskott när det gäller personer man inte känner särskilt väl.

När man väl har förtroende för leverantören så kan förskott däremot vara ett led i förhandlingen.

Man bör alltid vara försiktig när man gör affärer med okända personer. I synnerhet över internet när man inte träffas fysiskt.

Xamda 2009-11-04 23:22

Det är olyckligtvis inte den ende på detta forum som blåser folk. Har tre oliak ärenden just nu där jag han dlat webbplatser/domäner där jag antingen är garanterat blåst eller där säljaren helt ignorerar all kommunikation.

Det är jävligt trist, och dyrt...

Om jag inte vore en så snäll (dum) typ skulle jag hänga ut dem.

Dennis Holm 2009-11-04 23:43

de som bluffar på forumet tycker jag ska hängas ut om det står klart att det är oseriöst beteende.

Tyvärr så gör PUL så att viss information inte kan ges ut.
Men det finns en hel del folk här som letar reda på det mesta.
Jag vet av egen historik :P.
Gör man något fel får man stå för det.

kw_wasabi 2009-11-05 05:03

Hur mycket pengar gällde det?

Om du vill uppge summan. Inte för att det spelar någon roll, bedrägeri är bedrägeri.

Conny Westh 2009-11-05 07:13

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20329659)
de som bluffar på forumet tycker jag ska hängas ut om det står klart att det är oseriöst beteende.

Tyvärr så gör PUL så att viss information inte kan ges ut.
Men det finns en hel del folk här som letar reda på det mesta.
Jag vet av egen historik :P.
Gör man något fel får man stå för det.

PUL gäller inte mellan företag, och här på WN 'är väl de flesta företagare antar jag, eller i vart fall ganska många....

Westman 2009-11-05 08:42

Dags för krav på F/FA-skatt i köp o sälj på WN? Då gäller inte PUL som sagt och jag skulle kunna sätta en slant på att de flesta av de som blåser andra inte har F/FA-skatt.

Hmm. Kanske inte bara i köp o sälj för den delen...

Xamda 2009-11-05 08:46

Pratar vi om det jag skrev om så rör det sig om två affärer på cirka 10 000 vardera och en på några hundralappar (mest irriterande). Jag har lärt mig, framöver kommer jag vilja ha leverans i förskott och betalning i efterskott eftersom skriftligt avtal inte biter ens i dessa fall...

Tänker avvakta uthängning av framför allt PUL-skäl, men även förhoppningen att de ska lösa sig.... Man får väl hänvisa till de pulika affärer det rört sig om så får folk dra sina slutsatser, men det kan jun bli fel det med, för jag har ju även gjort bra affärer som fungerat klockrent.

emilv 2009-11-05 09:14

PUL är bara stenhård när det gäller strukturerat material, typ databaser (efter ändringen 2007).
För övrigt är användarnamnet "dudaah" lika mycket en personuppgift som något annat.

Citat:

Den förenklade regleringen innebär att vardaglig ostrukturerad behandling i princip får utföras fritt så länge man inte kränker den uppgifterna avser.
Källa: http://www.datainspektionen.se/lagar...uppgiftslagen/

BjörnJ 2009-11-05 12:08

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20329674)
PUL gäller inte mellan företag, och här på WN 'är väl de flesta företagare antar jag, eller i vart fall ganska många....

Det gäller väl för enskild firma? (Antar jag eftersom IIS inte visar adress etc om en domäninnehavare är en enskild firma.)

JohanssonHenrik 2009-11-05 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20329710)
Det gäller väl för enskild firma? (Antar jag eftersom IIS inte visar adress etc om en domäninnehavare är en enskild firma.)

PUL gäller vad jag vet inte enskilda företagare då dessa är näringsidkare och inte privatpersoner.

Westman 2009-11-05 12:38

Mmm, PUL borde inte gälla om det är som näringsidkare man förekommer i sammanhanget. Alltså om det är företagsdelen av personen som avses.

Avamia 2009-11-05 12:47

Jättetråkigt att sådant förekommer!

Dennis Holm 2009-11-05 16:22

man behöver inte ha F skatt för att anses vara företagare eller driva företag.
Dock så kan det leda till problem om man inte har sina papper ordnade ;).

fråga skatteverket.. de anser nog att man är företag i ganska tidigt skede.
och om någon verkar utge sig för att ha företag då har man logiskt sett också det..

Men det kan säkert en viss conny säga mer specifikt (see.. vi tänker på dig hela tiden conny..).
Men vad jag förstått så är skatteverket ganska tidiga på att anse att man driver någon form av företag och då gäller inte pul i teori.

SweCat 2009-11-05 16:31

Du är inte den ende som blivit blåst av honom, jag tillhör också den skaran, däremot orkade jag aldrig driva det vidare för summan var inte superstor, och jag såg det som lärpengar.

Det är alltid svårt att veta vem man ska lita på speciellt i jobb på internet, och i mitt fall valde jag att betala en liten summa i förskott just för att vi skulle kunna lita på varandra eftersom medlemmen hävdade att han blivit blåst på pengar på jobb tidigare och därför ville ha en liten handpenning för att påbörja jobbet....vilket känns lite skrattretande efteråt.
Nu i efterhand inser jag att man borde kunna hantera det via escrowservice i stället.

Dennis Holm 2009-11-05 16:37

om det är med flit som det görs. speciellt om det är systematiskt.
Då måste ni göra något åt det.

Jag vet själv att skit kan hända och man tappar bollen.
Men om det är satt i system så är det en helt annan sak!

eliasson 2009-11-09 17:10

Information till de som råkat ut för användaren och vill polisanmäla händelsen:
http://i36.tinypic.com/16lwfhe.jpg
http://i38.tinypic.com/ixvy9z.jpg
http://i35.tinypic.com/309keoj.jpg

dudaah 2009-11-09 17:32

hmm

Jag har inte alls gått under jorden. Jag förklarade för dig att det är segt med pengar just nu och att jag skall betala tillbaka till dig så snart det kommer in pengar.

Du började då hota med att ringa till min morsa som inte har ett dugg med saken att göra och som dessutom är gammal samt att du skulle göra polisanmälan.

Jag har försökt att ha en diskussion med dig och berättat vad som händer, sedan att det inte sker i den takten du vill är en annan sak.

fr33r1d3 2009-11-09 18:15

Det verkar vara fler än en som är missnöjd med dina tjänster.

Skriv ett "kontrakt" om hur återbetalning ska ske nästa gång i stället för att bara "säga det".

eliasson 2009-11-09 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av dudaah (Inlägg 20330425)
Jag förklarade för dig att det är segt med pengar just nu och att jag skall betala tillbaka till dig så snart det kommer in pengar.

Men vänta nu. Du får betalt för en tjänst, i detta fallet försäljning av en hemsida/design/whatever, och sedan inte levererar innehållet - och därmed hävdar att du inte kan betala tillbaka de pengarna du just fått, pga. "det är segt med pengar just nu"?

Är det rätt uppfattat? :confused:

dudaah 2009-11-09 18:26

det var inte så direkt efter som projektet lades ner och då måste nya pengar komma in. är ett litet företag men väldigt knaper budget och då kan det tyvärr bli så.

Davve 2009-11-09 23:56

Dudah, du är ute på hal is just nu. tar du betalt för en tjänst och inte levererar så kan du inte förklara det med att du har dåligt med pengar. Fortsätter du så, blir det bara värre. Du slösar pengar som inte är dina, rekommenderar dig att ta en snabb kurs i företagsekonomi innna det hinner gå för långt. Gör du så med kundernas pengar, gör du förmodligen samma sak med skatten, och det är ingen rolig historia.

Vill du driva företag, måste du kunna leverera det du erbjuder, eller om du är osäker så ta inte betalt i förskott. Du skadar dig själv mer än den du tog pengarna ifrån.

Se nu, för en skitsumma kommer du inte kunna sälja något på wn. Böja om!

Kollade din portfoilio nu snabbt, du gör rätt snygga saker. Försök att inte hamna i samma sits igen

SweCat 2009-11-10 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av dudaah (Inlägg 20330435)
det var inte så direkt efter som projektet lades ner och då måste nya pengar komma in. är ett litet företag men väldigt knaper budget och då kan det tyvärr bli så.

ja du, du verkar duktig på att själv lägga ner projekt, du inte orkar eller vill göra klart, och sedan försvinna från jordens yta när man vill ha återbetalning, så jag tvekar i hög grad på att det verkligen var ett projekt kunden lade ner. väntar fortfarande på svar på alla mina mail om återbetalning sedan i mars. Jag tror inte ett skit på dina förklaringar utan jag tror kallt att du gör detta medvetet i system tyvärr efter att ha hört av ett par till med liknande historia.

Westman 2009-11-10 13:40

http://i37.tinypic.com/29xhzqe.png

Dennis Holm 2009-11-10 13:44

jag kan bara säga som så dudaah..
Gör rätt för dig och säg sanningen så lever du längre (nej inget hot.. man mår bättre bara..).
Jag talar av egen erfarenhet dessutom.
Så antingen gör klart jobben om det fortfarande är att kunden vill ha det.
Eller gör upp en avbetalningsplan och håll dig fast vid den.
Men säg inget som inte är vattentätt. Det håller inte i längden ändå.

fooztr 2009-11-10 14:51

Tycket det är tråkigt att det förekommer scams på WN, mycket tråkigt. Det förstör för oss andra som är "hedliga" och gör detta på ett bra och rätt sätt.

Gör som jag? Jag tar aldrig pengar i förskott... Jag designar efter kundens krav, blir dem nöjd.. Självklart vill dem ha sidan och betalar efter jag har skickat sidan. Kanske bara är jag som försöker att lita på mina kunder, att dem verkligen betalar i tid/rätt summa pengar efter det jobb jag har utfört.

Det jag vill komma är att, betala tillbaka hans pengar. Låna pengar av din kära mor eller dyl för att betala tillbaka om det så krävs. Annars så kan ni göra någon slags deal om personen i fråga är villig.

Lycka till, hoppas ni kommer fram till något bra :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson