WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   "Kompensation" av Surftown. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038914)

gummianka 2009-11-04 05:45

"Kompensation" av Surftown.
 
Det här är inte hela världen, och jag är inte ens speciellt aktiv här längre, men det är tidigt och jag var bara tvungen att avreagera mig.

Jag har haft hosting hos Surftown,och har tyckt det fungerat sådär. I början gjorde dom en ganska fatal tabbe och raderade alla mina filer i en mapp, supporten gjorde inget och resultatet var att jag fick 3 månader som kompensation, fine tänkte jag, jag behöver inte betala min (EVENTUELLA) nya faktura förrän i December.

Men...hör och häpna, för att få ut denna kompensation, som ju är för ett fel som begåtts av dom, under den här perioden, måste jag teckna mig för en NY12 månadersperiod, och skulle isf då betala för 9 månader.

Är jag ensam om att tycka att det är ganska dålig stil, för att inte säga direkt orimligt (jaha, du var missnöjd med att det var ett hål på tröjan du köpte, och att ingen här hjälpte dig med det, köp en ny tröja här i butiken som du är inte är nöjd med så kan du få rabatt på den...)

SKÄRPNING!!

*kvackkvack*

eliasson 2009-11-04 11:04

Jag säger: Man får vad man betalar för. :)
Kör du Binero med slogan "Vänligast på webbhotell" så råkar man nog inte ut för sådant.

Men visst håller jag med om att det var ett otroligt vidrigt sätt att bemöta sina kunder på.

Dennis Holm 2009-11-04 11:50

detdär "du får det man betalar för" stämmer ju inte.
finns de med lägre pris men högre service ;).

Men håller helt med om att det är fult.

mynameisfredrik 2009-11-04 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka (Inlägg 20329542)
Det här är inte hela världen, och jag är inte ens speciellt aktiv här längre, men det är tidigt och jag var bara tvungen att avreagera mig.

Jag har haft hosting hos Surftown,och har tyckt det fungerat sådär. I början gjorde dom en ganska fatal tabbe och raderade alla mina filer i en mapp, supporten gjorde inget och resultatet var att jag fick 3 månader som kompensation, fine tänkte jag, jag behöver inte betala min (EVENTUELLA) nya faktura förrän i December.

Men...hör och häpna, för att få ut denna kompensation, som ju är för ett fel som begåtts av dom, under den här perioden, måste jag teckna mig för en NY12 månadersperiod, och skulle isf då betala för 9 månader.

Är jag ensam om att tycka att det är ganska dålig stil, för att inte säga direkt orimligt (jaha, du var missnöjd med att det var ett hål på tröjan du köpte, och att ingen här hjälpte dig med det, köp en ny tröja här i butiken som du är inte är nöjd med så kan du få rabatt på den...)

SKÄRPNING!!

*kvackkvack*

Hej
Det hela låter knäppt men inget som förvånar mig när det gäller surftown, det hela roliga är det som står under rutan "Varför oss?" http://surftown.se/varfor-oss

1. Mission: Sveriges bästa webbhotell
2. Vänlighet och ärlighet
3. Ett hängivet webbhotell
4. Fullt tillfredställd eller pengarna tillbaka

Inget av dessa stämmer tycker jag och det finns fler som tycker det med, men mitt råd är om du nu behöver ha dina saker hos detta kassa hotell, ha din tid ut och flytta dina saker till ett bättre.

BjörnJ 2009-11-04 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av mynameisfredrik (Inlägg 20329579)
4. Fullt tillfredställd eller pengarna tillbaka

gummianka borde alltså få tillbaka alla pengarna...

jgabor 2009-11-06 14:53

Nu kanske vi var otydliga när vi gav dig kompensationen, för det borde ha framgått att det var i form av 3 månaders kredit och inte i form av pengarna tillbaka. Som du själv säger, så på din förnyelsefaktura dras det av en summa som motsvarar 3 månader av ditt abonnemang.

Främsta anledningen till att vi gör så, är för att summan för 3 månader är vanligtvis så pass låg att om vi skulle skicka kompensationen i form av en banköverföring så skulle det inte finnas särskilt mycket kvar när den når dig (bland annat på grund av att vi överför pengarna från Danmark till Sverige).

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20329568)
Men håller helt med om att det är fult.

Fult och fult... Meningen är självklart inte att lura kunden, utan att faktiskt ge rabatt för det kommande året. Det är ju fortfarande en form av kompensation. Nu valde gummianka att inte stanna, vilket gör att han tyvärr inte får dra nytta av kompensationen i det här fallet.

Citat:

Ursprungligen postat av eliasson (Inlägg 20329563)
Men visst håller jag med om att det var ett otroligt vidrigt sätt att bemöta sina kunder på.

Det är ytterst få kunder som har varit så pass missnöjda med oss som gummianka har varit under det senaste året, och jag kan inte annat än att beklaga. Jag har diskuterat vid flertal tillfällen med både gummianka och en massa andra kunder om olika problem, och det har lätt till flera förbättringar i både rutiner och kundservice. Men det är inget som syns över en dag, speciellt inte för icke-kunder här på WN (som fortfarande ser oss som det webbhotellet man kan läsa om i trådar från 2006)...

Jag har sagt det flera gånger tidigare: Vi är väl medvetna om att vi har ett dåligt rykte om oss, och vi kämpar dagligen med att visa att vi har förbättrats oss oerhört de senaste åren.

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20329589)
gummianka borde alltså få tillbaka alla pengarna...

Vad som syftas med den punkten, är att du har 30 dagars pröva-på-tid, och är du inte nöjd så får du 100% av pengarna tillbaka (exklusive eventuell domänavgift, av förklarliga skäl).

BjörnJ 2009-11-06 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20329960)
Främsta anledningen till att vi gör så, är för att summan för 3 månader är vanligtvis så pass låg att om vi skulle skicka kompensationen i form av en banköverföring så skulle det inte finnas särskilt mycket kvar när den når dig (bland annat på grund av att vi överför pengarna från Danmark till Sverige).

Visst är det förståligt att man gärna undviker att göra små banköverföringar, men det borde väl vara lätt gjort att förlänga nuvarande abonnemangsperiod med 3 månader?

tartareandesire 2009-11-06 15:32

Vore det inte ganska enkelt att ha ett svenskt bankkonto för de svenska kunderna? Men, som sagt var, det finns ju webbhotell som bemöter sina kunder på ett bättre sätt om man nu vill slippa sådant här. Förstår inte riktigt hur de lyckades radera filerna utan att kunna ersätta med backup. Dålig hantering från första början låter det som.

Ara 2009-11-10 13:55

Surftown´s support är ju helt under isen.

Det senaste är när dem försökte förklara varför om har skickat en påminnelse om en domän som jag äger till förra ägaren (som ägde den för ett år sedan) och sen tycker dem inte att dem har gjort något fel när man påpekar det här.

Men man får väl vad man betalar för. skoj att jag fick ett CC på mailet i allafall...

Dennis Holm 2009-11-10 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20330608)
Surftown´s support är ju helt under isen.

Det senaste är när dem försökte förklara varför om har skickat en påminnelse om en domän som jag äger till förra ägaren (som ägde den för ett år sedan) och sen tycker dem inte att dem har gjort något fel när man påpekar det här.

Men man får väl vad man betalar för. skoj att jag fick ett CC på mailet i allafall...

vadå. står ett helt kortnummer med i mailet?

allstars 2009-11-10 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20330610)
vadå. står ett helt kortnummer med i mailet?

inte CC som i Credit Card utan CC som i Carbon Copy; mailkopia

kw_wasabi 2009-11-10 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20329963)
Visst är det förståligt att man gärna undviker att göra små banköverföringar, men det borde väl vara lätt gjort att förlänga nuvarande abonnemangsperiod med 3 månader?

Det kan jag också tycka. Det är ju uppenbart att de valt den aktuella formen av kompensation för att hålla kvar kunden ett år till, och hoppas att problemet faller i glömska.

Off-Quote:
"Man får vad man betalar för" tycker jag inte är ett riktigt påstående. Man ska få det som utlovas, oavsett om det är till ett billigt eller dyrt pris.

BjörnJ 2009-11-11 01:41

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20330669)
"Man får vad man betalar för" tycker jag inte är ett riktigt påstående. Man ska få det som utlovas, oavsett om det är till ett billigt eller dyrt pris.

Jag håller helt med. Man kan betala 1000 kr/år för ett webbhotell, och ändå säger folk "man får vad man betalar för" när vissa saker inte fungerar bra. Då är det väl snarare så att man inte får vad man betalar för. Man betalar väl för att få en väl fungerande tjänst enligt vad som utlovades när man beställde tjänsten?

Var går gränsen för hur mycket en tjänst ska kosta för att "man får vad man betalar för" innebär att allt fungerar som det ska?

Till saken hör att det kan finnas andra webbhotell som både är billigare och bättre. Då får man väl alltså mer än vad man betalar för eftersom allt fungerar tillfredställande..?

Dennis Holm 2009-11-11 01:44

Helt rätt :P. jag har aldrig varit ett fan av ordspråket "du får vad du betalar för".
Finns bra exempel när man besöker tillverkare i asien av varor och där samma vara kan ha stor skillnad av kvalitet.
Och då pratar jag exakt likadana mp3 spelar där priset är detsamma för ett parti osv.
Skillnaden var att kvaliteten hos den ena var avsevärt lägre. eller avsevärt högre hos den andra.. :)

Man får det man betalar för om man får det som lovats.

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20330731)
Jag håller helt med. Man kan betala 1000 kr/år för ett webbhotell, och ändå säger folk "man får vad man betalar för" när vissa saker inte fungerar bra. Då är det väl snarare så att man inte får vad man betalar för. Man betalar väl för att få en väl fungerande tjänst enligt vad som utlovades när man beställde tjänsten?

Var går gränsen för hur mycket en tjänst ska kosta för att "man får vad man betalar för" innebär att allt fungerar som det ska?

Till saken hör att det kan finnas andra webbhotell som både är billigare och bättre. Då får man väl alltså mer än vad man betalar för eftersom allt fungerar tillfredställande..?


johan1234 2009-11-11 14:44

Att ge kredit är ju helt ok. Dvs förläng med 3 månader utan att tvinga till en förnyelse - så är det löst. Jonathan - här har du chansen att förbättra kundrelationen genom att bara låta honom få sina 3 månader - som låter resonabelt i detta fall. Då blir alla nöjda och du kanske vänder en kund till positiv till Surftown... Ryck i trådarna i Köpenhamn så händer det! :-)

gummianka 2009-11-24 07:20

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20329960)
Nu kanske vi var otydliga när vi gav dig kompensationen, för det borde ha framgått att det var i form av 3 månaders kredit och inte i form av pengarna tillbaka. Som du själv säger, så på din förnyelsefaktura dras det av en summa som motsvarar 3 månader av ditt abonnemang.

Främsta anledningen till att vi gör så, är för att summan för 3 månader är vanligtvis så pass låg att om vi skulle skicka kompensationen i form av en banköverföring så skulle det inte finnas särskilt mycket kvar när den når dig (bland annat på grund av att vi överför pengarna från Danmark till Sverige).

Det har ju ALDRIG varit tal om utbetalning av pengar, så det där är ju bara rökridåer, eller om man så vill, ordbajs.

Främsta anledningen till att ni gör så är ju att ni vill låsa kunden till något som man kanske egentligen är missnöjd med. Har ni ens kollat termen "kompensation" med t.ex. ARN? Det ni egentligen erbjuder kallas, så vitt jag vet, RABATT.
Jag skulle gissa att det finns liknande regler som för när/var/hur man inte får säga gratis om det t.ex krävs en motprestation. Jag har ju blivit erbjuden, och accepterat en kompensation som jag faktiskt inte fått, och eftersom ingen motprestation varit på tal så är det väl bara facea läget och erkänna att ni brister.

gummianka 2009-11-24 08:15

Dessutom bara gissar jag att denna kompensation INTE går att kombinera med övriga erbjudanden, och att resultatet av det blir att jag förlorar pengar på att utnyttja denna "kompensation" jmf med att teckna ett nytt abonnemang där man nu erbjuder ungefär 25% rabatt (3mån = 25% av ett år...) på sitt "Advanced" hosting...snyggt...

Sexdirekt.se 2009-11-24 14:56

Sitter o tittar på Surftowns banner här på WN och småler :)

FredrikNas 2009-11-26 09:29

Hm Jgabor: Kan ni inte göra detta till en bra historia, och faktiskt erbjuda GummiAnka säg 6månader gratis hosting utan krav om förlängning, att filer försvinner är ju aldrig försvarbart när man betalar för backup. Som jag ser det så har ni ju då 6månader på er att visa för GummiAnka att ni faktiskt är en värdig host för hans webb projekt. Detta visar ju också för andra att ni värnar om era kunder. ( På det stora hela så är ju 6månader inte mycket av en kostnad för surftown att bjuda på, men ändå av större värde för kunden)

Att man får vad man betalar för stämmer ju inte alls, jag har haft betydligt dyrare webbhotell där alla filer försvann med en "sorry" som svar.

Jag ska också tillägga att jag är en av dom som verkligen ser att Surftown förbättrar sig varje år.

Kudos till Jgabor som sakligt möter frågor här i WN.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson