![]() |
Akta er nu för tradedoubler.
Aktien sjunker snabbare än titanic, TD´s kvartalsförlust är större än någonsin. Bara en liten "varning" för så ni är mentalt beredda på framtiden.
|
Förlorat förtroende
Citat:
|
Jag har jobbat med TD i över 3 år och är mer än nöjd med samarbetet.
|
Jag har arbetat med TD sedan 2004 och samarbetet har fungerat utmärkt, och gör så fortfarande!
|
Citat:
Men ett bolag som gör en kvartalsförlust på ca 186 miljoner kronor kommer ha svårt att överleva i längden. Och den stora smällen kommer drabba alla affiliates. Vi har sett liknande saker här på WN förr, jag tror det gäller att "sprida" sina risker lite, att köra på olika nätverk så man inte blir för beroende av ett specifikt annonsnätverk. För går dom då under, kommer du förlora enorma belopp. |
Nu är större delen av denna förlust av engångskaraktär, men även med det borträknat är lönsamheten för dålig.
Synd bara att pensionsjönsarna i AMF och AP-fonden stoppade AOL:s uppköp på tredubbla kursen mot idag. Hade varit bättre för både TD och aktieägarna om det budet gått igenom. Läget är annorlunda, det finns fler nätverk på alla nivåer, och marknaden konsoliderar sig. Superaffiliates knyter direktkontakt med annonsörerna och går förbi nätverken. Detta på en marknad där totalinvesteringarna sjunker i allmän krisanda. Dock tror jag att TD tillhör de bättre och mer livskraftiga företagen i branschen, men först efter att man städat upp och sänkt sina kostnader ordentligt. |
Nu kanske TD får upp ögonen och tar hand om sina affiliates?
|
Jag tror även vi ser en del trendbrott, cpc och cpm nätverk som adsense och andra går fortsatt relativt bra, medan resultatbaserade nätverk med spårning går dramatiskt mycket sämre.
|
Danielos, vart kommer de beläggen ifrån? CPM / kampanj har ju störtdykt sista tiden, både om man tolkar resultatrapporterna från nätverken samt från större portaler (Aftonbladet drar jag mig till minnes gjorde väldigt dåligt kvartal). Vad jag förstått ligger CPA väldigt mycket stadigare än traditionell CPM, sett till konjunkturen. Redovisar Google nuförtiden ens separata intäkter för externa partners (publishernätverket) och sitt sök så att man kan se fördelningen?
|
Perpen, jag sa att "jag tror".
Men jag erkänner att jag inte har några bra belägg, men när jag tittar runt på wn så verkar det vara en del som använder cpa nätverk och att dom har mindre intäkter nu mot tex. förra året, medan jag som använder uteslutande cpm/cpc nätverk har givit mig oförändrade intäkter de senaste åren. En annan intressant sak är att CPA ger runt 5% av intäkterna mot vad cpm/cpc nätverk ger för mig. Men även om jag inte har så mycket belägg så kan det ju vara intressant att diskutera cpa nätverk som tex TD är vs. cpc nätverk. Många anser ju att om man väljer ett cpa nätverk så betalar man för vad man får i konvertering och kör man cpm/cpc så kan man åka på att betala för något man inte fått ut nåt alls av. Personligen skulle jag aldrig annonsera via ett cpa nätverk utan väljer mycket hellre ett känt cpc nätverk :) Men om man som annonsör väljer endast ett cpa nätverk, så missar man ju stora affiliate segment där tom. konverteringsgraden kan vara högre. Skulle jag tex. köra på med lite adword i bannern under här så skulle ju jag garanterat få relativt hög konvertering i detta cpc nätverk. Jag kan ju superlätt sätta min signup sida när man konfirmerar sitt konto som målsida och mäta detta cpc nätverks konverteringsgrad hur lätt som helst. |
Har bara positivt att säga om TD så bara hoppas de klarar även denna kris. Var en rejäl kris runt 2001 också. Den krisen kan man väl säga är till deras fördel nu till skillnad från många nya aktörer, att de vet vad som krävs för att vända siffrorna uppåt igen. En annan fördel är själva varumärket med många trogna både annonsörer som affiliates.
Kom ju en hel del nytt precis innan krisen förra hösten med premium, olika kampanjerbjudanden m.m. Att de fortsätter och utvecklar den biten är nog helt avgörande om de ska vara fortsatt marknadsledande i takt med att konkurrensen blir allt tuffare. |
Citat:
Jag har förutspått varje år, senaste 10 åren, att CPM/CPC kommer att tappa marknadsandelar. Men det har ju gått sådär. Så jag säger inget i år :) |
Svenska CPA-nätverk tar inte ens kreditupplysning.
Inte konstigt det blir problem att driva in skulder när företagen bakom ligger på obestånd. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson