WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ordernummer i bruten eller obruten följd?? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038812)

eboy99 2009-10-28 23:26

Ordernummer i bruten eller obruten följd??

Jag vet att detta har diskuterats innan, men jag ser att det inte finns något konkret svar på detta.
Frågan är hur vida skatteverket set på att vi som ehandlare inte kan redovisa alla ordrar i obruten följd, dvs beställningar som inte genomförs helt samt avbrutna beställningar mm.

De flesta system jag har jobbat med fungerar på det sättet att ett order nummer måste vara genererat innan man skickas till betalväxeln för kontroll som tex Kreditor eller Dibs mfl.

Problemet som uppstår är när kunden inte blir godkänd eller väljer att avbryta sitt köp, då blir det en lucka i ordernummer följden.

Enligt vissa så spelar detta ingen roll eftersom detta inte ska bokföras, för något köp inte har ägt rum, andra säger att man på något sätt måste fylla dessa luckor med förklaringar.

Någon som vet något angående detta, (och svar som: ring skatteverket, behöver jag inte för jag har varit i kontakt med dem ca 6 ggr och fått olika svar varje gång, och jag har även haft kontakt med min revisor samt företagsjurist och alla säger olika saker.)

ssol 2009-10-29 00:20

Alltså, jag känner ju till problemet men en order är ju ingen verifikation. En faktura eller ett kvitto är en verifikation och där måste nummerserierna följas, alt. att någon form av förklaring kan lämnas. Det finns ju företag som inte arbetar med ordrar. De får en förfrågan, skriver en offert, får ok på den, gör jobbet och fakturerar. I det flödet är det ju bara fakturan och inbetalningen som är intressant. Jag tycker nog att en order bara har ett ordernummer så att den skall kunna kopplas till en faktura eller ett kvitto.

Har jag fel? Nu har du fått ytterligare ett svar som inte heller löser ditt problem :)

WebboT 2009-10-29 00:44

Har aldrig riktigt förstått varför den frågan ens kommer upp. Att man inte kan bryta följden på verifikationsnummer är en sak men ordernummer? Ett ordernummer som sådant betyder ju inte att det skett en affärshändelse.
Det finns ju en massa naturliga skäl till att följden på ordernummer bryts i de flesta ehandelssystemen.

- Till att börja med så väljer många att starta webbshoppen med ett högre ordernummer från dag ett. T.ex. 00052146 Känns ju lite B att presentera ordernummer för de första kunderna med 001, 002 o.s.v.
Jag har t.o.m. sprungit på webbshoppar som slumpar fram tolvsiffriga ordernummer. (finns inte ens nån följd att bryta :-)
- Du som ägare av webbshoppen kanske lägger ett antal testordrar per vecka.
- Folk avbryter sin beställning i sista stund.
o.s.v.

Gustav 2009-10-29 01:14

Jag har en konkurrent/kollega som hade revision och där Skatteverket anmärkte på att han hade bruten nummerföljd på sina ordernummer. Det blev dock inget påföljd, mer än att han blev ombedd att fixa till det i framtiden.

Själv har jag obruten nummerföljd. Jag nollar alla avbrutna kortbetalningar där ett ordernummer skapas redan innan kunden har betalat. Men jag har svårt att tro att det egentligen är nödvändigt. Det beror som sagt på vem man frågar. Även jag har fått lite olika svar och valde att ta det säkra för det osäkra. Enkelt för mig som kör mitt eget system där jag kan bygga ut funktionaliteten själv. Men kanske inte lika lätt om man har köpt eller hyr en e-butik.

WebboT 2009-10-29 01:51

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20328611)
Jag har en konkurrent/kollega som hade revision och där Skatteverket anmärkte på att han hade bruten nummerföljd på sina ordernummer. Det blev dock inget påföljd, mer än att han blev ombedd att fixa till det i framtiden.

Fast det där låter mer som att skatteverket inte förstår hur ehandel fungrerar. De lever väl i sin tro att allt som har ett nummer kan likställas med ett verifikationsnummer som kan sorteras prydligt och 100% korrekt i nummerföljd. Må satan komma och ta dig om ett nummer har hamnat fel.:D

http://img524.imageshack.us/img524/5...seblogg007.jpg

- Someone said something about numbers out of order?

http://img251.imageshack.us/img251/6...desk716382.gif

Conny Westh 2009-10-29 02:00

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20328611)

Själv har jag obruten nummerföljd. Jag nollar alla avbrutna kortbetalningar där ett ordernummer skapas redan innan kunden har betalat. Men jag har svårt att tro att det egentligen är nödvändigt. Det beror som sagt på vem man frågar. Även jag har fått lite olika svar och valde att ta det säkra för det osäkra. Enkelt för mig som kör mitt eget system där jag kan bygga ut funktionaliteten själv. Men kanske inte lika lätt om man har köpt eller hyr en e-butik.

Det är helt enkelt så som Webbot och SSol skrev att ordernummer juridiskt i stort helt sett saknar betydelse. Det finns vissa undantag där det gäller beställning i annans namn och likna nde rent brottsliga saker, men det är en helt annan fråga...

Fakturanummer och kvittonummer har en viktig betydelse för att identifiera en faktura/kvitto men det finns inte heller något krav på att de ska vara i nummerföljd.

Du kan ta fram helt slumpmässiga identiteter för varje faktura/kvitto.

Order/ordernumemr är aldrig en verifikation, inte heller beställning/beställnngsnummer. Du kan heller aldrig förvänta dig att få betalt för en orderbegräftelse eller beställningsbekräftelse. För att förvänta dig betalt måste du utfärda en faktura. När du väl fått betalt måst edu utfärda ett kvitto eller kontantafaktura/kontantnota som bekräftelse på att du mottagit betalningen.

Faktura/Kvitto har speciell betydelse i lagstiftningen och skall kunna identifieras helt unikt. Avi är en sak som är frivillig att betala och kan aldrig skickas till kronkalle för indrivning, men avinummer bör användas för när den blir betald måste den kunna identifieras unikt likställt med kvitto/faktura.

eboy99 2011-05-07 20:07

Nu drar jag upp denna gamla tråd igen, då jag efter kontakt med flertal revisorer/bokförare samt skatteverket kommit fram till detta:
INGEN HAR KOLL!

Jag har frågat vilka underlag(verifikationer) jag som ehandlare är skyldig att spara, vi säljer produkter på nätet och vår snittorder är ca 500kr.

Svaren jag har fått är olika, vissa hävdar att jag måste göra om alla beställningar vi får in till Fakturor med obrutna fakturanummer, tex får jag en beställning där kunden betalat med kort måste jag exportera denna beställning till tex SPCS och skapa en faktura där det står betalad med kort. Skatteverket tycker att följesedel går bra men de ska vara med obrutna ordernummer(vilket är väldigt svårt).

Enligt skatteverkets hemsida skulle jag egentligen klara mig om jag döpte om följesedel till Faktura även om ordernumren är i bruten följd då beloppet är under 2000kr och då kan hanteras som en förenklad faktura, det sår inget i kraven om förenklad faktura att fakturanummer i obruten följd ska anges, bara en identifiering ska anges.

Eller har jag fel??
http://www.skatteverket.se/foretagor...168000421.html

Jan Eriksson 2011-05-08 12:15

Nu skriver jag, förenklat, om hur jag har lärt mig och hur jag gör.

Orderbekräftelse, offerter, följesedlar osv som inte ska in i bokföringen som verifikat kan ha vilken nummerserie som helst och gå hur som helst.

Det du bokför som verifikat tex kvitton, fakturor, kreditfakturor osv ska följa en logik som du kan förklara tex kan nummerserien gå om steg av 13 dvs 1000, 1013, 1026 osv. Eller så har du en serie med fyra siffror och en kontrollsiffra. 10015, 10021, 10039 osv. Går även bra att räkna bakåt. Har du en försäljning genom webbutik och en annan genom en fysisk butik så kan dessa ha två egna nummerserier.

Det som är viktigt är att du alltså kan förklara hur din nummerserie går och fungera. Det för man ska kunna följa alla verifikat i bokföringen och se om något verifikat saknas.

Som sagt, det hur jag har gjort i alla år och ingen, varken ekonomer eller revisorer, har slagit ner på det.

eboy99 2011-05-08 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson (Inlägg 20404657)
Nu skriver jag, förenklat, om hur jag har lärt mig och hur jag gör.

Orderbekräftelse, offerter, följesedlar osv som inte ska in i bokföringen som verifikat kan ha vilken nummerserie som helst och gå hur som helst.

Det du bokför som verifikat tex kvitton, fakturor, kreditfakturor osv ska följa en logik som du kan förklara tex kan nummerserien gå om steg av 13 dvs 1000, 1013, 1026 osv. Eller så har du en serie med fyra siffror och en kontrollsiffra. 10015, 10021, 10039 osv. Går även bra att räkna bakåt. Har du en försäljning genom webbutik och en annan genom en fysisk butik så kan dessa ha två egna nummerserier.

Det som är viktigt är att du alltså kan förklara hur din nummerserie går och fungera. Det för man ska kunna följa alla verifikat i bokföringen och se om något verifikat saknas.

Som sagt, det hur jag har gjort i alla år och ingen, varken ekonomer eller revisorer, har slagit ner på det.

Hej Jan.

Jo vi har också gjort på vårt sätt under många år och varken ekonomer eller revisorer har heller slagit ner på det sätt vi gör, men frågan är om det skulle bli en revision, hur kommer skatteverket att reagera? Nu vet jag inte vad för sorts verksamhet du bedriver men vi har många små beställningar varje dag (ca 30-40st) med summor på ca 500kr i snitt, och betalningssätten vi erbjuder är Faktura (Klarna) Kreditkort, Postförskott samt Förskottsbetalning, hitintills har ingen frågat oss om mer bokföringsunderlag(verifikationer) än våra bankkontoutdrag, Batchinfo från Kortbetalningar samt Avräkningsnotor från Klarna. I dessa verifikationer står endast summa och ordernummer. Följesedlarna sparar vi elektroniskt för att vid eventuell revision visa vad vi sålt och vem köparen varit men vi lämnar inte in dessa till vår redovisningsekonom. Enligt vår Auktoriserade revisor så ser han inget fel i det och tycker upplägget är helt ok, men i slutändan är det ändå vi som bär ansvaret och inte han.

Conny Westh 2011-05-08 18:30

Jag håller på den beskrivning Som Jan Eriksson har. Man måste ha alla underlag till ett kvitto med tydliga specifikationer i bokföringen.

Man kan inte enbart använda order, Orderbekräftelse, offert o.d till bokföringen. Om alla uppgifter enligt skatteverket är med så kan de vara bilaga till andra "riktiga" verifikationer, men de står inte för sig själv.

Avräkningsnota med tydliga specifikationer av betalning, moms, m.m. kan funka som verifikation om alla uppgifter enligt skatteverket är med.

Men om du ska ha en smidig bokföring som du vet är OK, så ska du utfärda en faktura (för kreditförsäljning), Kontantfaktura eller kvitto (för direktbetalda beställningar). Kreditfaktura för returer.

Om du har en kund som behöver redovisa till arbetsgivare elelr i sitt företag måste ha dessa Faktura eller kvitton, de kan inte komma dragandes med fraktsedel, orderbekräftelse eller dyligt, eftersom det inte är giltiga betalningsunderlag.

Conny Westh 2011-05-23 10:19

Jag använder VISMA/SPCS Administration 1000 och jag använder en fakturamall som automatiskt genererar ett s.k. OCR-nummer som fakturaref och det lägger på 2 siffror på slutet av mitt egentliga fakturanummer så tre fakturanumemr som kommer i följd kan se ut så här: 281000190, 281000299, 281000398...

Följaktligen behöver fakturanummret inte vara en helt obruten serie eftersom det är fullt tillåtet att använda "checksiffror" eller postfix-siffror som i detta fall. Jag har sett det användas av stora företag också.

Henkutt 2011-05-23 12:12

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20406318)
Jag använder VISMA/SPCS Administration 1000 och jag använder en fakturamall som automatiskt genererar ett s.k. OCR-nummer som fakturaref och det lägger på 2 siffror på slutet av mitt egentliga fakturanummer så tre fakturanumemr som kommer i följd kan se ut så här: 281000190, 281000299, 281000398...

Följaktligen behöver fakturanummret inte vara en helt obruten serie eftersom det är fullt tillåtet att använda "checksiffror" eller postfix-siffror som i detta fall. Jag har sett det användas av stora företag också.

Å andra sidan så är ju fakturanumret fortfarande i följd, men ocr-numret avviker. De flesta större företag har ju ett fakturanummer, men refererar sen till OCR för inbetalningen bara.

jonny 2011-05-23 15:49

Det finns många företag som har fakturanummer som är OCR-nummer med kontrollsiffror och allt. Det är helt ok.

I en webbutik med orderbekräftelser bör det väl vara enkelt att bara få till en notering om att för beställning nr X är avbruten eftersom kortbetalning inte genomförts, kredit nekats eller liknande.

Även om jag också är av åsikten att det inte behövs någon obruten nummerserie för detta.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson