![]() |
php, mysql arrays!
Hej igen!
Nu har jag stött på ett litet problem... jag har en array: Kod:
$calendar->highlighted_dates = array( har testat: Kod:
mysql_query('SELECT date FROM events GROUP BY date'); Tacksam för svar! //Philip Andersson! |
Vad har du för fält i databasen?
Varför anropar du $res (resource) när den inte är satt? Har du exempeldata i databasen till oss? Vad får du för felmeddelande? Svara på dessa frågor, så kan vi hjälpa dig. Vi är inga tankeläsare :) |
jag har tabellen events och kolumnen date.
Och jag får inget felmeddelnade, allting visas som det ska fast utan dessa datumen "highlighted". exempel data: 2009-10-28 tack! |
Du har missat $res= framför mysql_query.
Sedan när du kör fetch får du en array som innehåller bara den första raden (det första datumet) från databassvaret. |
Citat:
men hur gör jag så den loopar då? och tar alla. Jag har testat med while($line = mysql_fetch_array($res)){ echo $dates; //värde = 2009-10-28 } innuti php arrayen! men får error. unexpected ";" on line xx //vilket är ; efter mysql frågan. |
Citat:
Eftersom $dates inte finns bör du använda $line['date'] Kod:
|
Testa att göra så här:
PHP-kod:
|
Citat:
men jag har kanske fel mysql fråga? Kod:
$res = mysql_query('SELECT date FROM events GROUP BY date'); |
Citat:
PHP-kod:
|
Citat:
som ser ut så här: PHP-kod:
|
Får du något felmeddelande, eller tycks allt fungera som det ska bortsett från att du inte får highlight som du tänkt?
|
Kommentera bort tilldelningen efter foreach och lägg istället dit:
PHP-kod:
Eller sätt dit måsvingar, och ha med både echo och tilldelning. |
Du kan få ut allt i en array om du använder dig av det inbyggda stödet för PDO och metoden fetchall(), se vidare http://www.php.net/manual/en/pdostatement.fetchall.php
Inte bra med allför stora resultat, men jäkligt praktiskt att slippa loopa ibland och plocka direkt ur matrisen. |
Citat:
Kod:
Fatal error: Call to a member function prepare() on a non-object in /home/web75761/domains/cubemedia.se/public_html/ramek/personal/calendar.php on line 16 PHP-kod:
|
Du måste nog tala om vilken databas, host, användare och lösenord du tänkte använda för att skapa pdo-objektet $dhb i ditt fall ovan. Annars kommer du inte långt.
Läs den fina manualen här: http://www.php.net/manual/en/pdo.connections.php |
Citat:
Testade nyss och jag får inget error iallafall men den visar fortfarande inte highlighted! PHP-kod:
|
PHP-kod:
|
Citat:
Men det ska väll vara i form av: array( '2009-10-28', '2009-10-29'; ); eller är jag fel på det? |
date räknas som en funktion i MySQL. Korrekt kod:
PHP-kod:
|
PHP-kod:
PHP-kod:
|
Citat:
Hade oxå för mig att det var en funktion men visste inte hur jag skulle använda den. men tack alla som hjälpte! det är gyllenevärt! Ha det bra! //Philip Andersson! |
(Felaktig kod från första inlägget i tråden.)
Citat:
Med $row=mysql_fetch_row() får du $row[0] Med $row=mysql_fetch_assoc() får du $row['date'] Med $row=mysql_fetch_array() får du $row[0] och $row['date'] som båda innehåller samma värde. row tar minst systemresurser. assoc tar inte så mycket mer med tanke på mervärdet om man har flera kolumner att hålla reda på. Jag brukar använda row om det är bara en kolumn, annars assoc. |
Undvik att använda reserverade ord som tabellnamn så slipper du problem med detta.
|
okej! tack så mycket! då vet jag bättre till nästa gång :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson