WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Folkia & Kredit365 vägrar betala Zanox (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038777)

Paginas Jakobsson 2009-10-27 15:52

Folkia & Kredit365 vägrar betala Zanox
 
Nu har det hänt igen. Den eviga följetongen Folkia och deras låga betalningsmoral. De liksom systerföretaget Kredit 365 har inte betalt Zanox på flera månader vilket självklart drabbar oss affiliates. Ingen publisher har fått betalt för Folkia-leads via Zanox sedan i juni.
Enligt initierade källor kommer Zanox att försöka inleda en dialog med Folkia i morgon (27/10) om hur skulden ska regleras.
Zanox kastade ut Folkia och Kredit 365 ur nätverket för en dryg månad sedan.

Det är bara att önska Zanox lycka eftersom de har att göra med samvetslösa gangsters som blåser både kunder och leverantörer som en del av sin affärsidé.

zanox service 2009-10-27 16:38

Hej, vi vill bemöta detta då det inte är så att Folkia och Kredit365 vägrar betala oss. Vårt samarbete är avslutat sen en tid tillbaks och vi går nu igenom så att alla avslutsfakturor skickats och mottagits av kund. I vilket fall så kommer saken att redas ut då som sagt Folkia/Kredit365 aldrig motsatt sig att betala och det har vi heller aldrig sagt.

Med Vänliga Hälsningar

Tomas Bäckman
Executive Sales Director Scandinavia
[email protected]

Jonas 2009-10-27 17:43

Zanox lär väl göra en Tradedoubler, och ge er affiliates 50% av intäkterna...

Men min kommentar till er affiliates är: Har man så dålig moral att man annonserar för smslån får man skylla sig själv.

Wojt 2009-10-27 20:26

Jonas, jag hoppas inte att du annonserar för telefoni-bolag.

Alla telefonibolag ger ut fastpris abonnemang till personer som har många skulder och betalningsanmärkningar registrerade.

Och majoriteten av alla betalningsanmärkningar i Sverige är just telefoni.

razta 2009-10-27 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20328362)
Jonas, jag hoppas inte att du annonserar för telefoni-bolag.

Alla telefonibolag ger ut fastpris abonnemang till personer som har många skulder och betalningsanmärkningar registrerade.

Och majoriteten av alla betalningsanmärkningar i Sverige är just telefoni.


bra där -

1-0 till wojt !!!!!!!

Jonas 2009-10-27 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20328362)
Jonas, jag hoppas inte att du annonserar för telefoni-bolag.

Alla telefonibolag ger ut fastpris abonnemang till personer som har många skulder och betalningsanmärkningar registrerade.

Och majoriteten av alla betalningsanmärkningar i Sverige är just telefoni.

Faktiskt inte, många telefonibolag kräver någon form av deposition, tex. Telia kräver 3000:-, BBB/Telenor har börjar med kreditupplysning osv.

Och majoriteten av anmärkningarna må vara telefoni, men hur många är smslån? Skulle tro att den siffran är snäppet under din antydan.

Dessutom sysslar inte telefonbolagen med skyhöga räntor/avgifter som smslån företagen gör.

tartareandesire 2009-10-27 23:30

Kan inte annat än hålla med Jonas i det här fallet.

Hur som helst, det är kanske lite onödigt att kalla företaget för "samvetslösa gangsters som blåser både kunder och leverantörer som en del av sin affärsidé" utan att ens ha tagit reda på hur det ligger till med det hela? Hade du ens bemödat dig med att kontakta Zanox innan du skrev det här inlägget?

Paginas Jakobsson 2009-10-28 00:01

Uppgiftera dubbelbekräftade och dokumenterade
 
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20328394)
Kan inte annat än hålla med Jonas i det här fallet.

Hur som helst, det är kanske lite onödigt att kalla företaget för "samvetslösa gangsters som blåser både kunder och leverantörer som en del av sin affärsidé" utan att ens ha tagit reda på hur det ligger till med det hela? Hade du ens bemödat dig med att kontakta Zanox innan du skrev det här inlägget?


Hårda ord men väl valda. Folkia och Kredit 365 har strulat med betalningarna i många nätverk och de underkänner gärna många affärer i efterhand. Efter en månad eller så. Jag har Noll förtroende för sms-långivarna i allmänhet och för de nämnda två i synnerhet.

Som gammal journalist har jag alltid dokument som stödjer mina påståenden (och nej, de tänker jag inte publicera här), i det här fallet att Folkia och Kredit 365 inte betalat sina fakturor till Zanox sedan försommaren. Detta bekräftas indirekt av Zanox ovan men de vill tona ner konflikten lite, vilket ju är naturligt inför en förhandling.

Paginas Jakobsson 2009-10-28 00:31

Uteslutningsmetoden
 
Citat:

Ursprungligen postat av zanox service (Inlägg 20328323)
Hej, vi vill bemöta detta då det inte är så att Folkia och Kredit365 vägrar betala oss. Vårt samarbete är avslutat sen en tid tillbaks och vi går nu igenom så att alla avslutsfakturor skickats och mottagits av kund. I vilket fall så kommer saken att redas ut då som sagt Folkia/Kredit365 aldrig motsatt sig att betala och det har vi heller aldrig sagt.

Med Vänliga Hälsningar

Tomas Bäckman
Executive Sales Director Scandinavia
[email protected]


Tomas, Zanox samarbete med Folkia och Kredit 365 avslutades den 21 september. Affiliates har inte fått betalt för avslut som är gjorda i juni och senare. Alltså affärer som ni skulle ha fakturerat i juli och betalat ut till publishers i augusti.

Antingen har det aktuella företaget inte betalat sina fakturor sedan i juni eller så har Zanox inte skickat ut några sedan dess. Vi skriver snart november!
Ett av de två påståendena är sant. Vilket?

Om det första påståendet stämmer så är det liktydigt med att Folkia och Kredit 365 VÄGRAT betala sina fakturor (utan förbehåll).

Om det andra påståendet stämmer innebär det att ni på Zanox struntat i att fakturera nämnda företag i tre månader, vilket skulle vara höjden av arrogans mot era affiliates.

Då du dementerat det första påståendet betyder det att arrogans-alternativet återstår.
Vill du bekräfta det?

zanox service 2009-10-28 11:02

Hej, igen så förtydligar jag att publishers kommer få betalt och att vi löser situationen. För att saker och ting ska vara korrekt så vill jag även säga att vi har inte kastat ut Folkia/Kredit365, det var de som valde att avsluta samarbetet med oss och inget annat.

Med Vänliga Hälsningar

Tomas Bäckman
Executive Sales Director Scandinavia
[email protected]
__________________
http://blog.zanox.com/en/nordic/

zanox - we create partners
Tel: +46 (0)8 441 52 40
mailto:[email protected]
http://www.zanox.se
Aktuella program: Haléns, La Redoute, NetOnNet , TravelPartner mfl
Senaste internationella program: http://www.zanox.com/program_news

tartareandesire 2009-10-28 13:16

Hehe, det var ett mycket undvikande svar :)

elofsson 2009-10-28 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20328499)
Hehe, det var ett mycket undvikande svar :)

Bara förnamnet. Det är så sjukt sorgligt hur den här branschen funkar så man blir gråtfärdig.

Jonas 2009-10-28 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av elofsson (Inlägg 20328505)
Bara förnamnet. Det är så sjukt sorgligt hur den här branschen funkar så man blir gråtfärdig.

Ju fler kockar (aktörer) desto sämre soppa.

tartareandesire 2009-10-28 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20328514)
Ju fler kockar (aktörer) desto sämre soppa.

Nu brukar ju iofs det uttrycket syfta på ett samarbete och jag hoppas att det inte finns någon kartellbildning inom denna bransch. Annars brukar ju konkurrens snarare vara av godo.

zanox service 2009-10-28 14:34

Hej,

Innan denna diskussion spårar ur helt tänkte vi att vi ska reda ut vad som hänt och vad som kommer att ske närmaste tiden. Folkia/Kredit365 avslutade som bekant sina program hos zanox tidigare i höst. Efter detta så har vi slutfakturerat kund och vi inväntar betalning. Av olika anledningar så är detta lite försenat vilket naturligtvis inte är bra för våra publishers. Vi beklagar verkligen detta. Förseningen beror dels på att våra faktureringsrutiner brustit under semesterperioden vilket inneburit att Folka/Kredit365 inte fått sina fakturor förrän i slutet av augusti och början av september. Dessa kommer givetvis att betalas till fullo och publishers bör få dessa pengar senast med nästa månads utbetalning.

Vi vill understryka att det inte förekommer några problem gällande dessa pengar.

Vi beklagar än en gång förseningen av er provision.

Om ni har några frågor så är ni välkomna att kontakta antingen:

Tomas Bäckman
Executive Sales Director Scandinavia
[email protected]
Mobil: +46 (0)707 607 242
Tel: +46 (0)8 441 52 37

Eller

Per Johansson
Head of Sales Operation Scandinavia
[email protected]
Mobil: +46 (0)739 62 89 89
Tel: +46 (0)8 441 52 34

Paginas Jakobsson 2009-10-28 14:52

Ingen kritik mot Zanox
 
Jag vill förtydliga att det INTE är Zanox jag kritiserar och tycker illa om. Tvärtom, Zanox tillhör de få nätverk som åtminstone jag har förtroende för. De svenska gänget är professionella i sina kundkontakter och det är min erfarenhet att de gör allt som står i deras makt för att lösa uppkomna problem.
Och vi publishers behöver ju inte veta alla turer i deras förhandlingar med annonsörer eller ens ha synpunkter på vilken nivå de lagt sin diplomati, bara vi får betalt och det på utsatt tid, annars måste de liksom andra meddela och ge en förklaring så fort som möjligt. Så har inte skett i fallet Folkia och Kredit 365, därav mitt första inlägg.

tartareandesire 2009-10-28 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av Paginas Jakobsson (Inlägg 20328528)
Jag vill förtydliga att det INTE är Zanox jag kritiserar och tycker illa om. Tvärtom, Zanox tillhör de få nätverk som åtminstone jag har förtroende för. De svenska gänget är professionella i sina kundkontakter och det är min erfarenhet att de gör allt som står i deras makt för att lösa uppkomna problem.
Och vi publishers behöver ju inte veta alla turer i deras förhandlingar med annonsörer eller ens ha synpunkter på vilken nivå de lagt sin diplomati, bara vi får betalt och det på utsatt tid, annars måste de liksom andra meddela och ge en förklaring så fort som möjligt. Så har inte skett i fallet Folkia och Kredit 365, därav mitt första inlägg.

Det bör också påpekas i sammanhanget att det är mycket vanligt att större företag dröjer med betalningar så att affiliates i nästa steg kan få vänta en månad eller två är inte särskilt konstigt. Det betyder INTE att det saknas pengar i företaget.

Jonas 2009-10-28 17:08

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20328519)
Nu brukar ju iofs det uttrycket syfta på ett samarbete och jag hoppas att det inte finns någon kartellbildning inom denna bransch. Annars brukar ju konkurrens snarare vara av godo.

Jag syftade inte på det (kartell delen alltså), utan snarare att fakturan försvunnit i havet av fakturor till diverse nätverk.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson