![]() |
Backuplösning för en server
Jag sitter och kikar på olika lösningar för att göra backup på min klientserver och undrar om någon har tips på bra system som kan fungera som externbackup?
Jag har kikat lite på rsync där man kör olika former av backup hos en extern konsult, vilket inte kostar särskilt mycket, men det känns lite halvfumligt och R1Soft backup är lite väl dyrt för bara en server.... förslag? |
Vilket operativ?
|
Ursäkta, det kan vara bra att nämna ja :)
Linux är det som gäller (WHM/Cpanel som kontrollpanel om det finns något som knyter in där) CentOS 5 |
billigt offsite utrymme med ftp tillgång
sedan ställ in cpanel på att ftpa tar.gz filerna som skapas av varje konto till just denna offsite server du hyr utrymme på eller moln osv. så alla tjänster som har ftp kan du lätt få att fungera för ditt system (om du har tillgång till backup kontrollerna och inte är återförsäljare med begränsningar). |
Citat:
Finns det något bra svenskt företag? Skulle gärna se ett externt backupsystem som kunderna själv kan hantera om dom vill också.... |
Amazon S3 lösning?
|
Citat:
Tack Wojt! |
Klurar lite på Jungle Disk/S3 och/eller RsyncPalace....
|
RsyncPalace ser intressant ut, men Jungle Disk/S3 stöder väl inte rsync ?
|
Jungle disk blir det nog FTP överföring av backuper istället skulle jag tro...det är en serverversion på gång såg jag, men jag hann inte läsa så mycket om det.
|
Jungledisk jobbar med inkrementella backuper. Har inte kikat så mycket på det för serversidan, men vet att en kraftfullare algoritm är på g samt att serverversionen borde komma väldigt snart. Junglediskteamet jobbar snabbt med nya versioner.
http://www.jungledisk.com/server/releasenotes.aspx |
Låter som du har bättre koll än mig forngren :)
Har du möjligtvis deras system redan på en server? |
Citat:
|
Nu levererar vi ju en sådan här tjänst själva så jag ska
försöka hålla mig så objektiv som möjligt. När det gäller remote backup så finns det ett par viktiga punkter att tänka på: * Säkerhet Hur skyddas ditt data? Laddar du upp det i klartext mot en FTP- server utan SSL så skulle (teoretiskt sett) en obehörig kunna läsa av din data. Är detta känslig data (företagskritisk och affärs- hemligheter) så är detta ingen bra lösning. När datat väl laddats över. Skulle någon som hackar backup- servern kunna komma åt min data, eller är även backupfilerna krypterade? Tas någon backup av din backup? Skulle hela helvetet braka loss och din server lägger av precis samtidigt som datorhallen backup- servern står i så blir det lite jobbigt. Man kan tycka att det är lite väl mycket paranoia, men detta är faktiskt en fråga vi får ganska ofta. * Bandbredd Hur ligger det till med bandbredden? Hur är bandbredden till din server fördelad mellan svensk och utländsk trafik? * Var lagras mitt data? För de allra flesta spelar detta ingen roll, men vissa företag har krav på sig att viss information inte får lämna landet, eller EU. * Användarvänlighet Är det ett enkelt gränssnitt man arbetar med, eller ett antal script? Nu kör du Linux och ett grafiskt gränssnitt kräver i så fall X-forward över SSH. Detta är inget svårt att sätta upp. Man kan hitta enkla guider om man söker lite. * Databaser Finns det något databasstöd, eller behöver jag scripta upp att först dumpa min databas till en fil? * Pris Pris är som alltid en viktig faktor. Det klart billigaste blir en scriptad lösning där man laddar upp mot en FTP-tjänst av något slag. Men vill man ha en mer komplett tjänst med kryptering, databasstöd och snyggare gränssnitt så kommer det kosta lite mer. Detta är inget konstigt egentligen då mjukvarorna som de flesta leverantörer av remote backup använder, kostar en hel del pengar. Jag kan ha missat något, men jag tror jag har fått med de som jag tycker är de viktigaste punkterna. |
Bra frågor Kristian och eftersom det är relevant för frågan så får du gärna gå in på hur era tjänster är utformade så att det går att jämföra med andra tjänster för att på så sätt hitta olika lösningar som kan passa just mig :)
Om någon moderator vill bestraffa dig, eller någon annan, för att ni tillför information om backuptjänster och hur dom fungerar så hänvisa till mig så tar jag på mig det :) |
Citat:
Däremot så kan jungledisk kryptera datan med en egen nyckel innan den skickas. Och nej, jag är inte köpt av jungledisk ;) |
forngren:
Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att radera datan eftersom de stora krypterade filerna syns i filsystemet. Man ser såklart inte varje fil från klienten utan den delar upp backupen i olika "block" i olika storlekar. Nu har jag inte testat att radera några av dessa filer, men jag antar att det är möjligt. Skulle det finnas någon form av skrivskydd så borde ändå root kunna häva detta. Då är det bra om leverantören har replikering. :) Fördelen att "backup-filerna" är synliga är såklart att det under- lättar vid både remote-replikering och ev. tape-backup. Krypteringsnyckeln sätter man själv. Viktigt är såklart att sätta en bra nyckel. Hos vissa kunder sköter vi all drift och då även deras backup. Då brukar vi sätta 30-40 tecken lång nyckel och sedan skriva ut den och lägga i ett kassaskåp/bankfack/motsv. Krypteringen i den mjukvara vi köpt använder 256-bitars AES. Det finns även några andra algoritmer att välja på. Mortekai: Vår tjänst bygger på en Java-klient som fungerar på i stort sett samtliga OS som stöder Java - Windows, Mac OS X, Linux, Solaris, BSD, Netware, AIX och HP-UX. Jag har säkert glömt någon. :) Gränssnittet är grafiskt och kör man headless så har vi en how-to över hur man aktiverar X-forwarding över SSH i både Ubuntu Server och CentOS. Vår primära datorhall för lagring ligger i Göteborg och på backup- servern har vi automatiskt replikering till en hall på annan plats i Sverige. Vi har valt att inte ha någon tape-backup, utan vi kör större disksystem på båda platser. Om kund önskar tape så har vi funderat på att erbjuda även denna tjänst. Eftersom flera av våra kunder har kört tape tidigare så brukar vi rekommendera att man fortsätter lokalt med denna en gång i månaden och på så vis bygger ett långtidsarkiv bakåt. Backup-tjänsten har stöd för Retention (spara raderade filer) i X antal dagar eller X backup-jobb. Vi brukar rekommendera att man sparar raderade filer i 30 dagar, men man kan spara dem upp till ett år. Rent tekniskt så känner mjukvaran av att du raderat en fil. Då markeras den som raderad på backup-servern och efter X dagar eller X jobb så kommer den tas bort. Tills dess tar den upp utrymme av backup-kvotan och kan lätt återställas direkt från backup-klienten. Kund sköter sin backup helt själv från mjukvaran och får ett mail skickat till sig efter varje jobb som direkt i rubriken säger om jobbet varit Lyckat eller Misslyckat. Man kan alltså lätt lägga ett filter på att skicka alla lyckade jobb till en mapp och markera dem som lästa, t.ex. Skulle något gå fel så skickas en utförlig HTML-rapport med i mailet så man kan se exakt var felet uppstod eller vilken felkod systemet skickade. Har du fler undringar får du gärna skicka ett PM. Annars kan du läsa mer om tjänsten på någon av länkarna i signaturen. |
RsyncPalace, kan man iaf glömma, tecknade ett konto idag och det går med modemhastighet, runt 100-200kb/sek med rsync och jag provade att även skruva ner till endast blowfish encryption, men det skulle ta för mig 7 dagar att ladda upp 90Gb iaf så det är nåt som helt enkelt inte fungerar.
|
Ja det går ju inte...vad sa man hos RsyncPalace om det?
|
Man sa ingenting utan gav mig tillbaka pengarna och stängde disputen på paypal.
|
Seriöst :)
Du tog en för laget där Danielos... |
Nu har jungle disk kommit med en release candidate.
http://blog.jungledisk.com/2009/11/0...rver-editions/ http://www.jungledisk.com/server/releasenotes.aspx |
Har du installerat än forngren eller väntar du tills den kommer i skarp version?
|
Citat:
|
min lösning är snarare tänkt på ett ganska basic sätt.
servrar-- --- --- -- --- sync script/system backupserver 1 får första raddan av kopior från servrarna. backupserver 2-3-4 får identiska kopior tagna ifrån server 1. Antalet servrar är endast en fiktiv siffra och går att öka eller minska beroende på behov, budget och paranoia :P. Det må kräva lite bandbredd men det är verkligen inte stora mängder i proportion till vad det ger. dessa servrar är lagrings servrar på "moln" eller liknande. och sedan någon form av ett extra lager av säkerhet på detta. en av de är självklart kryptering som inte bara går att "sniffa" ett lösenord på. må låta paranoid men jag tycker att backup är extremt viktigt och för mig personligen som företagare så hade jag inte tänkt återleva gammal historia. det har varit snack om att säkerheten ibland inte varit på topp ibland "moln" lösningar. någon som vet om det är moln lösningen eller helt enkelt dålig server admin som varit problem förr? Just nu så kör jag en halvt automatiserad halvt manuell variant av det jag beskrev. Men när jag får tid att göra det helt automatiskt så slänger jag ut någon form av guide. |
Nu finns jungledisk i Skarp Version. Får se när jag installerar på servrarna.
|
Hojta till när du har installerat :)
Jag kikade på det idag och det var en del förvirring som uppstod ;) |
Har installerat och provkört det en tid på centos 5. Förutom att man måste ladda ner en klient till sitt desktop för att styra jungledisk-tjänsten så brukar den konstant äta ~250mb ram. Det känns som att den inte alls är färdig för produktionsmiljöer än, och jag har börjat leta andra alternativ.
|
Bästa backupen jag testat, och gratis:
http://backuppc.sourceforge.net/ Det är inte så säkert att använda ett backupsystem där din servern laddar upp till backupservern. Om servern blir hackad finns det en risk att dom även raderar backupfilerna, vilket ett flertal webbplatser fått erfara. Bättre att göra tvärtom, dvs. backupservern loggar in mot din server och hämtar det som ska backas upp. BackupPC fungerar på detta sätt, via rsync och SSH. |
Testa ananrs s3fs som är ett filsystem som pratar mot Amazon S3:
http://code.google.com/p/s3fs/ Billigast i slutändan är dock att du köper en stor USB-disk och pluggar in den i din dator och gör backup över nätet varje natt exempelvis |
Nu kör jag med Dropbox och Jungledisk :)
|
Citat:
|
Citat:
Skulle dock inte vilja ha en backupserver som har full access till alla servrar att hämta filer bara sådär. Känns mer säkrare låta servern ladda upp bara. |
Citat:
Citat:
|
Jag tänkte höra med er ifall ni vet om man kan spara trådar från forum hos http://aws.amazon.com/s3/. Bilder vet jag att man kan spara där, men nu undrar jag om man kan spara trådar från ett forum hos S3. Att man kopplar S3 till ens forum och när man ser att utrymmet hos webbhotellet börjar minska mer och mer så kopplar man in S3 och trådarna sparas där. För man har ingen lust att radera trådar bara för att spara på utrymme, känns inte så snällt mot användarna (Vi måste tyvärr radera trådar för att spara på utrymme. Det känns inte så bra att säga så som administratör.)
|
Citat:
Kör med incremental backups till sekundär hårddisk som sedan kopieras till en dropbox folder och sedan externt till jungledisk. Incremental backups är lite större, men nu går det så väldigt smidigt att återställa enskilda filer genom dropbox och kunderna får nattliga backuper i sin egen dropbox automatiskt om man så önskar. |
Citat:
|
Citat:
Frågan är hur många kB eller mb en normal tråd tar i storlek. |
Citat:
|
Citat:
Är lite svårt med ett forum just när man inte vet hur stor en normal tråd är i storlek. Sedan att börja radera trådar är fel bara för att man inte finner någon backupplösning för just trådar. Bilder som hör till sidan som användarna får ladda upp kör vi igenom S3 och det funkar kanon. Nu måste vi bara finna en lösning till hur vi sparar trådar i forumet. Edit: Nu såg jag att man kunde köpa till 1GB för 39kr/mån. Kanske man kan betala årsvis på den då och köpa 50GB på en gång så har man så att man klarar sig framöver. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson