![]() |
Slipp cert. kassa - kontantnota blir kontantfaktura
Lästa i senast numret av Driva Eget att man kan komma undan den certifierade kassan om man döper om kontantnotan till kontantfaktura.
Skall tydligen funka med både cash & kort. Jan-Erik Persson, som påstår detta, har jobbat med skattefrågor i 30 år. Har letat efter artikeln på http://www.driva-eget.se men kan inte hitta den. Dessutom laddar sidan löjligt långsamt. Conny, vad säger du, funkar det? /Thomas |
Kassalagen är rena rama bluffen! Kassaregister-företagen skinnar en på pengar.
Samma kassaregister finns att köpa i England för 1500 kr men i Sverige kostar det 15000 inkl. "svarta lådan" för att den är lite modifierad. |
Gäller inte detta för alla e-handlare med en omsättning över 171k/år som tar betalt via kontokort på sina hemsidor då kortköp räknas som kontanter enligt den nya lagen. ??
|
NuCo, det kan det väl omöjligtvis göra?
|
Jag vet inte..Därav min frågan. Om man läser vilka som undantas från den nya kassalgen så står inte ehandlare med utan endast distans och hemförsäljare. Kan vi ehandlare klassas under denna kategori?
|
Ja, det är distanshandel.
|
Jag har dock en lagerbutik där kunder kan handla över disk.
|
Citat:
|
|
Nackdelen med kontantfaktura är att du måste få med adressuppgifter och namn på kunden vilket kan vara omständligt om man har mer än 1-2 kunder om dagen.
|
Citat:
|
Det är väl helt Ok att slippa certifierat register med kontantfaktura, då har skatteverket uppnått sitt mål att man ska kunna följa transaktion för transaktion och därmed minska risken för systematiskt fuskande.
|
Som jag har förstått kan vi som tar betalt kontant eller med kort och använder oss av kontantfaktura slippa köpa en certifierad kassa apparat och det oavsett hur mycket vi säljer för. Stämmer inte det?
|
Ja, men du behöver namn och adress på varje kund.
|
Råcker det verkligen inte med namn. Rätt jobbigt att fråga varje kund som kommer in i butiken vad han har för adress.
|
Adress måste också finnas med vad jag har förstått då det gäller samma regler som för en faktura.
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
För att inte tala om integriteten. Beroende på vad man köper
så vill man nog inte alltid uppge sina personuppgifter. Skulle vara snyggt i en porrbutik. :) |
Citat:
Var det den du letade efter? Står lite nyttig info i kommentaren! |
Detta passar mig perfekt.
Jag kan lätt ta hela adressen när kunden köper en takbox/dyrare cykelhållare och säga att det är för garantien skull, småprodukter ett rent kontantkvitto utan adress eftersom jag får sälja för 4 basbelopp utan cert. kassa. /Thomas |
Citat:
/Thomas |
Citat:
|
Nu hänger jag inte med. Vi skriver alltid en faktura, inte en kontantfaktura. Har aldrig förstått skillnaden. Vi säljer bara lite dyrare saker så vi skriver alltid kundens namn på fakturan.
Om kunden är privat och handlar i butiken tar vi betalt direkt med kort eller kontant. Inga problem att skriva in kundens adress om skatteverket vill det. Beställs det via nätet eller per telefon får kunden också en normal faktura. Betalning sker med postförskott. Här kan det väl inte vara något problem? Företagskunder får 30 dagars kredit, inga problem med det. Alla fakturor buntas sedan ihop i en fakturajournal vid dagens slut. Fakturor och bokföring sker i samma program. Menar ni att detta inte skulle vara godkänt? Varför är det så svårt att få information om detta? Skulle vi inte få sälja kontant för mer än fyra basbelopp per år? Måste resten säljas svart eller vad vill skatteverket? |
Citat:
Fan att jag inte kan hitta den exakta artikeln på nätet. |
Citat:
http://www.skatteverket.se/funktione...800011856.html |
Citat:
|
Jag börjar förstå. Vi får alltså slarva med att skriva upp kundens adress på fakturor för maximalt 169000 kronor. Kan ju faktiskt hända att kunden inte vill uppge adressen.
|
Citat:
|
Jag tror ni har missuppfattat det hela och jag skulle rekommendera er att kontakta Skatteverket.
Undantaget gäller troligtvis bara om man förväntar sig att ha omsättning under 169000 kr på kontant & kortbetalning. Så har du en omsättning över 169000 kr eller förväntas sälja (Enligt skatteverket..) för mer än 169000 kr så måste alla transaktioner vara 100% korrekt. |
Citat:
Om det finns en köpare med på fakturan så kan ju skattmasen dubbelkolla med köparen att de verkligen har köpt det som står på fakturan (om det är en svensk kund). |
Citat:
Som SimonP skriver så kan man sälja för 10 000 000 SEK mot faktura/kontantfaktura OCH maximalt 171 200 SEK (4 prisbasbelopp). http://www.skatteverket.se/funktione...800011856.html |
Citat:
|
Och vem kommer lämna ut sitt personnummer till en främling
bakom en kassadisk?! |
Citat:
Det kan även vara så att en del skulle föredra att själva knappa in sitt personnummer istället för att säga namn och adress (som man ofta får göra idag om man köper något lite dyrare) så att andra kunder hör. Egentligen var jag mest nyfiken på om det skulle räcka med personnummer som enda kunduppgift på en kontantfaktura. |
Citat:
|
Källa: www.vismaspcs.se (Visma Infoline) 2009-10-29
"Många företagare kan slippa nya kassaapparater Inför årsskiftet kan närmare 50.000 småföretagare, helt i onödan, komma att investera i nya dyra kassaapparater. De kan i stället direktfakturera kunderna. Men denna fullt lagliga möjlighet är okänd för många företagare. Den nya lagen om kassaregister börjar gälla från den 1 januari 2010 och innebär att varje kassaapparat måste ha en särskild kontrollenhet som företagaren själv får bekosta. Syftet är att förenkla Skatteverkets kontroll, förhindra svarthandel och gynna fri konkurrens. – Tanken med lagstiftningen är god, men genomförandet drabbar alltför ensidigt redan hårt ansatta småföretagare, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs. Enkelt och billigt alternativ Rolf Dahlberg, som var med att starta debatten kring den nya lagen redan i vintras, påpekar att det finns ett enkelt, billigt och begripligt alternativ. – Företagaren skriver helt enkelt en faktura som kunden betalar på plats. Då krävs varken kassaapparat eller dyr kontrollenhet. Försäljningen kontrolleras istället genom bokföringen, säger han. Den här möjligheten finns framför allt i verksamheter där man har få kunder under en dag och därmed har tid att skriva en faktura medan kunden väntar. Det gäller till exempel frisörer, massörer, skönhetssalonger och sjukgymnaster. I hela landet finns 46.389 företag av den här typen, enligt kreditupplysningsföretaget UC. Det innebär att ungefär en fjärdedel av de 200.000 företag som enligt Skatteverket berörs av den nya lagen kan klara sig utan att investera i nya kassaregister. Okänt för väldigt många – Möjligheten att direktfakturera kunden är okänd för de flesta och det gör att småföretagare riskerar att köpa nya kassaapparater i onödan – inte minst därför att informationen om alternativet med faktura inte lyfts fram tillräckligt, säger Rolf Dahlberg. Kravet på kontrollenhet kan kosta ett företag upp till 20.000 kronor per kassaapparat. Lagen om kassaregister omfattar de flesta företag som säljer varor och tjänster mot betalning med kontanter eller kontokort, och som har en årsomsättning på mer än 170.000 kronor. Det fullt lagliga alternativet med faktura omfattas av den redan gällande Bokföringslagen." |
Citat:
:-D (Y) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson