WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   114 000 kr för ett badrum - rimligt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038585)

Undoredoo 2009-10-15 15:21

114 000 kr för ett badrum - rimligt?

I sann off-topic-anda slänger jag in en fråga angående badrumsrenovering. :)

Fick precis en offert som landade på 114 000 kr för ett badrum på 3-4 kvm. Vi ska inte göra något jättefancy. Riva ut gammalt, in med nytt. Inte flytta brunnar eller bila in rör i väggar eller några andra större äventyr.

Totalen är fördelad på 35 000 kr materialkostnad (ej inredning och kakel) och 79 000 kr arbetskostnad. Jobbet beräknas ta 3-4 veckor. Om han jobbar 8 timmar varje dag i 4 veckor (vilket han ju så klart inte kommer att göra) så blir det en timpenning på ca 500 kr. I praktiken blir ju timpenningen högre än så.

Låter detta som en rimlig kostnad?

Googlade runt lite och folk ger sig ju tydligen på att göra liknande jobb själva för en totalkostnad på ca 50-60 000 kr, men det är inte ett alternativ för oss. Av flera anledningar. Verkar som att de flesta hantverkare offererar från 100 000 kr och uppåt. Så jag kanske redan har besvarat min egen fråga... ;)

Johan H 2009-10-15 15:25

Citat:

Ursprungligen postat av Undoredoo (Inlägg 20326571)
I sann off-topic-anda slänger jag in en fråga angående badrumsrenovering. :)

Fick precis en offert som landade på 114 000 kr för ett badrum på 3-4 kvm. Vi ska inte göra något jättefancy. Riva ut gammalt, in med nytt. Inte flytta brunnar eller bila in rör i väggar eller några andra större äventyr.

Totalen är fördelad på 35 000 kr materialkostnad (ej inredning och kakel) och 79 000 kr arbetskostnad. Jobbet beräknas ta 3-4 veckor. Om han jobbar 8 timmar varje dag i 4 veckor (vilket han ju så klart inte kommer att göra) så blir det en timpenning på ca 500 kr. I praktiken blir ju timpenningen högre än så.

Låter detta som en rimlig kostnad?

Googlade runt lite och folk ger sig ju tydligen på att göra liknande jobb själva för en totalkostnad på ca 50-60 000 kr, men det är inte ett alternativ för oss. Av flera anledningar. Verkar som att de flesta hantverkare offererar från 100 000 kr och uppåt. Så jag kanske redan har besvarat min egen fråga... ;)

Om du anlitar denna person för 114k så har du blivit grundlurad. Jag har renoverat om 2 toaletter i 2 olika lägenheter tidigare och betalat bra bit under 70k. Om jag vore du skulle jag hellre anlita en person från utlandet som kommer och gör detta åt dig, blir billigare och snabbare. Polacker är sjukt duktiga. Även om lönerna gått upp kraftigt så är det inga problem.

3-4 kvm är jättelitet....

WN rekommenderar... http://www.hus.se/forum/f30.html ;)

Undoredoo 2009-10-15 15:39

Grundlurad tror jag nog är ett starkt ord i sammanhanget, men visst är det mycket pengar. Fick en preliminär offert från en annan firma på 110 000 kr vid ett tidigare skede.

Jag hör både positivt och negativt om polacker. Mest negativt måste jag påstå. Är dessutom ordförande i min förening så det är viktigt att allt går rätt till. Vi har haft polack-problem vid tidigare renoveringar.

THL 2009-10-15 16:08

Grundlurad är inget starkt ord i detta fall.

Antagligen har han för mycket jobb redan nu och vill inte göra ditt badrum eller så är han ute efter pengar från staten, du behöver ju bara betala 39500 kr i arbetskostnad och han får resten från staten.

En del hantverkare ser det så, du behöver ju bara betala hälften ändå.

Vad är det för material för 35000 kr på 3-4 kvm om inte kakel ingår?

THL 2009-10-15 16:10

Å andra sidan, om han jobbar 2 veckor effektiv tid så blir timpenningen 1000 kr.

Om det vore en it-konsult hade ingen reagerat....

Undoredoo 2009-10-15 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H (Inlägg 20326574)

...och slutsatsen är ju helt enkelt att om du inte pallar att göra någonting själv och om du inte vill anlita polacker, så verkar en bit över 100k vara ett rimligt pris.

THL 2009-10-15 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av Undoredoo (Inlägg 20326584)
...och slutsatsen är ju helt enkelt att om du inte pallar att göra någonting själv och om du inte vill anlita polacker, så verkar en bit över 100k vara ett rimligt pris.

Ta åtminstone in en offert till så du slipper ångra dig sen.
Rätt mycket pengar det handlar om.

Gästarbetare håller jag med dig om, det är ett lotteri.

Undoredoo 2009-10-15 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av THL (Inlägg 20326582)
Å andra sidan, om han jobbar 2 veckor effektiv tid så blir timpenningen 1000 kr.

Om det vore en it-konsult hade ingen reagerat....

Så har jag också resonerat... :)

Materialkostnaden för 35 000 kr ska vi ta upp med honom, för vi förstår inte riktigt heller hur han räknar där. Det är typ rör, fix, tätskikt, färg etc. Känns som att man måste köpa på sig en ganska stor mängd prylar för att komma upp i den summan.

ROT-avdraget dra vi så klart bort, men absolut, hantverkarna utnyttjar ju detta.

Undoredoo 2009-10-15 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av THL (Inlägg 20326586)
Ta åtminstone in en offert till så du slipper ångra dig sen. Rätt mycket pengar det handlar om.

Absolut. Offerten är på "rimlighetskontroll" hos en bekants bekant som jobbar i branschen. Sen fick vi ju som sagt en preliminär offert från en helt annan firma som låg på 110 000 kr. Men den var enbart baserat på information. De såg inte badrummet.

Magnus_A 2009-10-15 16:35

Om du anlitar en auktoriserad VVS-installatör som har gällande försäkring så slipper du krångel sedan och din hemförsäkring kommer att gälla. Tyvärr tenderar sådant här att dra upp priserna, det är ett begränsat antal rörmekare och de vill inte priskriga med varandra.
När det gäller material så köper VVS-firman in det från en grossist, får sina vanliga 20 % rabatt, lägger sedan på 30 % på listpriset, alltså utan rabatt till dig. Det är den bistra sanningen. Erbjuder du dig att köpa grejerna själv till ett långt billigare pris så kommer han att vägra att installera dem.
En genomsnittlig VVS installatör, rörmokare alltså, tjänar 36 000 i månaden.
Det är kanske vi som valt fel jobb.

THL 2009-10-15 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20326593)
Det är kanske vi som valt fel jobb.

Hell yeah!

Men jag ser inga problem med att de tjänar pengar, hederligt gammalt hantverk där de kommer hem på kvällen och är slut i kroppen.

allstars 2009-10-15 16:50

mtrlkostnaden ser rimlig ut efter de renoveringar vi varit tvungna att göra i min brf efter stamskada.
Kakel, fog, ev gipsplattor, våtrumsskydd m m
jag kan tänka mig att de passar på att höja arbetskostnaden bara för att det är "billigt" med ROT-avdraget. Tror dock att kan kan hitta billigare, men du får nog lägga en del jobb på att hitta :)

MrBob 2009-10-15 17:16

Be om referenser.

Be om två-tre telefonnummer till personer han nyligen har arbetat hos och ring dit och fråga hur arbetet fortlöpte.

Utan referenser blir det ingen affär, så om du skulle få det för halva priset!

Eller, ja, typ. Du fattar. Priset säger ju inte så mycket... Eller , inte hela sanningen i alla fall!

Westman 2009-10-15 17:24

Stopp lite, är det asbest i golv och/eller väggar? Om det är det, vilket är vanligt i 60/70-talshus så är summan rimlig.

EDIT: Fast det borde gå att göra på två veckor även med tanke på asbest, fuktspärrar och torktider.

tartareandesire 2009-10-15 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H (Inlägg 20326574)
Om du anlitar denna person för 114k så har du blivit grundlurad. Jag har renoverat om 2 toaletter i 2 olika lägenheter tidigare och betalat bra bit under 70k. Om jag vore du skulle jag hellre anlita en person från utlandet som kommer och gör detta åt dig, blir billigare och snabbare. Polacker är sjukt duktiga. Även om lönerna gått upp kraftigt så är det inga problem.

3-4 kvm är jättelitet....

Grundlurad håller jag nog inte med om. Det kanske är aningen för dyrt men det är inte särskilt svårt att komma upp i 50k i materialkostnad på ett hyfsat badrum och det är ganska mycket arbete. Att ta in exempelvis polacker kan vara lite av ett lotteri och dessutom kan man ha rent moraliska betänkligheter vad gäller rättvisa där. Svenska hantverkare kan knappast konkurrera med dessa.

Det är inget orimligt pris.

Dennis Holm 2009-10-15 18:03

missar alla att han sa "utan kakel m.m"?

förhandla ner priset på arbetskostnaderna.
att du har rotavdrag "SKA" inte spela in på priset.
sen kan man ge o ta lite självklart.

så dra ner på arbetskostnaderna före ROT.
ROT utnyttjas bara av hantverkarna nu när de har mindre och göra.
att det ska ta 4 veckor handlar mer om att han antagligen har lite att göra och vill säga "jag kommer jobba massor av timmar, därför är det mycket arbetskostnader".

erbjud 70,000kr totalt, går han inte med på det så gå till 80. men jag tycker inte du ska gå över 90.
hantverkare av kvalitet förtjänar bra betalt men inte att man som här egentligen utnyttjar skattepengar för att sko sig.

WebboT 2009-10-15 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20326597)
jag kan tänka mig att de passar på att höja arbetskostnaden bara för att det är "billigt" med ROT-avdraget.

Som ROT-avdraget är upplagt nu, så är det ju inte konstigt att hantverkarna höjer sina priser.
Vad jag förstått så måste hantverkaren debitera kunden minus (-) rotavdraget. Kunden får alltså sin 'rabatt' direkt av hantverkaren (företagaren).

Sen får hantverkaren begära utbetalning från Skatteverket med den del av arbetskostnaden som kunden inte har betalat, vilket medför extrajobb och kostnader. Vilket kan ta många månader när man har med staten att göra.

Hur många enmansföretagare i dagens ekonomiska situation har råd att ligga ute med upp till 50 000 kr för varje ROT-jobb i flera månader?

Att en småskalig VVS-are per automatik skulle få 20 % rabatt hos alla grossister och sen kunna lägga på 30 % på listpriset som nämdes ovan har inte mycket med verkligheten att göra.
Möjligt att det kan vara så på en hel del produkter/material för större VVS-firmor, men verkligen inte för alla. Det kan jag gå i god för då jag har en i familjen som är egen företagare i VVS-branchen.

Så att säga att de - att de passar på att höja arbetskostnaden bara för att det är "billigt" med ROT-avdraget. stämmer nog inte riktigt överens med verkligheten.

razta 2009-10-15 18:31

Hej

100000+ för 3-4 kvm = grymt överpris.
nånstans mellan 40-70 och allt inkl. tex trösklar ,foder, brunnar medmer helt ok...

att tänka på vid badrumsrenovering:

byt brunn om den är äldre än 5 år.

anlita inte polacker eller liknande för att göra fuktskyddet , då gäller ej försäkringen.
plus att dom inte har samma kvalitets-kontroll eller samma fuktskydds -regler.
dom är ej insatta i svensk kvalitet gällande fuktskyddet.

däremot kan man anlita dom för att sätta själva kaklet.

tröskel ska vara 15-20mm högre än golvet inne i badrummet.

lite tips från verksam i branschen....

Anders Larsson 2009-10-15 18:36

Glöm inte bort att det beror väldigt mycket på vart i landet du bor. Stockholmsregionen har rejält mycket högre hantverkspriser än resten av landet.

THL 2009-10-15 18:50

20% hos vvsgrossisten får minst lilla firma bara de går in och säger hej.
Om inte så har de ett riktigt dåligt avtal.
Även 30% är i underkant, snarare runt 40%.

Johan H 2009-10-15 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20326607)
Grundlurad håller jag nog inte med om. Det kanske är aningen för dyrt men det är inte särskilt svårt att komma upp i 50k i materialkostnad på ett hyfsat badrum och det är ganska mycket arbete. Att ta in exempelvis polacker kan vara lite av ett lotteri och dessutom kan man ha rent moraliska betänkligheter vad gäller rättvisa där. Svenska hantverkare kan knappast konkurrera med dessa.

Det är inget orimligt pris.

Moraliska betänkligheter? Lotteri? Oroa er inte, om någon här är intresserad av polsk arbetskraft (billigt, snabbt och bra kvalite på arbetet) så kan jag rekommendera en polsk firma som renoverat om 6 lägenheter plus ytterligare 600 kvadratmeter (som vi ägt).

Helix 2009-10-15 20:16

Min mor håller på och leta just nu också och man ser att i och med rotavdraget höjer de flesta priserna :)

Tror henned badrum på 3m2 kommer hamna på ca. 38' efter rotavdraget (ej inredning och kakel, men rör och sånt )

Polacker är helt ok, men kolla att företaget )kvittar vilket) har våtrumslicens. Har de inte det så gå viadre bara ...

Helix 2009-10-15 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20326616)

Hur många enmansföretagare i dagens ekonomiska situation har råd att ligga ute med upp till 50 000 kr för varje ROT-jobb i flera månader?

Månader? Skatteerket betalar ut det inom 2 veckor efter att man skickat in påskrivna papper. Det går faktiskt riktigt snabbt enligt all de jag har pratat med. Tyvärr motiverar det inte en prishöjning från hantverkarens sida ...

Wojt 2009-10-15 22:10

Hantverkare har blivit värsta bluffarna sedan staten införde ROT-avdraget.

De höjer ju priserna så att de skall tjäna mer och ger samma priser!

Sen när man ber om offert som privatperson får man ett pris, men om man är företag så är det priset inkl. moms + MOMS! Vad är det som skiljer sig på SAMMA JOBB till ett företag?

Jävla lurendrejeri.

THL 2009-10-16 08:10

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20326665)
Sen när man ber om offert som privatperson får man ett pris, men om man är företag så är det priset inkl. moms + MOMS! Vad är det som skiljer sig på SAMMA JOBB till ett företag?

Så är det väl med det mesta, kolla in abonnemang på bredband, mobiltelefoni eller vad du vill egentligen.

Gästarbetare är oftast väldigt duktiga och har en bra arbetsmoral men.....
man måste ha kontakter, någon man litar på som verkligen rekommenderar dem, annars är det tyvärr lotteri.

jomper 2009-10-16 09:42

Jag renoverade ett badrum på 13 kvm här om året. Och då var det totalrenovering, rev ner skivor och ersatte med våtrumsgodkända (ej gips!!), flyttade ALLA vattenledningar och avlopp, kakel på väggar och golv, massa svindyr inredning osv, drog om all el, byggde en blindvägg för nischer och tank till vägghängd toalett osv.

Det landade på runt 180 000 kr vitt till svenska hantverkare inkl material och allt. El och röris kostade minst 40 000 kr (inkl prylar) av det, om man inte drar om allt sådant så kan man i stort sett minska totalsumman med den kostnaden.

Så ditt pris låter högt. Är det i stockholmsområdet kan jag tipsa dig om bra hantverkare - men de är definitivt inte billigast.

Undoredoo 2009-10-16 11:29

Tack för alla kommentarer, mycket att fundera över...

Vad gäller skiftande priser i olika delar av Sverige, så är det Stockholms innerstad vi pratar om.

Har ni någon erfarenhet av hur hantverkare reagerar på prutande? Blir det taggarna utåt eller är det någonting de räknar med?

För tydlighetens skull så tänkte jag "outa" mitt badrum, inkl en del av den info som hantverkarna har fått. Det kanske klargör en del, vad vet jag. Håll till godo!

http://www.undoredoo.se/badrum

JohanssonHenrik 2009-10-16 12:43

Lite borde du nog kunna pruta ner priset. Jag tycker det låter lite i överkant. 80-100 kankse är mer rimligt.

500/h inkl moms är hyfsat normalt för en hantverkare idag. Men det är ju också baserat på att han jobbar 8h/dag i 4 veckor (eller 2 veckor för 2 man). Kortare tid blir ju betydligt dyrare timpris. Vad många byggföretag gör idag däremot är att ta fullpris per h sen hyr de själva in nån öststatare att göra grovjobbet som riva och bygga upp sen kommer de själva och gör finliret och debiterar fullt för polacken de betalar en 100-lapp i timmen för. Allt är fullt lagligt för de flesta som kommer hit och jobbar har egna företag i hemlandet (EU-Land) eller skaffar sig en F-skatt sedel här. Finns knappt ett bygge idag där det inte förekommer.

Undoredoo 2009-10-16 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av jomper (Inlägg 20326708)
Är det i stockholmsområdet kan jag tipsa dig om bra hantverkare - men de är definitivt inte billigast.

Jomper, du har ett PM.

Eller kanske rent av två st...det blev något strul.

mynameisfredrik 2009-10-16 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av razta (Inlägg 20326620)
Hej

100000+ för 3-4 kvm = grymt överpris.
nånstans mellan 40-70 och allt inkl. tex trösklar ,foder, brunnar medmer helt ok...

att tänka på vid badrumsrenovering:

byt brunn om den är äldre än 5 år.

anlita inte polacker eller liknande för att göra fuktskyddet , då gäller ej försäkringen.

tröskel ska vara 15-20mm högre än golvet inne i badrummet.

lite tips från verksam i branschen....

Äntligen med lite rätt i kapsylen, över 100k är för dyrt du bör ligga på mycket lägre pris, denna person försöker lura dig inget mer än så, hör runt innan du gör något åt saken

Undoredoo 2009-10-16 16:53

Med all respekt för att andra kanske har mer erfarenhet av att anlita hantverkare än vad jag har, men jag skulle bli misstänksam åt andra hållet om en hantverkare ville ta 40-70k för ett badrum. Det är summor som jag har aldrig har hört talas om i samband med att folk renoverar sina badrum, faktiskt.

Han är dyr, ja, men att han medvetet skulle lura oss köper jag inte. Det är inte så att jag hittade honom på gatan. Det är via referenser och goda omdömen.

Westman 2009-10-16 21:08

Outa ett badrum? Vad blir det då, ett kök? ;)

Dennis Holm 2009-10-16 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av Undoredoo (Inlägg 20326791)
Med all respekt för att andra kanske har mer erfarenhet av att anlita hantverkare än vad jag har, men jag skulle bli misstänksam åt andra hållet om en hantverkare ville ta 40-70k för ett badrum. Det är summor som jag har aldrig har hört talas om i samband med att folk renoverar sina badrum, faktiskt.

Han är dyr, ja, men att han medvetet skulle lura oss köper jag inte. Det är inte så att jag hittade honom på gatan. Det är via referenser och goda omdömen.

poängen de flesta vill säga egentligen är att hantverkare har det ofta som praxis numera att ta extra betalt just för att kunden får ju ROT rabatt.

få det till 90,000kr om du kan ;). eller den hantverkare som kanske skulle refereras via pm.

Undoredoo 2009-10-16 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20326825)
Outa ett badrum? Vad blir det då, ett kök? ;)

Jepp. Det kom som en chock för oss alla. Jag tycker mig även se tendenser som tyder på att vardagsrummet egentligen är en hall. Men jag vågar inte tänka på det, för det skulle vända upp och ner på hela vår tillvaro. ;)

Undoredoo 2009-10-16 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20326829)
poängen de flesta vill säga egentligen är att hantverkare har det ofta som praxis numera att ta extra betalt just för att kunden får ju ROT rabatt.

få det till 90,000kr om du kan ;). eller den hantverkare som kanske skulle refereras via pm.

90k blir nog svårt, men jag kommer vilja höra en motivering till priset. Sen är ju frågan hur mycket man vågar argumentera innan han tröttnar och skiter i projektet helt och hållet.

Men jag har nu även kontaktat den PM:ade hantverkaren. Tack Jomper.

Dennis Holm 2009-10-16 23:57

tänkte mest att 90k borde vara möjligt men att det kan få ner det till 100k.
tycker inte du ska gå över.
Tycker verkligen inte ROT ska få spela in allt för mycket i priset.

Xamda 2009-10-17 15:10

Låter helt orimligt. Jag renoverade hela insidan av ett hus för ett drygt år sedan.

Badrummet, som inte har kakel, men där vi flyttade avloppet, byggde om hela golvet, fuktspärrade alla väggar etc., på total yta om cirka 3,8 kvadratmeter, satte in nytt badkar, handfat, badrumsskåp och ny toalett m.m. kostade mindre än 80 000 inklusive arbete och material. Utan ROT-avdrag. Med svenska hantverkare (duktiga sådana, med rätt behörigheter)...

Så ja, det är fruktansvärt dyrt det priset du fått skulle jag vilja påstå.

jonny 2009-10-17 20:10

Xamda, du lade inte till att det var i Sthlmsregionen också ;).

Fungerar det inte att pruta ner materialkostnaden och höja arbetskostnaden? Samma pengar för hantverkaren men billigare för kunden som får göra ROT-avdrag...

robertsson 2009-10-18 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av razta (Inlägg 20326620)

Skitsnack! Man ska kolla med sitt försäkringsbolag vad som gäller för badrumsrenovering. Reglera skiljer sig men det finns inget bolag som förbjuder polacker eller liknande. I de flesta fall gäller att jobbat ska vara fackmannamässigt utfört, vilket inte är några som helst problem att fixa själv eller med en billig hantverkare.

Det gäller bara vara tydlig till hantverkaren med vad man vill ha gjort (och hur) och gärna fotografera hur det ser ut innan man lägger kaklet så man kan visa för försäkringsbolaget att fuktskyddet fanns och var bra gjort.

Xamda 2009-10-18 12:09

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20326905)
Xamda, du lade inte till att det var i Sthlmsregionen också ;).

Fungerar det inte att pruta ner materialkostnaden och höja arbetskostnaden? Samma pengar för hantverkaren men billigare för kunden som får göra ROT-avdrag...

Nej, självklart var detta i Stockholm. Mitt under brinnande högkonjunktur...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson