![]() |
Är vi supermänniskor?
Jag undrar vad är det för fel på alla som söker en webbdesigner?
Har kollat runt på väldigt många jobbsidor och de flesta jobbannonser för webbdesigners ser ut ungefär såhär: Vi behöver en webbdesigner som har kunskap om XHTML, PHP, ASP, .NET, Java, JavaScript, Ajax, Photoshop, Dreamweaver, GIMP, Wordpress, Joomla, Drupal, Iphone-applikationer, Facebook applikationer osv osv osv Det verkar finnas en uppfattning om att en webbdesigner skall ha expertkännedom på hela webbens alla områden? Är vi supermänniskor? |
Välkommen till lågkonjunkturen. Snackade med en rekryterare som behövde hitta en snubbe för en ekonomiassistent tjänst men han skulle ha erfarenhet av en ekonomichef. Det var exakt de orden som användes. Man vill alltså ge en snubbe 22k i lön när han förmodligen borde ligga på 35k (gissar siffror).
|
De flesta webbutvecklare måste väl ändå ha en bred kompetens. Men du behöver inte vara expert på ett specifikt område för att kunna hantera eller lära dig detta.
Av det du nämner som exempel är ju många onödiga... PHP vs ASP, Photoshop vs GIMP, Wordpress vs Joomla vs Drupal etc. Det räcker till 99% att behärska den plattformen, miljön eller den applikationen som företaget använder för ändamålet. Har du något exempel på en sån jobbannons? Det ser mer ut som för 6-7 år sedan när man gärna skulle vara 20år med 15år jobberfarenhet och 15år utbildning. Idag är marknaden mer normal anser jag i alla fall. |
Det är väl kanske inte så ofta som webbdesignjobb utannonseras alls? Det där du nämnde verkar ju snarare vara en blandning av programmerare och webbdesigner och de flesta "riktiga" jobb är inte sådana men däremot skadar det ju inte att designern har vissa grundläggande kunskaper även vad gäller kod. Det är dock ofta så att företag vill ha en grafisk designer som inte enbart är inriktad mot webben utan har bredare kunskaper.
Tror inte lågkonjunkturen påverkat lönerna särskilt mycket eftersom den varit så pass hastig. De flesta jag känner har fått precis lika bra betalt som tidigare och flera fast anställda har till och med fått löneökningar. |
Samma som att försöka söka jobb på en ICA butik , man skall ha haft flera års erfarenhet av liknande yrke sedan tidigare osv.
Inga små krav de ställer för en sådan position nu för tiden. |
I sådana annonser söker de generalister. Det är väldigt få seniors +10 års erfarenhet som kan jonglera alla populära språk och plattformar. Att sätta en riktig java utvecklare med alla Sun's certifikat (varje test kostar 3 kkr ex moms, varje kurs går på ~90 kkr, multiplicerat med åtta (?) om jag inte kommer ihåg fel) på XHTML formatering är ett brutalt resursslöseri.
|
Citat:
|
|
http://www2.blocket.se/support/form/0?ca=11&id=12
Du har... Gedigen erfarenhet av programmering och webbmiljöer Arbetslivserfarenhet inom mjukvaruutveckling Läst programmering på högskolenivå Dina programmeringskunskaper Erfarenhet av PHP Erfarenhet av databaser HTML/CSS och JavaScript Det är extra bra om... Du kan lösa alla uppgifter i C Du har erfarenhet av administration och programmering under Unix |
dom har haft uppe den där annonsen på blocket ganska länge 3mån+... Undrar hur dom ska kunna få tag i en person med dessa färdigheter asså
|
Citat:
Citat:
|
jo sant iofs, men den har vatt ute väldigt länge så dom har ju inte hittat nån än...
|
Löneanspråker blir ju därefter, de hittar ingen såna supermänniska som jobbar för mindre än 50 000 SEK/mån.
Enligt tidningen Computer Sweden så har de bäste betalda konsulterna inom Affärssystem ca 140 000 SEK/mån, då pratar jag bruttolön, inte fakturerad försäljning. |
Citat:
Vet en hel del folk med mer kunskap än detta, som bara har programmering som "hobby" Citat:
Orimligt. Det är väll upp till bolaget vad dom söker för kunskap.. Och som det ser ut är dom ute efter nån som kan kosta Fast CGI/CGI i C för unix miljö. Sen som bolag kan dom ju kräva att personen i fråga skall kunna koda ASM under unix miljö om det skulle vara så. Men sen får man ju som conny sa vara beredd att betala skälig lön annars får man som de flesta gör hyra in rumänska,indiska eller asiatiska programmerare till att lösa uppgifterna. Sen C och *nix var ju extra bra enligt dom.. Citat:
/ Peter |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag skulle nog säga att bakom de här kraven ligger också betydligt högre kvalitetskrav än att bara kunna bocka av dem i rätt ordning. Dessutom kräver de nog en hel del mer. T ex använder de XP, en väldigt specifik lättrörlig utvecklingsmetodik, som de ju säkerligen önskar att du ska ha erfarenhet av. Sedan kan man säkerligen lägga ganska vanliga krav ovanpå de här som de nog har även om de inte skriver ut dem. T ex kunskaper om xml/xslt, integrationslösningar, sökmotoroteknik (nej jag menar inte SEO), säkerhet, mjukvaruarkitektur mm. Citat:
|
Jag glömde ju förstås kravet att ha erfarenhet av versions- och releasehantering som är nog så viktigt :)
|
Det verkar inte alls vara någon supermänniska, och 50 000 SEK/mån är ingen superlön för en senior developer.
För Janne, 23 som precis har gått ut sin 3-åriga högskoleutbildning så är 50k mycket, men för Lennart, 47 som började med Cobol 1984, och har jobbat med webben sedan 1991, och har erfarenhet från större projekt, så är 50k ganska normalt skulle jag gissa. |
Var hittar man företag som erbjuder 50k+ i lön? Jag kan allt som den där blocketannonsen kräver och mycket mer därtill. Inte har jag någonsin varit i närheten av någon sådan lön. Kommer ihåg en mycket djupgående intervju för ett konsultbolag några år sedan då jag fick berätta om allt från C till Javascript och Ruby. Intervjuaren tyckte att mitt löneanspråk på 28k var alldeles för högt.
|
http://lonebarometern.idg.se/salary/...rea/3/func/23/
Då har du haft otur och sökt hos fel bolag. Jag klassar mig inte som Senior ännu, och ligger därför inte alls i närheten av några 50k, dessutom jobbar jag i en småstad, vilket tyvärr ger ca 10k mindre per månad än Stockholm. Mitt löneanspråk var också 28k, och jag fick gå ner något. |
Citat:
Det beror givetvis på hur mycket erfarenhet och hur gammal man är och hur man är som person. Men en nyexad från universitet/högskola ligger på 27 000-28 000 idag i Stockholmsregionen. Är man ca 30 och börjar som konsult (från att ha varit anställd inhouseutvcklare tidigare) så borde man lätt kunna få 35 000 som konsult och utvecklare. IT-arkitekter har löner från 40 000 upp till runt 75000 för de riktigt bra, men då är man oftast i 40-49-årsåldern. Man måste vara om-sig-och-kring-sig och h järnkoll på ens eget värde på arbetsmarknaden. sen gäller det att söka sig till de arbetsgivare där en egen kompetens kommer bäst till sin rätt, då har man oxo bäst möjligheter att förhandla upp lönen. |
Jo man bör nog komma ihåg att det i ännu högre grad beror på vart man är. Utanför storstäderna är det inte särskilt vanligt med löner i 50k-klassen oavsett hur senior du är.
|
Var får du dina siffror ifrån Conny? De stämmer inte med den lönebarometer som Stefan Bergfeldt postade och det stämmer inte med mina erfarenheter i branschen. Givetvis kan man tjäna bra mycket mer som egen konsult än som anställd, beroende på vilka kunder man har, men då är också arbetsförhållandena helt olika. 50k+ för en vanlig, anställd, senior utvecklare har jag aldrig hört talas om.
|
Citat:
Normal ingångslön för en civ.ing. ligger väl kring 25-30 men sedan stiger den relativt snabbt. |
Citat:
Vilka siffror menar du inte stämmer? Jag är själv i branchen och vet från insidan vilka löner som gäller, IDGs lönebarometer bygger endast på frivilla uppgiftslämnare och har inte alls de toppavlönade med. Den typen av människor ägnar inte sin tid till att fylla i löneenkäter helt enkelt. Uppgiften om 140 000 SEK/mån för toppavlönade konsulter oinom affärssystem kommer från en artikel i Computer Sweden i förra veckan om jag inte minns totalt fel. IDGs lönebarometer visar mestadels median och genomsnittslöner, det finns många som tjänar betydligt mer än de siffrorna. Dels beroende på att de högavlönade inte sitter och fyller i dessa löneenkäter och därför inte syns i IDGs lönebarometer. |
Citat:
En länk till artikeln vore toppen! :) Edit: jag är konsult på affärssystem alltså... |
de är så klart relativt få till antalet, men klart det finns. Finns ju företag som sålt in system för skyhöga summor och då utan problem klarar såna löner.
Hittade artikeln: http://computersweden.idg.se/2.2683/...140-000-kronor |
30 brutto-jobb finns hos mig - du behöver bara vara en superkodare, inte supermänniska
|
Citat:
Jag vet att IBM redan 1992 debiterade ca 2000-2500 SEK/tim för löpande konsulting för sina vanliga konsulter när de jobbade ute hos företagen. Det är frågan om att ha bra säljare och ett gott renommé så kan man få duktigt betalt. Kunderna återkommer ju hela tiden ändå. Det är viktigt att förstå att kunden INTE ser till timpriset utan till vad de får för pengarna. Dvs någon som löser kundens problem. Jämför gärna omsättning/anställd hos några av sveriges största IT-konsultbolag: http://www.affarsvarlden.se/konsultg...R_PER_EMPLOYEE Här är länken till artikeln i ComputerSweden om topplöner på 140 000 SEK: http://computersweden.idg.se/2.2683/...140-000-kronor Söksidan: http://computersweden.idg.se/2.2683/...Range=3&sort=0 |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson