WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Återbetalning av frakt vid retur? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038301)

Richie72 2009-10-01 21:06

Återbetalning av frakt vid retur?
 
Hej
Om man tar ut en avgift som exempelvis frakt, expeditionsavgift eller liknande. Återbetalar man den vid retur?

Är det någon som vet hur de större aktörerna gör? InkClub kör med exepeditionsavgift, men betalas den tillbaka vid retur?

Mvh
Richard

lunarmys 2009-10-02 08:49

Trygg E-handel säger: "Kunden har enligt lag rätt att återfå hela köpeskillingn vid ångerrätt, returfrakt bekostas av kunden."

Inkl frakt och expeditionsavgift och liknande.

Fredrik.an 2009-10-02 09:31

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20324504)
Trygg E-handel säger: "Kunden har enligt lag rätt att återfå hela köpeskillingn vid ångerrätt, returfrakt bekostas av kunden."

Inkl frakt och expeditionsavgift och liknande.

Och så tycker jag man ska göra! Man ska möta kunden så som man själv vill bli bemött, så i sådana här frågor kan man fråga sig själv och ganska enkelt få ett svar!

lunarmys 2009-10-02 09:48

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik.an (Inlägg 20324506)
Man ska möta kunden så som man själv vill bli bemött, så i sådana här frågor kan man fråga sig själv och ganska enkelt få ett svar!

Självklart ska man bemöta kunden som man själv vill bli bemött, men om man väljer ett avgift som går att undvika (faktura och postförskott t ex) så tycker jag att kunden borde stå för det.

Inte får man väl tillbaks bensinpengar om man kör tillbaks med en produkt man köpt i en butik? Inte heller står butiken för ev parkerningsavgift/bot.

Conny Westh 2009-10-02 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20324509)
Självklart ska man bemöta kunden som man själv vill bli bemött, men om man väljer ett avgift som går att undvika (faktura och postförskott t ex) så tycker jag att kunden borde stå för det.

Inte får man väl tillbaks bensinpengar om man kör tillbaks med en produkt man köpt i en butik? Inte heller står butiken för ev parkerningsavgift/bot.


En del butiker betalar faktiskt P-böterna..... Det är en marknadsföringsgrej som funkar bra här i Stockholmstrakten i alla fall för här är P-lappningarna ett reellt problem....

SweCat 2009-10-02 15:12

Jag hade just den frågan uppe med trygg e-handel för de hävdade att kunden har laglig rätt att få tillbaka alla utlägg. Jag funderade hur det kunde tolkas så eftersom frakten kunden köper är en tjänst, och varorna är varor, och mig veterligen så gäller inte ångerrätter för tjänster. Men de hävdade att det var konsumentverkets tolkning som gällde och som trygg e-handlare så måste du återbetala hela summan inkl frakt.
Däremot om du inte är trygg e-handlare så kan man not tolka lagen olika som vanligt.

Gustav 2009-10-02 17:10

Märkligt att Trygg E-handel kan vara så säkra på sin sak, när inte ens konsumentverket vet vilket ben de ska stå på. Konsumentverket sade till mig att jag kunde göra som jag ville. De sade att de aldrig skulle pröva ett fall om 79 kr (min fraktavgift), så i praktiken spelade det ingen roll vad de har för åsikt om saken.

Själv så återbetalar jag hela fraktavgiften i 99 % av fallen. Jag gör det inte därför att jag tror att jag måste göra det, utan endast därför att jag inte vill reta upp kunder. I extremt sällsynta fall så händer det dock att jag tappar tålamodet. Det kan tex hända om en kund ångrar sitt köp för femte gången och sedan återigen beställer samma vara som han/hon redan har ångrat en gång tidigare.

flygirl 2009-10-03 19:41

Det förvånar mig verkligen att de flesta verkar återbetala varan och alla avgifter. Det blir ju en ren förlust för företaget. Helt ärligt så skulle jag aldrig förvänta mig att få avgifter återbetalda bara för att jag ångrar mitt köp. Låt oss säga att man har en fast fraktavgift på 29:- men i själva verkat gick frakten säkert på mer än så sen så har kund valt att köpa mot faktura med en avgift på 25:- Kund returnerar varan och butiken skall då återbetala varan OCH avgifterna på 54:-. Då går butiken back med minst 54:- på den kunden, har man dessutom en tjänst som Kreditor så åker företaget på alla avgifter där även om köpet gick tillbaka. Helt ologiskt i mina öron.

elf98 2009-10-03 22:12

Jag betalar tillbaka allt. Och står för returfrakten.

Dumt? Nej inte alls. Än så länge har inte någon ångrat sitt köp (på 3 år) och utnyttjat detta. Om någon skulle göra det så är det inte hela världen.

Om många skulle börja göra det måste jag ta mig en funderare på varför kunderna inte gillar mina produkter.

Jag ser det som marknadsföring helt enkelt.

WebboT 2009-10-04 02:28

Citat:

Ursprungligen postat av elf98 (Inlägg 20324692)
Jag betalar tillbaka allt. Och står för returfrakten.

Dumt? Nej inte alls. Än så länge har inte någon ångrat sitt köp (på 3 år) och utnyttjat detta. Om någon skulle göra det så är det inte hela världen.

Om många skulle börja göra det måste jag ta mig en funderare på varför kunderna inte gillar mina produkter.

Jag ser det som marknadsföring helt enkelt.

Beror på vad man säljer. Börja sälj kläder och skor och kom tillbaka om ett år och berätta om du haft några returer. :)

Sen om du gör en liten större sak av dina fria returer m.nu i stället för att 'gömma' infon 100 rader ner på 'Leverans- och köpvillkor' -sidan så kommer nog fler utnyttja det. Lägg den infon i headern nära loggan om du vill använda det som marknadsföring. :)

Jonas 2009-10-04 05:43

När jag köpt grejer på nätet och returnerat vid garantiärenden så har åf eller företaget stått för det. Nu senast kom till och med UPS och hämtade det utan att jag fått reda på något. Dom andra gångerna har jag fått en pacsoft lapp antingen för att skriva ut eller fått den tillsammans med ersättningsprodukten.

Men för att besvara din fråga Richie72, fråga InkClub's kundtjänst.

lunarmys 2009-10-04 09:46

Men garantiärende och ångerköp skiljer sig ju lite..

gronback 2009-10-04 10:35

Lagen är väl ganska tydlig i den här frågan?

14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren
snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad
konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas
från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal
om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet
frånträtts.

"betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren"

Här görs ingen skillnad på vara och eventuella avgifter.

/Gronback

Richie72 2009-10-04 15:46

Tack för alla svar. På nätet är kunden kung och vi kämpar stenhårt för nöjda kunder. Har lyckats hyfsat (www.hittabutik.se) och tänker nog inte reta upp någon genom att sluta betala tillbaka hela beloppet vid returer.

Kunden får betala returfrakt till oss när de bara ångrar sig. Om det är något fel så betalar vi självklart det också. Men det innebär att det i alla fall är lite kostnad för att skicka tillbaks något bara för att man ångrar sig.

/Richard

Gustav 2009-10-04 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av gronback (Inlägg 20324720)
Lagen är väl ganska tydlig i den här frågan?

14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren
snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad
konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas
från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal
om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet
frånträtts.

"betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren"

Här görs ingen skillnad på vara och eventuella avgifter.

/Gronback


Det där ser ut att vara 19 § i distansavtalslagen och inte 14 § som du citerar. Paragraf 14 säger faktiskt följande:
14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om
avtalet gäller
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens
samtycke under ångerfristen,
2. en vara eller en tjänst och priset beror på sådana
svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan
kontrollera,
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits,
5. en tidning eller en tidskrift, eller
6. vadhållning eller andra lotteritjänster.


Många vill mena att frakten är en tjänst som redan förbrukats då ordern expedierades. Enligt 14.1 § så har därför köparen inte rätt att kräva säljaren på fraktavgiften.

Förmodligen så har Tygg E-handel rätt och hela köpesumman (inkl fraktavgift) ska återbetalas enligt lag. Men helt självklart är det inte.

klein 2009-10-06 06:42

Bero på felet. Jag tycker inte det! Är det ånger rätt enligt lagen, så skall inte frakter och sånt återbetalas. Är det ånger pga butiken har gjort fel, då skall man återbetala,.



Citat:

Ursprungligen postat av Richie72 (Inlägg 20324476)
Hej
Om man tar ut en avgift som exempelvis frakt, expeditionsavgift eller liknande. Återbetalar man den vid retur?

Är det någon som vet hur de större aktörerna gör? InkClub kör med exepeditionsavgift, men betalas den tillbaka vid retur?

Mvh
Richard


SweCat 2009-10-06 08:38

Undrar om lagen finns prövad någonstans. Det känns som att trygg e-handel knappast utan stöd går ut och säger som de gör.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson