![]() |
25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet
25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet.
TILLGÄNGLIGHET 1. Sidans laddtid är inom rimliga gränser (0-3 sek.) 2. Bra kontrast mellan text och bakgrunder. 3. Teckenstorlek/mellanrum gör texter lättlästa. 4. Flash och andra 'add-ons' används sparsamt. 5. Bilder har lämpliga ALT-taggar. 6. Webbplatsen har anpassde 404's IDENTITET 1. Sidans logo är tydligt placerad i övre vänstra hörnet. 2. Tagline som förklarar sajtens syfte. 3. Startsidan kan lätt överskådas inom 5 sekunder. 4. Tydlig länk till företagsinformation. 5. Tydlig länk till kontaktinformation. NAVIGEREING 1. Huvudnavigation är lätt att identifiera. 2. Navigering tydlig och koncis. 3. Rimligt antal knappar / länkar. 4. Loggan länkar till startsidan. 5. Konsekventa länkar som är lätt att identifiera. 6. Sidans sökfunktion är lätt att hitta. FORMATERING/LAYOUT 1. Rubriker är tydliga och beskrivande. 2. Viktigt innehåll skall återfinnas över 'fold'. 3. Stilar och färger är förenliga. 4. Fetstil etc. används sparsamt. 5. Annonser är diskreta. 6. Huvudinnehållet är koncist och förklarande. 7. Användarvänliga URL'er 8. Alla sidornas titlar <title> är förklarande. INNEHÅLL 1. Se Conny's post nedan. Fyll gärna på med fler i varje grupp. Notera att detta är en lista på användarvänlighet, inte SEO. Följer man denna listan så får man det mesta av sin on-page SEO på köpet. |
Inga invändningar men puh, där finns det att göra för många (mig inräknad)
Tillägg: Favicon, speciellt om man har många tabbar uppe eller bokmärker sidan Inga understykningar av annat än länkar Markering om en länk är till en sida eller om ett dokument laddas ner. Fråga Varför inte fetstil? |
Citat:
|
Tack för svaret.
Nej, för markering på ordnivå ska man akta sig för det Om man inte är en sådan som prioriterar allt ;) Jag tänkte på rubriker, t ex att använda bold för h1 Ang textformat vill jag tillägga: undvik kursiv/italic |
Citat:
Egentligen är väl detta att bryta ut punkt 6 under din rubrik "INNEHÅLL" och kalla den "INNEHÅLL" med nedanstående innehåll: INNEHÅLL: MÅLGRUPP Man måste även som "webbplatsägare" ha en klart och tydligt definierad målgrupp som exempelvis; "Användare av symaskiner av märket Singer" eller liknande. ÄNDAMÅL Är det en webbplats för användare av symaskiner så ska allt innehåll handla om det som är intressant "innehållsmässigt" för just symaskiner och hur de används samt tillbehör, utbyggnadsmöjligheter m.m. MÅL Därefter bör man ha en tydlig måldefinition för vad man vill att webbplatsen uppnå för konkreta mål hos målgruppen, exempelvis vara en webbplats där "målgruppen kan hitta nya modeller" eller "målgruppen kan hitta information hur man reparerar en symaskin av märket Singer" elelr liknande. VISION En långsiktig vision ska vara något som är ambitiöst så till den grad att det är nästan omöjligt att uppnå, så snart det blir nåbart så är det ett mål och då måste man hitta en ambitösare vision. Ett klassiskt exempel man brukar använda för att illustrera vad en vision är när den forne presidenten i USA John Fitzgerald Kennedy uttalade i ett av sina första tal till amerikanska folket; - "Vi ska erövra rymden", när han skulle konkretisera detta i ett mål blev det; - "Vi ska ha en ha en man på månen innan årtiondets slut och vi ska få tillbaks honom levande" (fritt citerat ur minnet). LEVERERA ETT BESTÅENDE VÄRDE TILL BESÖKAREN Skala bort allt tekniskt mumbo-jumbo och fokusera stenhårt på att levrera ett värde till besökaren/användaren av din webbplats, har du gjort ett bra jobb så kommer användaren tillbaks frivilligt och av helt egen kraft utan att du behöver vare sig locka dem med dyrbara gåvor eller tvinga dem med våld. Dessutom ska du uppnå effekten att de nöjda besökarna tipsar sina kompisar om din webbplats, då har du en snöbollseffekt som inte kostar dig ett öre i marknadsföringskostnad. Det var så både Google, Facebook och Skype nådde större delen av sina framgångar, på extremt kort tid. SKAPA FÖRTROENDE Det viktiga är inte heller att vara snabb med att leverera skräp utan det är viktigt att skapa ett förtroende för din webbplats hos besökaren. Det är vad jag kallar innehåll... Lyssna inte på vad jag skriver utan förstå vad jag menar.... Tack för ordet. |
Citat:
Jag menar om en blind kille kollar sidan och alla bilder är extremt fula så spelar väl det ingen roll för honom så länge ALT-taggarna är på plats? :-) |
Varför skall loggan alltid ligga överst i vänster hörn tro och varför skall det finnas en tagline...? Känns ju en gnutta stereotypt.
|
Citat:
Om din logga säger Azzo (som är totalt intetsägande) och du säljer gröna bananer, så är det väl ett ypperligt tillfälle att direkt tala om för besökaren att du säljer just gröna bananer. En tagline bör ligga i nära anslutning till loggan (av ovanstående anledning) |
Citat:
retsnäv llit regöh nårf avirks ajröb (läs från höger till vänster) |
Föredrar vänster men man kan ha loggan i mitten beroende på layouten tycker jag.
|
Citat:
|
Finns en till guide för användarvänlighet här som tar upp en del av WebboTs punkter men även tillför några nya:
http://www.problogdesign.com/general...web-designers/ |
Citat:
Med en motivering, det beror helt och hållet på sidans utformning och syfte. Loggan går lika bra att ha i botten, om sidans innehåll kräver det, och besökarna blir medvetna om det. Var det inte någon som sa "Think outside of the box", att våga vara annorlunda ? Ditt inlägg bevisar bara att man måste vara en sterotyp, och att man inte skall vara annorlunda eller våga göra något drastiskt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är inte dina åsikter, men genom att säga "gör som du vill, och håll tummarna", så påtalar du att bara för att jag inte har loggan i övre vänstra hörnet så är min sajt inte användarvänlig och användarna kommer fly sidan innan dom ens besökt den. |
Fast är det inte som i livet i stort - jag tycker att det är bra att ha ett antal tumregler som "funkar" i de flesta situationer. Att medvetet bryta mot dem för att få en effekt är inga problem - det kan vara det som gör att man/det står ut mot annat.
Jag kan t ex tänka mig att "rätt gjort" kan ett avsnitt med pytteliten text skapa intresse, få folk att anstränga sig. Men att utan eftertanke sätt texten i 7/7 punkter tror jag inte blir så bra. När det gäller loggan tycker jag att upp till vänster verkar vara en bra tumregel, något att förhålla sig till. Finns det anledning att sätta den på annan plats skulle jag gjort det men först när jag vet vad jag vill uppnå. |
Citat:
Det jag menade var att om du inte gjort ett A/B split test, så vet du ju inte om det har en negativ effekt att lägga loggan till höger vs. vänster, eller hur? För övrigt håller jag med Ciffan om att det är ungfär likadant i verkliga livet. Säg att du bestämmer dig för att flytta kallvattensröret över till det röda vredet på blandaren i badrummet och varmvattensröret över till det blå. Uppskattat av gäster tror du? ;) Ville också säga att mina egna sidor inte på lång väg är så användarvänliga som de borde va. Diskutera det kan man ju göra ändå. |
Använd inte width/height för att ändra storlek på bilder.
Använd label-taggen när det är lämpligt. Se till att (X)HTML och CSS validerar. |
Citat:
Ta en blind person som worst case scenario, vad hjälper en W3C-validering honom? Visst det kan ju påverka laddtid, men då måste vi ju gå in på serverval med mera och det är väl inte direkt det första man tänker när man pratar om användarvänlighet? |
Att ha onödigt stora bilder som man minskar med width/height kan mångdubbla laddtiden. Visserligen ingår väl det här i punkt 1 i och med att laddtiden ska vara så liten som möjligt, men kanske värt att poängtera lite extra eftersom just onödigt stora bilder ofta är orsaken när sidor som borde vara snabba tar väldigt lång tid att ladda.
Att använda label-taggen är till stor del för att hjälpa synskadade. D.v.s. koppla rubriker till rätt fält i formulär. Just valideringen påverkar väl inte användarvänligheten så länge sidan fungerar i alla webbläsare som används, men hur många utvecklare har koll på hur sidan presenteras när den blir uppläst av mjukvara? Om sidan validerar gissar jag att det är större chans att sådan mjukvara kan hantera sidan på ett bra sätt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson