![]() |
Skadegörelse
Hejsan, hoppas någon kan ge mig ett svar.
Det är nämligen så att min tjejs cykel har blivit utsatt för skadegörelse på skolan i form av en söndersliten slang. Eftersom ingen vet vem som har gjort det, vem skall man då polisanmäla? Blir det skolan eller ingen? |
|
Citat:
|
Citat:
|
|
Citat:
Off Topic är väl som sagt mellan himmel och jord. |
Citat:
|
Tråden är helt ok på offtopic.
Sluta klanka ned på det. Polisen anmäl, sen kontakta försäkringsbolag. Ni lär aldrig få fast den som gjorde det, men men. |
Citat:
|
En slang? Kostar max 100 kr o 10 min jobb.. Att göra en polisanmälan för en sån skitsak kostar skattebetalarna säkert 1000 kr. Låt bli och köp dig en slang istället.
|
Precis, ni får aldrig fast förövaren men försäkringsbolaget
kräver en polisanmälan innan de betalar ut något. Sen att självrisken antagligen kostar mer än slangen är tyvärr en sak man får ta i beaktning. |
Gör en polisanmälan. Det går snabbt, dessutom går det in i statistiken över antalet anmälda brott.
Det sistnämnda är inte helt oväsentligt. Om folk slutar anmäla småbrott eftersom de alla fall inte leder till något kommer vi få se BRÅ och en justitieminister som stolt säger att brottsligheten minskar i landet. |
Visst är det ett brott, men jag håller med Se7en att vissa brott är så ringa (och i detta fall även svåruppklarade) att det gör mer skada än nytta att anmäla.
Men som sagt tidigare, man behöver inte rikta anmälan mot en person utan mot brottet. Sedan är det polisens jobb att hitta den skyldiga. |
Skada att anmäla, märklig syn du har kw_wasabi. Skada att anmäla ett brott, där förstår inte hur du tänker. Tvärtom snarare. Förutom det jag nämnde tidigare om statistiken så ger det polisen en viss bild av vad som händer i olika områden.
Tänkbart kanske att det inte är första skadegörelsen som skett i området. Tillräckligt många anmälningar kan göra att det faktiskt sätts in åtgärder för att stävja ett problem. Även om det kanske verkar så ibland så är polisväsendet inte helt passiva när det sker brott. Men om det inte anmäls så är det för dem frid och fröjd. |
Givetvis ska det anmälas.
Det blir förmodligen bara en del av statistiken; men det är med den statistiken som grund som polisen gör prioriteringar och som politiker gör prioriteringar av polisen. Om fler brott polisanmäls ökar också chansen att samhället tar tag i problemen. |
Citat:
|
Citat:
|
Det kommer ju omedelbart att läggas ned, men hamnar i statistiken, så kostnaden blir visserligen högre än slangen... Om alla brott som begicks i samhället skulle anmälas skulle polisen säkerligen behöva en väsentligt större budget bara för att kunna ta emot och administrera alla anmälningar, men det måste ju vara upp till var och en om man känner att det behöver anmälas när vi talar om småsummor som i detta fall.
Förr i tiden skulle jag benhårt hävdat att man skall anmäla alla brott, men jag är numera av den åsikten att jag inte tror det finns någon direkt samhällsnytta av att visa att det sker mängder med småbrott. Det kan snarare få motsatt effekt, man prioriterar för att stävja småbrott, för det anmäls massor av dem, och så tappar man resurserna från väsentligt allvarligare brott. I detta fall är ett par saker säkra - det blir omedelbart nedlagt och det blir ingen ersättning från försäkringsbolaget... |
Givetvis bör alla brott anmälas, att råda till annat är direkt korkat. I detta fall lär det inte leda någonvart men jag tror nog frågeställaren nästintill struntar i detta då det som sagt var handlar om småpengar. Polisen är nog tillräckligt kompetent att de klarar av att prioritera oavsett anmälan... Nu ska vi inte lägga oss på patrikwebs nivå :)
|
Jag är nyfiken om polisen ens tar emot en sådan anmälan eller finns det en skyldighet/lag att alla medborgare som gör en polisanmälan måste registreras oavsett vad det gäller?
Gäller det också om någon snor nån annans penna? (syftar nu på en 10 kronors penna köpt i närmaste butik) *rullar med ögonen* Vart går gränsen för brott, bus eller bara slarv.. |
Ett brott är ett brott och en stöld är såldes en stöld oavsett om det är en penna för 10 kr eller en penna för 1800 kr (det är väl sällsynt med pennor som är dyrare än så förmodar jag).
Polisen har också en skyldighet att ta emot anmälan. |
Skyldighet ta upp anmälan
Ja, det föreligger en skydighet för polisen att ta upp anmälan om brott och för övrigt om allt, oavsett om det är brott eller inte, men som rimligen kan antas vara brott. Därav min inställning att det inte är självklart att det alltid är samhällsnyttigt att anmäla alla brott eftersom tusentals av de brott som anmäls i vårt land aldrig åtgärdas på annat sätt än som en siffra i statistiken och vart och ett av dem kostar mer än skadan från brottet.
Det är dock inte alltid värdet på skadan som är avgörande för om ett brott är "värt" att anmäla eller inte. |
Citat:
|
Om vi ska märka ord så. Snatteri utgör ju en form av stöld med mindre värde. Men är det snatteri om en ficktjuv stjäl en penna som jag har i fickan om pennan har ett ringa värde?
|
Citat:
|
Många har skrivit att det bara är att köpa en ny slang, har redan fixat punkteringen osv. Men det är själva handlingen som jag stör mig på. Att förstöra någon annans egendom för vad? Ingenting... Har pratat med polisen och även rektorn på skolan. Rektorn ville inte ge oss någon ersättning eftersom cyklen stog på skolan(?!). De har ju för fan en plats enbart för cyklar, borde man inte känna sig säker att parkera sin cykel där utan att få den vandaliserad?
Iofs var det bara en slang, men tänk om det hade varit bilen? Spräckt ruta eller Gud vet vad. Mentaliteten hos dagens ungdomar är helt fuckad, iallafall här uppe. De visar ingen respekt mot de äldre eller någon. |
Citat:
|
Citat:
|
Jag tycker inte man kan kräva av skolan att ersätta skadegörelsen även om cykeln stod på deras område. Ska ett företag bli ersättningsskyldigt om cykeln stod parkerad i deras "kundcykelställ".
Det är enbart den som orsakat skadegörelsen som bör vara ersättningsskyldig. Undantag för eventuella försäkringsavtal, eller om skolan på något sätt garanterat en säker plats för cykelparkering. Jag förstår irritationen, jag skulle också bli förbannad om jag kom ut till min cykel eller bil och den var trasig. Det är aldrig roligt att betala själv, men hittar man inte gärningsmannen så får man tyvärr i många fall ta den kostnaden. Det är helt enkelt något man måste "budgetera" för. |
Citat:
|
Citat:
|
http://www.youtube.com/watch?v=J7zb8YXrmIA
den videon säger ju allt. det stämmer på så många olika brottsrelaterade situationer. |
Citat:
|
Citat:
Jag tycker oxo att de flesta brott ska anmälas till polisen så snabbt som möjligt. Det är inte helt ovanligt att en förövare går runt och saboterar 10-tals kanske 100-tals cyklar på likartat sätt. Detta kan då dels signalera till pilisen att en förövare just nu håller på med en "turné" av brott och spankulerar runt i kvarteret/området och letar efter intressanta saker att sabotera eller stjäla. Om alla som utsätts för sabotage omedelbart anmäler detta på internet elelr omedelbart ringer 11414 och gör en anmälan så anske polisen lyckas nypa en person med "fingrarana i syltburken" ... Jag har hjälp polisen med såna ingripanden för inbrottstjuv i bil, vid ett tillfälle. Vi lyckades omringa tjyven och ta fast honom.... Jag var så full av adrenalin att jag knappt kunde stå rakt... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson