WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Återkommande kunder (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038119)

Andreas 2009-09-22 17:32

Återkommande kunder
 
Har försökt söka runt lite här på WN efter svar på denna fråga men utan resultat.

Problemet kommer vid återkommande besökare. Skulle vilja underlätta för både nya och gamla besökare så att när en kund återkommer till e-butik skall denne endast behöva uppge sin e-post och på det sättet få information som användes vid senaste order auto-ifylld. Detta så att man slipper problemen med att logga in, skapa konto etc.

Kort sagt skulle kunna sägas att det är ett inloggningsförfarande utan lösenord.
Men hur skulle konsumenter ställa sig till detta. Värnar man kanske för lite om kundernas data genom att göra så. I ett led i att underlätta för konsument så kanske man spelar personuppgifter istället?

Vilken är rätt väg att gå?

Andreas

Andreas 2009-09-22 17:33

Hmm, kollade igenom ett antal andra trådar på denna sida. Men ingen tycks behandla just e-post-inloggningen :)

rocky 2009-09-22 18:04

Perfekt i en sexshop så man kan kolla vad hustrun beställde senast :)

digiArt 2009-09-22 18:10

Erbjud det som en möjlighet, snarare än som en feature för alla. Då är det upp till var och en att välja om de vill nyttja denna möjlighet.

BjörnJ 2009-09-22 18:20

Det är inte att rekommendera att visa användaruppgifter för vem som helst som har användarens e-postadress. Det är väl bättre att i så fall ha autoinloggning via cookie?

http://www.wn.se/t38651.html

Taras 2009-09-24 14:40

Endast e-postinloggning för att få tillgång till orderhistorik låter inte så lyckat.
Att endast behöva fylla i sin e-postadress för att få adressuppgifterna hämtade i kassan låter däremot väldigt bra.

Ett tips är att för att få tillgång till orderhistorik bör de, förutom e-postadressen, även fylla i sitt orderID.

erdistfroh 2009-09-24 17:18

Problemet jag har med den idén är väl det att någons e-postadress kan kopplas till mer eller mindre kompletta personuppgifter. Visst skulle det vara smidigt, även utan orderhistorik men det låter inte som en bra lösning tycker jag.

Magnus_A 2009-09-24 22:43

Räcker väl med en kaka så slipper man inloggning, email och allting, varukorgen och allt ligger kvar som man lämnade det, helt oavsett om man reggat sig, loggat in eller inte.
Enklare för kunden => bättre för e-handlaren.
Vill folk ha integritet får de lära sig att radera sina kakor själva, det är inte mitt problem som e-handlare att kunderna inte kan hålla efter sina mer eller mindre hemliga uppgifter.

Andreas 2009-09-25 16:09

Tanken var att man bara skulle få fram sina adressuppgifter genom att göra på detta sätt. Orderhistorik kan man typ få mailat till sig.
Anledningen är ju att det skall förenklas så mycket som det bara går.
Vet ju själv hur det funkar har massor av konton hos olika e-handlare som jag inte har en aning om inlogg till.

digiArt 2009-09-30 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas (Inlägg 20323627)
Tanken var att man bara skulle få fram sina adressuppgifter genom att göra på detta sätt. Orderhistorik kan man typ få mailat till sig.
Anledningen är ju att det skall förenklas så mycket som det bara går.
Vet ju själv hur det funkar har massor av konton hos olika e-handlare som jag inte har en aning om inlogg till.

Facebook Connect?

Jonas 2009-10-04 05:57

Låter ju som rena drömmen för hackare som vill ha personuppgifter. Bara att ta valfri epost databas som ligger ute och köra den emot din "inloggning", har man tur så får man fram adresser mm... :)

jonny 2009-10-04 08:25

Det finns problem med förslagen. Du måste verifiera användaren så bara e-postadressen fungerar inte.

Erbjud istället kunden möjligheten att ange ett lösenord när de beställer för att kunna logga in framöver - men kräv inte den delen om du vill göra det enkelt. Sen kan du ha en "glömt lösenord" som autogenererar ett lösenord om det inte finns något.

En kaka är lite bättre, men kan vara farligt i delade miljöer. Inställningen att kunden själv ska klara av att radera kakor är ju inte direkt i kundens intresse. De flesta har förmodlgien fortfarande ingen aning om vad kakor är till att börja med.

WebboT 2009-10-04 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av Taras (Inlägg 20323458)
Endast e-postinloggning för att få tillgång till orderhistorik låter inte så lyckat.
Att endast behöva fylla i sin e-postadress för att få adressuppgifterna hämtade i kassan låter däremot väldigt bra.

Ett tips är att för att få tillgång till orderhistorik bör de, förutom e-postadressen, även fylla i sitt orderID.

Jag låter kunden mata in sitt orderID + postnummer (alltid en unik kombination) för att spåra sitt paket. Nåt som kanske skulle gå att använda till orderhistorik också. Ingen epostadress behövs då för 'inloggning'.

BjörnJ 2009-10-05 03:48

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20324718)
Jag låter kunden mata in sitt orderID + postnummer (alltid en unik kombination) för att spåra sitt paket. Nåt som kanske skulle gå att använda till orderhistorik också. Ingen epostadress behövs då för 'inloggning'.

Man bör begränsa hur många försök man får göra (gäller för det mesta) och/eller ha en bra captcha, så det inte går att automatiskt testa olika orderID och postnummer (det finns troligen ett relativt begränsat antal möjligheter när det gäller både orderID och postnummer). WebboT gör säkert redan det, men det kan vara värt att påpeka ändå, så ingen som vill implementera en sådan lösning missar det.

Men är ett orderID (som man kanske måste leta i mailen efter) egentligen så mycket enklare än ett lösenord (som skulle kunna stå i samma mail)?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson