WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Nytt företag inom webbutveckling (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038115)

Webbdo 2009-09-22 15:13

Nytt företag inom webbutveckling

Hej Webmasters!

Vi har precis lanserat vår företagssida inom webbutveckling (webbhotell, webbdesign och sökmotoroptimering)! Då flera personers åsikt är bättre än två, så vill vi gärna ha synpunkter på vad som är bra och vad som kan göras bättre.

Webbplats: http://www.webbdo.se/

StefanBergfeldt 2009-09-22 15:24

Jag orkar inte läsa, texten är inte alls trevlig

Webbdo 2009-09-22 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20323159)
Jag orkar inte läsa, texten är inte alls trevlig

Det var tråkigt att höra. Är det för mycket text, eller tråkigt teckensnitt?

Helix 2009-09-22 15:53

Alldeles för mycket text.

taz76 2009-09-22 16:15

På tok för lite whitespace..

PHREDATOR 2009-09-22 16:31

2800px × 2601px (skalad till 100px × 74px) Inte ok.

Annars säger jag som de föregående för mycket text på för liten yta.

Ciffan 2009-09-22 16:35

Jag tror inte att det handlar om mängden text. Jag är av den fasta övertygelsen att man kan ha mycket text men ...

För att få det läsvänligt krävs att man ledsagas som besökare
Att såväl text som layout/illustrationer väcker intresse och håller det texten igenom
Att man som läsare snabbt kan se vad man får om man fortsätter läsa och då bestämma om man ska börja eller klicka till nästa sida
Att någon berättar och inte redovisar. Visst kan en del text även tjäna till att bevisa att företaget kan sin sak men det måste göras med finess, så att jag som läsare förstår att detta är viktigt, intressant eller liknande för mig.

Vad dessa texterna lider av, som gjorde att inte heller jag orkade läsa vidare, är att de inte tilltalar/riktar sig till mig som besökare - jag känner inte att det är människor av kött och blod som berättar något för mig. Det är en redovisning av fakta och hur duktiga ni är som kan allt detta men texten tar inte in mig som läsare så att jag inser vilken nytta jag har av det.

Jag hoppade runt lite och visst ska man framhäva sina egna förtjänster men man ska akta sig för att förenkla allt för mycket. Risken är att jag som läsare då byter glasögon, till de kritiskt analyserande. Som till exemple i bloggposten om att gratisbloggar är dåliga. Där finns 1 fördel och 5 nackdelar md gratisbloggar och sedan får man veta "Alla som har egna bloggar idag tjänar bra med pengar ..." som ytterligare bevis för att man inte ska välja gratisbloggare. Stämmer det? Jag blir alltid skeptisk när jag grafiskt ser en så stor diskrepans i + och -. Utan problem kan jag hitta flera fördelar och jag tvivlar starkt på att alla tjänar pengar på sina bloggar. Skulle tro att det är motsatsen, att det går att tjäna pengar, att en del gör det men flertalet får nog betala för sitt nöje.

Ledsen att inte kunna ge ett snabbt fix för att ändra texterna jag tror att de måste skrivas om från början. Ta sida för sida. Tänk dig att du har en person av kött och blod som du ska skriva ett brev till och sätt igång och skriv

fabian 2009-09-22 16:43

Varken validerad html eller css.

Bilder skalas om i browsern (och dessutom i fel dimensioner).

Ser det inte snyggare ut att skriva 8 495 än 8.495.00?

I övrigt är sidan inte speciellt snygg.

eliasson 2009-09-22 17:15

Kan inte ge någon positiv respons, tyvärr.

Webbdo 2009-09-22 17:37

Tack för all feedback!
Vi kommer att se över detta, bilderna var rent slarvfel från våran sida men det är nu åtgärdat. Ibland blir man blind över det man håller på med och märker inte att det blir fel.

Några andra synpunkter?

Conny Westh 2009-09-22 21:30

Textstyckena är 5-6 rader med pytteliten font, tänk på alla som inte har perfekt syn (mig bland annat) vi får huka oss fram och sitta 10 cm framför skärmen för att ens kunna läsa vad som står.

Webbplatsen har endast utnyttjat en bråkdel av bildytan på min bärbara dator med 17" skärm. Strunta i vad er webdesignlärare har lärt er och tänk på användbarheten för besökaren! Vad ska de få ut av webbplatsen?

Affärskonceptet har inte fokuserat på en nischad målgrupp vilket göra att innehållet blir utslätat och totalt intetsägande, våga stick ut hakan och var mycket specifik för att peka ut vilken målgrupp ni riktar er till. Se till att ha järnkoll på vila kunderna i er målgrupp är, det kanske är max 20 företag i ert närområde, se till att veta allt om dem.

Som öävriga har skrivit så är det för mycket text i varje enskilt stycke, det är ingen roman ni ska presentera här utan det är ganska korta rubriker som gör att de besökare som kommer från rätt målgrupp genst ska känna sig hemma och se vad ni kan erbjuda dem för mervärden.

Undvik allt som är generellt och utslätat, var specifik och personlig, bjud på er själva, det kostar absolut inget, men ger så mycket mer närvarokänsla för besökaren.

Ta bort Allt som kan uppfattas som arrogant och ge negativa vibbar....

Fokusera på VAD ni kan göra för kunden och VEM ni vill ha som kund. Fast ni måste göra det med finess och självdistans....

Jag har enbart granskat första sidan, jag återkommer gärna när ni fixat till de mest grundläggande missarna och bidrar med fler synpunkter....

Webbdo 2009-09-22 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20323217)
Textstyckena är 5-6 rader med pytteliten font, tänk på alla som inte har perfekt syn (mig bland annat) vi får huka oss fram och sitta 10 cm framför skärmen för att ens kunna läsa vad som står.

Webbplatsen har endast utnyttjat en bråkdel av bildytan på min bärbara dator med 17" skärm. Strunta i vad er webdesignlärare har lärt er och tänk på användbarheten för besökaren! Vad ska de få ut av webbplatsen?

Affärskonceptet har inte fokuserat på en nischad målgrupp vilket göra att innehållet blir utslätat och totalt intetsägande, våga stick ut hakan och var mycket specifik för att peka ut vilken målgrupp ni riktar er till. Se till att ha järnkoll på vila kunderna i er målgrupp är, det kanske är max 20 företag i ert närområde, se till att veta allt om dem.

Som öävriga har skrivit så är det för mycket text i varje enskilt stycke, det är ingen roman ni ska presentera här utan det är ganska korta rubriker som gör att de besökare som kommer från rätt målgrupp genst ska känna sig hemma och se vad ni kan erbjuda dem för mervärden.

Undvik allt som är generellt och utslätat, var specifik och personlig, bjud på er själva, det kostar absolut inget, men ger så mycket mer närvarokänsla för besökaren.

Ta bort Allt som kan uppfattas som arrogant och ge negativa vibbar....

Fokusera på VAD ni kan göra för kunden och VEM ni vill ha som kund. Fast ni måste göra det med finess och självdistans....

Jag har enbart granskat första sidan, jag återkommer gärna när ni fixat till de mest grundläggande missarna och bidrar med fler synpunkter....

Det var kloka ord Conny! Tack för det, vi ska se över detta i veckan. Sen återkommer jag till dig med vad du tycker om förändringarna.

Linus Göransson 2009-09-23 02:01

Citat:

Ursprungligen postat av eliasson (Inlägg 20323186)
Kan inte ge någon positiv respons, tyvärr.

Jag håller med. Tyvärr!

WeaZear 2009-09-23 10:34

Skulle aldrig anlita er för webbdesign om er sida ser ut som en beam-back till 1995. Logotypen ser ut som en bikupa med trafikljus? Positivt, SEO vänlig.

Men bör fixas: ny layout, typografering, ny logotype.

Danielos 2009-09-23 11:11

Ta inte illa upp men det där ser helt anskrämligt ut. Försök att träna er på olika design och webbkurser och kom tillbaka när ni lärt er mer.

Fredrik.an 2009-09-23 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear (Inlägg 20323282)
Skulle aldrig anlita er för webbdesign om er sida ser ut som en beam-back till 1995. Logotypen ser ut som en bikupa med trafikljus? Positivt, SEO vänlig.

Men bör fixas: ny layout, typografering, ny logotype.

Kan inte annat än att hålla med, rent grafiskt ser det inget roligt ut!

CotopaXi 2009-09-23 17:58

Varför är bilder som denna... .. bilder?
http://www.webbdo.se/wp-content/uplo...n-standard.JPG

Gör om, gör rätt!

cyner 2009-09-29 09:58

Jag skulle korta ned alla texter, samt öka textstorleken och line-height något. Det gör det lättare att läsa.

Låt länkarna ha avvikande färger, så man ser dem.

Logotypen/header-bilden ser ut att ha JPEG-artifakter, så ni kanske borde spara om den med högre kvalitet eller i annat format.

Captain Thailand 2009-10-08 12:10

Hej,

Positivt: Texten är nästan konsekvent välskriven.

Webbdo är ett skönt företagsnamn.

Negativt: Gör det betydligt luftigare. Kanske lite större brödtext. Ökat avstånd mellan nya avsnitt.

Jobba på loggan. Den borde absolut inte vara av typen jpg, utan testa gif/png. Den känns även "sådääär" rent estetiskt. Sidan vinner nog på att ni gör en helt ny om jag får vara helt uppriktig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson