![]() |
Google - Goodwill i nivå med den absoluta fryspunkten
Jag tipsade en kamrat som arbetar som finansanalytiker/rådgivare vid ett större internationellt företag att locka lite kunder på marginalen genom att köra Adwords mot den svenska marknaden (till företagets portal)
Sagt och gjort. Han studerade reglerna och satte upp ett konto. Registrerade några nyckelord samt ett par annonser och en väl tilltagen budget. När kampanjen inte kommit igång efter en vecka mejlade han Adwords-supporten och fick ett svar efter ytterligare en vecka att hans konto är under manuell granskning. De meddelade att de skulle skynda på sina kollegor som sysslade med detta. Några dagar senare fick han besked om att kontot är avstängt för alltid och han (hans företagskort förmodar jag) på livstid och ett meddelande om att ALDRIG kontakta Google igen. Ingen som helst information om varför. Det hela var så absurt att vi inte kunde annat än att skratta åt detta eländiga företag. Döm av hans förvåning så fick han ett mejl från Google idag (att "aldrig mer kontakta" gäller tydligen bara kunden). Här är innehållet ... ******** Bästa annonsör! Tack för att du kontaktat oss om din fråga nummer xxxxxx Vi vill gärna höra om hur du upplevde AdWords. Ta ett par minuter och svara på denna korta undersökning om hur nöjd du är med AdWords support: ******** Ridå! Länge leve Bing och Yahoo! |
Har svårt att tro att Google stänger av någon utan anledning, isåfall skulle de inte vara där de var idag. Så något lär han ha gjort.
Sen att de automatiskt skickar ut en undersökning är väl inte så konstigt, det systemet lär knappast samköras med vilka användare som är avstängda och inte. |
Historiskt lågvattenmärke
Citat:
Jag är inte förvånad eftersom jag varit i branschen ett tag, men en helt vanlig godtrogen novis människa och annonsör reagerar annorlunda. Google och deras affärsmetoder samt kundvård är ett historiskt lågvattenmärke. Och då räknar jag från den industriella revolutionen någon gång i slutet på 1700-talet. Ingen, inte ens Cutts och hans flickor kan väl påstå att Google är ett kundvänligt företag? |
Skulle nog hellre vilja se ett uttalande från Google i den här frågan, du verkar inte helt objektiv.
Men hur som helst, tråkigt att han inte kunde nyttja Googles tjänster men isåfall är det ju bara att han söker sig till en annan aktör. |
Hade varit intressant och fått sett vad dom egentligen skrivit.
Kan du inte klistra in det här? |
Jag förutsätter att Gogle gjorde rätt tills du presenterar några som helst fakta.
Det kan ju finnas hundratals anledningar till att ett konto blir bannat.
|
Ytterligare ett inlägg från en Googleanställd
Se första inlägget.
|
Nu är ju detta mycket intressant ur min synvinkel, då Google är totalt dominerande på denna amrknad och om de bannar folk, på livstid, utan vettiga förklaringar, så är det ju högst intressant för alla som har med Google att göra. Och vem har inte det?
Så mer info tack, vad kan vara anledningen? Google har gjort en hel del underliga saker tidigare, utan vettiga förklaringar, så kom igen nu, berätta allt du vet! |
Citat:
Du skrev att alla anledningar i mitt inlägg kunde strykas och sen refererade du till ditt första inlägg och påpekade att där stod det att 'han' minsann aldrig haft med google att göra tidigare. Det går faktiskt inte att klura ut av att läsa första inlägget, bara att han startat en nytt Adwordskonto. Inte Googlekonto. Du måste känna denna person riktigt väl om du vet exakt vad 'han' gjort med sitt företags/kontokort tidigare. Kom igen nu, du vet ju lika väl som alla andra att man inte blir bannad för att ha gjort ingenting. Så vad är det? Eftersom föratgskortet blev avstängt på livstid, har du nog svaret där. Eventuellt nåt med den fysiska adressen. |
Det är inte första gången google stänger av konton utan anledning och behåller pengarna verkar det som.
http://www.ricksblog.com/my_weblog/2...ce-beware.html |
Citat:
Därmed inte sagt att det inte finns någon anledningen till det de gör, det som är uselt är att man inte kan diskutera med dem eller ens få veta VARFÖR. |
Förtydligande
Citat:
Personen är en kamrat och eftersom han aldrig har haft med Google att göra så fick han assistans av mig via telefon. Jag har också fått den begränsade mejlkommunikationen vidareskickad till mig. Vilket kort han använt vet jag inte och det är han som person som blev av med kontot. Och du som jag vet att det innebär att alla andra uppgifter de har om kunden; kort, IP-nummer etc. också blir bannat. Som jag skrev så har de säkert en anledning enligt deras omfattande villkor. Det jag vänder mig emot är att han/företaget aldrig fick en chans att komma igång och det utan motivering. Jag kan till viss del förstå Google, att det skulle behövas en massa dyrbara resurser för att gå i svaromål mot alla som bryter mot reglerna, i synnerhet publicister som testar gränser. Men jag tycker det borde göra ett undantag för helt nya kunder, hjälpa dem att komma igång, även om säkert en och annan av dem också är testare. Ännu bättre är att alla får en andra chans. Befintliga kunder som gör ett övertramp. Den samlade ångesten bland familjeförsörjande publicister skulle då lätta några kilo. Och avslutningsvis ... trots flertalet genomgångar av både sajt, sökord och annonser har jag inte den blekaste aning om varför han aldrig fick igång kontot. Jag har dock inte haft tillgång till själva Adwords-kontot så jag vet inte om något kryss hamnat fel där. |
Låter mer som en skröna än en sann historia. Om du fått mailet från Google kan du väl publicera det och anonymisera din kompis uppgifter. Google fungerar bra tycker jag och när de stänger av någon tror jag alltid att det finns en anledning som är bra.
Länge leve Google! |
När jag hade uppe Google Adsense blev jag faktiskt avstängd ett tag. Mina medlemmar då tyckte det var roligt att "stödja" min verksamhet. Det tog inte mer än en vecka att få det upplåst med hjälp av loggar i form av mina ipnummer och acces_log i stort sett.
|
Citat:
Generellt sätt vet Google vad dom pysslar med. |
Paginas har nog helt rätt.
Det här är ett känt fenomen, jag hade en sida med adsense i 3 veckor, drog in 30k, blev avstängd och de frös inne pengarna. Det här sker ganska ofta och googles svar på det hela är att de inte får ge ut någon information om det. Det är hemligt varför man blev avstängd. Vet många vänner i branchen som råkat ut för samma sak. Nu på senare år är jag väldigt säker på att orsaken är för att min sida har ovanligt hög ctr, det har den än idag. Men var nog 1-2 procent för högt så google kände av det och ansåg att det är väl fusk på något sätt. Men, inga regler brutna, över huvudtaget, men avstängd blir man ändå och blir av med pengar. |
Citat:
99% av Google's inkomster kommer genom denna annonsering. Skulle annonsör efter annonsör börja tappa förtroende för Adwords p.g.a. skitftafik som inte generer konverteringar så är det ju inte så konstigt om google är extremt försiktiga. Adsense är ju ingen given rättighet. Det handlar helt och hållet om att generera relevanta klick som i slutändan genererar en konvertering för annonsören. Du kan ju göra allt rent tekniskt korrekt på din sajt och inte bryta mot något i terms and conditions och ändå bli bannad. I ditt fall där du genererade en massa klick och drog snabbt in 30k, har du nån aning om hur effektiva dessa klick var för annonsörerna? Förmodligen inte. Eftersom de allra flesta som annonserar i Adwords också använder analytics och målkanaler så kan Google lätt mäta adsenseklickens effektivitet. Säg att de 30k du drog in kom från 100 000 klick och de klicken inte genererade en enda konvertering för annonsörerna, tycker du då att du är en tillgång eller börda för google och annonsörerna? Min slutsats är att det inte handlar om var man placerar sina adsense block, om man klickar på sina adsenseannonser o.s.v. Det handlar i slutändan endast om du kan skicka relevant och konverterande trafik till annonsörernas sidor. Så här står det i Adsense T and C " 7.2 Google kan, när som helst, säga upp hela eller delar av Programmet, säga upp detta Avtal eller dra in eller säga upp en Egendoms deltagande hela eller delar av Programmet. Detta godkänner du när du registrerar dig för adsense. |
JimmyB, drar man in 30k på 3 veckor så är det nog normalt att adsense reagear. I detta fall har google full rätt att avluta för dom ett olönsamt samarbete.
Jag antar att du har annan alternativ reklam mot adsense nu, drar du in lika mycket nu på andra annonsnätverk? |
Citat:
Att jag skickar relevant trafik tycker jag är en självklarhet att jag gör. Besökarna klickar på det som intresserad dem, inte av någon annan anledning. Sen om de är köpvilliga eller inte ligger ju inte på mitt ansvar. Hur som helst, att google gör en sådan sak utan att lämna en anledning är riktigt dåligt och hade inte accepterats av något mindre företag. Blir man avstängd för att man har för hög ctr(vet fortfarande inte om det stämmer, gissar bara) så bör man få veta det. Att google anser att det är något fuffens, man borde också ha en möjlighet att överklaga eller lösa problemet. Om annonsörerna inte vill betala för dålig trafik och det ÄR mitt fel, inga problem. Men det måste ju ske civiliserat och se om det kan ske en lösning, och problemet måste ju fram. Men jag förstår om det är svårt att sätta sig in i det om du själv inte stött på problemet. Det är respektlösheten som är frustrerande, svenska företag skulle aldrig göra så. Och det skulle alltid finnas ett telefonnummer man kan ringa, och prata med rationella människor. |
Citat:
Dessutom försvinner rätten för 10 andra sidor att använda adsense i ett senare skede för att ett tidigare konto blivit avstängt. Google betalade bättre, absolut. Intäkterna sjönk väl med 25%-30% ungefär. Tror de går miste om en hel del pengar genom det här arbetssättet. Och att säga att google inte kan/behöver optimera sina intäkter är dumheter så det vill jag inte höra. |
Citat:
kanske skulle tillägga att jag var lika frustrerad som du, innan jag förstod att det mitt eget fel. |
Citat:
|
Citat:
Det kan ju vara så att annonsen ser väldigt lovande ut och därför genererar många klick men sedan så håller inte erbjudandet fullt ut när man väl kommer till annonsörens sida varför man avstår från att gå vidare. |
Citat:
|
Utan att diskutera enskilda fall så tror jag att Paginas identifierar Googles största problem i dagsläget. Google var en gång i tiden det lilla trevliga företaget med devisen ”do no evil”. Idag är Google-organisationen mer att jämföra med en gammal öststat. Ett gäng tjänstemän sitter och fattar beslut, utan att det framgår på vilka grunder eller varför. När någon klagar så ignorerar man personen och hänvisar till den tjocka "lagboken" som säger att öststaten Google alltid har rätt. Med rätt kontakter kan man däremot tumma på reglerna och skapa sina egna villkor. Allt går att lösa bara man känner rätt personer. Rätt personer känner man om man tjänar eller spenderar tillräckligt mycket pengar via Google.
Själv har jag endast bra erfarenheter av Google. Men jag tror absolut att det finns ett grundläggande problem som Google måste lösa. "With great power comes great responsibility", som Stan Lee och Spindelmannen så fint uttrycker det. |
haha spindermannen.. :P
iallafall gustav har en väldigt bra poäng. och jag har även jag haft vänner/kunder förr som haft liknande problem som pagina. Gått ifrån andra reklam lösningar på en redan stor site och sedan bytt till google och då gått med förlust på ca 1 månads intäkter. Ett bra exempel är ju en film trailers site som jag själv var aktiv i. Efter att någon hade lagt till länkar till sina torrenter på thepiratebay till trailers på vår site så fick vi smisk av google. det är ju inte direkt så att vi kan påverka vad andra gör med sina sidor och med sina "inlägg" som man kan kalla en torrent uppladdning. men men.. det kommer nog en uppstickare om några år. |
Jag håller med om det mesta i tråden, men mycket beror på att googles volym är för stor, man kan inte ge tid/support i specifika småärenden, man har varken tid eller resurser för det utan man måste ha ett automatiskt system för alla kontons vara eller icke vara generellt. I vissa fall kan man göra undantag naturligtvis.
Citat:
Tänk på att Google idag fungerar precis som man målmedvetet har lagt upp det hela, det är ingen slump att det är som det är. |
Citat:
Det företaget som inte har råd att ta hand om sina kunder är ute på hal is, och Google är inget undantag. (Det är iofs många företag som resonerar som du, alla telefonbolag till exempel. Men det är ju knappast en förmildrande omständighet.) Det som den första posten handlar om och det som tråden handlar om, det är bekräftelse! Postarens kompis efterlyste någon typ av kommunikation, varför han hade blivit avstängd. Hur svårt kan det vara?? Varför kan Google helt plötsligt inte klara av detta med e-post? Hade Google varit lite smarta så ser dom till att anställa folk så dessa situationer inte uppstår. Sen hade postarens kompis sagt, "fasen!! Google är ju super!! Man får värsta grymma supporten!!" till alla sina kompisar och varken han eller någon i hans bekantskapskrets skulle någonsin överväga ett annat annonsnätverk. Så... ser man inte den affärsmässiga potentialen i att ta hand om sina kunder så kanske man inte ska ha några kunder. !!! Tänka sig! |
Om det är trams så har tusentals människor helt fel, ta gärna en titt på denna tråd:
http://www.wn.se/showthread.php?p=20327070#post20327070 Frågan handlar inte om åsikter om vad som är rätt eller fel eller hur man ska göra eller inte göra, det handlar mer om att man sätter upp en hållbar affärsplan och sedan följer den, sedan att en viss procentsats (som man sedan har räknat med) förkastar ens plan helt (som du har gjort), är något som helt ingår i planen. Det känns som att du inte förstår alla aspekter i Googles agerande eller affärsidé som företag. Google tvingar sig inte på någon, och den som vill vara med i leken måste sedan leken tåla. Du tyckar kanske att Google inte agerar som man BÖR göra, men Google fungerar faktiskt i många aspekter bra mycket bättre än vad det borde fungera. |
Jag tror inte ngn här kan svara för Googles arbetsmetoder, endast dom själva. Men jag håller helt klart med om att dom bara kör över folk utan förklaringar. Det visades klart å tydligt i början med Adsense där dom inte hade förutsatt massa olika olyckliga situationer, utan bara skickade sitt standardmail när man blivit bannad.
Idag har dom säkert bättre kontroll på det hela, kan man hoppas. Jag vet iallafall att jag fick svar från dom när jag mailade om felaktiga klick (son till familjemedlem som klicka hej vilt på en annons, 7 år) och dom drog av dom klicken. Det med hög CTR kan faktiskt stämma, för jag vet själv att ett första konto blev fryst eftersom det klickades mkt, men annonserna var så riktade och hela den sajten var så nischad att annonserna helt klart var lockande för besökarna. |
AnOnYmUs, du kallar det för att köra över folk, jag kallar det för att följa sin affärsmodell.
Generellt sätt finns det alltid folk som tror sig veta bättre hur framgångrika företag ska skötas och vad dom ska göra och inte göra, jag drabbas själv av dom väldigt ofta. Men om man ska fundera över tvivelaktiva företag så kan man lätt lista upp tusentals sämre företag som både går i kunkurs och är otroligt dåligt skötta om man nu känner för detta. Visst, Google är så pass framgångrika att dom skiljer agnarna från vetet med en knivskarp egg där större delen applåderar och den mindre delen gråter, men än så länge applåderar iaf jag och rider på vågen så länge den varar. |
Citat:
Kallar du det för rätt väg för framgångsrikt företag, så grattis. Då kan jag iallafall säga att den affärsmodellen suger, bokstavligt talat. |
Citat:
" 7.2 Google kan, när som helst, säga upp hela eller delar av Programmet, säga upp detta Avtal eller dra in eller säga upp en Egendoms deltagande hela eller delar av Programmet." Du glömmer berätta att Google för tillbaka dina intjänade adsensepengar till annonsören om du blivit bannad. Eller tror du att Google vill lura annansören och ta pengarna och springa? |
Citat:
Ja, like it or not, och ja som ja skrev förut, så suger bokstavligt talas Adsense s.k "affärsmodell". Citat:
|
Citat:
'7.2 Google kan, när som helst, säga upp hela eller delar av Programmet' Vad i den delen av avtalet är oklart? Kan det bli tydligare? Att det är ett riktigt dåligt avtal (om man tror att man kan bygga hela sin framtida inkomst på adsense) råder väl inget tvivel om. Men ett avtal är ett avtal. Det är bara att gilla läget om man undertecknar det. |
Har jag sagt ngt om att det skulle vara oklart? Jag säger att affärsmodellen suger och att Adsense kör över folk. Du pekar på att "måste du uppenbarligen gjort ngt som inte gynnar annonsören"
|
Citat:
|
Det är fortfarande bara min åsikt, och att det faktiskt finns flertal olika anledningar till att man blir avstängd. Som annonsör så förstår jag er helt, ni vill inte betala för ngt som inte genererat ngt, och det är rätt. Men när ngn blir avstängd pga fel orsaker/omständigheter som egentligen inte bryter mot ngt, det är där jag pekar på att det är helt fel. :)
Ja, den dagen det finns en bättre form av ersättning med bättre avtal så visst, men inte i dagsläget. Det grävs lite väl för mkt i sandlådan nu för att få rätt svar här märker jag, och ja har spelat en turnering i 8 timmar så ja låter det vara nu :) |
AnOnYmUs, om du nu tycker Google är så pass dåliga, så välja ett för dig ett bättre företag. Alla företag har sina för- och nackdelar, även Google och de allra flesta anser faktiskt att fördelarna överväger i Googles fall. Den som samarbetar med Google måste ha i bakhuvudet att ens konto kan bli raderat närsomhelst och hursomhelst, det har iaf jag i mitt.
|
AnOnYmUs: Varför käfta? Du och många andra har godkänt avtalet. Läser man inte genom det så får man fan skylla sig själv.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson