![]() |
Mejla erbjudande på ej avslutad kundvagn
Hej,
Jag håller just nu på att starta min första nätbutik, väldigt roligt och spännande process. Jag använder mig utav Prestashop och såg precis att det finns en funktion som exempelvis kan mejla ut ett erbjudande till kunder som har lagt varor i sin kundvagn men sen inte avslutat sitt köp. Man kan exempelvis ge kunden en rabattkupong på ett visst antal procent om de avslutar sitt köp inom ett visst antal dagar. Det här är inget jag behöver ta beslut om just idag, jag måste ju få kunder först =) Men hur ser ni på den funktionen? Sverige har alltid varit känsligt för "övervakarsamhället" och det finns nog människor där ute som skulle uppleva en sådan funktion som obehaglig. Personligen har jag stött på den funktionen en gång och jag minns inte vilken butik det var nu, det var ingen svensk åtminstone. Jag var aldrig intresserad av att handla därifrån så det blev inget köp, däremot hade det nog blivit det om jag hade varit relativt intresserad av produkten. Att butiken vet vad jag lagt i min kundkorg är inget som stör mig, men alla är olika. Hur ser ni på saken? Tacksam för svar! |
Lite siffror: http://www.dan.se/du-forlorar-ordrar...-varukorg.html
|
|
Helt underbar funktion, hade beställt mycket mer om man fick en påminnelse typ vid lönetider. Personligen hade mina impulsköp vart många fler. Tur för plånboken att det inte är bransch standard (ännu).
|
Hur får man reda på besökarens e-post? Eller tänker ni på ställen som kräver inloggningar å sånt?
|
Tack för länkarna och feedback!
Det viktiga är väl att man uttrycker sig på rätt sätt i mejlen så att kunderna inte känner att de är "övervakade" osv. Knalli: Första steget när man går till kassan i Prestashop är att ange sin e-post för att gå vidare, det medför att man redan då har kundens mejl. Det medför självklart att kunden går till kassan, och det är just de kunderna man vill åt, de som tänkte handla men sedan avbröt köpet på vägen. |
En gnidens bekännelse
Tidigare var jag kund på ett ställe som hade detta och jag satt det i system. Första gången fick jag telefon när jag höll på att handla och var sedan utloggad (jävla system som loggar ut kunder snabbt) och innan jag fick tummarna loss att göra en ny beställning så fick jag ett trevligt mejl om rabatt om jag köpte kundvagnen. När jag skulle handla andra gången så testade jag och mycket riktigt 2 dagar senare kom rabatterbjudandet. Så jag fortsatte ... Om jag testat det på andra ställen? Jo, när jag inte behövt prylarna direkt men inte varit med om det på andra ställen. Som kund är jag kluven, på samma sätt som alla erbjudnade till nya kunder vad gäller tidning, tele etc, eftersom jag av naturen är lat och skulle vilja ha samma leverantör hela tiden utan att behöva känna mig lurad av att aldrig få rabatt. |
Citat:
|
Citat:
Klagörande När jag skrev att jag var kluven berodde det på att jag naturligtvis uppskattar rabatter men ... Mitt inlägg var främt ägnat att visa att kunder kan komma att "utnyttja" det och jag skulle inte bli förvånad om det snabbt finns som "tips" ute på nätet. Något man också kan se som markandsföringspengar om man vill se det positivt. |
Citat:
Personligen kan jag tänka mig att skicka ut sådana mejl kanske en gång i veckan, inte sätta det i system direkt efter en kund lämnat sidan. Däremot kan man även se det som annonseringspengar som nämndes i en post här ovan, om det nu blir så att kunder tipsar andra kunder om rabatten. Sätter man den till exempelvis 10 procent så kanske det inte är hela världen. Självklart är det dock olika beroende på vilken bransch man är i och hurdana marginaler man har på sina produkter. |
Citat:
Citat:
|
Frågan är om det inte är bättre att inte ha inloggning alls i sin e-handel än att jobba med sådana här erbjudanden :)
|
Sjukt bra funktion, den hade jag gärna haft! Detta måste jag undersöka för att se vad jag kan hitta på :)
|
Eller varför inte bara påminna utan något rabatterbjudande?
Kan ju vara värt att börja i den änden och se om det ger någon ökad avslutsfrekevens... |
Läste denna tråd, hittade en övergiven varukorg, skickade en rabattkupong och fick hem ordern.
Nu gäller det bara att automatisera. Ser dock att många använder sina varukorgar som "önskelistor" snarare än som något de ska beställa på riktigt. Tror jag ska skicka ett erbjudande istället för en rabattkupong i framtiden. Typ köp ngot extra billigare. |
Citat:
På tal om önskelistor så finns även den funktionen inbyggd i Presta, att kunder kan skapa önskelistor, man kanske kan göra något med den också. |
Använder man Magento så finns det en extension Abandoned Carts Alerts Pro @ http://www.magentocommerce.com/exten...rts-alerts-pro
|
Är det verkligen lagligt? Uppger ni för kunderna att ni kikar på deras korgar i erat avtal?
|
Det är säkert helt lagligt, de har ju reggat sig och loggat in.
Ska titta över det och infoga det i avtalet ändå via nån svepande formulering om att lagra användar uppgifter och kontakta. |
Tänk på att folk medvetet kan lämna butiken för att få rabatt varje gång som en medveten strategi.
|
Citat:
Rabatt/kupongjägare kommer det alltid att finnas och dem ska man väl också försöka fånga upp? Det finns ju folk som kör 5 mil enbart för att tjäna 50 pesetas på en halv tank bensin. Problemet är att de på macken köpte DVD'n Mimmi och Reine i Fjällen på Super-Duper-Kommer-Aldrig-Igen-Rea för 49 bananer (en film de aldrig i h-vete hade handlat om de inte tjänat en halv hundring på bensinen) plus att den splitter nya Ford Kugan de åkte i kostade 60 pix milen att köra. :) Är väl inget fel i att sälja lite till såna kunder? :D Sitter man med marginaler på 5-6% så kanske man inte ska köra ett sånt system, men med marginaler på 50-80% så är det väl bara att ånga på, trots att snålberra har satt det i system. :) |
Konsumentverket säger på http://www.epostreklam.konsumentverket.se/:
Om det finns ett "etablerat kundförhållande" mellan företag och konsument, till exempel om du har köpt något från företaget, får företaget skicka e-postreklam - men bara om följande förutsättningar är uppfyllda: - Du får inte ha tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte. - Marknadsföringen måste gälla företagets egna likartade produkter som den du har köpt förut. - Du måste få möjlighet att kostnadsfritt och enkelt förhindra att e-postadressen används i marknadsföringssyfte. I e-postreklamen ska det alltid finnas en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra. Frågan är ju då om en registrering som ett steg innan en beställning innebär ett "etablerat kundförhållande". Jag tycker inte det. För kunder som handlat tidigare på samma ställe är förstås läget annorlunda. |
Det är väl eventuellt lite gråzon men jag tycker nog att du kan skicka erbjudanden.
|
Det är nog väldigt mycket gråzon. En kund som aldrig handlat hos dig förut och bara fyllt i en mejladress för att sedan inte avsluta köpet har man nog inte "ett etablerat kundförhållande med".
MEN om det finns en väldigt tydlig länk eller liknande som kunden kan klicka på för att inte få fler erbjudanden så är man en god bit på vägen. Det finns alltid tokstollar som säkert skulle bli arga över förfarandet, men det är kanske inte hela världen heller. WebboT: Du har så rätt! När jag var yngre och satt i kassan på Coop kom det den ena rabattjagaren efter den andra, vissa hade kört långt för att bara handla en enda vara, andra var lite smartare. Det värsta var dock när folk hade handlat mycket, åkt hem för att sedan upptäcka ett fel på kvittot på några kronor för att sedan åka tillbaks direkt och få sina kronor i handen istället för att vänta tills nästa gång de skulle handla. Man får se det som en del av sin marknadsföringsbudget helt enkelt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson