WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Mejla erbjudande på ej avslutad kundvagn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1037952)

ddaarruuddee 2009-09-13 17:47

Mejla erbjudande på ej avslutad kundvagn
 
Hej,

Jag håller just nu på att starta min första nätbutik, väldigt roligt och spännande process.

Jag använder mig utav Prestashop och såg precis att det finns en funktion som exempelvis kan mejla ut ett erbjudande till kunder som har lagt varor i sin kundvagn men sen inte avslutat sitt köp. Man kan exempelvis ge kunden en rabattkupong på ett visst antal procent om de avslutar sitt köp inom ett visst antal dagar.

Det här är inget jag behöver ta beslut om just idag, jag måste ju få kunder först =) Men hur ser ni på den funktionen? Sverige har alltid varit känsligt för "övervakarsamhället" och det finns nog människor där ute som skulle uppleva en sådan funktion som obehaglig.

Personligen har jag stött på den funktionen en gång och jag minns inte vilken butik det var nu, det var ingen svensk åtminstone. Jag var aldrig intresserad av att handla därifrån så det blev inget köp, däremot hade det nog blivit det om jag hade varit relativt intresserad av produkten. Att butiken vet vad jag lagt i min kundkorg är inget som stör mig, men alla är olika.

Hur ser ni på saken?

Tacksam för svar!

elofsson 2009-09-13 18:53

Lite siffror: http://www.dan.se/du-forlorar-ordrar...-varukorg.html

WebboT 2009-09-13 19:02

Mer läsning:
http://www.getelastic.com/recovering...ts-with-email/
http://www.marketingexperiments.com/...-recovery.html

najk 2009-09-13 19:04

Helt underbar funktion, hade beställt mycket mer om man fick en påminnelse typ vid lönetider. Personligen hade mina impulsköp vart många fler. Tur för plånboken att det inte är bransch standard (ännu).

Knalli 2009-09-13 19:37

Hur får man reda på besökarens e-post? Eller tänker ni på ställen som kräver inloggningar å sånt?

ddaarruuddee 2009-09-13 22:12

Tack för länkarna och feedback!

Det viktiga är väl att man uttrycker sig på rätt sätt i mejlen så att kunderna inte känner att de är "övervakade" osv.

Knalli: Första steget när man går till kassan i Prestashop är att ange sin e-post för att gå vidare, det medför att man redan då har kundens mejl. Det medför självklart att kunden går till kassan, och det är just de kunderna man vill åt, de som tänkte handla men sedan avbröt köpet på vägen.

Ciffan 2009-09-13 23:40

En gnidens bekännelse
Tidigare var jag kund på ett ställe som hade detta och jag satt det i system. Första gången fick jag telefon när jag höll på att handla och var sedan utloggad (jävla system som loggar ut kunder snabbt) och innan jag fick tummarna loss att göra en ny beställning så fick jag ett trevligt mejl om rabatt om jag köpte kundvagnen. När jag skulle handla andra gången så testade jag och mycket riktigt 2 dagar senare kom rabatterbjudandet. Så jag fortsatte ...

Om jag testat det på andra ställen? Jo, när jag inte behövt prylarna direkt men inte varit med om det på andra ställen.

Som kund är jag kluven, på samma sätt som alla erbjudnade till nya kunder vad gäller tidning, tele etc, eftersom jag av naturen är lat och skulle vilja ha samma leverantör hela tiden utan att behöva känna mig lurad av att aldrig få rabatt.

BjörnJ 2009-09-14 05:14

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20321856)
När jag skulle handla andra gången så testade jag och mycket riktigt 2 dagar senare kom rabatterbjudandet. Så jag fortsatte ...

Om du aldrig hade fått något rabatterbjudande därifrån, hade du ändå beställt lika mycket från det stället?

Ciffan 2009-09-14 06:30

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20321868)
Om du aldrig hade fått något rabatterbjudande därifrån, hade du ändå beställt lika mycket från det stället?

Helt ärligt kan jag svara ja på den frågan eftersom det var toner till skrivare och kopiator - inte något man precis köper mer eller mindre av. Att jag slutade handla hos dem berodde på att jag köpte ny kopiator och kunde handla på närmare håll - skrivartonern har alltid bara hängt med eftersom jag är lite lat.

Klagörande
När jag skrev att jag var kluven berodde det på att jag naturligtvis uppskattar rabatter men ...

Mitt inlägg var främt ägnat att visa att kunder kan komma att "utnyttja" det och jag skulle inte bli förvånad om det snabbt finns som "tips" ute på nätet. Något man också kan se som markandsföringspengar om man vill se det positivt.

ddaarruuddee 2009-09-14 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20321869)
Mitt inlägg var främt ägnat att visa att kunder kan komma att "utnyttja" det och jag skulle inte bli förvånad om det snabbt finns som "tips" ute på nätet. Något man också kan se som markandsföringspengar om man vill se det positivt.

Det kan bli ett stort problem om man sätter som rutin att skicka ut ett första mejl direkt när kunden lämnat sidan, för att inom kort skicka ytterligare ett mejl som erbjuder rabatt.

Personligen kan jag tänka mig att skicka ut sådana mejl kanske en gång i veckan, inte sätta det i system direkt efter en kund lämnat sidan. Däremot kan man även se det som annonseringspengar som nämndes i en post här ovan, om det nu blir så att kunder tipsar andra kunder om rabatten. Sätter man den till exempelvis 10 procent så kanske det inte är hela världen. Självklart är det dock olika beroende på vilken bransch man är i och hurdana marginaler man har på sina produkter.

WebboT 2009-09-14 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av ddaarruuddee (Inlägg 20321975)
Det kan bli ett stort problem om man sätter som rutin att skicka ut ett första mejl direkt när kunden lämnat sidan, för att inom kort skicka ytterligare ett mejl som erbjuder rabatt.

Rabatt, gratis frakt eller vad man nu använder för att 'close the sale' ska ju givetvis vara inkluderat i det första mejlet också och ska gå ut senast efter 60 minuter när kunden fortfarande är het och i 'buying mode'.

Citat:

Ursprungligen postat av ddaarruuddee (Inlägg 20321975)
Personligen kan jag tänka mig att skicka ut sådana mejl kanske en gång i veckan, inte sätta det i system direkt efter en kund lämnat sidan.

Om du gör det efter en hel vecka så kommer garanterat 99.5% av kunderna vara helt iskalla.

ztream 2009-09-15 08:59

Frågan är om det inte är bättre att inte ha inloggning alls i sin e-handel än att jobba med sådana här erbjudanden :)

Fredrik.an 2009-09-15 11:50

Sjukt bra funktion, den hade jag gärna haft! Detta måste jag undersöka för att se vad jag kan hitta på :)

e-logistik Totalpack 2009-09-17 21:23

Eller varför inte bara påminna utan något rabatterbjudande?

Kan ju vara värt att börja i den änden och se om det ger någon ökad avslutsfrekevens...

Magnus_A 2009-09-17 21:40

Läste denna tråd, hittade en övergiven varukorg, skickade en rabattkupong och fick hem ordern.
Nu gäller det bara att automatisera. Ser dock att många använder sina varukorgar som "önskelistor" snarare än som något de ska beställa på riktigt.
Tror jag ska skicka ett erbjudande istället för en rabattkupong i framtiden.
Typ köp ngot extra billigare.

ddaarruuddee 2009-09-17 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20322495)
Läste denna tråd, hittade en övergiven varukorg, skickade en rabattkupong och fick hem ordern.
Nu gäller det bara att automatisera. Ser dock att många använder sina varukorgar som "önskelistor" snarare än som något de ska beställa på riktigt.
Tror jag ska skicka ett erbjudande istället för en rabattkupong i framtiden.
Typ köp ngot extra billigare.

Härligt att höra!

På tal om önskelistor så finns även den funktionen inbyggd i Presta, att kunder kan skapa önskelistor, man kanske kan göra något med den också.

rocky 2009-09-18 08:47

Använder man Magento så finns det en extension Abandoned Carts Alerts Pro @ http://www.magentocommerce.com/exten...rts-alerts-pro

Oskar Lindgren 2009-09-21 17:54

Är det verkligen lagligt? Uppger ni för kunderna att ni kikar på deras korgar i erat avtal?

Magnus_A 2009-09-21 20:15

Det är säkert helt lagligt, de har ju reggat sig och loggat in.
Ska titta över det och infoga det i avtalet ändå via nån svepande formulering om att lagra användar uppgifter och kontakta.

allstars 2009-09-23 08:16

Tänk på att folk medvetet kan lämna butiken för att få rabatt varje gång som en medveten strategi.

WebboT 2009-09-23 09:00

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20323258)
Tänk på att folk medvetet kan lämna butiken för att få rabatt varje gång som en medveten strategi.

So what? Det vore ju i så fall en försäljning som man förmodligen aldrig haft utan den rabatten.
Rabatt/kupongjägare kommer det alltid att finnas och dem ska man väl också försöka fånga upp?

Det finns ju folk som kör 5 mil enbart för att tjäna 50 pesetas på en halv tank bensin. Problemet är att de på macken köpte DVD'n Mimmi och Reine i Fjällen på Super-Duper-Kommer-Aldrig-Igen-Rea för 49 bananer (en film de aldrig i h-vete hade handlat om de inte tjänat en halv hundring på bensinen) plus att den splitter nya Ford Kugan de åkte i kostade 60 pix milen att köra. :)

Är väl inget fel i att sälja lite till såna kunder? :D

Sitter man med marginaler på 5-6% så kanske man inte ska köra ett sånt system, men med marginaler på 50-80% så är det väl bara att ånga på, trots att snålberra har satt det i system. :)

popjonas 2009-09-23 13:08

Konsumentverket säger på http://www.epostreklam.konsumentverket.se/:
Om det finns ett "etablerat kundförhållande" mellan företag och konsument, till exempel om du har köpt något från företaget, får företaget skicka e-postreklam - men bara om följande förutsättningar är uppfyllda:
- Du får inte ha tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.
- Marknadsföringen måste gälla företagets egna likartade produkter som den du har köpt förut.
- Du måste få möjlighet att kostnadsfritt och enkelt förhindra att e-postadressen används i marknadsföringssyfte. I e-postreklamen ska det alltid finnas en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra.

Frågan är ju då om en registrering som ett steg innan en beställning innebär ett "etablerat kundförhållande". Jag tycker inte det. För kunder som handlat tidigare på samma ställe är förstås läget annorlunda.

StefanBergfeldt 2009-09-23 13:35

Det är väl eventuellt lite gråzon men jag tycker nog att du kan skicka erbjudanden.

ddaarruuddee 2009-09-23 15:36

Det är nog väldigt mycket gråzon. En kund som aldrig handlat hos dig förut och bara fyllt i en mejladress för att sedan inte avsluta köpet har man nog inte "ett etablerat kundförhållande med".

MEN om det finns en väldigt tydlig länk eller liknande som kunden kan klicka på för att inte få fler erbjudanden så är man en god bit på vägen.

Det finns alltid tokstollar som säkert skulle bli arga över förfarandet, men det är kanske inte hela världen heller.


WebboT: Du har så rätt! När jag var yngre och satt i kassan på Coop kom det den ena rabattjagaren efter den andra, vissa hade kört långt för att bara handla en enda vara, andra var lite smartare. Det värsta var dock när folk hade handlat mycket, åkt hem för att sedan upptäcka ett fel på kvittot på några kronor för att sedan åka tillbaks direkt och få sina kronor i handen istället för att vänta tills nästa gång de skulle handla.

Man får se det som en del av sin marknadsföringsbudget helt enkelt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson