![]() |
pensionssparande ?
Hur ligger det till?
Vilka pensionssparar? och i såfall vad har Ni valt? Uppge gärna åldrar. Tycker detta är en djungel, ingen aning om hur jag ska göra, i dagsläget pensionssparar jag inget alls ( är i 30 års åldern ). Drivet eget företag. Tips & råd tas tacksamt emot. |
Jag är 28 och har pensionssparat sedan jag var 20. Även om pensionen kan kännas avlägsen nu så är nog risken stor att man ångrar sig på ålderns höst om man inte börjar i tid.
Jag har bytt fonder ganska flitigt och ökat på pensionspengarna ganska mycket (trots krisen). |
Citat:
Rimligt är att spara ca 17% av bruttolönen och eftersom du är i 30-årsåldern kan du ta ganska stora risker med ditt sparande så du kan lämpligen spara 100% i aktiefonder, välj fon som har långsiktigt hög avkastning, det kommer att gå både upp och ner men aktier har alltid vunnit i längden (när man pratar om 10 år eller mer) jämfört med räntesparande. Spara en fast summa varje månad som tjänstepension (P-skattad) om du har Aktiebolag (då får du sätta av maximalt 35% av bruttolönen och göra skatteavdrag för hela detta belopp), pensionssparar du privat så är maxbeloppet 5-10% av lönen och maximalt ca ett halvt basbelopp eller så, inte alls lika förmånligt. Om du vill spara mer än vad som är avdragsgills kan du välja kapitalförsäkring (K-skattad) för den del som överstiger det avdragsgilla delen. P-skattad: Avdragsgill när du sparar men också beskattningsbar när du senare får pensionen utbetald. Är bäst om du har hög inkomst nu när du är ung och låg inkomst när du blir gammal. K-skattad: Om du inte har någon tjänsteinkomst som du kan dra av premier mot elelr om du har maximal avsättning till P-skattad föräkring så är K-skattad ett bätrre alternativ för den överskjutande delen. K-skattad funkar så att premien INTE är avdragsgill men så är oxo hela den utbetalda pensionen skatefri som kommer via denna typ av försäkring. Båda typerna kan väljas med aktiefonder som placeringsalternativ för kapitalet, så du får maximal avkastning på ditt sparande. Du kan även välja ISP-varianten så du själv ansvarar för placeringarna (dvs val av fonder) annars är det försäkringsbolaget som väljer vilka fonder kapitalet ska placeras i. |
Kör själv en mix av aktiefonder och räntefonder hos två
olika banker (SEB och SWED). Jag har sparat i snart 10 år och det blir en hel del. Eftersom jag driver ett HB får jag ingen tjänstepension eller liknande och vår företagsbank rekommenderade oss att spara minst 1500 kr/mån - var. Vi är båda runt 30. Dessa 1500 kr skulle ge oss en skälig pension. Under det så kommer vi ligga under våra kompisar som är tjänstemän. |
Tack för Era tips och erfarenheter.
Har bokat tid med banken för att diskutera lite kring detta, får se vad det leder till. |
Jag trodde att alla här inne var entreprenörer?
När ni blir gamla kommer ni snarare ha problemet att ni tjänar för mycket pengar och inte tvärtom! Det är i alla fall vad jag planerar för... |
Citat:
Se upp med bankernas "rådgivare" de är inga rådgivare utan säljare. de kommer garanterat att rekommendera dig att investera i bankens egna fonder. Lyssna gärna på vad de har att säga men lyd INTE deras råd. Bestäm dig för vilken risknivå du vill ha. Är du under 45 så kan du ta ganska stora risker med ditt pensionssparande så du kan satsa allt på aktiefonder, vilket ger bättre avkastning på mer än 10 år sikt, det har det gjort i alla tider när man ser det till en så lång period. Räntefonder är rena förlustaffären när man tar hänsyn till inflation m.m. Då är det kanske bättre att investera i eget hus i stället. |
En utav de viktigaste aspekterna när det gäller fonder är att se till att förvaltningsavgiften är låg, speciellt om man börjar spara tidigt. Någon procent hit och dit ser inte mycket ut på papper, men i slutändan skiljer det flera hundratusen mellan en fond med låg förvaltningsavgift och en med hög avgift (om de ger samma avkastning i övrigt).
http://www.hurjagblevrik.se/kalkylator/ Kalkylatorn på den sidan är ganska rolig att leka med (läs:drömma) Personligen har jag börjat spara i Avanzas aktieindexfond som förövrigt inte har någon förvaltningsavgift. |
Citat:
En stor summa pengar behöver nödvändigtvis inte betyda ett stort värde ;) |
Citat:
|
Pensionsspara? Mitt sparande sträcker sig till 0:-/mån
Jag har samma plan som Filip, det ser ut som det kan gå vägen =) För att förtydliga Conny här (vill inte skriva dig på näsan, med all respekt): Avdragsrätten för privat sparande uppgår till 12 000:-/år (2009) och insatt kapital är fritt från förmögenhetsskatt, däremot tas en avkastningsskatt ut på 0,58% av hela ditt kapital: http://www.amf.se/templates/Page.aspx?id=6655 Jag väljer att inte nyttja avdragsrätten eftersom vi har en skatt på sparandet samt att det är ingen som vet vilka skatteregler som gäller för detta när jag blir pensionär. Däremot har jag ett privat sparande på ett par tusenlappar/mån som mycket väl kan fungera som buffert när (om, vet inte om jag kommer sluta jobba) jag blir pensionär. Då har jag skattat idag när jag känner till skattereglerna och gör det valet att pröjsa Borg idag. |
Citat:
Jag tycker bara det är helt strålande att det är fler som undersöker fakta och delar med sig av sin kunskap! Helt enkelt STRÅLANDE, digiart!!!!! Att jag inte håller med dig om att man ska avstå från sin avdragsrätt idag är en annan fråga. Man kan också spara i kapitalförsärking som inte är avdragsgill idag men skattefri vid utbetalningen i framtiden. Det går aldrig att veta vilka skatteregler som gäller i framtiden, men man kan bara agera utifrån det man vet, resten är som att köpa en lott och gissa/hoppas att man köpte en vinstlott, inte att det blev en nitlott.... |
Jag pensionssparar inte. Jag har genom vissa arbetsgivare fått nån form av pensionssparande, men det är bara någon tusenlapp.
Jag vill inte binda upp pengarna. Dels är det minst 30 år kvar till pension och dels har jag planerat för att vara snuskigt rik när jag når den åldern. Däremot sparar jag lite i fonder och investerar i aktier; men det är inte direkt med pensionen som mål. |
Citat:
|
Citat:
|
Jag pensionsparar 10% av min beräknade bruttolön och skulle jag gå över några gränser för högre skattesatser gör jag eventuellt en extrainbetalning i slutet av året.
|
Jag har sparat på privata pension/försäkring sedan jag var 18 år, då hetter det vetege idag: länksförsäkringar, jag hoppas sitta i min lägenhet i Brasilien och dricka ett glas vin varje dag........och ha en egen ständtant........
Jag är nu i 50 års åldern,så det blir några år,de flesta jag har går börja ta ut när jag är 55 år. |
Jag sparar i aktiefonder, sedan har jag väl en del sparat från tidigare arbetsgivare. Dock med min släkts historia vete katten om jag blir pensionär, vi har en förmåga att knappt bli det tyvärr, så jag lever rätt mycket för stunden.
|
Sparar sen en tid tillbaka i nån fond som heter Fond 80. Riktar sig till dom som är födda runt 80-talet. Precis som Conny skriver så är den Aktiebaserat från början och övergår med tiden till att vara mer fondsparande.. Jag Sparar någon hundring per månad, inget som påverkar en fattig. Dras genom autogiro. Hur smidigt som helst. Blir någon tusenlapp extra när det är dags att lägga skorna på hyllan och börja lira lite golf :).
Kommentar: Oavsett entreprenörskap så ska du alltid tänka framåt! Den som spar han... |
Handlar frun här i byn lärde mig för länge sedan: En årsinkomst på banken, så klarar man allt! och vad kul det blir att sätt sprätt på kosingen när man blir pensonär, när alla som tänkt sig ärva...............
|
Citat:
|
Jag pensionssparar ett par tusen/mån via mina bolag men vad händer om tex som idag man tjänar 400-500k om året men när man blir pensionär och tjänar så pass bra från sina bolag att man i princip lever på avkastning från dem och de små pengar man får in från pension känns som den kvittar. Har man då kastat ut tex 3000*12*45år = 1620 000 = 160k extra om året på 10 år (medellivsläng efter pension, ingen index eller inflation inräknad) i sjön då? Hur mycket får man egentligen ut av det man sparar?
|
Citat:
Mao du måste gardera dig för risker, exempelvis kan ditt bolag inte garantera dig pension om du blir sjuk exempelvis drabbas av stroke så du inte kan sköta ditt företag, en pensionsförsäkring är en bättre säkerhet eftersom den dels övervakas av myndigheter och dels administreras av flera personer. |
Citat:
|
Citat:
Vidare så kan de kunder som du har helt plötsligt få för sig att en konkurent är bättre och byta i ett nafs. Du kan när som helst bli rånad på stan och knivskuren så du hamnar i rullstol resten av livet. En av mina barndomskamrater gick i godan ro med ett par kompisar på en gata i Karlstad mitt på ljusa dagen, när en psyksjuk man slet upp en pistol och sköt honom till döds, han dog ögonblickligen. Min slutsats är att livet är oförutsägbart, men visst kan man påverka det! Vi kan inte styra 100-procentigt över våra liv. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:17. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson