WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   råd om kortinlösen bank (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1037892)

TonyL 2009-09-09 14:38

råd om kortinlösen bank

Hej

Jag tänkte skaffa VISA Mastercard på webbsidan. Antagligen väljer jag DIBS, men vilken bank eller så ska jag välja som kortinlösen? Jag har Handelsbanken till bolaget, men upplever att de är dåliga på telefonsupport, och svåra att nå.

Handelsbanken tar typ
Startavgift: 1500
Minimiavg: 200 kr
Procent: tror mig minnas 3kr eller 2 %

Vilken kortinlösensbank rekommenderar Ni? Visst att ha samma bank och till separat konto på HB kan ju fungera. Men tänkte ringa runt till:

BABS/Swedbank

Euroline/SEB

Nordea

PBS International

Sv Handelsbanken

Teller

Banker för direktbetalning: (Vad det nu betyder till skillnad från ovannämnda)
-------------------------
Nordea

SEB

Sv Handelsbanekn

Swedbank

Tacksam för råd.

/ Tony

rocky 2009-09-09 14:58

Fördelen med Handelsbanken vi fick var att det bara var en startkostnad på typ 1500 kr och nackdelen var att det var 2,2 % på kreditkort & utländska bankkort.

Jag skulle aldrig välja typ Certitrade/Euroline och vänta på pengarna i 30 dagar, oavsett hur billiga dom är, den billigare kostnaden dom ger försvinner i ränta på den tiden man får vänta på pengarna.

Jag skulle säkert få typ 1,8 % på inlösen hos typ Teller eller någon annan men med 0,4 % mindre så känns det inte så intressant att leta när det fungerar så bra som det gör.

Wojt 2009-09-09 15:22

Teller:

1.8 kr
1.8%

Pengar dagen efter.

TonyL 2009-09-09 15:30

Hej
Jag ringde lite: (Jag glömde fråga tid till pengar, så det kan ta tid?)

Babs/Swedbank ska ring upp.

Euroline/SEB (Om jag blir kund)
1,50 kr eller 1.95%
49 kr / mån
(Låter dumt om det ska ta 30 dagar, som nämnt ovan)

PBS
Var snabba i telefon.
Startavg. 500 kr
Bankort 2,50 kr
Betalkort 2.00 kr + 2,3%
Avisering 12 kr/mån.

Teller tar bara större kunder, typ över hela norden.
Artiga men ej för lilla mig nu i början.

Citerat: "Fördelen med Handelsbanken vi fick var att det bara var en startkostnad på typ 1500 kr"
Hur kan det vara fördel med en startkostnad på 1500 kr, när de andra inte har lika högt alls, vad jag förstår.

Wojt 2009-09-09 15:47

Har de ändrat policy?

Jag har kört Teller sen jag började.

Skulle aldrig gå med på en månadsavgift.

TonyL 2009-09-09 16:09

Hej
Nu ringde Swedbank.
Startavg. 1500 kr
Minimiavg. 200 kr
Bankkort 3 kr
Övriga betalkort 3 kr + 2,10 %

Jo Teller var tydliga med att de inte tog småföretag längre.
Nummer till Teller: +46 (0)8 402 10 30

evomedia 2009-09-09 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av TonyL (Inlägg 20321323)
Hej
Nu ringde Swedbank.
Startavg. 1500 kr
Minimiavg. 200 kr
Bankkort 3 kr
Övriga betalkort 3 kr + 2,10 %

Jo Teller var tydliga med att de inte tog småföretag längre.
Nummer till Teller: +46 (0)8 402 10 30

Kom precis från Swedbank och det är dessa villkor jag fick med mig jag ansökte idag.
Har kikat på alla inklusive Certitrade men tyckte det blev bäst med swedbank

Vilka hade ni andra tagit?

Wojt 2009-09-09 21:22

Vad räknas som småföretag?

Du måste ha gett dem en väldigt liten omsättning för att få sådana dåliga siffror.

Ska du betala minimi hos din inlösare plus din betalväxel så sitter du med fasta avgifter på nära 1000 kr i månaden.

Weaver 2009-09-09 21:33

Euroline och DIBS har ett samarbete. Inga bindningstider eller startavgifter.

Kostar 295kr/mån och sedan 4.49kr/trans och 1,95% för kreditkort.

mbomelin 2009-09-09 22:32

Payson.se funkar bra för mig.
Ingen startavgift, ingen månadsavgift, per transaktion tar de 3:- plus 3%.
Enkelt att integrera mot.

ddaarruuddee 2009-09-10 01:41

Jag har också tänkt börja med Payson just för att de inte har någon startavgift eller fasta kostnader, dessutom tilltalar deras logga/betalningssystem mig då de erbjuder nästan allt, direktbetalning från alla banker samt visa/master, tyvärr inte Amex och diners men det är inte många som har sådana kort, får komplettera med fakturabetalning för dessa kunder.

TonyL 2009-09-10 11:02

Oj, oj
Detta blir klurigt att välja.
Att jag valde DIBS beror på att Loopia har det, och då kanske det är bra.

Gällande kortinlösenbank, så har jag mycket liten, eller rättare sagt ingen inkomst på försäljning nu. Jag förväntar mig att komma upp i ett par tusenlappar i månaden, typ 4 - 5 000 kr i omsättning närmaste tiden, men jag vet ju inte alls. Så jag vill gärna ha låg startkostnad, kort bindningstid, men kan vara öppen för något högre transaktionkostnad, nu när jag knappt vet om jag säljer något. Och en detalj till, jag har inga produkter, så det ligger i pipelinen nu samtidigt att komma på.

(Det jag har är ett bra domännamn, stigande besökarantal, och kontinuerligt mer och bättre innehåll, där jag även tänkte komma på någon lämplig samhällstjänst, så även kan ta visakort i någon situation)

Så likviditet är idag viktigare än långsiktighet, nu när siten utvecklas.

Paysson? Tar de allt då typ? Behöver jag inte bankinlösen då? (Läste inlägget innan, måste nog ringa paysson)
Nåväl, ... Någon som känner sig insatt, får gärna ge mig råd.

SweCat 2009-09-10 11:23

Kom bara ihåg att kör du payson står deras namn på kundernas kontoudrag inte ditt företags. Du får också vad jag vet in pengarna på ditt paysonkonto, sedan får du själv föra över det till bankkonto vilket kostar en avgift varje gång.
Är säkert bra om man är liten och inte har något emot extra administration, men jag valde bort dem pga det.

rocky 2009-09-10 12:50

Citat:

Ursprungligen postat av TonyL (Inlägg 20321315)
Hej
Citerat: "Fördelen med Handelsbanken vi fick var att det bara var en startkostnad på typ 1500 kr"
Hur kan det vara fördel med en startkostnad på 1500 kr, när de andra inte har lika högt alls, vad jag förstår.

Klart det inte är en fördel med en startkostnad men jag tycker det är bättre med en startkostnad än en fast månadskostnad.

Drawer 2009-09-18 10:47

Svensk handel

Det kan väl nämnas, även om det inte passar alla att för medlemmar i Svensk handel finns möjlighet att nyttja PBS kortinlösenavtal med mycket bra villkor. En viss omsättning krävs förstås för att det ska vara prisvärt i jämförelse med t.ex. payer med tanke på att man måste betala medlemsavgiften i Svensk handel också. Men för de som inte har mycket liten omsättning blir det snabbt en lönsam affär.

Pris per transaktion:
0,68 kr för bankkort
0,68 kr + 1,20 % för kreditkort
0,68 kr + 1,20 % för utländska kort
Svensk Handels kortavtal gäller alla typer av försäljningsställen - både butiker och e-handel.

rocky 2009-09-18 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av Drawer (Inlägg 20322565)
Det kan väl nämnas, även om det inte passar alla att för medlemmar i Svensk handel finns möjlighet att nyttja PBS kortinlösenavtal med mycket bra villkor. En viss omsättning krävs förstås för att det ska vara prisvärt i jämförelse med t.ex. payer med tanke på att man måste betala medlemsavgiften i Svensk handel också. Men för de som inte har mycket liten omsättning blir det snabbt en lönsam affär.

Pris per transaktion:
0,68 kr för bankkort
Svensk Handels kortavtal gäller alla typer av försäljningsställen - både butiker och e-handel.

Minimiavgiften till Svensk Handel för ett medlemskap är 4100 kr / år.

Drawer 2009-09-18 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av rocky (Inlägg 20322634)
Minimiavgiften till Svensk Handel för ett medlemskap är 4100 kr / år.

Ja, som sagt, det passar inte alla utan man behöver ha en lite omsättning för att det ska löna sig, för hobbyverksamhet är det inte den bästa lösningen. Har man dock en liten eller medelstor butik så finns det stora pengar att tjäna jämfört med att skaffa sig inlösenavtal på egen hand.

buran 2009-09-19 09:40

Citat:

Ursprungligen postat av Drawer (Inlägg 20322565)

Pris per transaktion:
0,68 kr för bankkort

tack för tipset,det här var riktigt riktigt intressant.

TonyL 2009-09-20 09:26

:)

Tack,

/ Tony

robincox 2009-10-20 16:50

Jag har riktigt dålig erfarenhet av PBS. Jag skapade en webbsajt till ett danskt resebolag. De hade valt PBS eftersom de tydligen är de enda som erbjuder betalning med Dankort.

PBS har som policy att godkänna den sajt som betalmodulen ska ligga på och det tog dem 6 månader att godkänna den. Har man tid att vänta så länge så kan man ta PBS annars absolut inte!

robincox 2009-10-20 16:53

Jag är riktigt intresserad av Payer eftersom de inte tar ut någon procent för varje transaktion vilket många andra PSP gör. Men då jag ringde till Euroline (SEB) för att höra om de var inlösare till Payer så fick jag reda på att de inte var det. Är det så så kan ju inte kunder till SEB använda Payer alls. Låter konstigt?

El bueno 2009-10-20 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av robincox (Inlägg 20327261)
Jag är riktigt intresserad av Payer eftersom de inte tar ut någon procent för varje transaktion vilket många andra PSP gör. Men då jag ringde till Euroline (SEB) för att höra om de var inlösare till Payer så fick jag reda på att de inte var det. Är det så så kan ju inte kunder till SEB använda Payer alls. Låter konstigt?

Ingen procent per transaktion, skojar du? I deras prislista står det ju att de tar 3.40kr per transaktion, dyrast på hela marknaden.

Dennis Holm 2009-10-21 00:04

Citat:

Ursprungligen postat av El bueno (Inlägg 20327319)
Ingen procent per transaktion, skojar du? I deras prislista står det ju att de tar 3.40kr per transaktion, dyrast på hela marknaden.

3.40kr är ingen PROCENT eller hur?

El bueno 2009-10-21 10:33

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20327338)
3.40kr är ingen PROCENT eller hur?

Sorry, tänkte lite fel.

robincox 2009-10-21 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av El bueno (Inlägg 20327319)

Jag har inget emot 3,40 kr per transaktion. Min kund som jag bygger webbshop till säljer varor med väldigt högt pris så hon skulle inte bry sig om de så tog 20kr per transaktion bara de inte tar en procentuell kostnad.

El bueno 2009-10-21 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av robincox (Inlägg 20327388)
Jag har inget emot 3,40 kr per transaktion. Min kund som jag bygger webbshop till säljer varor med väldigt högt pris så hon skulle inte bry sig om de så tog 20kr per transaktion bara de inte tar en procentuell kostnad.

Visst, så är det ju om priset på varan är högt. Mina varor däremot är billiga, runt 250kr, så 3.4 kr är rena rånet

MMC 2009-10-21 21:34

Citat:

Ursprungligen postat av robincox (Inlägg 20327261)

Payer skickar sina transaktioner till någon annan, som i sin tur har avtal med Euroline. Det är vanligt att detta sker i flera led, så att man får gräva många leverantörsled för att hamna hos en specifik bank.

Kan inte säga mer än detta.

pontus 2009-10-22 23:56

Någon som har erfarenhet av Payson?

Om jag förstått det rätt måste kunderna skapa ett payson-konto innan de kan betalla vilket jag tror skrämer iväg de flesta.

Någon som använder payson och andra alternativ och har nuffror på hur många kunder som väljer att betalla med payson?

El bueno 2009-10-23 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av rocky (Inlägg 20321311)
Fördelen med Handelsbanken vi fick var att det bara var en startkostnad på typ 1500 kr och nackdelen var att det var 2,2 % på kreditkort & utländska bankkort.

Jag skulle aldrig välja typ Certitrade/Euroline och vänta på pengarna i 30 dagar, oavsett hur billiga dom är, den billigare kostnaden dom ger försvinner i ränta på den tiden man får vänta på pengarna.

Jag skulle säkert få typ 1,8 % på inlösen hos typ Teller eller någon annan men med 0,4 % mindre så känns det inte så intressant att leta när det fungerar så bra som det gör.

Jag var precis i kontakt med Euroline/Dibs och där har man pengarna efter 7 dagar.

dstrombe 2009-11-17 17:16

Hallå,

Det här känns som tråden där ni diskuterar priser hos leverantören så då är det förhoppningsvis okej om jag nämner våra.

Om inte så säg till så tar jag bort inlägget på stört.

Visa/Mastercard (Skandinavien)
0,29 Euro (ca 3kr) +2.5%, pengarna förs över i realtid.
Inga administrativa kostnader eller bindingstid.

Mvh,

Dennis Holm 2009-11-17 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av dstrombe (Inlägg 20331766)
Hallå,

Det här känns som tråden där ni diskuterar priser hos leverantören så då är det förhoppningsvis okej om jag nämner våra.

Mvh,

har moneybookers api så man kan använda det som en riktig gateway?
eller är det som paypal att man måste gå via en hostad lösning som ligger på er site?.
Vilket betyder att om någon ska betala så måste de byta site osv.

kevinT 2009-11-17 20:50

Behöver man ett inlösenavtal hos er?

Citat:

Ursprungligen postat av dstrombe (Inlägg 20331766)
Hallå,

Mvh,

dstrombe 2009-11-18 09:37

1) Integreringen sker via en Iframe, pop-up eller liknande. API/XML liknande integrering finns (ännu) inte.

Om ni bygger på Open Source lösningar så är vi idag integrerade i många av de stora som osCommerce, xtCommerce, ePages, Magento osv.

2) Nej man behöver inget inlösenavtal med oss då vi gör båda delarna. Vi är även registrerade och kontrollerade av Engelska FSA (de som kontrollerar alla banker). Detta är något som inte gäller alla "one stop shops" därute...

Om ni har mer tekniska frågor angående integrering så maila mig gärna så kan jag skicka några kortare dokument, jag är själv inte särskilt teknisk så skulle nog göra er mer förvirrade om jag försökte förklara. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson