![]() |
Surftown borde skämmas!
Surftown och deras system är ju skandalöst!
Som det har tidigare diskuterats här på WN, så tar de höga ägabytekostnader för .se domäner. Inte bara det - den nua ägare tvingas teckna avtal för ett webbhotell, varken man vill eller inte, bara för att ägarbytet skall ske. Citat:
|
Värre än webbkonsulterna då. Det trodde jag inte man kunde toppa.
|
Byt Webbhotell !!
|
Jonathan G - är det verkligen så? Nä?
Trodde också Webbkonsulterna hade tuffaste reglerna runt byte. De är dyra men jag tror inte att de tvingar den andra kunden att skaffa konto hos dem? Det man inte får på karusellen - tar man igen på gungorna - eller hur är det man säger? |
"Den nya ägaren måste ha ett webbhotell hos oss för att vi ska kunna genomföra ägarbytet, detta måste ni beställa genom vår hemsida surftown.se"
Helt sjukt :-( |
Bättre att flytta domänen först då och sedan "sälja" den?
|
Jo, det är så vi kommer göra, men anser att deras rutiner är inte speciellt utarbetade för detta. Att mer eller mindre tvinga en på webbhotell för ett ägarbyte är ... ¤%¤& ... även om de har 30 dagars ångerrätt, som man skulle kunna utnyttja.
|
Surftown är ju ett jävla skämt vad jag förstått och hört.
|
Jo, det där är riktigt fult gjort. Man bör inte ta med tång ens i ett företag som har sådana avtal.
|
Surftown är verkligen ett skojarföretag...
|
Nu tar ni i så ni nästan spricker... Om vi lugnar ner oss lite, så kanske vi kan ta det här utan att behöva slänga oss ur obefogade skällsord.
Något skojarföretag är vi absolut inte, och jag förstår verkligen inte hur ni kan påstå något sådant! Speciellt baserat på att vi tar ut en högre avgift på domänägarbyte än vad andra i branschen gör. Det är väl inget konstigt med det? Anser ni att Apple är ett skojarföretag för att de tar mer betalt för hårdvara än vad till exempel HP eller Dell gör...? Tiden vi lägger på att utföra ett domänägarbyte anser vi kostar oss så pass mycket, att vi vill ta en högre avgift på arbetet än vad andra i branschen gör. Samtidigt är det ingen som hindrar er från att använda er av en annan registrar för att utföra domänägarbytet! Detta gäller givetvis inte när man flyttar domäner mellan registrarer, som sker fullständigt automatiskt (och givetvis kostnadsfritt). Vi är inte ett särskilt domäninriktat webbhotell, i stil med andra webbhotell i branschen - vilket ganska tydligt framgår av våra priser och tjänster. Vi har ingen DNS-tjänst eller liknande, och vi dumpar inte våra domänpriser. Vi fokuserar på webbhotell och hosting, och det trivs vi ganska bra med. |
Citat:
Tanken är att besökare som inte har sina domäner hos oss, inte ska kontakta oss för att vilja utföra ett ägarbyte, utan istället kontakta sin nuvarande domänleveranör/registrar. Är det verkligen så fult? Och jag vågar påstå att vi har ett av webbhotellbranschens bästa avtalsvillkor... |
Att ta ut överpris för en tjänst är givetvis helt okej och att kräva att den säljande / överlåtande parten är kund sedan tidigare är inte heller särskilt konstigt men att däremot kräva att även den som tar över domänen är kund är lurendrejeri och inget annat.
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Även Loopia kräver att den nya ägaren antingen anger befintligt kundnummer eller upprättar sig som en ny kund: https://www.loopia.se/blanketter/overlatelse/ Och som jag redan berättat för er så har vi ingen gratis DNS-tjänst, utan det enda sättet att bli kund hos oss är att köpa ett webbhotell. Därav dessa "lurendrejeri"-villkor. |
Det som är pinsamt är kvaliten på inläggen här...kan en moderator var så snäll att lägga till ålder i sidebaren för det luktar babypuder och galla ordentligt här...
Jag kan tycka att prilappen är ganska hög jag också, men som Jonathan förklarat så finns det orsaker till det och dom är inte ensamma om sina vilkor om hur en överlåtelse hanteras. Vill man köpa en tjänst så ska man titta på vilkoren innan och mig veterligen finns det ingenting som säger att för att bli kund hos Surftown så måste du köpa domän hos dom också? Vill du ha bättre villkor för dina domäner så köper du dom hos en registrar som har dom villkor du tycker passar och sedan pekar du dom till valfritt webbhotell. Svårare än så är det inte. Har du en domän hos surftown och är frustrerad över det, flytta domänen då till en i dina ögon bättre registrar...valet är ditt trots allt. Ska ni kritisera så gör det på ett sakligt och moget sätt istället för att gnälla och kasta bajs som småbarn, även om det kanske känns skönt att ventilera gamla eller nya frustrationer...ni är bättre än så. Kritik för fram saker som är i behov av förbättringar med hjälp av förslag på hur man kan förbättra...gnäller gör bäbisar och bittra kärringar/gubbar. |
Väldigt bra sagt Mortekai, så fort någon har en annorlunda prisbild/uppsättning än alla de andra så är det alltid många som kritiserar det företag som går in i detta segment. Jag tror personligen att det är den svenska jantelagen som skriker när ett företag inte passar in i det generella mönstret.
|
Suck. Då var vi där igen. Så fort man inte tycker någonting är bra så är man en barnrumpa. Ditt inlägg är väl minst lika barnsligt i så fall, Mortekai?
Att diskutera priset är ganska irrelevant vilket jag också nyss skrev. Det spelar egentligen bara roll om det finns en monopolliknande marknad eller kartellbildning. Annars gör man ju som man själv vill. Däremot så är det inte särskilt schysst att tvinga den som köper domänen att skaffa ett webbhotellkonto. Det är ganska fula affärsmetoder och man bör i så fall vara tydligare med att domänöverföringar är ingenting man bör göra hos Surftown eftersom de uppenbarligen egentligen inte vill ha med sådant att göra. Visst kan man fokusera på webbhotellet och strunta i domänbiten men då dessa delar är i högsta grad integrerade med varandra så känns det inte helt lyckat rent affärsmässigt. Med reservation för att jag inte kollat upp några villkor själv men utgår från att citatet i början av tråden är korrekt. Jag tyckte det var ganska uppenbart vad som skulle kunna förbättras men det börjar bli så jäkla tröttsamt att man måste skriva långa uppsatser för att folk ska förstå och inte välja att missuppfatta eller tolka in allt möjligt strunt i det man skriver... Jag kan för övrigt säkerligen hitta fler saker som är bra än dåliga med Surftown men de bra sakerna är inte lika relevanta att ta upp i de flesta sammanhang. |
Citat:
|
Citat:
Hade kommentarerna tillfört något eller iallafall varit relevanta till ämnet som "Jag håller med, det är skandal" hade till exempel varit helt ok. Att säga att Surftown är skit eller att man är dum i huvudet för att vara kund där är bara småaktigt och repektlöst...både mot den som skapade tråden, mot en själv och mot Surftown. Jonathan har fört fram varför Surftown har dom villkor som man har och påpekat att det är inte några ovanliga villkor, så i den här tråden vore det kanske mer intressant att diskutera vidare hurvida Surftown borde skämmas eller inte. Med tanke på vad som framkommit så är det kanske så att det inte är Surftown som bör skämmas utan hela branschen? Kan det vara så att .se har något med den här typen av regler eller finns det andra orsaker till varför flera webbhotell har samma typ av villkor? |
Citat:
Jag tror faktiskt att det finns någon paragraf i konsumentlagen som säger att du får inte bli påtvingad en produkt du inte behöver. Exemeplvis bör/ska inte en digital-tv operatör påtvinga dig en box för att få täckna ett abonnemang. Jag har tidigare haft konto med domäner hos både Binero och Loopia, men inte har de tvingat mig att vara webbhotellskund. De har tvingat mig att vara kund i den bemärkelsen att jag måste ha ett konto. Men det är allt... Kanske har ändrats nu, orkar inte läsa några avtal... |
Citat:
Citat:
Tekniskt sett så behöver jag faktiskt inte det heller...det finns ingen anledning till varför jag MÅSTE genomföra överlåtelsen hos Surftown...vilken registrar som helst kan gör det bytet, men frågan är...vilket webbhotell låter dig göra ett sådant byte om du inte är kund hos dom? Om vi sedan tänker på hur domäner registreras så är jag ganska säker på att oavsett vart du beställer en domän så måste du bli kund eller registrera dig inna köpet genomförs...eller hur? Varför måste man det tro? Kan det vara för att man ska ha någon liten koll på vem som äger en domän? Om jag nu äger en domän och så kontaktar jag mitt webhotell som olikt Surftown, Binero, Loopia med flera inte begär att den som man överlåter domänen till ska bli kund och begär att domänen ska överlåtas till Olle X...Personen är fiktiv och jag hävdar att han bor i usbekistan och så ger jag lite information som jag hittat på nätet om usbekistan och betalar med mitt eget kreditkort. Nu flyttar jag domänen till valfritt webbhotell och slänger upp phishingsidor och annat spännande så att webbhotellet får arga brev. Kontot släcks ner och jag flyttar helt enkelt domänen till ett nytt webbhotell...för eller senare kommer någon att vilja ha information om vem som äger domänen och eftersom Olle X inte finns....vart går man då? ...Ajdå. Vem åker på en liten snyting från .se måntro...Olle X? Självfallet kan man fejka också om man kräver att parterna registrerar sig, men webbhotellet har lite mer att stå på när man iallafall har namn, adress, betalningsinformation osv. Citat:
Jag ska ärligt rkänna att jag inte alls är insatt i hur domännamn fungerar hos varken Loopia/Binero eller Surftown, så jag kan vara helt ute och cykla här...som vanligt :) |
Citat:
Citat:
Citat:
Och vad Mortekai försökte säga var, att man kanske inte ska hoppa på första bästa tråd som lyfter kritik mot ett företag man inte tycker om och kalla dem eller deras kunder för skällsord (oavsett om det är relevant till ämnet eller inte), utan snarare försöka arbeta ihop och påverka branschen i stort. Surftown har tyvärr inte en jättelång tradition av att lyssna på sina kunder och göra de nödvändiga förändringar som krävs av dem, men den finns där och vi är helt inställda på att fortsätta med den. |
Bara för Surftown har gjort det tekniskt omöjligt att inte kunna överlåta domäner till icke webbhotells-kunder så blir det rätt?
Kan de erbjuda transfer/ägarbyte i ett gemensamt paket då? Min jämförelse må halta, men se det istället som ett överlåtelse av mobil-abonnemang, inte tvingas du att köpa en mobiltelefon då? Oavsett är du kund, men hur tycker du mobiltelefonen ska argumenteras? Den är ju påtvingad, liksom webbhotellet här. |
Citat:
Vad jag menar är... Hade Bineros, Loopias och .SE Direkts DNS-tjänster inte varit kostnadsfria så hade du tvingats köpa den av dem, och då stött på exakt samma situation som när du vill överlåta en domän via Surftown. Enda skillnaden är att du köper en DNS-tjänst, och inte ett webbhotell. Förfarandet och villkoren är (nästintill) identiska. |
Citat:
|
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Avtalsvillkoren är identiska i det här avseendet för alla tre registrars (Binero, Loopia, Surftown) - alla tre kräver att du är kund hos dem. Att två av dem låter dig bli kund kostnadsfritt har ju ingen påverkan på avtalsvillkoren. De hade ju teoretiskt sätt kunnat ange i sina avtalsvillkor att du automatiskt blir kund 10 år framåt, och att de förbehåller sig rätten att börja ta betalt för tjänsten inom 5 år med 40 dagars varsel, såvida du inte säger upp ditt konto inom 1 år. Ja, det är ett skräckscenario, och jag kan inte på något som helst vis tänka mig att varken Binero eller Loopia hade gjort något sådant (de är betydligt bättre än så), men jag försöker bara få fram en poäng - priset har ingen som helst påverkan på villkoren. |
Det kvittar hur mycket ni argumenterar så tycker vi konsumenter (förutom Mortekai som driver sitt egna webbhotell) att det skandalöst att tvingas betala för något vi inte behöver eller vill ha.
Om nu Surftown vill köra det så här så får de göra det, thats their loss. Det finns som sagt andra alternativ att välja när det kommer till domäner. |
Visst att principen är samma, men i verkligheten är det ju inte så. Inget som hindrar en av avsluta sitt gratis konto efteråt.
Och tycker det är stor skildnad att tvinga någon fylla i sina uppgifter eller TVINGA någon köpa något helt annat som dom inte behöver. |
Men varför byter man inte bara registrar och genomför ägarbytet hos den registrar man gillar? Jag förstår inte problematiken här. Gillar man inte läget får man flytta dit där man tycker sig få den service man behöver. Ett sabla gnäll hela tiden. ;-)
|
Citat:
Vad sägs om ett system där .se sköter registrering av medlemmar som sedan registrarer kan använda i sina system? En registrering för alla domännamnshanteringar? Ett Facebook Connect eller OpenID för .se domäner...Oavsett vilken registrar man väljer så behöver man aldrig registrera om sig och skulle någon fula så kan man låsa alla domäner som den personen innehar. Man kan alltid drömma ;) Citat:
|
Citat:
Citat:
Jag tycker dock att om man erbjuder försäljning av domäner så ska man också erbjuda de tjänster som automatisk följer med, exempelvis ägarbyte utan att tvinga den nya ägaren att köpa webbhotell. Tänk om alla leverantörer gjort på det sättet... Då kanske man är tvungen att köpa en sommarstuga helt plötsligt också :eek: |
Citat:
Skit samma vad man tycker i frågan egentligen, vill inte Surftown bättra sig så förlorar de bara på det själva i längden och det är egentligen meningslöst att stångas vidare här. Hade själv säkerligen varit kund där om det inte vore för såna här saker. Allting fungerar helt enkelt mycket smidigare på annat håll som det är nu. Struntar egentligen i hur de gör, ändrar de sig så ändrar jag mig gärna också men till dess väljer jag de bättre alternativen. |
Citat:
|
Citat:
Jag har gång på gång försökt visa er att när det kommer till hur en överlåtelse går till, så har vi exakt samma regler som de flesta andra större .se-registrarerna (Binero, Loopia, .SE Direkt) i branschen. Vi har bara inte en DNS-tjänst vi kan ge bort gratis. Eller tycker du det är dåligt att ett företag fokuserar på det de anser göra sig bäst, och att de istället ska försöka anpassa sig efter vad alla andra i branschen gör? Hade det varit bättre om vi börjat erbjuda en gratis DNS-tjänst, som vi inte hade haft tid eller vilja att supportera eller drifta? |
Jag är inte alltför insatt i ämnet, men handlar det inte också så att säga om en mervärdesfunktion för den parten som redan är befintlig kund hos er?
|
Handlar inte om att ni skulle behöva erbjuda gratis DNS tjänst till alla, utan sluta TVINGA den som ska ta över domänen ett webbhotellkonto.
Vad ni fått att ni skulle behöva erbjuda hela internet en gratis dns tjänst för det ser jag inte riktigt gå ihop. |
Det är klart att det rimmar ganska illa att ett webbhotell som normalt sett har väldigt låga priser helt plötsligt tar ut ett enormt högt arvode för något som många andra erbjuder gratis eller till ett betydligt mindre belopp?
|
Jag tycker det är oerhört tråkigt att se att en tråd inte låses här, det sägs samma sak om och om igen, ingenting tillförs, förutom att Surftown skadas av detta, det verkar också vara avsikten hos några av er som går ann i tråden..
Stäng detta inlägg innan det spårar ur totalt. Det är dels jävligt lätt att kringgå kostnaderna genom att flytta domänen, som Xamda påpekade tidigare. jag är också säker på att Surftown har tagit åt sig av vad som har sagts, och tar ett eget beslut utifrån det. I övrigt så får man väl skylla sig själv om man signerar ett kontrakt som man inte har läst? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson