WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Surftown borde skämmas! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1037768)

Helix 2009-09-01 11:48

Surftown borde skämmas!
 
Surftown och deras system är ju skandalöst!

Som det har tidigare diskuterats här på WN, så tar de höga ägabytekostnader för .se domäner.

Inte bara det - den nua ägare tvingas teckna avtal för ett webbhotell, varken man vill eller inte, bara för att ägarbytet skall ske.

Citat:

Ett ägarbyte av en .se domän kostar 799 kr ink. moms att genomföra.

Den nya ägaren måste ha ett webbhotell hos oss för att vi ska kunna genomföra ägarbytet, detta måste ni beställa genom vår hemsida surftown.se

Wojt 2009-09-01 12:12

Värre än webbkonsulterna då. Det trodde jag inte man kunde toppa.

SajtXL 2009-09-01 14:10

Byt Webbhotell !!

johan1234 2009-09-01 14:51

Jonathan G - är det verkligen så? Nä?

Trodde också Webbkonsulterna hade tuffaste reglerna runt byte. De är dyra men jag tror inte att de tvingar den andra kunden att skaffa konto hos dem?

Det man inte får på karusellen - tar man igen på gungorna - eller hur är det man säger?

fretek 2009-09-01 14:55

"Den nya ägaren måste ha ett webbhotell hos oss för att vi ska kunna genomföra ägarbytet, detta måste ni beställa genom vår hemsida surftown.se"

Helt sjukt :-(

BarateaU 2009-09-01 15:58

Bättre att flytta domänen först då och sedan "sälja" den?

Helix 2009-09-01 16:01

Jo, det är så vi kommer göra, men anser att deras rutiner är inte speciellt utarbetade för detta. Att mer eller mindre tvinga en på webbhotell för ett ägarbyte är ... ¤%¤& ... även om de har 30 dagars ångerrätt, som man skulle kunna utnyttja.

erdistfroh 2009-09-15 12:45

Surftown är ju ett jävla skämt vad jag förstått och hört.

tartareandesire 2009-09-15 13:14

Jo, det där är riktigt fult gjort. Man bör inte ta med tång ens i ett företag som har sådana avtal.

Jawn 2009-09-15 16:43

Surftown är verkligen ett skojarföretag...

jgabor 2009-09-17 15:30

Nu tar ni i så ni nästan spricker... Om vi lugnar ner oss lite, så kanske vi kan ta det här utan att behöva slänga oss ur obefogade skällsord.

Något skojarföretag är vi absolut inte, och jag förstår verkligen inte hur ni kan påstå något sådant! Speciellt baserat på att vi tar ut en högre avgift på domänägarbyte än vad andra i branschen gör. Det är väl inget konstigt med det? Anser ni att Apple är ett skojarföretag för att de tar mer betalt för hårdvara än vad till exempel HP eller Dell gör...?

Tiden vi lägger på att utföra ett domänägarbyte anser vi kostar oss så pass mycket, att vi vill ta en högre avgift på arbetet än vad andra i branschen gör. Samtidigt är det ingen som hindrar er från att använda er av en annan registrar för att utföra domänägarbytet! Detta gäller givetvis inte när man flyttar domäner mellan registrarer, som sker fullständigt automatiskt (och givetvis kostnadsfritt).

Vi är inte ett särskilt domäninriktat webbhotell, i stil med andra webbhotell i branschen - vilket ganska tydligt framgår av våra priser och tjänster. Vi har ingen DNS-tjänst eller liknande, och vi dumpar inte våra domänpriser. Vi fokuserar på webbhotell och hosting, och det trivs vi ganska bra med.

jgabor 2009-09-17 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20322082)
Jo, det där är riktigt fult gjort. Man bör inte ta med tång ens i ett företag som har sådana avtal.

Vi har ingen DNS-tjänst överhuvudtaget, och du kan endast vara kund hos oss om du har ett webbhotell. Det enda det villkoret säger, är att du ska vara kund hos oss för att vi ska utföra ett ägarbyte åt dig, vilket du med absolut största sannolikhet redan är ifall du har en domän hos oss.

Tanken är att besökare som inte har sina domäner hos oss, inte ska kontakta oss för att vilja utföra ett ägarbyte, utan istället kontakta sin nuvarande domänleveranör/registrar. Är det verkligen så fult?

Och jag vågar påstå att vi har ett av webbhotellbranschens bästa avtalsvillkor...

tartareandesire 2009-09-17 15:58

Att ta ut överpris för en tjänst är givetvis helt okej och att kräva att den säljande / överlåtande parten är kund sedan tidigare är inte heller särskilt konstigt men att däremot kräva att även den som tar över domänen är kund är lurendrejeri och inget annat.

elitasson 2009-09-17 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20322429)
Anser ni att Apple är ett skojarföretag för att de tar mer betalt för hårdvara än vad till exempel HP eller Dell gör...?

Klyschan att man bör jämföra äpplen med äpplen har kanske aldrig varit mer passande.

jgabor 2009-09-17 16:32

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20322435)
Att ta ut överpris för en tjänst är givetvis helt okej och att kräva att den säljande / överlåtande parten är kund sedan tidigare är inte heller särskilt konstigt men att däremot kräva att även den som tar över domänen är kund är lurendrejeri och inget annat.

Citat:

Ursprungligen postat av Binero
Det går endast att göra överlåtelser av se-domäner hos Binero om både överlåtande och övertagande part är kunder hos oss. Det är alltså inte möjligt att göra en överlåtelse från en kund hos en annan leverantör (registrator, registrar) till en Binerokund, utan att det innan skett ett byte av registrator.

Källa: http://wiki.binero.se/Domännamn/Guider/Överlåtelse/.se


Citat:

Ursprungligen postat av .SE Direkt
Både den nuvarande och nya innehvaren måste ha konto hos .SE Direkt för att en överlåtelse ska kunna genomföras.

Källa: http://www.sedirekt.se/kundtjanst/overlatelse/

Även Loopia kräver att den nya ägaren antingen anger befintligt kundnummer eller upprättar sig som en ny kund: https://www.loopia.se/blanketter/overlatelse/

Och som jag redan berättat för er så har vi ingen gratis DNS-tjänst, utan det enda sättet att bli kund hos oss är att köpa ett webbhotell. Därav dessa "lurendrejeri"-villkor.

Mortekai 2009-09-17 21:53

Det som är pinsamt är kvaliten på inläggen här...kan en moderator var så snäll att lägga till ålder i sidebaren för det luktar babypuder och galla ordentligt här...

Jag kan tycka att prilappen är ganska hög jag också, men som Jonathan förklarat så finns det orsaker till det och dom är inte ensamma om sina vilkor om hur en överlåtelse hanteras. Vill man köpa en tjänst så ska man titta på vilkoren innan och mig veterligen finns det ingenting som säger att för att bli kund hos Surftown så måste du köpa domän hos dom också?

Vill du ha bättre villkor för dina domäner så köper du dom hos en registrar som har dom villkor du tycker passar och sedan pekar du dom till valfritt webbhotell. Svårare än så är det inte.

Har du en domän hos surftown och är frustrerad över det, flytta domänen då till en i dina ögon bättre registrar...valet är ditt trots allt.

Ska ni kritisera så gör det på ett sakligt och moget sätt istället för att gnälla och kasta bajs som småbarn, även om det kanske känns skönt att ventilera gamla eller nya frustrationer...ni är bättre än så.

Kritik för fram saker som är i behov av förbättringar med hjälp av förslag på hur man kan förbättra...gnäller gör bäbisar och bittra kärringar/gubbar.

Danielos 2009-09-17 22:53

Väldigt bra sagt Mortekai, så fort någon har en annorlunda prisbild/uppsättning än alla de andra så är det alltid många som kritiserar det företag som går in i detta segment. Jag tror personligen att det är den svenska jantelagen som skriker när ett företag inte passar in i det generella mönstret.

tartareandesire 2009-09-17 23:13

Suck. Då var vi där igen. Så fort man inte tycker någonting är bra så är man en barnrumpa. Ditt inlägg är väl minst lika barnsligt i så fall, Mortekai?

Att diskutera priset är ganska irrelevant vilket jag också nyss skrev. Det spelar egentligen bara roll om det finns en monopolliknande marknad eller kartellbildning. Annars gör man ju som man själv vill.

Däremot så är det inte särskilt schysst att tvinga den som köper domänen att skaffa ett webbhotellkonto. Det är ganska fula affärsmetoder och man bör i så fall vara tydligare med att domänöverföringar är ingenting man bör göra hos Surftown eftersom de uppenbarligen egentligen inte vill ha med sådant att göra. Visst kan man fokusera på webbhotellet och strunta i domänbiten men då dessa delar är i högsta grad integrerade med varandra så känns det inte helt lyckat rent affärsmässigt. Med reservation för att jag inte kollat upp några villkor själv men utgår från att citatet i början av tråden är korrekt.

Jag tyckte det var ganska uppenbart vad som skulle kunna förbättras men det börjar bli så jäkla tröttsamt att man måste skriva långa uppsatser för att folk ska förstå och inte välja att missuppfatta eller tolka in allt möjligt strunt i det man skriver...

Jag kan för övrigt säkerligen hitta fler saker som är bra än dåliga med Surftown men de bra sakerna är inte lika relevanta att ta upp i de flesta sammanhang.

chilis 2009-09-17 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20322431)
Vi har ingen DNS-tjänst överhuvudtaget, och du kan endast vara kund hos oss om du har ett webbhotell. Det enda det villkoret säger, är att du ska vara kund hos oss för att vi ska utföra ett ägarbyte åt dig, vilket du med absolut största sannolikhet redan är ifall du har en domän hos oss.

Tanken är att besökare som inte har sina domäner hos oss, inte ska kontakta oss för att vilja utföra ett ägarbyte, utan istället kontakta sin nuvarande domänleveranör/registrar. Är det verkligen så fult?

Och jag vågar påstå att vi har ett av webbhotellbranschens bästa avtalsvillkor...

Oj. Du har precis begått fel nr 1,2,3,4,5,6,7,8,9... när det gäller hur man hanterar en kritikerstorm.

Mortekai 2009-09-18 00:28

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20322513)
Suck. Då var vi där igen. Så fort man inte tycker någonting är bra så är man en barnrumpa. Ditt inlägg är väl minst lika barnsligt i så fall, Mortekai?

Att diskutera priset är ganska irrelevant vilket jag också nyss skrev. Det spelar egentligen bara roll om det finns en monopolliknande marknad eller kartellbildning. Annars gör man ju som man själv vill.

Däremot så är det inte särskilt schysst att tvinga den som köper domänen att skaffa ett webbhotellkonto. Det är ganska fula affärsmetoder och man bör i så fall vara tydligare med att domänöverföringar är ingenting man bör göra hos Surftown eftersom de uppenbarligen egentligen inte vill ha med sådant att göra. Visst kan man fokusera på webbhotellet och strunta i domänbiten men då dessa delar är i högsta grad integrerade med varandra så känns det inte helt lyckat rent affärsmässigt. Med reservation för att jag inte kollat upp några villkor själv men utgår från att citatet i början av tråden är korrekt.

Jag tyckte det var ganska uppenbart vad som skulle kunna förbättras men det börjar bli så jäkla tröttsamt att man måste skriva långa uppsatser för att folk ska förstå och inte välja att missuppfatta eller tolka in allt möjligt strunt i det man skriver...

Jag kan för övrigt säkerligen hitta fler saker som är bra än dåliga med Surftown men de bra sakerna är inte lika relevanta att ta upp i de flesta sammanhang.

Nej, jag syftar inte på kritiken i sig som du med flera uttryckt utan på helt onödiga kommentarer om Surftown som företag...titta bara på den här trådens första sida för att se vad jag menar...hur många av kommentarerna där har ens något med ämnet att göra? Merparten är bara ute för att smeta sitt ordbajs utan intresse av det som Terabyte tar upp som ett problem. Den typen av kommentarer hör hemma i barnkrubban och tillför ingenting till tråden.

Hade kommentarerna tillfört något eller iallafall varit relevanta till ämnet som "Jag håller med, det är skandal" hade till exempel varit helt ok. Att säga att Surftown är skit eller att man är dum i huvudet för att vara kund där är bara småaktigt och repektlöst...både mot den som skapade tråden, mot en själv och mot Surftown.


Jonathan har fört fram varför Surftown har dom villkor som man har och påpekat att det är inte några ovanliga villkor, så i den här tråden vore det kanske mer intressant att diskutera vidare hurvida Surftown borde skämmas eller inte. Med tanke på vad som framkommit så är det kanske så att det inte är Surftown som bör skämmas utan hela branschen? Kan det vara så att .se har något med den här typen av regler eller finns det andra orsaker till varför flera webbhotell har samma typ av villkor?

FredrikMH 2009-09-18 01:16

Citat:

Ursprungligen postat av Mortekai (Inlägg 20322529)
Jonathan har fört fram varför Surftown har dom villkor som man har och påpekat att det är inte några ovanliga villkor, så i den här tråden vore det kanske mer intressant att diskutera vidare hurvida Surftown borde skämmas eller inte. Med tanke på vad som framkommit så är det kanske så att det inte är Surftown som bör skämmas utan hela branschen?

Vad spelar det egentligen för roll? Det är usla villkor sett till att du måste vara kund av en annan produkt för att få ta del av en annan produkt, dels är det också orimligt dyrt. Eller du tycker det är rimligt att man måste vara webbhotellskund för att få ta över ägandeskapet av domännamn? Nej kritiken är helt korrekt...

Jag tror faktiskt att det finns någon paragraf i konsumentlagen som säger att du får inte bli påtvingad en produkt du inte behöver. Exemeplvis bör/ska inte en digital-tv operatör påtvinga dig en box för att få täckna ett abonnemang.

Jag har tidigare haft konto med domäner hos både Binero och Loopia, men inte har de tvingat mig att vara webbhotellskund. De har tvingat mig att vara kund i den bemärkelsen att jag måste ha ett konto. Men det är allt... Kanske har ändrats nu, orkar inte läsa några avtal...

Mortekai 2009-09-18 01:49

Citat:

Vad spelar det egentligen för roll?
Tja...det är vad tråden handlar om?

Citat:

Jag tror faktiskt att det finns någon paragraf i konsumentlagen som säger att du får inte bli påtvingad en produkt du inte behöver. Exemeplvis bör/ska inte en digital-tv operatör påtvinga dig en box för att få täckna ett abonnemang
Så...du kan överlåta ditt digitalabonnemang till någon som inte är kund hos samma digitaltv operatör? Jämförelsen haltar lite, men jag förstår hur du menar ;) Om jag som inte är kund hos Surftown vill köpa din domän och du är kund hos Surftown så ska jag inte behöva bli kund hos Surftown för att det ska gå att genomföra...förstod jag dig korrekt?

Tekniskt sett så behöver jag faktiskt inte det heller...det finns ingen anledning till varför jag MÅSTE genomföra överlåtelsen hos Surftown...vilken registrar som helst kan gör det bytet, men frågan är...vilket webbhotell låter dig göra ett sådant byte om du inte är kund hos dom?

Om vi sedan tänker på hur domäner registreras så är jag ganska säker på att oavsett vart du beställer en domän så måste du bli kund eller registrera dig inna köpet genomförs...eller hur? Varför måste man det tro? Kan det vara för att man ska ha någon liten koll på vem som äger en domän?

Om jag nu äger en domän och så kontaktar jag mitt webhotell som olikt Surftown, Binero, Loopia med flera inte begär att den som man överlåter domänen till ska bli kund och begär att domänen ska överlåtas till Olle X...Personen är fiktiv och jag hävdar att han bor i usbekistan och så ger jag lite information som jag hittat på nätet om usbekistan och betalar med mitt eget kreditkort.

Nu flyttar jag domänen till valfritt webbhotell och slänger upp phishingsidor och annat spännande så att webbhotellet får arga brev. Kontot släcks ner och jag flyttar helt enkelt domänen till ett nytt webbhotell...för eller senare kommer någon att vilja ha information om vem som äger domänen och eftersom Olle X inte finns....vart går man då? ...Ajdå. Vem åker på en liten snyting från .se måntro...Olle X?

Självfallet kan man fejka också om man kräver att parterna registrerar sig, men webbhotellet har lite mer att stå på när man iallafall har namn, adress, betalningsinformation osv.

Citat:

Jag har tidigare haft konto med domäner hos både Binero och Loopia, men inte har de tvingat mig att vara webbhotellskund. De har tvingat mig att vara kund i den bemärkelsen att jag måste ha ett konto. Men det är allt... Kanske har ändrats nu, orkar inte läsa några avtal...
Sist jag kollade så stämmer det, för jag har domäner hos båda men inget webbhotell. Eftersom iallafall Loopia har en DNS tjänst (visst har väl Binero det också?) så fungerar det att bara beställa domäner, men hur skulle det fungera hos Surftown som inte har det? Min gissning är att deras system helt enkelt inte kan hantera att bara beställa domännamn (kan du verifiera Jonathan?) och att överlåtelser görs manuellt instället för i ett system som hos Loopia och Binero?

Jag ska ärligt rkänna att jag inte alls är insatt i hur domännamn fungerar hos varken Loopia/Binero eller Surftown, så jag kan vara helt ute och cykla här...som vanligt :)

jgabor 2009-09-18 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20322513)
Suck. Då var vi där igen. Så fort man inte tycker någonting är bra så är man en barnrumpa. Ditt inlägg är väl minst lika barnsligt i så fall, Mortekai?

Som Mortekai skrev, så var det antagligen inte specifikt ditt inlägg han syftade på, utan snarare dem som påstår att vi är skojarföretag eller lurendrejare, utan att framföra varför och (antagligen) baserar det på något som inte har med trådens ämne att göra överhuvudtaget.

Citat:

Ursprungligen postat av chilis (Inlägg 20322514)
Oj. Du har precis begått fel nr 1,2,3,4,5,6,7,8,9... när det gäller hur man hanterar en kritikerstorm.

Jag har haft min beskärda del av "kritikerstormar", och ofta har faktiskt både kund och Surftown blivit nöjda i slutändan. Men du får mer än gärna förklara vad fel nr. 1-9 är, och hur jag skulle hanterat det bättre. Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik.

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH (Inlägg 20322536)
Vad spelar det egentligen för roll? Det är usla villkor sett till att du måste vara kund av en annan produkt för att få ta del av en annan produkt, dels är det också orimligt dyrt. Eller du tycker det är rimligt att man måste vara webbhotellskund för att få ta över ägandeskapet av domännamn? Nej kritiken är helt korrekt...

Jag har tidigare haft konto med domäner hos både Binero och Loopia, men inte har de tvingat mig att vara webbhotellskund. De har tvingat mig att vara kund i den bemärkelsen att jag måste ha ett konto.

Nej, de försökte inte tvinga dig till att bli webbhotellskund, dock tvingade de dig till att bli DNS-kund. Anledningen till att du inte bryr dig, är såklart att denna tjänst är kostnadsfri. Men hur du än ser på det, så är du deras kund och en del av deras kundregister. Vi har ju ingen ren DNS-tjänst (som ovan nämnt), och kräver därför istället att man är webbhotellskund. Vad är egentligen skillnad, rent villkorsmässigt?

Och vad Mortekai försökte säga var, att man kanske inte ska hoppa på första bästa tråd som lyfter kritik mot ett företag man inte tycker om och kalla dem eller deras kunder för skällsord (oavsett om det är relevant till ämnet eller inte), utan snarare försöka arbeta ihop och påverka branschen i stort.

Surftown har tyvärr inte en jättelång tradition av att lyssna på sina kunder och göra de nödvändiga förändringar som krävs av dem, men den finns där och vi är helt inställda på att fortsätta med den.

FredrikMH 2009-09-18 10:51

Bara för Surftown har gjort det tekniskt omöjligt att inte kunna överlåta domäner till icke webbhotells-kunder så blir det rätt?

Kan de erbjuda transfer/ägarbyte i ett gemensamt paket då?

Min jämförelse må halta, men se det istället som ett överlåtelse av mobil-abonnemang, inte tvingas du att köpa en mobiltelefon då? Oavsett är du kund, men hur tycker du mobiltelefonen ska argumenteras? Den är ju påtvingad, liksom webbhotellet här.

jgabor 2009-09-18 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH (Inlägg 20322567)
Bara för Surftown har gjort det tekniskt omöjligt att inte kunna överlåta domäner till icke webbhotells-kunder så blir det rätt?

Men när du överlåter en domän via Binero, Loopia eller .SE Direkt så "köper" du ju faktiskt deras tjänst, dock för 0kr. Du blir ju faktiskt kund hos dem, och skulle de i teorin sätta ett pris på sin DNS-tjänst i framtiden så blir du tvungen att betala för tjänsten eller avsluta ditt konto, men då kommer du ju inte kunna göra kostnadsfria domänöverlåtelser via dem.

Vad jag menar är... Hade Bineros, Loopias och .SE Direkts DNS-tjänster inte varit kostnadsfria så hade du tvingats köpa den av dem, och då stött på exakt samma situation som när du vill överlåta en domän via Surftown. Enda skillnaden är att du köper en DNS-tjänst, och inte ett webbhotell. Förfarandet och villkoren är (nästintill) identiska.

FredrikMH 2009-09-18 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20322571)
Men när du överlåter en domän via Binero, Loopia eller .SE Direkt så "köper" du ju faktiskt deras tjänst, dock för 0kr. Du blir ju faktiskt kund hos dem, och skulle de i teorin sätta ett pris på sin DNS-tjänst i framtiden så blir du tvungen att betala för tjänsten eller avsluta ditt konto, men då kommer du ju inte kunna göra kostnadsfria domänöverlåtelser via dem.

Vad jag menar är... Hade Bineros, Loopias och .SE Direkts DNS-tjänster inte varit kostnadsfria så hade du tvingats köpa den av dem, och då stött på exakt samma situation som när du vill överlåta en domän via Surftown. Enda skillnaden är att du köper en DNS-tjänst, och inte ett webbhotell. Förfarandet och villkoren är (nästintill) identiska.

  1. Du köper ingenting för 0kr, det får du gratis...
  2. Det enda du egentligen säger att om Loopia och Binero skulle ta betalt, så är deras tjänst "lika dålig" som eran. Men nu gör de inte det och jag har inte sett något utlåtande som tyder på att de skulle börja ta betalt heller.
  3. Om jag nu tvingats köpa en DNS-tjänst så hade det i alla fall varit mer rimligt än att köpa ett webbhotell.
  4. Det är priset som är problemet, och att du eventuellt påtvingas en produkt du inte behöver. Jag förstår inte varför du försöker likställa villkoren mellan eran och andras tjänster. Schimpansen "delar 99,4% av sina gener med den moderna människan". Man skulle kunna säga att Schimpansen nästintill är identisk med männsikan. Jag tycker det säger allt om era villkor...

Mortekai 2009-09-18 19:46

  1. Du blir kund och du får ta del av en tjänst som Loopia eller Binero erbjuder, även om det är utan kostnad. Skulle Loopia eller Binero inte ha en DNS tjänst skulle du inte ha den möjligheten och då är det, för mig iallafall, troligt att eftersom du måste ha ett konto så skulle dom följa i samma spår som Surftown. Låter det logiskt?
  2. Nej, det är en förklaring till varför Surftown har det system som dom har. I brist på DNS tjänst så finns inga andra tjänster att bli kund för än just Webbbhotell. Så länge Loopia och Binero tjänar på att låta deras DNS tjänst vara utan kostnad är det inte troligt att dom skulle ändra på det, det är helt riktigt.
  3. Och om det saknas en DNS tjänst, vilken typ av tjänst skulle då vara rimligt? Skulle det vara mer rimligt om Surftown erbjöd en domäntjänst som för en månads/årskostnad tillät överlåtelser mellan andra kunder som också har domäntjänst eller webbhotell hos Surftown? Alltså bara en registrering för att just kunna göra överlåtelser utan att behöva skaffa webbhotell också?
  4. Priset ja...tid är pengar och utan dns tjänst så är frågan kanske hur Surftown hanterar en överlåtelse och hur pass mycket arbete det är inblandat? Någon ska ju utföra arbetet och denna någon ska ha lön, arbetsgivaravgifter ska betalas osv...sen finns alltid möjligheten att Surftown medvetet satt ett högt pris för att dom inte vill hålla på med överlåtelser av olika skäl...

jgabor 2009-09-19 02:49

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH (Inlägg 20322654)
1. Du köper ingenting för 0kr, det får du gratis...

Ingenting är gratis, speciellt inte för ett företag. Om du seriöst tror att Binero och Loopia inte har några som helst förväntningar på att i slutändan tjäna några pengar på sina gratis DNS-tjänster, så tror du fel. (Du vet väl om att både Loopia och Binero förlorar pengar på i stort sett varenda domän de registrerar åt sina kunder? Det kallas marknadsföring.)
Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH (Inlägg 20322654)
2. Det enda du egentligen säger att om Loopia och Binero skulle ta betalt, så är deras tjänst "lika dålig" som eran. Men nu gör de inte det och jag har inte sett något utlåtande som tyder på att de skulle börja ta betalt heller.

Det enda du egentligen säger är att du inte tror att Binero eller Loopia kommer börja ta betalt för sina tjänster. Jag håller med, det finns inga tecken på att de skulle börja göra det, men din gissning är lika god som min.
Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH (Inlägg 20322654)
3. Om jag nu tvingats köpa en DNS-tjänst så hade det i alla fall varit mer rimligt än att köpa ett webbhotell.

Varför det? Med våra webbhotell har du lika mycket kontroll över din DNS och dina domäner, som du har med deras rena DNS-tjänster - samtidigt som du då faktiskt får ett webbhotell hos oss. Och jag har svårt att tro att ett eventuellt pris på deras DNS-tjänst skulle ligga mycket lägre än priserna på våra webbhotell.

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH (Inlägg 20322654)
4. Det är priset som är problemet, och att du eventuellt påtvingas en produkt du inte behöver. Jag förstår inte varför du försöker likställa villkoren mellan eran och andras tjänster. Schimpansen "delar 99,4% av sina gener med den moderna människan". Man skulle kunna säga att Schimpansen nästintill är identisk med männsikan. Jag tycker det säger allt om era villkor...[/LIST]

Ordet "nästintill" slängde jag mest in för att jag ville undvika en eventuell protesterande paragrafryttare, men det fick tyvärr motsatt effekt...

Avtalsvillkoren är identiska i det här avseendet för alla tre registrars (Binero, Loopia, Surftown) - alla tre kräver att du är kund hos dem. Att två av dem låter dig bli kund kostnadsfritt har ju ingen påverkan på avtalsvillkoren. De hade ju teoretiskt sätt kunnat ange i sina avtalsvillkor att du automatiskt blir kund 10 år framåt, och att de förbehåller sig rätten att börja ta betalt för tjänsten inom 5 år med 40 dagars varsel, såvida du inte säger upp ditt konto inom 1 år. Ja, det är ett skräckscenario, och jag kan inte på något som helst vis tänka mig att varken Binero eller Loopia hade gjort något sådant (de är betydligt bättre än så), men jag försöker bara få fram en poäng - priset har ingen som helst påverkan på villkoren.

Jawn 2009-09-19 13:47

Det kvittar hur mycket ni argumenterar så tycker vi konsumenter (förutom Mortekai som driver sitt egna webbhotell) att det skandalöst att tvingas betala för något vi inte behöver eller vill ha.

Om nu Surftown vill köra det så här så får de göra det, thats their loss. Det finns som sagt andra alternativ att välja när det kommer till domäner.

patrikweb 2009-09-19 15:44

Visst att principen är samma, men i verkligheten är det ju inte så. Inget som hindrar en av avsluta sitt gratis konto efteråt.

Och tycker det är stor skildnad att tvinga någon fylla i sina uppgifter eller TVINGA någon köpa något helt annat som dom inte behöver.

Xamda 2009-09-20 13:14

Men varför byter man inte bara registrar och genomför ägarbytet hos den registrar man gillar? Jag förstår inte problematiken här. Gillar man inte läget får man flytta dit där man tycker sig få den service man behöver. Ett sabla gnäll hela tiden. ;-)

Mortekai 2009-09-21 14:19

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20322745)
Visst att principen är samma, men i verkligheten är det ju inte så. Inget som hindrar en av avsluta sitt gratis konto efteråt.

Och tycker det är stor skildnad att tvinga någon fylla i sina uppgifter eller TVINGA någon köpa något helt annat som dom inte behöver.

...fast du kan ju utnyttja Surftowns 30 dagars ångerrätt på samma sätt om du vill, fast frågan är varför man ska behöva bli medlem alls egentligen, oavsett om det är gratis eller kostar pengar...finns det inte ett bättre system?

Vad sägs om ett system där .se sköter registrering av medlemmar som sedan registrarer kan använda i sina system? En registrering för alla domännamnshanteringar? Ett Facebook Connect eller OpenID för .se domäner...Oavsett vilken registrar man väljer så behöver man aldrig registrera om sig och skulle någon fula så kan man låsa alla domäner som den personen innehar.

Man kan alltid drömma ;)

Citat:

Ursprungligen postat av Jawn (Inlägg 20322729)
Det kvittar hur mycket ni argumenterar så tycker vi konsumenter (förutom Mortekai som driver sitt egna webbhotell) att det skandalöst att tvingas betala för något vi inte behöver eller vill ha.

Jag avskyr också att betala för något jag inte vill ha eller behöver...som tvlicensen (Muttrar och hytter näven), men till skillnad från tvlicensen så är det ju helt valfritt att välja Surftown eller inte för sina domäner.

FredrikMH 2009-09-21 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20322830)
Ett sabla gnäll hela tiden. ;-)

Att diskutera något som man anser vara negativt är väl inte nödvändigtvis gnäll? Och om man inte tar upp det för diskusion så blir det väl aldrig bättre? :D

Citat:

Ursprungligen postat av Mortekai (Inlägg 20322971)
Jag avskyr också att betala för något jag inte vill ha eller behöver...som tvlicensen (Muttrar och hytter näven), men till skillnad från tvlicensen så är det ju helt valfritt att välja Surftown eller inte för sina domäner.

Jo visst är det valfritt att välja Surftown, men inte för köparen av en webbplats/domän. Som tur är går det att komma runt om genom att först flytta domänen, annars hade problematiken varit på en helt annan nivå.

Jag tycker dock att om man erbjuder försäljning av domäner så ska man också erbjuda de tjänster som automatisk följer med, exempelvis ägarbyte utan att tvinga den nya ägaren att köpa webbhotell. Tänk om alla leverantörer gjort på det sättet... Då kanske man är tvungen att köpa en sommarstuga helt plötsligt också :eek:

tartareandesire 2009-09-21 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av Mortekai (Inlägg 20322971)
Jag avskyr också att betala för något jag inte vill ha eller behöver...som tvlicensen (Muttrar och hytter näven), men till skillnad från tvlicensen så är det ju helt valfritt att välja Surftown eller inte för sina domäner.

Haha, nu blev tråden ännu roligare. Och du som klagade på att Fredriks jämförelser haltar? =)

Skit samma vad man tycker i frågan egentligen, vill inte Surftown bättra sig så förlorar de bara på det själva i längden och det är egentligen meningslöst att stångas vidare här. Hade själv säkerligen varit kund där om det inte vore för såna här saker. Allting fungerar helt enkelt mycket smidigare på annat håll som det är nu. Struntar egentligen i hur de gör, ändrar de sig så ändrar jag mig gärna också men till dess väljer jag de bättre alternativen.

FredrikMH 2009-09-21 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20322992)
Fredriks jämförelser haltar?

Haltar mina jämförelser? :eek: :D

jgabor 2009-09-21 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20322992)
Haha, nu blev tråden ännu roligare. Och du som klagade på att Fredriks jämförelser haltar? =)

Skit samma vad man tycker i frågan egentligen, vill inte Surftown bättra sig så förlorar de bara på det själva i längden och det är egentligen meningslöst att stångas vidare här.

Nu tycker jag du är otroligt orättvis, och nu är det din jämförelse som haltar. Du jämför oss med företag som erbjuder gratis DNS-tjänster, och påstår att vi på grund av detta inte vill förbättra oss.

Jag har gång på gång försökt visa er att när det kommer till hur en överlåtelse går till, så har vi exakt samma regler som de flesta andra större .se-registrarerna (Binero, Loopia, .SE Direkt) i branschen. Vi har bara inte en DNS-tjänst vi kan ge bort gratis.

Eller tycker du det är dåligt att ett företag fokuserar på det de anser göra sig bäst, och att de istället ska försöka anpassa sig efter vad alla andra i branschen gör? Hade det varit bättre om vi börjat erbjuda en gratis DNS-tjänst, som vi inte hade haft tid eller vilja att supportera eller drifta?

teddyjohan 2009-09-21 22:03

Jag är inte alltför insatt i ämnet, men handlar det inte också så att säga om en mervärdesfunktion för den parten som redan är befintlig kund hos er?

patrikweb 2009-09-21 22:06

Handlar inte om att ni skulle behöva erbjuda gratis DNS tjänst till alla, utan sluta TVINGA den som ska ta över domänen ett webbhotellkonto.

Vad ni fått att ni skulle behöva erbjuda hela internet en gratis dns tjänst för det ser jag inte riktigt gå ihop.

htiawe 2009-09-22 00:16

Det är klart att det rimmar ganska illa att ett webbhotell som normalt sett har väldigt låga priser helt plötsligt tar ut ett enormt högt arvode för något som många andra erbjuder gratis eller till ett betydligt mindre belopp?

FredrikNas 2009-09-22 00:57

Jag tycker det är oerhört tråkigt att se att en tråd inte låses här, det sägs samma sak om och om igen, ingenting tillförs, förutom att Surftown skadas av detta, det verkar också vara avsikten hos några av er som går ann i tråden..

Stäng detta inlägg innan det spårar ur totalt.

Det är dels jävligt lätt att kringgå kostnaderna genom att flytta domänen, som Xamda påpekade tidigare.

jag är också säker på att Surftown har tagit åt sig av vad som har sagts, och tar ett eget beslut utifrån det.

I övrigt så får man väl skylla sig själv om man signerar ett kontrakt som man inte har läst?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson