WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Datainspektionen säger ja. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10322)

se7en 2005-10-14 00:40

Datainspektionen säger ja till film- och musikbranschen Datainspektionen bedömer att Antipiratbyrån och IFPI har ett befogat intresse av att samla in IP-nummer om fildelare som sprider filmer, dataspel och musik i strid med upphovsrätten. Båda organisationerna får tidsbegränsade undantag som kan dras tillbaka om de inte används på rätt sätt och om nya omständigheter dyker upp som medför ett otillbörligt integritetsintrång.

- läs hela nyheten här -

ArreliuS 2005-10-14 02:55

Jaha, kul att de får lov att göra saker som ingen annan får.

abrakadabrafem 2005-10-14 12:34

Men de kan väl ändå inte knyta en enda person till ett i.p. nummer?

Fredrik 2005-10-14 12:42

Polisen kan ju kräva att få ett Ipnummer kontrollerat via ISP, de ser vem som haft vilket ip just den tiden! De kan ju vara svårt att veta vilken person i ett hushåll som suttit vid datorn kanske....men..ja

jimmie 2005-10-14 13:05

Citat:

Originally posted by Fredrik@Oct 14 2005, 13:42
Polisen kan ju kräva att få ett Ipnummer kontrollerat via ISP, de ser vem som haft vilket ip just den tiden! De kan ju vara svårt att veta vilken person i ett hushåll som suttit vid datorn kanske....men..ja
Ja, de kan begära ut sådana uppgifter dock så får de endast göra det om brottet i fråga kan leda till fängelse.

abrakadabrafem 2005-10-14 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av jimmie
Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Polisen kan ju kräva att få ett Ipnummer kontrollerat via ISP, de ser vem som haft vilket ip just den tiden De kan ju vara svårt att veta vilken person i ett hushåll som suttit vid datorn kanske....men..ja

Ja, de kan begära ut sådana uppgifter dock så får de endast göra det om brottet i fråga kan leda till fängelse.

De kan ju omöjligt fälla ett helt hushåll!
Då tankar jag lost0204 och går och köper chips!

Rasmus 2005-10-14 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av jimmie
Citat:

Polisen kan ju kräva att få ett Ipnummer kontrollerat via ISP, de ser vem som haft vilket ip just den tiden De kan ju vara svårt att veta vilken person i ett hushåll som suttit vid datorn kanske....men..ja

Det är väl ingen rättsprocess som kommit så långt ännu?

Jag såg på SVT24 någon natt att det var någon 21 åring som var i domstol för piratkopiering, någon som vet hur det går med detta? Hade ju varit ganska roligt om nya lagen inte har någon som hellst inverkan ifall =)

Läste en nyhet om att finland infört någon liknande lag, fast de gjorde det t.o.m. olagligt att prata om piratkopiering :S

jimmie 2005-10-14 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av Rasmus
Citat:

Originally posted by -jimmie@Oct 14 2005, 13:05
Citat:

Det är väl ingen rättsprocess som kommit så långt ännu?

Jag såg på SVT24 någon natt att det var någon 21 åring som var i domstol för piratkopiering, någon som vet hur det går med detta? Hade ju varit ganska roligt om nya lagen inte har någon som hellst inverkan ifall =)

Läste en nyhet om att finland infört någon liknande lag, fast de gjorde det t.o.m. olagligt att prata om piratkopiering :S

Nej det stämmer bra, det är väl åklagaren som ska göra en bedömning av vad brottet kan ge för straff. Det aktuella målet i västerås så beslöts det att brottet kunde ge fängelse och därför begärdes uppgifterna ut, på andra ställen har bedömningen gjorts att det bara ger böter och därmed har målen lagts ned. Det ska bli intressant att se domslutet i västerås-målet. Det bör ge en fingervisning om hur allvarligt brottet anses vara.

patrikweb 2005-10-16 15:04

Förjävligt att dom ska få lagra sådana uppgifter, är inte ens ett statlikt bolag. Utan endast styrs av filmindustrin/musikindustrin som är som maffian. När dom inte kan erbjuda det folk vill ha så stämmer dom istället.

Tycker vi skapar en sida och lägger i utlandet med alla uppgifter om hela antipiratbyråns anställda och hela familj med namn, address och allt som går fram även uppgifter som går få tag i även om dom är skyddande så kanse dom tänker om. Och den ska ligga i ett land som gör att sidan är laglig och dom inte kan få bort den så ska dom få smaka på sin egen metod.

hubbert 2005-10-16 15:19

Mycket obalanserat inlägg patrikweb.
Men du tycker kanske det är ok att hota och trakassera anställda och deras familjer för att de utför ett lönearbete?
Var det möjligtvis du som har hotat hans barn, vilket redan har hänt?

moderator: Stryck mitt och patrikwebs inlägg med det snaraste tack.

patrikweb 2005-10-16 15:31

Nu handlar det bara att publicera uppgifter inte att hota, är stor skildnad.
Enda som trakaserar är väl Antipiratbyåron som skickar hotbrev till folk, så ser ingen skildnad att dom får tillbaka lite.

Anders Larsson 2005-10-16 16:22

Hotbrev och hotbrev, man gör ju faktiskt något olagligt när man laddar ner.

But hey, inget krig nu, jag laddar också ner :D

patrikweb 2005-10-16 16:30

Dom skickade faktiskt hotbrev innan nya lagförslaget var igenom. Sedan finns ingen riktigt beslut att gå på riktigt än.

Så kallar det hot och trakaserier om dom skickar ut massa hot till antagligen även massa små ungar som sitter och tankar lite samtidigt som dom bröt mot lagen då. För ISP har inte rätt att lämmna ut uppgifter till dom och sedan hade dom inte tillåtelse att lagra IP nummer då.

Så tycker det är rätt att klämma åt dom själva att publicera uppgifter så kanske dom fattar hur det själv är. Sedan sluta snacka om att det är ett lönearbete Ponten njuter av att klämma åt ungar. Se bara hur ond han ser ut.

Och även yrkesmördare som tar betalat är ett lönearbete, så bara för att man gör något man får pengar av så betyder det inte att det är okej bara för den saken.

andla 2005-10-17 10:23

Jag tror snarare Ponten är glad för att nu har han en riktig guldgruva och det är ingen liten guldgruva. Snart kommer det fler antipiratbyråer tills marknaden tar slut. Sen är skiv -och filmbolagen nöjda och kan höja priserna.

En annan eller parallel utveckling skulle kunna vara att det kommer ut fildelningsverktyg där det inte går att se vilket ip som verkligen delas ut. Då blir det fritt fram att tanka ner.

För filmindustrin så tycker jag dom skulle satsa på att detektera/störa ut folk som har filmkameror med på bion. Där tror jag folk är villigare att betala om det är en bra film.

koala 2005-10-17 11:22

Citat:

Originally posted by andla@Oct 17 2005, 10:23
För filmindustrin så tycker jag dom skulle satsa på att detektera/störa ut folk som har filmkameror med på bion. Där tror jag folk är villigare att betala om det är en bra film.

Jag ser hellre film hemma än på bio. Senast jag gick på bio var för ca 4 år sen, och jag fick problem med öronen i två år.

Jesper B 2005-10-17 15:37

Citat:

Originally posted by andla@Oct 17 2005, 10:23

Störa var ordet.

Jag hade gått mycket mer på bio om det hade funnits någon form av biovakter. Min plan att gå ner till biografen och lägga 50spänn i kassan nästa gång det kommer en storfilm. Därefter tacka för att jag fick ladda ner den o se filmen i lugn och ro.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson