![]() |
2 bifogad(e) fil(er)
Johan Haghjoo Copyright © 2005
Vi har ju diskuterat oljan lite här och där på offtopic på WN. Här har ni sanningen. Bild 1. Innan 2010 tror denna uppskattning som e gjord av forskare på uppsala universitet att oljeproduktionen toppar. Sen kommer produktionen minska lite varje år. Det kan bli en mkt tuff utmaning för världsekonomin. |
2 bifogad(e) fil(er)
Bild 2.
Bilden visar att vi knappt hittar någon ny olja. Det verkar mer eller mindre som att vi upptäckt de resurser som finns under marken. |
2 bifogad(e) fil(er)
Bild 3.
Oljekrisen under 70-talet lämnade sina spår. Priset på socker ser ni här under oljekrisen. Priset på socker steg mer i procent än på oljan under krisen. |
2 bifogad(e) fil(er)
bild 4.
Många tror att t.ex. el-bilar m.m. kommer bli mer vanligare framöver. Det tvivlar jag STARKT på. Det enda effektiva sättet att producera el är via kärnkraftverk. Kärnkraften bygger på Uran. Även den kommer ta slut med åren, men betydligt längre visserligen. (U308 = en isotop av uran, den isotop man oftast klyver i kärkraftsverk) |
Med det sagt kära vänner.
Oljeprodukten kommer börja dala framöver. Hittills har man bara pumpat upp det lättare lagret av olja under marken. Dessto längre ner man kommer i marken dessto svårare blir det att pumpa (trögare) och därmed dyrare. Mycket dyrare att utvinna. Under 70-talet var det en oljekris, OPEC var sur på västvärlden då man ansåg att de skyddade Israel vilket resultera med att de ströp oljeproduktionen med ca 5%. Dessa 5% innebar att oljepriset steg med hela 400%. Idag finns det länder som använder t.ex. etanol i större utsträckning som brazilien. Deras etanol bygger på socker som råvara. Som ni ser på bilden jag posta, så gick priset på socker upp mer än oljan under oljekrisen. Tänk er vilken bra investering det skulle vara att köpa socker-optioner framöver. Med åren behöver ni inte lyfte ett finger. Det är det bästa tipset ni någonsin kommer få, av mig... ;) |
Tack för tipset, skall genast ut och bunkra lite bitsocker. ;)
|
Citat:
PS! Med åren måste ni betala för att få en sockerbit till ert kaffe. Köp sockerbitar nu och spara för framtiden! |
Lär er dricka kaffet svart istället =) Mycket godare. Jag gillar i princip inte socker längre.
|
Citat:
|
Tänk då vad dyr spriten kommer att bli ;) slut på hembränningen i alla fall kanske ;) hehehee
|
Hoppas vi får uppleva allt detta :P
Tänk vad priset på allt som innehåller socker kommer stiga. Jesus, coca cola lär inte bli billigt framöver! :) |
Det kan ju inte bli dyrare än vad folk har råd att betala.
Annars lär väl light-läsker bli popis |
Skulle säkert vara en fördel att få ner socker i allt som finns, dock lär mycket smaka skit utan socker men.
Kan man lagra socker hur länge som hellst? |
Citat:
|
Tror faktiskt inte att det finns bäst-före-datum på socker. Det håller väldigt länge i vilket fall som helst. Det som händer är väl möjligtvis att det kan klumpa sig.
|
Citat:
|
Jag skulle själv behöva dra ner på mitt sockerintag så om sockerpriset stiger och alla sockerhöghaltiga produkter blir dyrare i affären så är det väl bara bra.
Vad gäller elbil och kärnkraftverk tror jag det inte är någon fara. Jag är säker på att den kommer räcka tills vi fått igång fusionreaktorer. Sedan så kommer inte alla ställa om sig till elbil. Det kommer bli en ganska jämn blandning av etanolbilar och elbilar. Det som oroar mig är väl vad som kommer hända om man bestämmer sig att producera el och värme med naturgas. Då är vi tillbaka att frossa på det fossila lagret igen och vi har inte lärt oss någonting. Suck! |
Jepp, honung har t.ex inget bäst-före datum. Ang. olja så lär det komma många alternativ, som dels redan finns och utvecklas mer och mer. Om 10 år är även tekniken förbättrad som används.
|
Ni glömmer att socker är förnybart. Om priset stiger så ofattbart som ni säger så kommer nog fler bönder ställa om till odling av socker. Då jämnar priset ut sig i längden.
Vi får nog snarare hoppas på metanolen (träsprit) som drivmedel eftersom att Sverige är till största del är täckt av skog :) |
Citat:
Trä växer så pass sakta. Förlång process för det hela. Att odla ett trä och sen avverka för att producera metanol, sen göra om processen! Tyvärr, annars skulle det vara värt att åka till ryssland och köpa mark i mängder.. |
Vad tror ni om vågkraft?
http://www.el.angstrom.uu.se/forskningspro...slandsberg.html |
Ni som tvivlade ang sockerpriserna, här kan ni se det hela!
Detta är bara början För övrigt så anser många att man uppnåt peakoil nu. Tänk er när oljan börja bli svårare och svårare att pumpa och utbudet av olja minskar, tänk er vilka nivåer oljan kommer ligga på per fat. |
Om sockret blev dyrare skulle svenska bönder ha råd att återuppta odlandet av sockerbetor till samma nivå som på 60-70-talen. Det skulle generera mer arbeten och framför allt så skulle det byggas sockerfabriker i Sverige igen. Idag har vi bara en enda.
Allt är inte av ondo. Det gäller bara att anpassa sig. Helst först för då blir man dessutom rik. :D |
Jag tänkte köpa mig en chokladplantage, om fem år kommer ungefär 4 miljarder kineser att tugga chokladkakor så det ryker men produktionen kommer inte att öka i samma takt.
Gissa om det priset kommer att stiga :) Eller så köper ni en gård i Västmanlandstrakten för det kommer behövas spannmål till etanolproduktionen i fabriken som ska byggas i Västerås. |
Citat:
MiljöCentrums rapport om metanolframställning och energiskog EDIT: Länk |
Härligt att man är diabetiker, det vill säga om inte sötningsmedel även stiger ;)
|
Citat:
Och det stämmer med skogen du beskriver, problemet är väl att det är inte så stor landyta (i procent) där det går att plantera sådan skog, jämfört med granskog (t.ex.). Mattias, om du är diabetiker så har du en tuff framtid, speciellt om du får ålders-diabetes. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Visst är det skillnad på fattiga länder i Europa och Afrika. Har inte påstått något annat heller.
Men då är det ju ett utmärkt tillfälle att göra en "liten" omfördelning av de dryga 400 miljarder kronorna som varje år pumpas ut i jordbruksstöd från EU till medlemsländerna. Dessutom används pengarna till att producera varor som sedan dumpas ut på världsmarknaden vilket ytterligare missgynnar de verkligt fattiga länderna, förutom de handelshinder som EU satt upp. Men EU-ledarnas ambitioner är uppenbarligen att försöka utgöra en motpol till USA, både ekonomiskt och tyvärr även militärt (vi behöver färre soldater i världen inte fler) vilket går ut över länder som inte har någon speciellt stark röst i världen. Länder som heller inte betraktas som kommersiellt intressanta för storföretagen. |
Fusion:
http://www.iter.org/index.htm |
Jag vill bara påpeka en sak att optioner på socker har stigit över 200 procent sen jag skrev detta :)
Money money money! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson