WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Kupp mot Tradera (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10276)

Ingo 2005-10-11 23:51

"Den internetbaserade auktionssajten Tradera har utsatts för en phishing-kupp. Någon har gjort ett – ganska klantigt – försök att komma åt inloggningsuppgifter från Traderas kunder."

Mer info:
Aftonbladet

fabian 2005-10-11 23:57

Extremt underligt mail dom skickade ut. Skall man lyckas med sådana bedrägerier borde man be någon som kan språket att korrekturläsa först.

patrikweb 2005-10-12 00:07

Alltså vad ska dom ha dom uppgifterna till? Helt värdelösa precis som stavningen.

Ingo 2005-10-12 00:24

Ja man underar ju hur de kan få fram så dålig stavning och det är ju det som gör det så extremt oseriöst om man nu tänker att de vill lura personer.

patrikweb 2005-10-12 00:31

Dom har nog inte tänkt alls, ska dom börja sälja knark på andras tradera konton? Enda dom skulle kunna använda någon annans konto till.

robertsson 2005-10-12 01:06

Citat:

Originally posted by patrikweb@Oct 12 2005, 00:07
Alltså vad ska dom ha dom uppgifterna till? Helt värdelösa precis som stavningen.

Vad jag har hört så säljs det ebay konton som har hög status. Kan tänka mig att man var ute efter nått liknande här. Komma över konton med hög status och lägga upp bluffprylar till försäljning. Eftersom kontot har hög status och många plus, litar köparen på säljaren och betalar i förskott eller hämtar tegelstenen mot postförskott.

Jonas 2005-10-12 02:33

Mailet är nog översatt med Babelfish eller något...

Även om man har lite svenska kunskaper så skriver man inte så klantigt...

Andreas Bard 2005-10-12 11:32

Citat:

Originally posted by Jonas@Oct 12 2005, 02:33

Ja det är är riktigt illa stavning, skulle vara förvånad om någon går på detta . . .

hubbert 2005-10-12 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av bardintsol
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas

Ja det är är riktigt illa stavning, skulle vara förvånad om någon går på detta . . .

Tja har sett liknande stavning här i forumet ibland ;)

patrikweb 2005-10-12 11:41

Knappast så illa som den stavningen var, känns lite väl mycket jobb att försöka sälja saker på folks tradera konton. Lär inte ge speciellt stora summor.

lubic 2005-10-12 12:37

Har iofs aldrig använd tradera men är det inte så att bud är bindande ? Så om någon annan bjuder "åt" dig så kanske det är bindande och man måste betala?

Men tradera kanske har någon bra policy för sånt?

Man skulle även kunna tänka sig att man kan använde tagna konton till att bjuda på egna prylar för att få upp priset. Men det kanske är lite långsökt?

patrikweb 2005-10-12 12:44

Självklart kan det inte vara bindande om någon annan tar ditt konto, bara en idiot skulle fått den iden att sno andras konto och sedan sälja massa skit och bjuda på från andras konton.

jpa 2005-10-12 19:17

Det kan nog vara en fördel att det kommer några dåliga phishing-försök. De är så dåligt gjorda, så det är nästan ingen som går på dem, men de får stor uppmärksamhet i media, vilket förhoppningsvis får människor att tänka till lite nästa gång det kommer ett phishing-försök som faktiskt är bra gjort.

zoran 2005-10-12 19:38

Citat:

Originally posted by patrikweb@Oct 12 2005, 00:07
Alltså, min säkerhetsnerv säger mig att om du har en lista på en ca 20 000 konton så hittar du säkert mer än 1000 där användaren använt samma användarnamn och lösenord till exempelvis paypal.

(egentligen tror jag att "svensson" använder samma uppgifter i större utsträckning än 5%)

5-10 minuters skriptande så har du ett hack som går genom din lista och försöker logga in.

Men, det är bara min säkerhetsnerv, :) ibland pratar den strunt.

/Zoran

zoran 2005-10-12 19:44

Citat:

Originally posted by Jonas@Oct 12 2005, 02:33

Mailet ÄR definitivt översatt med babelfish. Det märker man direkt. Det är en utländsk liga. Förmodligen har den här ligan gett sig på auktionssiter runtom världen, och tradera är bara en liten del. Konstigt att ingen i artikeln nämnde det. Det är hur uppenbart som helst.

patrikweb 2005-10-12 21:47

Citat:

Ursprungligen postat av zoran
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Alltså, min säkerhetsnerv säger mig att om du har en lista på en ca 20 000 konton så hittar du säkert mer än 1000 där användaren använt samma användarnamn och lösenord till exempelvis paypal.
(egentligen tror jag att "svensson" använder samma uppgifter i större utsträckning än 5%)
5-10 minuters skriptande så har du ett hack som går genom din lista och försöker logga in.

Men, det är bara min säkerhetsnerv, ibland pratar den strunt.
/Zoran

Frågan är varför dom skulle går på en svensk sida för, då hur många svenskar använder paypal. Lär gå bättre göra det endast mot USA etc.

zoran 2005-10-12 21:53

Citat:

Originally posted by patrikweb@Oct 12 2005, 21:47

Frågan är varför dom skulle går på en svensk sida för, då hur många svenskar använder paypal. Lär gå bättre göra det endast mot USA etc.

Det är en del, även om det är kanske en liten del. Dessutom används PaySon på Tradera. Men det är förmodligen också förklaringen varför de inte lägger ner jättestor energi att hitta någon riktig tolk för brevet.

Varför just inte USA? Förmodligen kommer ligan från USA, och när det kommer till brottsundersökningar över gränser så uppstår automatiskt svårigeter. Visst finns interpol, men jag antar att om det hade bara rört sig i USA, så hade FBI varit enda aktören som utreder brott. I så fall är det en aktör, mindre kommunkationssvårigheter/fördröjningar, bättre chans att lyckas fånga boven.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson