WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Jag vill bokföra online (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10253)

robu 2005-10-10 16:46

Jag söker efter ett online (webbaserat) bokföringsprogram eller -tjänst som kan ersätta Hogia som jag kört tidigare. De jag hittat som verkar seriösa är http://www.fortnox.se/ och http://www.24sevenoffice.com/ Är det någon som har provat någon av dessa? Finns det kanske andra bra som jag missat?

Bakgrundsinfo: Mitt bolag har fem anställda och sysslar i huvudsak med konsulting (utveckling av webbtjänster åt andra). Vi kör f.n. så att vi har en ekonomikonsult som kommer till vårt kontor och gör vår bokföring och löner en gång i månaden, på en Hogia-installation vi har lokalt. Det funkar mycket bra, och jag vill behålla det sättet att göra jobbet, men jag skulle vilja komplettera det med att kunna komma åt bokföringen från var som helst, både för min och för vår ekonomikonsults skull.

Davve 2005-10-10 16:52

Finns något som heter mamut, jag fick en sådan testperiod från de för några år seda, fungerade bra och var inte för dyrt.

Per 2005-10-10 16:53

Om du har FSB som bank finns något som heter e-bokföring. Det är en rätt bra grej om man inte har en gigantisk verksamhet. Bokföringen är sammankopplad med bankkontot och har man exv. bara ett bankgiro och ett bankkonto som i många små verksamheter så är det en smart lösning.

NuCo 2005-10-10 20:48

Ta en titt på Fortnox.se lösningar.

robu 2005-10-10 20:50

Citat:

Originally posted by NuCo@Oct 10 2005, 20:48
Ta en titt på http://www.fortnox.se/ lösningar.

Jepp, det var ju en av de två jag hittat. Men jag undrar om det är någon som testat dem och kan säga "bra" eller "anus".

Jymdis 2005-10-11 17:58

robu:
var hyr du in ekonomikonsulten ifrån och vad kostar det?

robu 2005-10-11 20:03

Citat:

Originally posted by Jymdis@Oct 11 2005, 17:58
var hyr du in ekonomikonsulten ifrån och vad kostar det?
Det är en liten tvåmansfirma här i Stockholm. Jag tror inte han har luckor för fler kunder just nu (men PMa mig om du vill att jag ska kolla vid tillfälle - vi träffas ju bara en gång per månad). Han tar i alla fall 400-450 kr/tim (kommer inte ihåg exakt), och brukar behöva 3-5 timmar på sig varje månad. Klart värt det!

Vi skulle säkert klara av att göra det själva, men vi tar dubbelt så högt timpris, det skulle säkert ta dubbelt så lång tid för oss, och när det väl var klart så skulle man ändå vara orolig för att man klantat till det på nåt sätt... En ganska enkel företagsekonomisk ekvation säger att det är bättre att köpa in den tjänsten...

Sebastian.Siemiatkowski 2005-10-12 08:52

Jag känner ett antal som kör 24sevenoffice och som är mycket nöjda med deras tjänst. De har alltid rekommenderat det starkt.

jonny 2005-10-12 09:10

Citat:

Originally posted by Per@Oct 10 2005, 16:53
Om du har FSB som bank finns något som heter e-bokföring. Det är en rätt bra grej om man inte har en gigantisk verksamhet. Bokföringen är sammankopplad med bankkontot och har man exv. bara ett bankgiro och ett bankkonto som i många små verksamheter så är det en smart lösning.

Min redovisningskonsult nämnde faktiskt igår att en av deras andra kunder använder detta system. Tydligen klarar systemet inte av en del förhållandevis grundläggande rapporter som han önskade få fram.

robu 2005-10-12 09:18

Citat:

Originally posted by Sebastian.Siemiatkowski@Oct 12 2005, 08:52
Jag känner ett antal som kör 24sevenoffice och som är mycket nöjda med deras tjänst. De har alltid rekommenderat det starkt.
Spännande! Vilken verksamhet har de och ungefär hur stora bolag rör det sig om? Skulle du till och med kunna tänka dig att ge mig kontaktuppgifter till nån av dem (i ett PM till mig), så att jag kan ställa några frågor direkt? Referenser är mycket värdefulla!

Johan Brunell 2010-02-05 21:20

e-conomic

Vill du inte ha ett mailprogram så är e-conomics bokföringsprogram billigast och väldigt enkelt att använda.

Tore 2010-02-05 22:52

Vi använder oss av http://www.speedledger.se/ det är e-bokföringen som FSB och den fungerar med alla banker (vi har länsförsäkringar). Vi hade Visma tidigare och är sjukt nöjda med speedledger.

Tjänsten synkar bokföringen med transaktionerna i banken. Tillgångskontot "bank" stämmer med andra ord alltid.
Vill man kan man bokföra genom att klicka "ok" på transaktionerna. Superenkelt.

Och webbaserat, som du var ute efter :)

stensio 2010-02-05 23:19

Jag använder mig av Fortnox och det funkar alldeles utmärkt för mig i alla fall.

Standout 2010-02-06 14:02

Fortnox funkar fint. Det är Jan Älmeby (grundare av SPCS) som ligger bakom det hela, så det är seriösa grejer. Deloitte kör det bland annat, så det ska nog fungera för dig med.

KristianE 2010-02-06 15:02

Fortnox är dessutom börsnoterade, så de har mer än bara
sitt rykte att tänka på.

DirtyDog 2010-02-06 15:11

Kör också med speedledger.se via Swedbank och är supernöjd. Enkelt, snabbt och bra support om det skulle behövas

yellow 2010-02-07 13:43

Har precis börjat använda Handelsbanken (Speedledger) och det är fantastiskt smidigt. Bara att klicka ok. Smarta autokonteringsmöjligheter, mallar etc. Klart rekommenderat! Det var någon form av gratisperiod som man fick testa (vet inte om det fortfarande är så)...

studiox 2010-02-07 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Johan Brunell (Inlägg 20341803)
Vill du inte ha ett mailprogram så är e-conomics bokföringsprogram billigast och väldigt enkelt att använda.

Tycker också det är trevligt. Fortnox är också trevligt (Fast det säger jag mest för att jag delar kontor med dom i stockholm :p)

petlin 2010-02-07 20:01

Ja, det har verkligen hänt saker på området under de senaste 5 åren. Hoppas dock att robu löst problemet tidigare för annars lär skokartongen med verifikat vara överfull vid det här laget. :)

Själv ska jag nog testa Swedbanks system (Speedledger) inom kort.

design.se 2010-02-07 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av petlin (Inlägg 20341964)
Ja, det har verkligen hänt saker på området under de senaste 5 åren. Hoppas dock att robu löst problemet tidigare för annars lär skokartongen med verifikat vara överfull vid det här laget. :)

Själv ska jag nog testa Swedbanks system (Speedledger) inom kort.

Kör Swedbank med speedledger?

petlin 2010-02-08 14:14

Jag antar det. I alla fall så länkar Speedledger till Swedbanks sida för e-bokföring och Swedbank länkar på samma sida tillbaka till Speedledger där instruktionsfilmen ligger. Jämfört med övriga banker så tror jag att man med Swedbank har integrerat systemet mer så det är möjligt att Swedbank har en specialversion.

gonzogonzo 2010-03-01 16:47

Kontantmetoden och fakturametoden

Intressant växande skara av leverantörer av bokföring online. Speedledger och danska e-conomic http://www.e-conomic.se/ är duktiga

IDG skrev en artikel om ämnet, http://www.idg.se/2.1085/1.72022, som ger en bra översikt - redan år 2003. Så det växer men långsamt.

Fortnox är mycket populära hos redovisningsbyråer, de har lite bättre stöd för att hantera deras olika klienter, ge ut användarkonton etc.

SpeedLedger har, i likhet med amerikanska Intuit (som ligger bakom Quicken), satsat på att integrera sig mot bankerna och låta verifikationerna utgå från händelser på dina bankkonton.

Notera att bästa effekten i ett sådant upplägg är om du kör kontantbaserad bokföringsmetod. Det betyder inte, som namnet antyder, att du måste köra kontanter, utan bara att du bokför baserat på händelsens betalningsdatum inte fakturadatum. Tjänstebolag som sänder stora fakturor med lång betalningsperiod måste göra en del dispositioner vid årsbokslut även med kontantmetoden.

Wojt 2010-03-01 18:23

Inget är så grymt som www.xero.com

Man får hoppas att någon gör samma sak i Sverige.

Legendarisk 2013-01-16 08:34

Ingen som kör Handelsbanken och Visma Avendo eEkonomi? Har dribblat fram och tillbaks ifall jag ska gå över till detta.

Jymdis 2013-01-20 13:45

Jag har precis börjat titta på PromikBook, verkar lovande samt är gratis i grundutförande :)

Tantolunden 2013-01-20 16:43

Jag har levt rätt länge nu och har hittills aldrig upplevt att något är gratis på riktigt.

Huvudproblemet med "gratis" programvara är att den inte kommer med några förpliktelser från utgivaren. Om 2 år så kan det hux flux vara borta utan att de begår något kontraktsbrott. Det var ju gratis. Inte jätteroligt att ha sin bokföring där då.

aDonis 2013-01-20 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av wojt (Inlägg 20344500)
inget är så grymt som www.xero.com

man får hoppas att någon gör samma sak i sverige.

omg vill ha!

Jymdis 2013-01-20 19:03

Citat:

Ursprungligen postat av Tantolunden (Inlägg 20460109)
Jag har levt rätt länge nu och har hittills aldrig upplevt att något är gratis på riktigt.

Huvudproblemet med "gratis" programvara är att den inte kommer med några förpliktelser från utgivaren. Om 2 år så kan det hux flux vara borta utan att de begår något kontraktsbrott. Det var ju gratis. Inte jätteroligt att ha sin bokföring där då.

Du kan ju alltid exportera informationen där ifrån.. Sen har de tjänster som kostar pengar.

Legendarisk 2013-01-21 07:34

Nu har jag skaffat Visma Avendo eEkonomi och kommer köra direkt bankkoppling med handelsbanken,. Återkommer när jag har lite mer kött på benen om hur det funkar :)

uhefactor 2014-01-23 09:42

Xero

Är det någon som har testat Xero fullt ut med i de svenska förhållandena?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson