![]() |
Jag har sett att jag har klättrat lite på Alexa och nu undrar jag om jag skall bli överlycklig åt det eller om det inte är något att bry sig om.
Jag har sett andra sidor som jag trott varit mer besökta än min som legat på betydligt lägre placeringar. Mina sidor är på engenska och riktade mot hela världen. Traffic Rank for 500sec.com: 169,124 (82,321) |
Grattis.
Själv brukar jag inte bry mig så mycket om den. Den visar ju bara trafiken från de som har deras toolbar plus att deras siffror brukar vara många månader gamla. Men det är ju klart, en ökning är en ökning :) |
Alexa ger en vink om besökarantalet men långt ifrån nån exakt uppgift.
|
Citat:
Jag tror att det är dagsfärska siffror. |
Var och hur kommer man åt dessa siffror och placeringar hos Alexa?
|
lita inte på alexa, det räker att du har toolbaren själv så blir nog din ranking 100 000 bättre
|
Självklart kan man inte lite blint på toolbaren, men den ger en ganska bra fingervisning om hur trafiken är tycker jag. En enda browser kan inte få upp positionen till 100.000.
|
Jag önskar att google skulle göra en likadan rank, det är så många fler som har googlebar, så statistiken hade blivit mycket bättre. Men som de andra säger så är inte alexa-ranken något annat än en kul sak att titta på =)
|
Alexa Toolbar används sällan av svenska Internetanvändare, men är mer utbredd i staterna, varför Alexa som indikation på trafik är mer intressant för amerikanska målgrupper än svenska.
|
Citat:
Citat:
|
Fördelen jag kan se med att ha en hög Alexa-rank är att man får fler erbjudande om annonsering. Många slår helt enkelt upp din sida och kollar din ranking. Är den intressant så försöker de kanske komma fram till en deal.
|
Jag vet inte riktigt om jag håller med er om era teorier här. Jag tycker mig märka att alexa funkar rätt så bra. Att man skulle få 100k bara för att man har toolbar installerat håller jag verkligen inte med om (för jag har nämligen prövat, och det märks inte nämnvärt).
Alexa beräknar inte rankingen baserat på hur många av dina besökare som har toolbaren, de beräknar rankingen baserat på hur många av de totala internetanvändarna som har toolbaren. Dvs varje surfare med toolbaren räknas som xxxxx antal surfare. Sedan vet jag inte hur duktiga de är på att korrigera detta för lokala siter, troligen gör de inte det (inte vad jag har sett iaf), vilket resulterar i att en helt lokal site får lite andra förutsättningar. Jag tycker dock personligen att Alexa är ett ovärderligt verktyg för att bedöma i stora slängar hur mycket trafik en site har, detta baserar jag på de domäner jag själv äger och där jag har kunnat verifiera att alexas trender till stor del stämmer. Sådeså! |
Tittade precis på siffrorna på mina siter och proportionerna stämde. Min mest välbesökta hade lägst nummer, sedan min näst mest välbesökta osv i helt rätt ordning.
Man ska kanske börja titta på den lite mer ... |
Jag håller med herr grazzy, man kommer rätt långt med alexa-siffrorna.
|
Om man kör spywareprogram efter en installation av windows så ser man att man har något alexa installerat. Stämmer det att alexa på något sätt är inkluderat i windows? Eftersom det finns i windows efter nyinstallation borde det ju nästan var så.
|
Alexa toolbar är varken spyware eller inkluderat i windows...
|
hur kommer det sig då att spywareprogram som spybot hittar alexa på datorn när den är nyformaterad och endast windows installerad? Vore kul att veta.
|
Då måste det vara en specialversion av windows. Kanske en recoveryskiva från en datorleverantör som installerar alexa som standard. En ren windows har ingenting med alexa att göra. För övrigt reagerar väl vissa spyware program på cookies oxå. Alexa är ju lika mycket spionprogram som cookies.
|
Alexa är väl per definition ett spionprogram om än ett harmlöst sådant (toolbaren skickar väl information om ditt surfande till Alexa eller hur?)
|
För övrigt borde väl Google Toolbar oxå klassas som spyware...
|
Citat:
|
Intressant tråd då jag är inne på att hitta verktyg för att bedöma utvecklingen av min sida samt se hur det går för konkurrerande sajter.
Jag är väldigt ny med Alexa, har någon några bra tips hur man ska analysera sin sajt med hjälp av Alexa? Min sajt är rankad: Traffic Rank for webkoll.se: 893,133 Utvecklingen för min sajt ser enligt deras statistik positiv ut, jag har sett andra tendenser...tyvärr. Vad mer kan jag få reda på? Vad exakt betyder min rankning 893,133? Henrik |
Vad jag förstått är din hemsida den 893,133 mest besökta på internet.
|
ja, jag tror också att det är så... Att den visar placering..
|
Helt övertygande känns det inte men en bra fingervisning och mätvärde hur utvecklingen går .
Traffic Rank for yahoo.com: 1 Traffic Rank for google.com: 3 hmmmm är det verkligen så...? |
Yahoo har väl i princip alla sina sidor på subdomäner på yahoo.com medans google har spridit ut det hela lite. Yahoo har dessutom mer innehåll rent generellt. Så varför inte?
|
Citat:
Yahoo har mer besökare än Google, tro det eller ej. Men Google har flest sökningar - detta eftersom Yahoo är en hel portal med en massa annat och vad jag tror är de även rätt stora även i öst. |
Alexa funkar säkert bra på de större sidorna men för de med ranking över 100 000 så bör resultaten vara väldigt missvisande.
Jag menar hur många använder alexa toolbaren i Sverige på en skala? |
Bläh, den här posten blev helt värdelös. :/
Det var ett seriöst försök att jämföra kia index med alexa. Har ingen lust att börja om från början, kia finns iaf på http://www.annons.se/?get=content&action=v...=view&id=127-36 och alexa vet alla vart det finns. :) |
Nån som vet om man kan få fram en lista på sajter sorterade enligt rankning? Längre än deras topp 100 alltså.
|
|
2500 $ för en lista som är inaktuell imorgon... visst! men tack för länken i alla fall...
|
Hej Ny här. Verkligen kul sajt, man har känt sig lite ensam i sina upptäckter ibland.
Jo, jag använder Alexa sedan mycket mycket länge, och det är en suverän pejl på hur använd en sajt är. Jag räknar med att ett värde kring 700.000 i min målgrupp motsvarar cirka 5-10.000 UVM. 200.000 motsvarar cirka 50.000 UVM. Men vänder man sig till IT folk blir det helt annorlunda. |
Nej, Alexa är inte användbart som mått på en genomsnittlig sajt i Sverige. De som har Alexa toolbar installerad är inte alls representativa för svenska folket. Det är så pass stor snedvridning åt vissa håll så att det blir ett direkt felvisande mått.
Varför håller man ändå på och anger det då? Jo, det svarade FredrikMH på tidigt i denna tråd: Citat:
Förövrigt är det ganska hopplöst att ha Alexa toolbar installerad på Wnindows XP SP2, det blir många störningar och kan vara riktigt jobbigt stundtals. Räkna inte med att några vanliga "svenssons" kommer att installera den på sina hemdatorer, i varje fall kommer de inte att ha den ligga kvar särskilt länge. Spywarefrågan: Ingen tvekan om att Alexa toolbar per definition är en spyware. Dock är det ju skillnad på spyware som smyger sig in och sådana här spyware som faktiskt är öppna med vad de gör (om man läser). /Bengt |
Precis som Rasmus var inne på på sidan 1 i denna tråd så tycker jag att det skulle vara riktigt intressant om Google lanserade en liknande tjänst. Då tror jag att man kan börja tala om någorlunda pålitlighet.
Spyware eller inte, så länge alla dessa tollsbars tillför sånt som användarna vill ha, och som webbläsarna saknar (läs IE) så lär de fortsätta finnas kvar. Själv hatar jag dem. Får mig förresten att tänka på denna bilden. |
Nja, jag provade att köra med alex både av och på. Det gjorde stor skillnad tyckte jag. Klättrade rätt snabbt upp emot 60-70000 när jag själv hade den installerad, men föll tillbaka efter det att jag tog bort den. Det blir en ganska skev visning om domänen är helsvensk, men den funkar antalgigen rätt hyggligt på engelskspråkiga domäner.
|
Citat:
|
Har svårt att förstå resonemanget att användandet är obefintligt bland svenska allmänheten. Hur förklarar man då att helsvenska sidor som blocket.se och lunarstorm.se (som riktar sig mot allmänheten) ligger högt upp på alexas världsranking (250 resp 676 just nu).
|
Alexa är inte precis pålitligt men jag skulle hellre köpa/byta länkar baserade på Trafficrank än PageRank.
|
Citat:
Det finns en del skrivet om detta på flera håll. En artikel ur engelskt perspektiv finns här: Your Alexa Rating - Is It Really That Important?. Som ett exempel bara. Om man använder Alexas ranking som SmartGuide säger, som ett mycket grovt mått, kan ju vara. Bara man inte börjar lita på det som ett användbart mått att jämföra ungefär likvärdiga sidor. Det är ganska förskräckligt när vissa personer hellre tror att serverloggen är felaktig än att överge sin övertro på Alexas ranking (det har faktiskt hänt). /Bengt |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson