WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Butikers påslag? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10001)

Jacob 2005-09-25 16:47

Hej,

Jag undrar vad fysiska butiker har för påslag. Vi tänker oss en klädaffär (ingen rikstäckande kedja eller dylikt) som säljer t-shirts. Tröjorna köps in från små lokala klädmärken. Hur många procent lägger butiken på?

Jag skulle kunna tänka mig att det är ungefär 100 % men skulle gärna höra från någon som har lite mer koll.

Det vill säga; Butiken betalar 100 kr för tröjan och lägger på 100 kr plus moms.

1,25(100+100) = försäljningspris 250 kr.


Stämmer detta på ett ungefär..?

kullervo 2005-09-25 16:58

Praxis för klädbutiker är att sälja för 2,5 ggr. inköpspris.

Filip 2005-09-25 16:58

Det beror väldigt mycket på.
På vissa exklusiva klädmärken, multiplicerar du inpriset (ex moms) med en faktor på 2.7, för att få utpriset (ink moms) till kund.
På billigare och enklare produkter, är faktorn lägre.

I ditt fall, skulle t-shirten kosta 270 kr.
Så du är inte helt ute och cyklar!

Filip 2005-09-25 17:03

Är det förresten någon som har koll på andra brancher?
Skor, böcker, friluftsprylar, elektronik, möbler, etc...
Skulle vara intressant att veta!

Jacob 2005-09-25 17:04

Tack så mycket för svaren!

Som Filip säger får ni ju gärna ta upp fler brancher här i tråden.

David 2005-09-25 17:23

Bokhandlar lägger på ungefär 200% (om jag inte minns fel) enligt en standardiserad tabell. Seelig, den enda svenska distributören, kan till och med trycka prisuppgifterna åt dig innan du får boken.

Däremot onlinebokhandlar har nästan ingen marginal alls. Bokus säljer de allra senaste bestsellerböckerna kanske fem kronor över inköpspris från Seelig. Idén är väl att de tjänar sina pengar på att man samtidigt köper en annan bok som har högre marginal.

ztream 2005-09-25 18:05

Täckningsgrader för ett av Åhlens varuhus.

Indelat baserat på Åhlens fyra marknadssegment inom butikerna:

Mode: 141% (kläder, accessoarer och liknande)
Skönhet: 87% (Smink, parfym osv)
Hem: 131% (Inredning, textilier osv)
Media: 76% (Film, musik och datorspel)

Kristofer 2005-09-25 19:37

Säljer du datorer och datakomponenter i butik så kan du inte räkna med större påslag än 15-25% på minnen, proccessorer, hdd's osv.

Påslaget är större på "skräpprodukter" typ neonfärgade IDE-kablar, webcams, mikrofoner osv..

Westman 2005-09-25 19:52

Diskettstationer = 120%
hehe

Björn 2005-09-25 20:22

Oftast jobbar man ju efter riktlistor.. slår på 50 % på inköp ungefär..

PRQ 2005-09-25 21:15

Påslaget på kablage m m är ofta skyhögt - vi snackar 5-10 gånger inköpspris.

kullervo 2005-09-25 23:25

Citat:

Originally posted by PRQ@Sep 25 2005, 20:15
Påslaget på kablage m m är ofta skyhögt - vi snackar 5-10 gånger inköpspris.
För 3 år sedan jobbade jag på Dustins lager och var med att skyffla varor för 7 miljoner kronor per normal dag ut till kund (2 miljarder per år). Dom har ett sjukt stort sortiment, säljer massor av dyra grejer men ändå var den produktkategori dom tjänade mest på kablar.

robertsson 2005-09-25 23:56

Citat:

Originally posted by Kristofer@Sep 25 2005, 19:37
Säljer du datorer och datakomponenter i butik så kan du inte räkna med större påslag än 15-25% på minnen, proccessorer, hdds osv.
15-25%??? Jag tror att den databutiken som skulle ha sånna marginaler skulle hoppa av glädje. Om man kollar på populära delar som är lätta att jämföra pris på så som mobiler, kameror, hårddiskar, cpu, skärmar så ligger marginalen oftast kring 5-10% MAX. Ofta är det så att en konkurrent dumpar priset på några produkter för att värva kunder och om man ska hänga med så måste man sälja med förlust. Lägsta prisera på pricerunner/prisjakt på många it-produkter ligger ofta UNDER inköpspris för många butiker.

md-solutions 2005-09-25 23:59

Citat:

Säljer du datorer och datakomponenter i butik så kan du inte räkna med större påslag än 15-25% på minnen, proccessorer, hdd's osv.

Påslaget är större på "skräpprodukter" typ neonfärgade IDE-kablar, webcams, mikrofoner osv..

Det där är drömpriser. Hårddiskar, processorer och grafikkort går inte för mer än någon procent över inköpspris.

robertsson 2005-09-26 00:03

Ett exempel. Canon IXUS 700, en populär kamera. Kostar idag hos de Svenska distributörerna (SMG, TechData, Scribona, m.fl.) ca 3400-3550 kr exkl moms beroende lite på vad man har för avtal. Lägg på moms och vi är uppe i ca 4300 kr... Kolla på en prisjämförelsesajt... Priskrig tar 3815, pixmania (fransk butik) tar 3925, totalt drygt 10 butiker som säljer ixus 700 för under 4300. Det finns inga som helst marginaler i denna bransch.

jonny 2005-09-26 11:17

Kablar däremot. Jag köper in nätverkskablar för 16-20 kr exkl moms. Dessa kablar kostar 150 kr och uppåt hos de stora kedjorna såsom Siba, Elgiganten och liknande. Där finns ordentliga marginaler.

Vill minnas att konsum gör stor del av sin vinst på kassarna.

Kristofer 2005-09-26 11:46

Min erfarenhet av "15-25%" bygger på en butik i Kiruna, en stad med 24000 människor och 3 databutiker med Elgiganten inräknat.

Visst är priserna högre än på Internet men trots det finns det ändå folk som hellre betalar en hundring mer och i o m det får en face-to-face kommunikation och någon att personligen vända sig till om problem uppstår.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson