![]() |
Hej,
Jag undrar vad fysiska butiker har för påslag. Vi tänker oss en klädaffär (ingen rikstäckande kedja eller dylikt) som säljer t-shirts. Tröjorna köps in från små lokala klädmärken. Hur många procent lägger butiken på? Jag skulle kunna tänka mig att det är ungefär 100 % men skulle gärna höra från någon som har lite mer koll. Det vill säga; Butiken betalar 100 kr för tröjan och lägger på 100 kr plus moms. 1,25(100+100) = försäljningspris 250 kr. Stämmer detta på ett ungefär..? |
Praxis för klädbutiker är att sälja för 2,5 ggr. inköpspris.
|
Det beror väldigt mycket på.
På vissa exklusiva klädmärken, multiplicerar du inpriset (ex moms) med en faktor på 2.7, för att få utpriset (ink moms) till kund. På billigare och enklare produkter, är faktorn lägre. I ditt fall, skulle t-shirten kosta 270 kr. Så du är inte helt ute och cyklar! |
Är det förresten någon som har koll på andra brancher?
Skor, böcker, friluftsprylar, elektronik, möbler, etc... Skulle vara intressant att veta! |
Tack så mycket för svaren!
Som Filip säger får ni ju gärna ta upp fler brancher här i tråden. |
Bokhandlar lägger på ungefär 200% (om jag inte minns fel) enligt en standardiserad tabell. Seelig, den enda svenska distributören, kan till och med trycka prisuppgifterna åt dig innan du får boken.
Däremot onlinebokhandlar har nästan ingen marginal alls. Bokus säljer de allra senaste bestsellerböckerna kanske fem kronor över inköpspris från Seelig. Idén är väl att de tjänar sina pengar på att man samtidigt köper en annan bok som har högre marginal. |
Täckningsgrader för ett av Åhlens varuhus.
Indelat baserat på Åhlens fyra marknadssegment inom butikerna: Mode: 141% (kläder, accessoarer och liknande) Skönhet: 87% (Smink, parfym osv) Hem: 131% (Inredning, textilier osv) Media: 76% (Film, musik och datorspel) |
Säljer du datorer och datakomponenter i butik så kan du inte räkna med större påslag än 15-25% på minnen, proccessorer, hdd's osv.
Påslaget är större på "skräpprodukter" typ neonfärgade IDE-kablar, webcams, mikrofoner osv.. |
Diskettstationer = 120%
hehe |
Oftast jobbar man ju efter riktlistor.. slår på 50 % på inköp ungefär..
|
Påslaget på kablage m m är ofta skyhögt - vi snackar 5-10 gånger inköpspris.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ett exempel. Canon IXUS 700, en populär kamera. Kostar idag hos de Svenska distributörerna (SMG, TechData, Scribona, m.fl.) ca 3400-3550 kr exkl moms beroende lite på vad man har för avtal. Lägg på moms och vi är uppe i ca 4300 kr... Kolla på en prisjämförelsesajt... Priskrig tar 3815, pixmania (fransk butik) tar 3925, totalt drygt 10 butiker som säljer ixus 700 för under 4300. Det finns inga som helst marginaler i denna bransch.
|
Kablar däremot. Jag köper in nätverkskablar för 16-20 kr exkl moms. Dessa kablar kostar 150 kr och uppåt hos de stora kedjorna såsom Siba, Elgiganten och liknande. Där finns ordentliga marginaler.
Vill minnas att konsum gör stor del av sin vinst på kassarna. |
Min erfarenhet av "15-25%" bygger på en butik i Kiruna, en stad med 24000 människor och 3 databutiker med Elgiganten inräknat.
Visst är priserna högre än på Internet men trots det finns det ändå folk som hellre betalar en hundring mer och i o m det får en face-to-face kommunikation och någon att personligen vända sig till om problem uppstår. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson