WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Storbritannien lämnar EU - påverkan? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1066926)

jayzee 2016-06-24 10:02

Storbritannien lämnar EU - påverkan?
 
Som de allra flesta av er läst så blev det BREXIT, dvs. att Storbritannien valt att lämna EU. Frågan är hur vi som har bolag som har samarbetspartners samt handlar och importerar varor från GB påverkas av den nya situationen?

Thomas 2016-06-24 11:28

Googlegubbarna på Irland håller nog på och packar as we speek. Nu kommer kanske den efterlängtade lågkonjunkturen där riktiga företag blir värda pengar igen och luft återigen får värdet av luft.

magnusmagnus 2016-06-24 12:31

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20518276)
Googlegubbarna på Irland håller nog på och packar as we speek. Nu kommer kanske den efterlängtade lågkonjunkturen där riktiga företag blir värda pengar igen och luft återigen får värdet av luft.

Varför tror du att G flyttar från Irland pga Brexit?

Annars så har jag nog den största peaken trafikmässigt sett idag på mina valutasajter. Det är helt galet! :)

Thomas 2016-06-24 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av magnusmagnus (Inlägg 20518278)
Varför tror du att G flyttar från Irland pga Brexit?

Jag tror man även på lång sikt vill ha sitt europeiska huvudkontor inom EU samt att jag tror man vill ha stabilitet.

magnusmagnus 2016-06-24 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20518279)
Jag tror man även på lång sikt vill ha sitt europeiska huvudkontor inom EU samt att jag tror man vill ha stabilitet.

Men lämnar Irland, tillsammans med Storbritannien, EU? Det har jag då inte hört talas om.

Sven74 2016-06-24 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av magnusmagnus (Inlägg 20518281)
Men lämnar Irland, tillsammans med Storbritannien, EU? Det har jag då inte hört talas om.

Inte jag heller.
Irland är kvar. Det är Nordirland, som ingår i UK, som lämnar.
Så Google-gubbarna kan lugnt fortsätta att dricka sitt kaffe....

Nu önskar man att manvore ägare till swexit.se
Såg att den reggades i juli 2015 måste vara värd flera tusenlappar ifall någon vill köra en kampanj mot EU.

Lindalicious 2016-06-24 19:44

London vill nu rösta om att få bli eget land med Khan som president :)

http://news.nationalpost.com/news/wo...acts-to-brexit

Spanien vill ha Gibraltar tillbaka.

Irland och Scottland vill bli självständiga och gå med i EU.

Frankrike, Holland och Sverige + andra vill rösta om att lämna EU.

Mycket som händer idag, konstigt börjar bli domino effekt.

Undrar hur det kommer att gå för dem svenskar som har företag i Gibraltar, Malta och England när dessa lämnar EU.

Sven74 2016-06-24 20:14

Ja, vissa företag lär väl flytta från UK för att komma inom EU.
Malta har nog för mycket att förlora för att göra en Mexit.

Lindalicious 2016-06-24 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av Sven74 (Inlägg 20518295)
Mexit.

Vad skulle det heta om Spanien skulle gå ur EU? :D

Thomas 2016-06-24 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av magnusmagnus (Inlägg 20518281)
Men lämnar Irland, tillsammans med Storbritannien, EU? Det har jag då inte hört talas om.

När man står där själv kvar brukar saker hända. På lite sikt blir det nog svårt att vara mitt i allt men vara så annorlunda.

magnusmagnus 2016-06-24 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20518297)
När man står där själv kvar brukar saker hända. På lite sikt blir det nog svårt att vara mitt i allt men vara så annorlunda.

Jo, kanske det. Men så ser det inte ut i nuläget. Irland står inte alls själv - snarare UK som står själv när vi pratar unioner.

Så ur detta hänseende har nog inte techföretagen panik - men dom har nog full koll på eventuell vidareutveckling av unionsupplösning.

Thomas 2016-06-24 21:53

Vi får se. Jag tänkte köpa stuga så jag hoppas på en fastighetskollaps. Gärna med fokus på Bohuslän och Halland. Strömstad och Frösakull i synnerhet! När jag ändå är igång kan jag köpa ett uk-konkursbo på spanska sydkusten. Räntorna kunde gärna gå upp till 80-tals nivåer så man kunde få lite avkastning på att låna ut sina stålar.

Kan man få drömma vore det najs om priset på skog halverades eller mer. Så man kunde köpa sig lite fet jaktmark till rimligt pris. 20k hektaren är ok

Sven74 2016-06-24 22:40

Det är större risk att Nordirland lämnar UK än att Irland lämnar EU.
Irland tjänar ju grymt på sitt EU-skap.
Känns väl sådär med en yttre EU-gräns mellan Irland och Nordirland...

Sven74 2016-06-24 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20518302)
jag hoppas på en fastighetskollaps.

Den finansiella oron lär väl se till att räntorna ligger nära noll i många år framöver och då lär ingen större kollaps inträffa.

Thomas 2016-06-24 22:53

Det är ju inte förbjudet att drömma. Jag har haft rätt med timingen förr. Men så klart önskar ju alla belånade motsatsen. Samma tugg körde grekerna, innan alla tröttnade på dom.

dAEk 2016-06-27 00:28

Det här var oväntat!

Nu har det blivit politiskt kaosartat. I höst säger man att man kommer respektera folkets röst och ansöka om utträde ur EU medan EU verkar vilja få ut Storbritannien omedelbums, om jag förstår saken rätt. I Skottland vill man rösta om att lämna Storbritannien. Frågan är vad allt det här får för konsekvenser när dammet lagt sig. Spännande tider...

Lindalicious 2016-06-27 00:47

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20518336)
Det här var oväntat!

Nu har det blivit politiskt kaosartat. I höst säger man att man kommer respektera folkets röst och ansöka om utträde ur EU medan EU verkar vilja få ut Storbritannien omedelbums, om jag förstår saken rätt. I Skottland vill man rösta om att lämna Storbritannien. Frågan är vad allt det här får för konsekvenser när dammet lagt sig. Spännande tider...

Tycker England röstade rätt, Tyskland frågade inte England och andra medlemmar när dem släppte in så många "ekonomiska flyktingar" men som EU medlemmar kommer dessa att kunna ta sig till England ganska snart.

Flykting läget utnyttjades av dem som ville ha bättre ekonomi, vilket skapar denna kaos.

Tycker också det är fel att fåtal rika länder inom EU måste försörja en hel del fattiga nya EU länder.

Det är mycket fel med EU och det är bara rika EU länderna som drabbas negativt av EU medans fattiga nya EU länder har inget att klaga på.
Titta bara på tiggarna i Sverige det är tack vore EU.

Finns mycket mer att skriva... Tycker Norge gör bäst håller sig utanför EU.

Lindalicious 2016-06-27 13:08

Tror bästa lösningen blir att dela EU i 2 delar, rika och fattiga länder.

Med tiden när fattiga länderna utvecklats kan dessa länder gå med i rika EU. (50-100 år?)

Hade det varit så hade inte England lämnat EU.

Har ritat på karta, del 1 är rika och del 2 är fattiga. Var dock lite osäker på Grekland:

http://oi68.tinypic.com/111taup.jpg

EU är rena självmordet för rika länder som inte har mycket befolkning som det är just nu.

Det räcker med att en liten procent från alla fattiga EU länder kommer till t.ex. Sverige så är Sverige aldrig mer sig lik. EU indelat i 2 delar är nog ett måste. Helt fel att bli minoritet i sitt eget land.

Internet Sweden 2016-06-27 14:34

.eu-domäner

Spännande att se vad EU-kommissionen kommer att besluta för berörda (redan) registrerade .eu-domäner.
https://eurid.eu/en/news/outcome-of-the-uk-referendum/

Sidan 10 säger 307 141 berörda .eu-domäner Q1 2016
https://eurid.eu/media/filer_public/...18/q1_2016.pdf


Jag kan ju hoppas på någon typ av "grandfathering", men signalerna från Bryssel tycks ju mer vara "inga silkesvantar", så den med ett brittiskt Ltd-bolag som registrant för .eu-domäner kan ju ta sig en funderare.. (för det vet jag finns några stycken..)

jayzee 2016-06-27 16:19

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20518345)
Tror bästa lösningen blir att dela EU i 2 delar, rika och fattiga länder.

Med tiden när fattiga länderna utvecklats kan dessa länder gå med i rika EU. (50-100 år?)

Hade det varit så hade inte England lämnat EU.

Har ritat på karta, del 1 är rika och del 2 är fattiga. Var dock lite osäker på Grekland:

http://oi68.tinypic.com/111taup.jpg

EU är rena självmordet för rika länder som inte har mycket befolkning som det är just nu.

Det räcker med att en liten procent från alla fattiga EU länder kommer till t.ex. Sverige så är Sverige aldrig mer sig lik. EU indelat i 2 delar är nog ett måste. Helt fel att bli minoritet i sitt eget land.

Roligt att du räknar Polen, Slovenien och Kroatien (har personligen inte varit i Tjeckien/Slovakien) till den fattiga sektorn, märks att du inte varit där :rolleyes:

Danielos 2016-06-27 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20518348)
Jag kan ju hoppas på någon typ av "grandfathering", men signalerna från Bryssel tycks ju mer vara "inga silkesvantar"

Destå större orsak att gå ut ur EU och slippa byråkrati och att alltmer makt tas från medlemsländerna och hamnar i det odemokratiska EU i Bryssel. EU som var tänkt att skapa fördelaktiga frihandelsavtal och fri rörlighet har blivit en överstatlighet som inte längre är speciellt rolig.

Lindalicious 2016-06-27 18:31

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20518351)
Roligt att du räknar Polen, Slovenien och Kroatien (har personligen inte varit i Tjeckien/Slovakien) till den fattiga sektorn, märks att du inte varit där :rolleyes:

Inget emot Polen, Slovenien och Kroatien som land och nej har aldrig varit där men har kompisar från Polen, men det är inte rika lander som del 1 på kartan.

Medellönen i EU stämmer med min karta, alla gula bör ha ett eget union:

http://www.translationdirectory.com/...-wage-2013.gif

Vissa länder har under $300 i månadslön det är samma som i Indien, klart att 90% i dessa länder flyttar till Sverige och Holland:)

dAEk 2016-06-27 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20518337)
Flykting läget utnyttjades av dem som ville ha bättre ekonomi, vilket skapar denna kaos.

Vänta nu... Var det inte du som ville flytta till Malta tack vare lägre skatt?

Lindalicious 2016-06-27 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20518354)
Vänta nu... Var det inte du som ville flytta till Malta tack vare lägre skatt?

Stämmer, kommer att hjälpa den Malteiska staten genom att betala skatt och anställa ganska omgående.

Det är skillnad på ekonomisk invandring och Malta företagare som redan tjänar pengar innan dem flyttar till Malta.

Anders Larsson 2016-06-28 01:29

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20518353)
...klart att 90% i dessa länder flyttar till Sverige och Holland:)

Med tanke på att det är ganska många år sedan vi tog in dessa länder nu, och fortfarande har inte 90% flyttat - mest struntprat alltså.

Anders Larsson 2016-06-28 01:33

Man borde dela upp det mera, om man ska in och dela upp på det viset. Skåne, Västra Götaland och Stockholm är rikare än resten av Sverige. Norra Polen har det väldigt bra, södra mindre, så låt oss dela landet mitt av. Tyskland, tja, de har ju redan koll på var man drar strecket.

Varför inte koppla den fria rörligheten till personlig rikedom? De som tjänar för lite får bara resa inom sin egen region/landsting, nästa steg är inom sitt egna land och de som är "rika" får resa inom hela unionen.

Vissa områden, som Malta, är förbehållet de riktigt rika som ska skatteplanera.

Självklart blir det lite stökigt att inrätta så många "yttre" gränser inom unionen, men det är inget som privata säkerhetsföretag inte kan lösa.

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20518345)
Tror bästa lösningen blir att dela EU i 2 delar, rika och fattiga länder.

Med tiden när fattiga länderna utvecklats kan dessa länder gå med i rika EU. (50-100 år?)

Hade det varit så hade inte England lämnat EU.

Har ritat på karta, del 1 är rika och del 2 är fattiga. Var dock lite osäker på Grekland:

http://oi68.tinypic.com/111taup.jpg

EU är rena självmordet för rika länder som inte har mycket befolkning som det är just nu.

Det räcker med att en liten procent från alla fattiga EU länder kommer till t.ex. Sverige så är Sverige aldrig mer sig lik. EU indelat i 2 delar är nog ett måste. Helt fel att bli minoritet i sitt eget land.


Lindalicious 2016-06-28 02:11

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20518362)
mest struntprat alltså.

Tiggarna finns överallt redan nu (organiserad brottslighet) och det är bara tidsfråga innan rika EU länder med lite befolkning blir minoritet i deras egna länder.

Det är statistik, inte "struntprat" och nu räknar jag inte ens med alla "ekonomiska flyktingar" utanför EU som inte flyr från krig.

tartareandesire 2016-06-28 08:19

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20518365)
Tiggarna finns överallt redan nu (organiserad brottslighet) och det är bara tidsfråga innan rika EU länder med lite befolkning blir minoritet i deras egna länder.

Det är statistik, inte "struntprat" och nu räknar jag inte ens med alla "ekonomiska flyktingar" utanför EU som inte flyr från krig.

Det är tankar som dina som orsakar krig och fattigdom.

Internet Sweden 2016-06-28 08:58

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20518368)
Det är tankar som dina som orsakar krig och fattigdom.

Kloka ord!

Ara 2016-06-28 11:30

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20518368)
Det är tankar som dina som orsakar krig och fattigdom.

Riktigt bra sagt.

Lindalicious 2016-06-28 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20518368)
Det är tankar som dina som orsakar krig och fattigdom.

Tror inte det, en kompis till mig hade inbrottförsök hemma hos sig nyligen, visade sig att det var bekanta till tiggarna man ser utanför ica.

Det är inga vanliga tiggare det rör sig om.

När det gäller ekonomisk invandring, om ett land med lite befolkning tar emot för många så dem själva blir minoritet då kommer det rika landet också sluta som ett fattig land, då har alla förlorat.

Det tar tid att utbilda folk, så det är inte hållbart för ett samhälle om det går för snabbt till. Men om man planerar det och sprider ut det så det finns tillräckligt med kompetent personal på sjukhusen och liknande kan det funka.

Visst skall alla ha det gott, men utan planering slutar det med att dem rika länderna själva kommer att behöva hjälp framöver.

Man måste vara försiktig och planera allt så att man inte förstör länderna som har det bra också.

Lindalicious 2016-06-28 14:21

Att dela EU i 2 delar är bara ett förslag, har du bättre lösning till situationen?
För så som det är just nu är det inte rättvis för dem rika länderna.

Vad händer den dagen rika EU länder också blir fattiga, skall vi alla flytta till Kanada, USA och Australien då? :)

jayzee 2016-06-28 16:24

Alltså, det är en enorm skillnad på Europas "fattiga" länder gentemot riktigt fattiga länder såsom Eritrea, Burundi, Uganda m.fl. där folk faktiskt svälter. Sedan undrar jag också vad du menar med att ett land är rikt? Att den har ett välfungerande social- och sjukvårdsystem eller att medelinkomsten per invånare är > 5000 USD/invånare per månad?

Jag är själv uppvuxen i ett land som du räknar till fattiga sektorn. Trots att båda mina föräldrar då tjänade mindre än deras svenska motparter så har jag haft mycket lyckligare uppväxt, bättre utbildning, sjukvård m.m. än vad mina barn som är födda och uppväxta i Sverige har - och de har föräldrar som älskar de och har bra inkomst, hus i utlandet, de går i privatskola, har allehanda försäkringar och senaste iPads och annat tjafs.

Rikt är inte bättre min vän...

Lindalicious 2016-06-28 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20518381)
Sedan undrar jag också vad du menar med att ett land är rikt? Att den har ett välfungerande social- och sjukvårdsystem eller att medelinkomsten per invånare är > 5000 USD/invånare per månad?

Jag menar välfungrande social, sjukvård och andra statsorgan.

Jag förstår dock att hur mycket lön man får i ett land behöver inte betyda att man har råd med mer än någon t.ex. i Inden som tjänar $300 per månad. Alltså är lönen relevant till hur mycket mat och annat kostar i det landet.

Jag tror att det som jag tycker är mest orättvis inom EU är att rika länderna måste ge bidrag till fattigare länderna, jag ser ingen win-win i det.
Vad är det som det rika landet får tillbaka?

lazat 2016-06-28 20:21

Undrar vad som händer med alla 307 141 .Eu domäner som ägs av britterna. Det kanske blir några bra namn lediga snart :-)

https://eurid.eu/media/filer_public/...18/q1_2016.pdf

Hjorten 2016-06-29 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20518377)
Tror inte det, en kompis till mig hade inbrottförsök hemma hos sig nyligen, visade sig att det var bekanta till tiggarna man ser utanför ica.

Det är inga vanliga tiggare det rör sig om.

Så det skedde inga inbrott innan tiggarna kom hit?

Lindalicious 2016-06-29 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20518412)
Så det skedde inga inbrott innan tiggarna kom hit?

Kompisen såg att tiggarna och dem som försökte göra inbrott var samma personer.

Henokk 2016-06-29 13:45

kört för svenska ltd bolag men positivt för sup bolag om det kommer i effekt

Lindalicious 2016-06-29 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av Henokk (Inlägg 20518416)
kört för svenska ltd bolag men positivt för sup bolag om det kommer i effekt

Funderade för 2 månader sedan på engelsk bolag, tur att jag inte valde det alternativet.

Hjorten 2016-06-29 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20518413)
Kompisen såg att tiggarna och dem som försökte göra inbrott var samma personer.

Ja? Folk du ser gåendes på vilken valfri gata som helst kan vara inbrottstjuvar, knarklangare, misshandlare, etc.

Tror du på fullaste allvar att de faktiskt VILL tigga?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson