WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Gott nytt år och en liten varning. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060320)

erebos 2014-01-02 05:49

Gott nytt år och en liten varning.
 
Har köpt och sålt en hel del här på wn och det var väl på tiden att man skulle gå på en nit om än liten.
Köpte nyligen en sajt med tillhörande facebooksida här och var lite för snabb att betala in pengarna tyvärr.
Fick varken sajt eller FBsida.
Så se till att använda en escrowtjänst även för små affärer på bara några få tusenlappar här på wn.

DavidEW 2014-01-02 10:53

Du vill inte berätta vilken användare det är? Annars finns risken att fler gör affärer med han/hon.

Alex 2014-01-02 11:03

Användaren i fråga har blivit avstängd. Första på det nya året. Han är inte helt okänd för mig sedan tidigare (jag har bland annat läst rapporter om plagiat av denne person tidigare) och det finns ingen anledning till att han fortfarande ska få vara medlem på WN.

Gott nytt år!

erebos 2014-01-04 21:41

Har i alla fall tagit reda på hans riktiga identitet.
Jos.. Hita..
Har flera sajter där han blåser massor av folk på småpengar.
Mina få tusenlappar som han blåste mej på kommer han snart att ångra iaf :)

Dakota 2014-01-04 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20483950)
Har i alla fall tagit reda på hans riktiga identitet.
Jos.. Hita..
Har flera sajter där han blåser massor av folk på småpengar.
Mina få tusenlappar som han blåste mej på kommer han snart att ångra iaf :)

Hur fan kan den där ungen fortfarande gå ostraffad? Det är ju snart ett år sedan jag själv blev blåst av honom och det uppdagades att den verksamhet han då bedrev enbart var en bluff. Hundratals arga personer blev blåsta.. men ändå kan han fortsätta?..

Han har fortsatt blåsa folk kors och tvärs både här och på andra ställen.

Om det är så enkelt att blåsa folk och slippa undan med det så kanske man borde fundera på om man själv gjort fel som kör legit?

Sätt ett stopp för J..ef i..ni en gång för alla.

pelmered 2014-01-05 01:46

Polisanmäl eller gå till Kronofogden så länge ni har
långt som kan styrka att han skyldig er pengar. Är det flera som går ihop och polisanmäler så borde det ju hända något...

erebos 2014-01-05 01:47

En 15 årig gangster från Örebro, han är nog bara en frontfigur för att han är 15 år och inte behöver komma i fängelse.
Räknar med att en mycket nära släkting till honom och en annan som jag inte skriver ut namnet på är dom pådrivande.
Dom har enormt mycket fuffens för sej på nätet hittade jag när jag letade runt lite iaf.
Min affär verkar ordna upp sej nu. Vi får se i morgon :)

erebos 2014-01-05 02:14

En 15 årig gangster från Örebro, han är nog bara en frontfigur för att han är 15 år och inte behöver komma i fängelse.
Räknar med att en mycket nära släkting till honom och en annan som jag inte skriver ut namnet på är dom pådrivande.
Dom har enormt mycket fuffens för sej på nätet hittade jag när jag letade runt lite iaf.
Min affär verkar ordna upp sej nu. Vi får se i morgon :)

BarateaU 2014-01-05 04:15

Blev blåst av en annan 15åring på annan site som körde med falsk identitet "personen jag ringde blev förvånad då han fick sin identitet kapad" men han använde samma epost på flera ställen så jag lyckades rota fram hans riktiga identitet. Tog all info och gav till polisen och ett par månader senare ringde killen på order av polisen och troligen sin familj. Pengarna kom tillbaka och jag drog inte ärendet vidare då han var mindreårig samt ångerfull.

Captain Thailand 2014-01-05 06:36

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20483963)
Blev blåst av en annan 15åring på annan site som körde med falsk identitet "personen jag ringde blev förvånad då han fick sin identitet kapad" men han använde samma epost på flera ställen så jag lyckades rota fram hans riktiga identitet. Tog all info och gav till polisen och ett par månader senare ringde killen på order av polisen och troligen sin familj. Pengarna kom tillbaka och jag drog inte ärendet vidare då han var mindreårig samt ångerfull.

Listigt och föredömligt!

erebos 2014-01-05 16:51

Den unga killen (J I)har faktiskt gjort rätt för sej nu. Väntar bara på att hans äldre "kumpan" ska släppa facebooksidan till mej.
Annars har jag en hel del kul helt sann info som ska postas i den här tråden inom kort! :)

phattrance 2014-01-05 17:44

För övrigt så går det inte att använda sig av escrow tjänster när det kommer att att köpa FB sidor.. så ni vet :)

erebos 2014-01-05 18:19

Så här står det på escrow.com iaf:
BUY AND SELL VIRTUALLY ANYTHING
ONLINE – SAFELY AND SECURELY


Min affär är nu helt i hamn och jag lägger den här historien bakom mej nu! :)
Om någon står nämnd vid namn i tråden kanske nån mod ska radera det? Det är ju trots allt bara en 15åring.

Gyllenflykt 2014-01-05 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20483980)
Så här står det på escrow.com iaf:
BUY AND SELL VIRTUALLY ANYTHING
ONLINE – SAFELY AND SECURELY


Min affär är nu helt i hamn och jag lägger den här historien bakom mej nu! :)
Om någon står nämnd vid namn i tråden kanske nån mod ska radera det? Det är ju trots allt bara en 15åring.

Helt 100% säker på att han bara är 15?

erebos 2014-01-05 19:36

Jag har ju undersökt en del och det finns en kille med det namnet på den orten som går i nionde klass.

Dakota 2014-01-05 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20483980)
Så här står det på escrow.com iaf:
BUY AND SELL VIRTUALLY ANYTHING
ONLINE – SAFELY AND SECURELY


Min affär är nu helt i hamn och jag lägger den här historien bakom mej nu! :)
Om någon står nämnd vid namn i tråden kanske nån mod ska radera det? Det är ju trots allt bara en 15åring.

Kul att det löste sig för dig. Men kvarstår gör ju fortfarande att han har blåst hundratals andra personer och inte stått till svars för detta ännu. Är väl också ett rätt tydligt faktum att du fortfarande hade varit blåst om du inte tog sakerna i egna händer.

Att han bara är 15 år ser jag inte som någon anledning överhuvudtaget till att behandla honom med silkesvantar. Om det inte görs klart för honom redan nu att detta ej accepteras eller lönar sig i framtiden, vad kommer han då ställa till med när han är vuxen och har mer resurser att tillgå?

Det här är fortfarande en riktig bedragare man inte vill ha att göra med eller önska någon som helst lycka till.

pelmered 2014-01-05 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20483963)
Blev blåst av en annan 15åring på annan site som körde med falsk identitet "personen jag ringde blev förvånad då han fick sin identitet kapad" men han använde samma epost på flera ställen så jag lyckades rota fram hans riktiga identitet. Tog all info och gav till polisen och ett par månader senare ringde killen på order av polisen och troligen sin familj. Pengarna kom tillbaka och jag drog inte ärendet vidare då han var mindreårig samt ångerfull.

Bra och föredömligt agerat av både dig och polisen.
Det där med att ringa och be om förlåtelse och göra vad man kan för gottgöra är nog i många fall mycket effektivare än att straffa på vanligt vis. Det är något som borde användas oftare som metod när det gäller unga förbrytare.
Om man verkligen ångrar det man gjort och man får krypa till korset och känna skammen som det innebär så har man nog lärt sig en läxa för livet.
Givetvis fungerar det inte för alla, men jag tror att många ungdomar som är lite illa ute och lätt kan hamna snett kan få sig ett litet uppvaknande av det där och ta sig ur problemen.

Gyllenflykt 2014-01-06 01:55

Citat:

Ursprungligen postat av Dakota (Inlägg 20483989)
Kul att det löste sig för dig. Men kvarstår gör ju fortfarande att han har blåst hundratals andra personer och inte stått till svars för detta ännu. Är väl också ett rätt tydligt faktum att du fortfarande hade varit blåst om du inte tog sakerna i egna händer.

Att han bara är 15 år ser jag inte som någon anledning överhuvudtaget till att behandla honom med silkesvantar. Om det inte görs klart för honom redan nu att detta ej accepteras eller lönar sig i framtiden, vad kommer han då ställa till med när han är vuxen och har mer resurser att tillgå?

Det här är fortfarande en riktig bedragare man inte vill ha att göra med eller önska någon som helst lycka till.

Han försökte även blåsa mig på 15k precis, dock kom han inte så långt som tur är.. hörde även att killen som köpte Roligtskyltat.se blev mest troligt blåst, han betalade sidan men fick aldrig något. de är det senast jag hörde.


Ser även att han verka ha starta något nytt, Mediomarketing.se. Någon som har hört något om hur det har gått eller om det är en lyckad Verksamhet de har startat.. ?

erebos 2014-01-06 10:08

Jag kan ju lägga till att det var just roligtskyltat som jag köpte. Har fått pm här och det är minst en person till som köpt samma sajt.
Så om ni är fler som köpt roligtskyltat så vet ni att ni blivit lurade nu iaf!

erebos 2014-01-06 19:55

Jag ska fasen inte vara säker på att jag har allt i hamn än.
[namn raderat] på mediomarketing försöker nu kapa sajten eller så är han också lurad...
Jävla svin är vad det är!
Hoppas loopia skickar bekräftelse på att domänen är min snart. :)

erebos 2014-01-06 20:05

Fick precis ett mail av en kille till som köpt sajten och inte kan logga in med uppgifterna han fått av Mediomarketing.
Det här kanske är en av Sveriges dyraste sajter om man lägger ihop alla enskilda försäljningar till en!

Tsarraz 2014-01-07 12:13

Låter som vi snart får lite kul info

introstand 2014-01-07 12:32

Vad i helvete är det här nu då! Det är jag som är [namn raderat], köpte också siten av honom och blev lurad. Försöker absolut inte kapa siten. Jag har ingenting med den där killen att göra!

Skulle uppskatta om du tar bort meddelandet med mitt namn eller åtminstone tar bort mitt namn och rättar till att jag blev lurad.

Kan återkomma med mer info om någon är intresserad.

erebos 2014-01-07 13:03

Helt korrekt introstand.
Jag fick en mailkonversation från n.nu där du försökte logga in på mitt nyköpta konto och mediomarketings mailadress var inblandad i den långa konversationen.
Så du har absolut inte medvetet försökt kapa sajten. Du har helt enkelt fått uppgifter från mediomarketing som är felaktiga.
När jag läser konversationen med n.nus support så ser det givetvis helt konstigt ut med att någon försöker få ut lösenord m.m. för att ta över kontot. Jag fattade inte riktigt då att du också blivit lurad precis som jag höll på att bli.
Introstand har fått uppgifter av mej via pm som han kan använda för att gå vidare i saken.
Avslutar den här tråden nu för egen del då den uppfyllt sitt syfte.
Moderatorer får gärna ta bort introstands riktiga namn för han är hederlig och helt oskyldig.

Skinza.se 2014-01-07 15:19

Josef Itanis, välkänd skojare på Facebook bland annat. Mer info om honom här:
http://bluffsidorfb.wordpress.com/tag/josef-itani/

Mer info om hans mor här:
http://bluffsidorfb.wordpress.com/tag/mona-el-charqawi/

Mediomarketing startades av Mathias Dios och German Miller, även dessa välkända skojare.

Mer info om Dios:
http://bluffsidorfb.wordpress.com/tag/mathias-dios/

Mer info om German Miller:
http://bluffsidorfb.wordpress.com/tag/german-miller/

jayzee 2014-01-07 22:47

Ni får ursäkta om jag missat någonting, men "15-åringen" J.I. är en 25-åring från Göteborg enligt folkbokföringsregistret, det finns bara en i hela Sverige. Helt klart intressant kvällsläsning med många varningsklockor som triggas. Lycka till :)

Gyllenflykt 2014-01-07 23:14

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20484133)
Ni får ursäkta om jag missat någonting, men "15-åringen" J.I. är en 25-åring från Göteborg enligt folkbokföringsregistret, det finns bara en i hela Sverige. Helt klart intressant kvällsläsning med många varningsklockor som triggas. Lycka till :)

Jo de var jag inne på också när jag kollade upp det, därför jag frågade om dem var 100% säker. Men, den här killen kan ha skaffat en ny identitet efter all hot och sånt han har fått på sig.. vem vet :)

När roligtskyltat skulle köpa en sida från mig så ville jag ha ett möte för summan var så hög och det var tänkt att det skulle äga rum i Göteborg för han bodde för närvarande där, och typen de pratar om lite längre upp i tråden skriver dem att han bor i Örebro, är de två olika eller vad? :confused:

phattrance 2014-01-07 23:31

hmmm blev roligtskyltat blåst på bloggen eller?

Gyllenflykt 2014-01-07 23:39

Citat:

Ursprungligen postat av phattrance (Inlägg 20484139)
hmmm blev roligtskyltat blåst på bloggen eller?

Roligtskyltat är; Josef

erebos 2014-01-08 15:53

Just nu är det mitt företag som är nybliven ägare av domänen roligtskyltat.se och facebooksidan iaf!

introstand 2014-01-09 01:59

Vad skönt att allt löste sig till slut!
Lycka till med sidan!

erebos 2014-01-09 05:14

Citat:

Ursprungligen postat av introstand (Inlägg 20484208)
Vad skönt att allt löste sig till slut!
Lycka till med sidan!

Tack. Hoppas det ordnar sej för dej också!
Sajten kommer att nog att vara smittad av tidigare ägares rykte ett tag tror jag, får se om det ordnar upp sej framöver.
En del besvikna mail i inkorgen på facebooksidan och ett gäng troligen upprörda människor på blockeringslistan ser jag! :)

gusti 2014-01-09 08:36

Ja, du har nog ett tufft jobb framför dig, och jag ösnkar dig verkligen lycka till med att få rätsida på det hela :)

mkj 2014-01-09 11:00

jobbar på tv....man kanske ska tipsa utvecklingsavd att vi borde göra tvprogram där man jagar nätbedragare?

peka 2014-01-09 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20484133)
Ni får ursäkta om jag missat någonting, men "15-åringen" J.I. är en 25-åring från Göteborg enligt folkbokföringsregistret, det finns bara en i hela Sverige. Helt klart intressant kvällsläsning med många varningsklockor som triggas. Lycka till :)

Finns alla med där? På Ratsit.se vet jag att gränsen går vid 16 års ålder - de som är yngre än så finns inte med där.
2008 gick han iaf femman... (sidosök på namnet)

jayzee 2014-01-11 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av peka (Inlägg 20484260)
Finns alla med där? På Ratsit.se vet jag att gränsen går vid 16 års ålder - de som är yngre än så finns inte med där.
2008 gick han iaf femman... (sidosök på namnet)

Bra! Det tänkte inte jag på.. :rolleyes: det är nog så på birthday.se också som jag kikade via.

Spektrum 2014-01-19 03:25

Han har begått flertalet brott mot mig. För det första brott mot upphovsrättsskyddslagen då han använt en bild utan min tillåtelse på sin sida "GodisTävlingar" vilket han driver med sin äldre bror.

Han (eller om det kan vara hans pappa/äldre bror) har hotat mig och min familj, samt kränkt mig.

Allt det ovannämnda är polisanmält.

Dessutom är hans sidor anmälda till lotteriinspektionen som i sin tur gjort en polisanmälan då de finner att de bryter mot lotterilagen.

Här hör ni ett av samtalen med någon hans familj. Denna är med mamman (Mona) som verkar tala sanning: http://www.youtube.com/watch?v=o6qPgoGdnGI

Han är välkänd som internetbedragare. Har extremt mycket bevis mot honom, allt delar jag med mig av till polisen. Så jag rekommenderar att ingen gör affärer med honom. Allt är bluff och båg, han har till och med erkänt det till mig i en privat chatt, som jag självklart har sparad. Ogillar denna person väldigt mycket, och om jag fick bestämma skulle han inte få vara kvar i det fria en sekund till.

Mer info, allt tyder på att det är bluff och båg han bedriver: http://bluffsidorfb.wordpress.com/20...stavlingar-se/

Conny Westh 2014-01-19 07:19

Om man vill ha tag på uppgifter om personer under 16 år så får man mejla [email protected] eller ringa personregistret på samma myndighet.

introstand 2014-03-16 07:51

En kort uppdatering i denna härva. I fredags fick jag äntligen mina pengar tillbaka.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson