WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Angående stämning! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25032)

Lancelot 2007-11-14 12:14

Hejsan!

En mindre konkurrent har stämt mig på pengar, mest för att de har blivit väldigt rädda utav vårt nya företag. MEn hur som helst så har de stämt mig på en större bit pengar. Jag undrar bara varför jag ej har fått hem papper av stämningen nu efter 3 veckor. Stämningen är rätt löjlig och tror ni kanske att den inte gick igenom?

För den är verkligen överdriven, samt anklagar oss för falska anklagelser såsom; bedrägeri.

De skrev på hemsidan att det inte kan vara uteslutet att vi är "phishers" osv. De skrev dock inte vårt namn, men deras medlemmar vet att det är oss de talar om. Flera av deras medlemmar har mailat mig om det här så det är därför jag vet.

Det jag funderade över är:

Kan jag inte göra någonting åt att de förser sina medlemmar med falsk information om oss?

För det är väldigt frustrerande att bli kallad "phisher" när man verkligen inte är det.

Ni förstår säkert mig.

boena 2007-11-14 12:40

Klart du kan. Du kan alltid lämna in en stämningsansökan för förtal.

Tror inte du behöver agera förrän du mottagit information om stämningen från någon myndighet eller advokat.

Gustav 2007-11-14 13:06

Är stämningsansökan så ogrundad som du säger att den är så har du ingenting att oroa dig över. Är du säker på att det inkommit någon stämningsansökan mot dig, så att det inte bara rör sig om tomma hot?


Off topic:
Du måste ange en webbsida som du arbetar professionellt med i din profil. Pågår namnbyte så ange den gamla adressen tillsvidare och uppdatera sedan profilen när namnbytet gått igenom.

Lancelot 2007-11-14 17:05

Javisst. Jag ska ange en adress. Vill bara inte ge dålig propaganda för mitt företag pga stämningen.

Jag ringde tingsrätten samma dag som sydsvenska dagbladet ringde mig angående stämningen. Det har kommit med i Helsingborgs Dagblad med.


Ja alltså han stämde mig för bedrägeri "phisher" och det är absolut ingenting som är sant. Så det är rätt kul, det är en pågående polisutredning som pågår nu. Fast den kommer tydligen vara köad i flera månader.

Vilket är riktigt dåligt för mig. För tills polisen har gjort sin utredning finns det säkert folk som tror att vi verkligen är phishers. Jag hade själv trott dem om ett annat företag t.ex.

220 000 kr stämning, för "bedrägeri" och "spam".

Låt oss säga hypotetiskt sätt, att jag hade skickat 30 mail.

1 mail per person, till 30 pers. = 30 mail

Hur kan det vara spam.

Det är alltså det de har stämt mig för.

Först när jag fick reda på det blev jag rätt panikslagen. Men sen tänkte jag efter. Tycker det är hur löjligt som helst, för jag har inte gjort fel...



ps... Tack för all er hjälp!

Mvh Aria

Davve 2007-11-14 17:11

Är du oskylldig behöver du inte bry dig, att tidningarna skriver om det är bara reklam för dig, även om kanske dålig nu kan det bli bra sedan.

Däremot är det inte ok att maila någon annans kunder från deras sidor, det kan du åka på. Du snor deras kunder på det sättet och det spelar ingen roll om det är 30,1 eller 100000000.... Det du gjorde är inte ok och inte heller löjligt. Just för att ni är konkurenter.

Är det Tradera som stämt dig så kan du börja bli orolig, men jag tror inte att det kommer röra sig om några 220 000 även om du skulle förlora.

allstars 2007-11-14 17:25

Citat:

En mindre konkurrent
Citat:

Är det Tradera som stämt dig så kan du börja bli orolig, men jag tror inte att det kommer röra sig om några 220 000 även om du skulle förlora.

Är tradera en mindre konkurrent? :D

Lancelot 2007-11-14 17:29

Ok Davve. Tack för hjälpen. Det är ej Tradera. Jo det är sant att det tidningarna skriver är reklam, men mitt företagsnamn stod inte med.

Förstår att det inte är ok och ej är löjligt. Jag förstår skillnaden mellan rätt eller fel. Men är man 18 och nyss startat en firma så är inte allting lätt. Men beloppet är verkligen löjligt. De skulle endast ha blockerat användaren, istället för allt det här.

Lancelot 2007-11-14 17:35

Citat:

Originally posted by boena@Nov 14 2007, 13:40
Klart du kan. Du kan alltid lämna in en stämningsansökan för förtal.

Tror inte du behöver agera förrän du mottagit information om stämningen från någon myndighet eller advokat.

Vad ska jag göra?

Kan jag stämma dem för "förtal" eller ska jag vända mig till tidningarna och göra uttalanden ?


Mvh Aria

Lancelot 2007-11-14 17:51

Det låter bra. Hur mycket pengar hade jag behövt för att införa en stämning, och eventuella advokats kostnader.

magic 2007-11-14 18:31

När jag surfar på din sida får jag texten: "Mail Sändning Misslyckad..".
Sen tycker jag du skall läsa igenom din sida, det finns massor av fel som ger ett oseriöst intryck.

EAlla Rättigheter Reserverade. Betecknade märken är egendom av deras respektive ägare.
Användande av den här hemsidan grundar accepterande av Bazaar1001 TERM & VILLKOR och Privacy Policy."

Sedan undrar jag om ditt företag är registrerat i England eftersom det är ett "Ltd" som det står på din sida. Det org nummer du anger ser ut som ditt person nr..
Den belgiska sidan är "S.P.R.L. B.V.B.A." vilket jag antar är ett belgiskt bolag.. och är din loga ett TM ?

Jag förstår att folk undrar lite när de besöker din sida.

Lancelot 2007-11-14 22:15

Ja, det är min kollega som varit inne och ändrat det till ltd på en del ställen. Ska genast ändra tillbaka det. För det är en enskild firma.

Tack för hjälpen!

Lancelot 2007-11-14 22:17

Det är en vän till mig som har råkat ändra det till ltd, för han trodde nämligen vi var ltd som Belgien. Men det är fel. Vi är en enskild firma.

Ska ändra felen ikväll. Tack för hjälpen magic.

Vart står det ltd förresten? Trodde jag ändrat tillbaka det på alla ställen.

Lancelot 2007-11-14 22:21

Hittade ett till ställe det stod ltd på, men det var under "om oss" bara. Det var nog sista.

Vad menar ni dock med "mail sänding misslyckad". Hittar inget sådant fel ?

Har ni försökt skicka mail till oss?

Det har funkat för alla användare hos oss som har skickat och även för mig...

Lancelot 2007-11-15 00:01

Vad tycker alla andra att jag ska göra då ? Vad kostar det att stämma? Sen måste jag själv betala för advokat va?

:) Ja, Självklart är min loga ett TM! Det var det första jag gjorde!

Mvh Aria

Spam-killer 2007-11-15 00:16

Du har väldigt svårt att hålla dig till sanningen Lancelot... Det märks redan i början av ditt inlägg.
Du har inte gjort någonting men någon har stämt dig helt utan anledning bara för att en mindre konkurrent är rädd för ditt företag?

Citat:

Originally posted by Lancelot@Nov 14 2007, 13:14


1. En mindre konkurrent har stämt mig på pengar

2. mest för att de har blivit väldigt rädda utav vårt nya företag.

3. Stämningen är rätt löjlig och tror ni kanske att den inte gick igenom?

4. För den är verkligen överdriven, samt anklagar oss för falska anklagelser såsom; bedrägeri.


1. En mindre konkurrent??? Du har nåt tiotal medlemmar och 100 objekt. Konkurrenten har 15 000 medlemmar och 55 000 objekt!

2. Du har inte blivit stämd för att du skrämt någon konkurrent, utan för dina falskregade konton och spam.

3. Stämningen är knappast löjlig. Vad tror du att riktad reklam av den här sorten kostar om du vänder dig till en byrå?

4. Du är Polisanmäld för bedrägeri, med bevis, så du är inte falskt anklagad.



Davve har rätt. Ingen gillar spammare och att registrera falska personuppgifter med kriminellt uppsåt (spam) är faktiskt bedrägeri, på gränsen till urkundsförfalskning.
Du glömde dessutom berätta om Forumet som kastade ut dig och tog bort all din reklam efter att du spammat hela forumet i nästan varje tråd med reklam för din sajt.

Polisanmälan kan ta ett år och likaså stämningen, så 3 veckor är ingen tid.

För er som funderar på om stämningen är påhittad eller ogrundad kan läsa här:
http://hd.se/inrikes/2007/10/31/inte...-polisanmaeld/

Entreprenöranda och konkurrens är bra, men man måste följa vissa regler. T ex Svensk lag är en bra start.

Hela denna debatt hör egentligen inte hemma på detta forum och ber om ursäkkt för långt utlägg, men sanningen bör ändå lyftas fram.
Jag föreslår att tråden låses och tas bort efter en vecka.

htiawe 2007-11-15 00:44

Jag tycker inte att tråden ska tas bort, jag finner diskussionen intressant. Men det är nog för att jag har en viss fallenhet för dramatik.

Anders Larsson 2007-11-15 00:46

Man kan inte förtala ett företag, alltså går det inte heller att stämma någon som förtalar ditt företag. Eftersom det inte går att förtala. Hänger alla med nu? :P

Danski 2007-11-15 01:54

Välkomstsidan har ltd i copyrighten

Lancelot 2007-11-15 02:36

spam-killer.

Ni är långt ifrån sanningen som förser era egna medlemmar med falska uppgifter!

Om det inte hade varit rädsla som varit bakom det här agerandet. Varför inte bara varna eller stänga av kontot, ta ett snack med offret istället för allt det här överdrivna?

En mindre konkurrent behöver inte betyda att konkurrenten är mindre än ens egna företag. Utan det kan också betyda att det är en konkurrent som är en utav de mindre företagen. D.v.s inte det största företaget!

Men visst, låtsas som om du inte jobbar för konkurrenten.

Tycker det är väldigt konstigt att ni har bevis för något ingen av oss har gjort.


D.v.s. falska personuppgifter med kriminellt uppsåt.


Tänker inte berätta allting som jag kan och tänker använda. Men vi får se min vän!


Sen tycker jag det finns tid och plats för allting.

En konkurrent som förser sina egna medlemmar med falsk information bör inte försöka lyfta fram "sanningen", sanning är något konkurrenten är väldigt dåliga på.

Sen förstår jag att det är "Svensk Lag" som man ska följa eftersom att jag bor här. Något speciellt som ni syftar på?
Förresten, så har jag kvar det tjusiga mailet konkurrenten skickade mig med falska uppgifter. :)

Så de/ni om någon borde inte tala om detta!

Sen tycker jag det är väldigt omoget att smutskasta mig och min sajt. Jag är 18 år, vad är din ursäkt?

Gustav 2007-11-15 02:41

Ska jag summera den här tråden, efter mitt eget intryck, så skulle jag säga att Lancelot är en omogen tonåring som inte lärt sig att skilja på rätt och fel. Om det stämmer att han spammat en konkurrents medlemmar och kunder så finns det absolut grund för en polisanmälan och stämning. Dock tycker jag att sådana åtgärder verkar överdrivna. Bazaar1001.se ser ut att vara ett amatörprojekt och inte ett seriöst företag eller någon riktig konkurrent till Budera.se. Att Bazaar1001 skulle kunna stjäla Buderas kunder är inte ett rimligt antagande.

Jag vet inte i hur stor utsträckning Lancelot har varit till besvär för Budera. Men en mer motiverad åtgärd skulle enligt mig vara att ta ett allvarligt snack med pojkvaskerns föräldrar, istället för att dra honom inför domstol. Visst är man myndig vid 18 års ålder enligt svensk lag. Men många mognar sent och en artonåring är i stort sett bara ett barn med något extra år på nacken.

Jag är som sagt inte insatt i fallet, men min spontana åsikt är att Budera överreagerar. Ring hans föräldrar, lärare, eller någon annan person som kan nypa honom i örat och lära honom skilja på rätt och fel. Inte ska en stackars artonåring behöva hosta upp 220.000 kr bara därför att han är sen i sin mognadsprocess. Jag har väldigt svårt att tro att Budera har några pengar att hämta här. Förutsatt att Budera nu inte lidit skada motsvarande det värdet (vilket med utgångspunkt av den informationen som vi fått i denna tråd verkar högst osannolikt).

Själv skulle jag nästan yrka nackskott på spammare (nu överdriver jag). Men i det här fallet handlar det om en artonåring som inte lärt sig vart gränsen går. Låt stackaren vara. Han har säkert redan lärt sig en läxa.

Indigo 2007-11-15 04:02

Jag är beredd att hålla med Gustav. Språket som Lancelot använder tyder på viss omognad. Tycker också att det känns lite pinsamt att densamme använder sin ålder som ett argument för att bete sig ovärdigt. Visst, alla kan vi göra misstag, vi har alla varit 18 (eller ja, de flesta av oss iaf), men snälla håll det över sandlådenivå. Det känns som att personangreppen hänger i luften...

Tur i oturen att min spade är större än din. Dessutom är den blå!

klein 2007-11-15 07:37

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot
Citat:

Ursprungligen postat av boena
Klart du kan. Du kan alltid lämna in en stämningsansökan för förtal.

Tror inte du behöver agera förrän du mottagit information om stämningen från någon myndighet eller advokat.

Vad ska jag göra?

Kan jag stämma dem för "förtal" eller ska jag vända mig till tidningarna och göra uttalanden ?


Mvh Aria

Ja, eller varför inte frysa läget, och skita i det.. Det enda som bruka tjänar på såna här saker adovakter.. Jag tro nog många här sett för många amerikanska tv serier, och förstår inte skillnaden.

Att stämma någon förtal bruka som sagt vara svårt , se till att ha torrt på fötterna när du skall upp rätten det du har blivit stämd för .

guran 2007-11-15 07:42

En sak som de flesta webmaster och moderatorer av forum inte tycker om är just medlemskap som skapas med syftet att göra reklam för något.

Det är förkastligt och oetiskt; speciellt om det görs av ett företag.

Sedan så lär väl en sådan sak knappast hamna i skalan bedrägeri. Eftersom det stämmande företaget förmodligen inte kan peka på att de har lidit ekonomisk skada så kan det inte bli bedrägeri. Ekonomisk skada är inte att de kanske har fått lägga ut pengar på att rensa forumet från oönskade inlägg. Undrar vad de baserar sitt skadeståndkrav på 300 000 kr på.

Sedan är det en sak vad som anges i reglerna till forumet.

Det kan kanske vara idé att i sina regler för ett forum ange att skadestånd kan tas ut om forumet används på annat sätt än det är avsett att göra. Det kan kanske vara bra med en text i reglerna som anger att varje inlägg samtidigt är ett godkännande av reglerna.

klein 2007-11-15 07:42

Citat:

Originally posted by Gustav@Nov 15 2007, 03:41
Ska jag summera den här tråden, efter mitt eget intryck, så skulle jag säga att Lancelot är en omogen tonåring som inte lärt sig att skilja på rätt och fel. Om det stämmer att han spammat en konkurrents medlemmar och kunder så finns det absolut grund för en polisanmälan och stämning. Dock tycker jag att sådana åtgärder verkar överdrivna. Bazaar1001.se ser ut att vara ett amatörprojekt och inte ett seriöst företag eller någon riktig konkurrent till Budera.se. Att Bazaar1001 skulle kunna stjäla Buderas kunder är inte ett rimligt antagande.

Jag vet inte i hur stor utsträckning Lancelot har varit till besvär för Budera. Men en mer motiverad åtgärd skulle enligt mig vara att ta ett allvarligt snack med pojkvaskerns föräldrar, istället för att dra honom inför domstol. Visst är man myndig vid 18 års ålder enligt svensk lag. Men många mognar sent och en artonåring är i stort sett bara ett barn med något extra år på nacken.

Jag är som sagt inte insatt i fallet, men min spontana åsikt är att Budera överreagerar. Ring hans föräldrar, lärare, eller någon annan person som kan nypa honom i örat och lära honom skilja på rätt och fel. Inte ska en stackars artonåring behöva hosta upp 220.000 kr bara därför att han är sen i sin mognadsprocess. Jag har väldigt svårt att tro att Budera har några pengar att hämta här. Förutsatt att Budera nu inte lidit skada motsvarande det värdet (vilket med utgångspunkt av den informationen som vi fått i denna tråd verkar högst osannolikt).

Själv skulle jag nästan yrka nackskott på spammare (nu överdriver jag). Men i det här fallet handlar det om en artonåring som inte lärt sig vart gränsen går. Låt stackaren vara. Han har säkert redan lärt sig en läxa.

Jag tycker no bazarr1001.se ser ganska seriös ut förutom förstas sidan. Men har man skickat spam , då skall man inför tinget. Det finns inga förmildrade omstädigheter för de skicka spam, så är det bara. Att skicka spam är en kriminella handling, det finns bara en sak som gäller 100% nolltolernas.

Vi rycker inte på axlarna åt folk som går ut och våldtar på stan? Varför gör vi det åt brottslingar som skickar spam för?

Conth 2007-11-15 08:36

Håller med Gustav helt. Om det som framkommit i denna tråd är hela "problemet" låter det i mina öron idiotiskt av budera att lägga tid & kraft på detta...

jonny 2007-11-15 08:47

Det står LTD på startsidan...

htiawe 2007-11-15 09:59

Klein: Det finns alltid saker man måste ta hänsyn till. Att jämföra spammande på en sån här låg nivå med våldtäkt är helt fel, då kan vi lika gärna jämföra våldtäkt med att gå mot röd gubbe. Vill du att polisen hellre jobbar med att ta fast folk som går mot röd gubbe?

Det är en trist situation Lanzelot har satt sig i, dock vet jag inte om han borde få komma undan eftersom vi inte verkar veta allt än.

Spam-killer 2007-11-15 11:16

Lancelot...
Om du bara hade hållit en låg profil tills detta var avklarat så hade vi gått igenom detta och kanske kommit överrens, men nu har du börjat stjäla copyrightskyddat material från Budera med.

Vet du vad copyright är?
Det är alltså inte lagligt att ta skärmdumpar från andras sajter och klistra in det på sin egen sida som om det vore din information.

Vill du ha en till stämning och anmälan för brott mot upphovsrätslagen?

Varför kan du inte göra detta seriöst och börja arbeta själv istället för att ta andras kunder och material?

Jag säger det igen....
Det är väl bra att du försöker skapa en egen sajt, men du måste göra jobbet själv. Inte stjäla andras kunder och inte andras material.

Nåja, jag får väl gratulera till att du lyckades med syftet till denna tråd, nämligen att göra din sajt känd bland medlemmarna i detta forum.
(Därför tycker jag fortfarande att denna tråd bör raderas, då det verkliga syftet är att marknadsföra din sajt)

Lancelot 2007-11-15 11:21

Spam-killer!

Fastän jag inte känner er alltför väl tar jag det som en förolämpning att ni tror allt jag vill göra är "marknadsföra min sajt". I den här situationen vill jag faktiskt inte göra så.

Jaså? Jag hade mailat er, samt bett om ursäkt men inte hade ni svarat. Utan förolämpningar är allt jag har fått ifrån er, och snälla säg inte att vi hade klarat oss ur den här tvisten. Efter alla mail så har jag förstått att ni ej velat gå igenom det här. Men visst är jag med på det, men säg då inte att "det finns inga oklarheter" osv.

En sak till, menar ni jämförelsen? Den är faktiskt verkligen inte skärmdump. Det kan jag försäkra er om.

Förstår mig inte på er.

Det är som att säga att tradera, budera och bazaar1001 har stulit ebays ide och därför brytit mot copyrightlagen.

Ursäkta mig om jag har fel, men det är så jag förstod det... ? :S

Lancelot 2007-11-15 11:25

Om det är det ni menar så kan jag ta bort det iaf, jag orkar inte med det här mer.

Spam-killer en sak till.

Ni måste förstå en sak. "för mig verkar det inte som om ni vill lösa det här", det tror jag inte helelr ni vill. Tycker fortfarande ni hade kunnat kontakta mig innan.

Spam-killer 2007-11-15 11:33

Ja, det vore väl det rätta att ta bort material du kopierat.
Det är precis det jag pratar om och om du tittar efter i dina bilder så har du inte ens orkat ta bort våra nummerhänvisningar i jämförelsen, samt att texten under är kopierad rakt av och du har bara bytt ut buderas namn mot ditt namn.

PS. det mesta av medlemsavtalet ser dessutom ut att vara kopierat från tradera, så det är såna saker jag syftar på när jag säger att det är OK att starta en verksamhet, men man måste göra jobbet själv.

Kedi 2007-11-15 11:41

Citat:

Originally posted by Lancelot@Nov 15 2007, 12:21
Spam-killer!

Fastän jag inte känner er alltför väl tar jag det som en förolämpning att ni tror allt jag vill göra är "marknadsföra min sajt". I den här situationen vill jag faktiskt inte göra så.

Jaså? Jag hade mailat er, samt bett om ursäkt men inte hade ni svarat. Utan förolämpningar är allt jag har fått ifrån er, och snälla säg inte att vi hade klarat oss ur den här tvisten. Efter alla mail så har jag förstått att ni ej velat gå igenom det här. Men visst är jag med på det, men säg då inte att "det finns inga oklarheter" osv.

En sak till, menar ni jämförelsen? Den är faktiskt verkligen inte skärmdump. Det kan jag försäkra er om.

Förstår mig inte på er.

Det är som att säga att tradera, budera och bazaar1001 har stulit ebays ide och därför brytit mot copyrightlagen.

Ursäkta mig om jag har fel, men det är så jag förstod det... ? :S

Lancelot:

Nu vet jag inte hur länge din webbplats har varit uppe och du gjorde fel som spammande en massa mess på en annan webbplats. Du gjorde även fel som startade upp den här tråden i och med att du fick alla emot dig när sanningen kom fram.

Du är ung men det är lika bra att du lär dig att ta emot alla smällar som folk kastar emot dig istället eftersom du troligtvis kommer att få fler smällar emot dig i framtiden.

Sedan borde du tagga ned lite eftersom allting kan bli värre ju mer du skriver. Allting som du skriver kan användas som bevis vid en rättegång om det går så långt.

Om du inte har pratat med advokat om detta alla redan då borde du göra det alla redan nu i och med att du har satt dig själv i detta.

Lancelot 2007-11-15 13:31

Kedi!

Förstår faktist inte vad ni menar, "när sanningen kom fram". Sanningen var redan ute; men tack för undervisningen. :)

Varför skulle jag få smällar emot mig i framtiden?

Detta handlar inte om vem som står på vems sida, tråden var av andra syften.

Men aja, all hjälp är iaf uppskattad. :)

Med Vänlig Hälsning

:)

Hamilton 2007-11-15 13:41

Har läst igenom tråden och lägger mig inte i sakfrågan.
Men om trådskaparen blivit stämt i Tingsrätten så har han ju rimligtvis fått en stämningsansökan. Då det är han som blivit stämt så är det motparten som "börjar" om ni förstår vad jag menar.

Sedan rullar det på i ett par månader eller till och med år med papper mellan ombuden och tingsrätten när man för fram sin sak.

Mitt råd är att du anlitar en jurist, för det här grejar du garanterat inte på egen hand.

Varit i Tingsrätten 3gånger. Länsrätten 1 gång. AD 1gång. Så lite hum om hur det fungerar har man, tyvärr. btw...Har vunnit alla tvisster

Gustav 2007-11-15 14:46

Lancelot, du utgav ditt företag för att vara ett Ltd när det är en enskild firma. Ditt användaravtal är kopierat från Tradera - du har bara omformulerat första stycket lite. När man läser om Bazzar1001 så får man intrycket av att du har personal. Men är du ens registrerad för arbetsgivareavgifter?

Det här var vad jag kunde hitta efter tre minuters surfning på din sida. Skulle man granska dig i sömmarna så skulle man säkert hitta fler oegentligheter.

Du är ung och har mycket kvar att lära. Men räkna inte med att folk och myndigheter har överseendet med småsaker. Som företagare så riskerar du alltid att bli angripen för minsta lilla förseelse. Så länge du inte lär dig följa reglerna så kommer du att åka på fler smällar.


Att Budera har stämt en artonåring som uppenbarligen inte har koll på läget, tycker jag är fel. Jag tror inte att Lancelot är någon kriminell fifflar i egentlig mening. Han är bara en artonåring som har svårt att hålla sig till sanningen och som inte har lärt sig hur regelverket för företag fungerar. Det är en sak att kopiera sin klasskamrats skolarbete och att lämna in det till läraren som sitt eget. Det är en helt annan sak att kopiera sina konkurrenters texter. Jag tror inte att Lancelot har förstår skillnaden. Därför känns en skarp tillrättavisning mycket mer motiverad än en stämning. Utan några djupare kunskaper i juridik så skulle jag gissa på att tingsrätten gör samma bedömning (för den här gången).

Lancelot, du behöver inte försvara dig eller bortförklara dig i den här tråden. Ta bara till dig av råden som du får, även om du kanske själv tycker att det bara rör sig om småsaker. Maila aldrig dina konkurrenters kunder (inte ens ett enda mail). Och låt bli tangenterna Ctrl och C när du surfar på dina konkurrenters webbsidor.

Spam-killer, är det verkligen motiverat att stämma en artonåring vars verksamhet knappast kan utgöra något hot mot er egen? Och om ni nu får rätt i sak, finns det då ens några pengar att hämta hos en artonåring? Klein har rätt i att de enda som brukar tjäna på sådana här saker är advokater.

digi 2007-11-15 15:51

Kan meddela att jag satt i samma sits själv när jag var 17. Latjade ihop en liten reklamsida och slängde upp under en känd mobiltelefontillverkares adress, dock med felstavad domän för att få type-ins. Gick kalas och jag tyckte jag gjort ett smart drag.

Efter nån månad kom det en rejäl bunt papper som visade sig vara en stämning på 100.000€ för varumärkesintrång, vilket jag tyckte var helt obefogat. Nu på senare tid inser man verkligen vilken miss man gjorde. Jag skulle bli måttligt glad om nån tjänar pengar på en felstavning av nått av mina projekt.

Jag slapp dock undan med kostnaderna för deras advokat (vilket iofs sved det med) men jag lärde mig en läxa. Så jag håller med Gustav (och andra) att en ordentlig tillsägelse vore på sin plats alt. ett mindre skadestånd. 220.000kr leder till att vi får ännu en ekonomiskt krossad person istället för en duktig utvecklare som tagit lärdom av sina misstag.

That's my opinion :]

Spam-killer 2007-11-15 16:08

Gustav,

Visst är din sista fråga intressant och det finns alltid en chans att man kommer överens under förhandlingarna, men att bara "droppa" allt för att man inte förstår bättre håller inte.
Särskillt inte om man hävdar att man förstår skillnaden på rätt och fel, och ändå bryter mot lagen. Det kallas uppsåt och spelar ingen roll om man är 18 år eller 80 år.

Om man bara rycker på axlarna så fort liknande saker sker, så kommer dessa personer att fortsätta i samma spår eftersom det fungerade att bara säga "jag var ung och förstod inte bättre".
I så fall behövs ingen lag eller regler om man bara kan säga förlåt varje gång och sedan gör om samma sak om och om igen.

Vi får se vad som händer. En seriös förhandling och ärliga avsikter löser det mesta och behöver inte alls sluta så illa..

Karman 2007-11-15 16:44

Vilken underhållning så här på torsdagseftermiddagen.

htiawe 2007-11-15 17:10

Jag hoppas att Budera nöjer sig med att killen får sig en avhyvling och kanske ett symboiskt straff, att stämma en 18åring rimmar mycket illa i mina ögon. Får mig bara att tycka att Budera känns som ett mycket osäkert företag om de måste stämma en 18åring för ett projekt som han kanske lägger ned inom ett halvår, om det inte dör av sig självt.

Herregud, tänk om folk skulle ha stämt mig för allting jag gjorde när jag var 18, jag vill inte ens tänka tanken. Jag är säker på att det finns fler här som säkert gjort dumma saker när de var yngre, som man lärde sig av, slutade med och utvecklades därefter. Det vore en annan sak om killen tjänade multum varje månad på grund av kunder han tagit från Budera.

klein 2007-11-15 18:34

Citat:

Originally posted by htiawe@Nov 15 2007, 10:59
Klein: Det finns alltid saker man måste ta hänsyn till. Att jämföra spammande på en sån här låg nivå med våldtäkt är helt fel, då kan vi lika gärna jämföra våldtäkt med att gå mot röd gubbe. Vill du att polisen hellre jobbar med att ta fast folk som går mot röd gubbe?

Det är en trist situation Lanzelot har satt sig i, dock vet jag inte om han borde få komma undan eftersom vi inte verkar veta allt än.

Nej! Men likställ Spam med grov skadegörelse. Slå jag söder en tunnelbannevagn, avsätter polisen resuser Spam är ett problem, kommer bli ett värre problem eftersom det finns onda krafter som vi göra spam till något legalt.

Men jag skickar jag ut 10.0000 spam, så går jag fri. Men räkna man med av Spam kostar samhället i förlorad BNP, så skulle antaligen polisen ha resuser över att utreda fler brott såsom våldtänkter. Jag tycker det är dags att skärpa lagarna vad det gäller Epost marknadsförening och framförallt telefonförsäljning, att även företag omfattas av 14 dagars ångerätt och så vidare.

Sedan skall NIX avskaffas helt, utan istället skall endast telefon abb som har godkänt telefonförsäljare få bli uppringda, kan inte Makerting företaget bevisa att den som innehar ett telefon nr har skriv under ett papper på att man få bli uppringd, så skall det utgår kraftiga marknasstörningavgift helst på 7 siffriga belopp.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson