WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Samarbetspartner sökes (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Bloggsamarbete (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043821)

robincox 2010-09-13 13:05

Bloggsamarbete
 
Jag försöker dra igång ett bloggsamarbete och bilda en grupp av bloggare som ser till att svara på och diskutera varandras blogginlägg. Detta eftersom det finns många bra bloggar med intressant innehåll som ofta är ganska döda samt att man som bloggare då får bra feedback och sist men inte minst så är det kanonbra SEO.

Är någon intresserad?

Ett citat från disruptive.nu

"Google triggar stenhårt på diskussioner. Faktum är att Google blir alldeles lycklig när man hittar en diskussion för då blir det lättare för Google att definiera vad som är viktigt. Diskussioner online generar nämligen stora mängder länkar och som ni vet älskar Google länkar. Speciellt är diskussionslänkar för det är “äkta” länkar. Länkar som inte manipuleras för det är nämligen svårt att imitera diskussion för en spammare(även om de försöker och lyckas då och då)"

knullis 2010-09-13 13:26

bra initiativ ! vill du göra det ännu bättre bör du söka efter bloggar inom en viss eller vissa kategorier. På det sättet kan ni ge varandra relevanta länkar.
kontakta mig när ni fått ihop ett gäng jag är gärna på iden. Tummen upp !

Sweely 2010-09-13 13:56

Jag gör vad du eftersöker på daglig basis. Ersättning (i form av länkar) hade inte varit helt fel att få! Count me in.

robincox 2010-09-13 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20369300)
bra initiativ ! vill du göra det ännu bättre bör du söka efter bloggar inom en viss eller vissa kategorier. På det sättet kan ni ge varandra relevanta länkar.
kontakta mig när ni fått ihop ett gäng jag är gärna på iden. Tummen upp !

Sorry, glömde att skriva det. Det är ju förstås ni som bloggar om webbrelaterade ämnen som är intressanta :)

robincox 2010-09-13 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20369301)
Jag gör vad du eftersöker på daglig basis. Ersättning (i form av länkar) hade inte varit helt fel att få! Count me in.

Kanon. Jag har satt upp en Google Wave där vi kan upplysa alla i gruppen om att ett nytt blogginlägg finns att kommentera. För att det ska funka så är det viktigt att alla skriver i varje nytt blogginlägg.

Skicka ett PM till mig med ert användarnamn på Google Wave, så kan jag adda er.

Sweely 2010-09-13 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av robincox (Inlägg 20369302)
Sorry, glömde att skriva det. Det är ju förstås ni som bloggar om webbrelaterade ämnen som är intressanta :)

Min blogg handlar inte om webbrelaterade ämnen, utan är mer personlig. Läsarna består till majoriteten av tjejer i tonåren.

Jag har dock smidit planer på att starta en ny, webbrelaterad blogg inom en snar framtid. Se denna tråd, var nämligen tänkt att domänen skulle innehålla ett fult ord: http://www.wn.se/t1043794.html

Min nuvarande blogg kan du således inte räkna med, men när jag startar en ny blogg inom den närmsta framtiden så är jag gärna med.

robincox 2010-09-13 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20369309)
Min blogg handlar inte om webbrelaterade ämnen, utan är mer personlig. Läsarna består till majoriteten av tjejer i tonåren.

Jag har dock smidit planer på att starta en ny, webbrelaterad blogg inom en snar framtid. Se denna tråd, var nämligen tänkt att domänen skulle innehålla ett fult ord: http://www.wn.se/t1043794.html

Min nuvarande blogg kan du således inte räkna med, men när jag startar en ny blogg inom den närmsta framtiden så är jag gärna med.

Ok, du är välkommen att vara med i gruppen så fort du får igång din nya fucking blogg :)

robincox 2010-09-13 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20369300)
bra initiativ ! vill du göra det ännu bättre bör du söka efter bloggar inom en viss eller vissa kategorier. På det sättet kan ni ge varandra relevanta länkar.
kontakta mig när ni fått ihop ett gäng jag är gärna på iden. Tummen upp !

Vad roligt att du vill vara med. Vi är nu fyra intresserade, jag ska få tag på de övriga två så kan vi börja redan nu.

Viktor 2010-09-13 16:01

Jag kan tänka mig att vara med men google wave känns ju sådär.

robincox 2010-09-13 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Viktor (Inlägg 20369329)
Jag kan tänka mig att vara med men google wave känns ju sådär.

Va roligt att du vill vara med! Kanske ska vi skippa Google Wave, ska vi ha en maillista istället kanske?

oskarh 2010-09-13 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av robincox (Inlägg 20369336)
Va roligt att du vill vara med! Kanske ska vi skippa Google Wave, ska vi ha en maillista istället kanske?

Kommer inte google wave läggas ner vid årskiftet också? Eller bara sluta utvecklas?

FredrikNas 2010-09-13 16:57

Jag kan tipsa om detta Wordpress theme, som låter dig skapa en diskussions-bord direkt i en wp-install, där man skapar en egen profil och kan kommentera varandras inlägg, samt skapa egna.
Alla inlägg skrivs privat och kan bara ses av inbjudna medlemmar

robincox 2010-09-13 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20369339)
Jag kan tipsa om detta Wordpress theme, som låter dig skapa en diskussions-bord direkt i en wp-install, där man skapar en egen profil och kan kommentera varandras inlägg, samt skapa egna.
Alla inlägg skrivs privat och kan bara ses av inbjudna medlemmar

Jag kan tyvärr inte wordpress, men det låter som ett bra förslag. Finns det någon som skulle vilja slänga ihop en sådan wordpresslösning?

FredrikNas 2010-09-13 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av robincox (Inlägg 20369342)
Jag kan tyvärr inte wordpress, men det låter som ett bra förslag. Finns det någon som skulle vilja slänga ihop en sådan wordpresslösning?

alltså du behöver bara göra en Wp-install, den är mycket väldokumenterad, och sen installera P2 themet från wordpress egna funtion för att installera themes (i admin delen)

FredrikNas 2010-09-13 17:54

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20369345)
alltså du behöver bara göra en Wp-install, den är mycket väldokumenterad, och sen installera P2 themet från wordpress egna funtion för att installera themes (i admin delen)



Har du tur, så har ditt webbhotell också en "one push install" för att installera Wordpress direkt på en domän.

Hör med ditt webbhotell :)

Om det mot all förmodan inte ordnar sig, kontakta mig via PM så kan jag sätta upp det åt dig gratis.

robincox 2010-09-13 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20369350)
Har du tur, så har ditt webbhotell också en "one push install" för att installera Wordpress direkt på en domän.

Hör med ditt webbhotell :)

Om det mot all förmodan inte ordnar sig, kontakta mig via PM så kan jag sätta upp det åt dig gratis.

Det var väldigt juste av dig. Jag ska kolla om jag kan få till det själv då.

jonny 2010-09-13 20:33

Pinga weblogupdates.com och informera mig om vilka bloggar som berörs så kan jag fixa en liten lista över bloggar och när de senast uppdaterades. ;)

taz76 2010-09-13 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av oskarh (Inlägg 20369337)
Kommer inte google wave läggas ner vid årskiftet också? Eller bara sluta utvecklas?

Jopp, google wave kommer hamna i soptunnan efter nyår. deras google buzz ska väl innehålla i stort samma som google wave vad jag hört (inget jag använder).

youheardit 2010-09-13 21:51

jag är också på G att starta en ny blogg med lite allt ebbrelaterat och programmering jag sysslar med, är också mycket insatt i allt med taktik, företagande och händelser inom IT.

Är mycket gärna med på denna idéen när väl bloggen är uppe. När hade ni tänkt dra igång och hur kommer jag in när allt är klart med min blogg? =)

Sweely 2010-09-13 23:10

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20369381)
jag är också på G att starta en ny blogg med lite allt ebbrelaterat och programmering jag sysslar med, är också mycket insatt i allt med taktik, företagande och händelser inom IT.

Är mycket gärna med på denna idéen när väl bloggen är uppe. När hade ni tänkt dra igång och hur kommer jag in när allt är klart med min blogg? =)

robincox ger antagligen dig (och mig) en konversation i Google Wave att delta i. Men eftersom Google Wave läggs ner vid årsslutet så vet jag inte hur det går till. Men någon form av gruppdiskussion lär vi ha i varje fall! :D

kw_wasabi 2010-09-13 23:15

Ursäkta mig robincox att jag inte svarat på ditt andra PM. Jag har några jag kan tipsa om detta. Skulle man inte kunna starta en grupp för detta här på WN? En samlingspunkt så att säga...

youheardit 2010-09-14 01:39

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20369398)
robincox ger antagligen dig (och mig) en konversation i Google Wave att delta i. Men eftersom Google Wave läggs ner vid årsslutet så vet jag inte hur det går till. Men någon form av gruppdiskussion lär vi ha i varje fall! :D

Okej, tur jag fortfarande har kvar mitt Google Wave account då. =)
Min adress är: [email protected]

bara att skapa en diskussion och bjuda in mig =)

oloflolof 2010-09-14 08:00

Låter ganska intressant men skulle det inte vara lite smidigare med kanske en gruppkonversation på exempelvis Skype? Har ingen lust att lära mig Wave nu. :P

StefanBergfeldt 2010-09-14 10:06

Jag kommer högst sannolikt starta en webbrelaterad blogg inom kort, detta låter mycket intressant

robincox 2010-09-14 10:30

Vi skippar Wave helt, det är ju ändå ganska krångligt.

Vad sägs om den här idén annars, att jag skapar en lista på vilka som är med i samarbetet som består av användarnamn här på wn och hans/hennes e-postadress. Varje gång som en av oss har skapat ett nytt blogginlägg på sin blogg så skickar han/hon ett mejl till mig och berättar det varpå jag skickar ut en uppmaning till alla medlemmar att gå in och svara på det nya blogginlägget.

Hur låter det?

robincox 2010-09-14 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20369403)
Ursäkta mig robincox att jag inte svarat på ditt andra PM. Jag har några jag kan tipsa om detta. Skulle man inte kunna starta en grupp för detta här på WN? En samlingspunkt så att säga...

Jo det går ju också. Vad tycker du annars om idén att jag mejlar alla medlemmar så fort t.ex. du har skrivit ett nytt blogginlägg:

1. kw_wasabi skriver ett fint inlägg om inlänkar från aftonbladet.

2. kw_wasabi mejlar mig (robincox) om att ett nytt inlägg finns uppe.

3. Jag mejlar alla på listan av medlemmar i bloggsamarbetet att de ska gå in på kw_wasabis blogg och skriva ett svar.

4. kw_wasabi får x antal svar i sitt nya blogginlägg och en intressant diskussion kan vara igång.

oloflolof 2010-09-14 10:54

Ärligt talat, det låter så rörigt att mejla hela tiden. Det är bara göra ett inlägg någonstans där folk talar om att de ska vara med i gruppen. Sen följer man bara alla webbflöden med hjälp av Google reader eller liknande script.

StefanBergfeldt 2010-09-14 11:04

oloflolof, jag tänkte precis föreslå exakt samma sak, ska det behöva vara krångligare?
Dvs någon håller en lista med RSS-flöden till de som är med uppdaterad

tartareandesire 2010-09-14 11:50

Tror också ett simpelt RSS-flöde vore enklare men betydligt bättre en egenkodad sida där man även kan markera att man skrivit en kommentar så man kan se lite statistik direkt på vilka som inte sköter sig (det brukar alltid bli så till slut med sådana här projekt). Behövs inte många timmars kodande.

En sak bara, blir inte Google misstänksam om det alltid är samma personer som kommenterar blogginlägg? Om inte nu så sannolikt i en nära framtid.

robincox 2010-09-14 12:47

man skulle ju absolut kunna ha en lista med rss-flöden här på wn. Enda problemet är att man skulle vara tvungen att bumpa upp den hela tiden och det skulle ju inte se så bra ut.

kalasboll 2010-09-14 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369472)
En sak bara, blir inte Google misstänksam om det alltid är samma personer som kommenterar blogginlägg? Om inte nu så sannolikt i en nära framtid.

Fast det låter ju dumt om ett par vänner som delar intresse inte skulle kunna kommentera varandras bloggar utan att Google skulle höja på ögonbrynen.

robincox 2010-09-14 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20369462)
oloflolof, jag tänkte precis föreslå exakt samma sak, ska det behöva vara krångligare?
Dvs någon håller en lista med RSS-flöden till de som är med uppdaterad

Jag gör såhär. Jag samlar ihop rssflöden för alla de som är intresserade, sen kontaktar jag alla då jag ser att något nytt har tillkommit i någons blogg, hur låter det?

Hur tycker ni att jag ska kontakta er?

kalasboll 2010-09-14 14:19

Du ska ju inte behöva kontakta alla om alla prenumererar på rss-flödena.

StefanBergfeldt 2010-09-14 15:06

Sätt upp en dold blogg nånstans då, där du skriver en ny post för varje RSS vi andra bör prenumerera på, så prenumererar vi på din RSS så får vi veta när du lagt in någon ny

StefanBergfeldt 2010-09-14 15:07

Ja precis, alla prenumererar på DITT rss-flöde, där vi får veta vilka bloggar vi har tagit åt oss att följa/kommentera.
Sen prenumererar vi bara på de bloggarnas rss-flöden, så får vi veta när någon skrivit något nytt

robincox 2010-09-14 16:40

Nu har jag dragit igång en wordpressblogg för vår "blogg ring" den finns på:

http://wnbloggring.wordpress.com/

Så då är det bara att börja. skicka era rss feeds till mig via ett pm här på wn så är ni med!

FredrikNas 2010-09-14 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20369488)
Fast det låter ju dumt om ett par vänner som delar intresse inte skulle kunna kommentera varandras bloggar utan att Google skulle höja på ögonbrynen.

Saken är väl att Google lär reagera om det alltid är samma gäng som kommenterar, det är klart att ett gäng vänner kan kommentera på varandras bloggar, men kommer det inte in några andra besök eller kommentarer så ser det nog lite suspekt ut.

Sweely 2010-09-14 17:11

Jag hade faktiskt föredragit att sköta allt över mejl. Använder mig inte av rss-flöden så mycket, men kollar min mail flera gånger om dagen.

Ett mail från robincox som berättar att någon skrivit ett inlägg hade inte varit krångligt alls i min mening. Vi lär inte hålla en diskussion i själva mailet, utan på bloggarna :)

robincox 2010-09-14 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20369527)
Jag hade faktiskt föredragit att sköta allt över mejl. Använder mig inte av rss-flöden så mycket, men kollar min mail flera gånger om dagen.

Ett mail från robincox som berättar att någon skrivit ett inlägg hade inte varit krångligt alls i min mening. Vi lär inte hålla en diskussion i själva mailet, utan på bloggarna :)

Jo det var så jag tänkte, jag håller reda på era rss flöden och så mailar jag alla så fort det finns en blogg att skriva i. Då behöver ingen av er kolla er rss eller gå in på någon sida. Jag kan även kolla så alla skriver i bloggarna.

Vi måste bestämma os om hur det ska vara så vi kan komma igång.

kw_wasabi 2010-09-14 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av robincox (Inlägg 20369530)
Jo det var så jag tänkte, jag håller reda på era rss flöden och så mailar jag alla så fort det finns en blogg att skriva i. Då behöver ingen av er kolla er rss eller gå in på någon sida. Jag kan även kolla så alla skriver i bloggarna.

Vi måste bestämma os om hur det ska vara så vi kan komma igång.

JAg tycker det låter mycket smitigt. Bara det inte blir för mycket jobb för dig...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson