WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur skickar man smidigast och billigast paket till privatpersoner? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042976)

abergman 2010-07-19 21:53

Hur skickar man smidigast och billigast paket till privatpersoner?
 
Ligger fn i startgroparna för att planera ett övertagande av en etablerad webshop, och håller på att räkna lite på marginaler och sådär.

Jag har suttit och sökt igenom forumet men hittar inget vettigt svar. Det jag främst undrar är; kostar det verkligen runt 100 spänn att skicka ett paket med posten till en privatperson som sedan hämtar det hos ett ombud? Jag har kollat på tjänsten postpaket, har de något billigare?

Vill såklart kunna spåra paketen och kunna skriva ut mina egna postlappar, samt få en faktura i slutet på måndagen för de kollin jag skickat. Tycker jag har kollat på hela postens hemsida, men jag får inte rätsida på det, hur gör ni som redan är etablerade?

KristianE 2010-07-19 21:56

Ring Posten och få kontakt med någon säljare. Deras listpriser lär
vara förhandlingsbara beroende på volym.

Magnus_A 2010-07-20 00:08

Har du inte volym kan du köra på något av Schenkers och DHL:s tjänster för B2C med uthämtning. från 40 kr paketet+ moms, spårbart, leverans över natt utom norraste norrland.

rocky 2010-07-20 10:16

Bäst är att gå med i t ex Pluskontot, Fortis, Lessmore eller Visma för att få bra avtalspriser på DHL.

Dock så kör samtliga bolag med 10 dagar kredittid och inte en faktura vid slutet av månaden som du eftersöker.

najk 2010-07-20 11:06

Glöm inte jämföra värdet paketet är försäkrat med, skiljer sig markant mellan posten och billigare konkurrenter. Man vill ju ha en skälig ersättning om paketet försvinner i deras hantering.

Fredrik.an 2010-07-20 14:48

Jag kör själv ett DHL-avtal genom Fortus som jag är otroligt nöjd med. DHL kommer och hämtar även om jag endast har 1 paket, det tror jag inte Posten gör (nu kan jag ha helt fel).

eboy99 2010-07-20 15:00

Vad kommer snitt ordern hamna på?
Om det är upp till 600kr och prylarna väger mindre än 2kg och inte allt för stora skulle jag nog välja posten brev, då det kommer löna sig även om en del paket försvinner (vi skickar ca 1500 brev i månaden och ca 10 försvinner, om det är posten eller kunderna som blåser oss på dem vet vi inte).
DHL och Schenker har billiga spårbara alternativ men de är katastrof att ha att göra med om ett paket kommer på villovägar(vilket det ofta gör) samt att de inte är så sugna att ersätta paketen till fullo om de försvinner(du får oftast bara en struntsumma efter en massa tjafs).

rocky 2010-07-20 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik.an (Inlägg 20363000)
Jag kör själv ett DHL-avtal genom Fortus som jag är otroligt nöjd med. DHL kommer och hämtar även om jag endast har 1 paket, det tror jag inte Posten gör (nu kan jag ha helt fel).

Posten hämtar och man kan dessutom boka så sent som före kl 14.00

Fredrik.an 2010-07-21 08:29

Citat:

Ursprungligen postat av rocky (Inlägg 20363007)
Posten hämtar och man kan dessutom boka så sent som före kl 14.00

Ok men då är det som DHL... Men priset är det som avgjort allt för oss!

vco-systems 2010-07-21 10:23

Beroende på varornas storlek kanske postens varubrev kan fungera (max 2kg, L+B+H<900mm). Kostar mellan 15,86 och 48,58 + moms beroende på vikt + 9,60 för skrymmande.

Lancelot 2010-07-21 14:37

Det enda problemet i sig är att DHL inte har så många serviceställen som posten har. Det är ju där posten leder stort. Men man kan ju alltid skicka med posten till kunder som bor lite utanför...

Jag ringde nyss fortus och de tog 4500 :- i startavgift.

Har för mig att grossist tar mycket mindre för ett dhl avtal.

Lancelot 2010-07-21 15:22

Citat:

Ursprungligen postat av eboy99 (Inlägg 20363002)
Vad kommer snitt ordern hamna på?
Om det är upp till 600kr och prylarna väger mindre än 2kg och inte allt för stora skulle jag nog välja posten brev, då det kommer löna sig även om en del paket försvinner (vi skickar ca 1500 brev i månaden och ca 10 försvinner, om det är posten eller kunderna som blåser oss på dem vet vi inte).
DHL och Schenker har billiga spårbara alternativ men de är katastrof att ha att göra med om ett paket kommer på villovägar(vilket det ofta gör) samt att de inte är så sugna att ersätta paketen till fullo om de försvinner(du får oftast bara en struntsumma efter en massa tjafs).

Jag har funderat på det, däremot så ligger min snittorder på cirka 1500:-. Däremot så kanske jag kör på det ändå.

Just nu har jag fått ett kundnummer hos posten men skickar till helt vanliga priser, d.v.s. ingen rabatt.

Vill verkligen byta men DHL verkar inte ha så många servicepoints annars hade det lutat ditåt.
Vad tycker ni ?

rocky 2010-07-21 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20363132)
Det enda problemet i sig är att DHL inte har så många serviceställen som posten har. Det är ju där posten leder stort. Men man kan ju alltid skicka med posten till kunder som bor lite utanför...

Jag ringde nyss fortus och de tog 4500 :- i startavgift.

Har för mig att grossist tar mycket mindre för ett dhl avtal.

En av anledningar varför jag valde Pluskontot, kostar typ 1000 kr / år

jockesoft 2010-07-23 08:14

Vi bytte ganska nyligen från Schenker till DHL och har iaf ännu inte lidit av att det är brist på Servicepoints, DHL jobbar ju dessutom på att bygga ut antalet (har jag läst nånstans). Och om vi skulle få problem att skicka ett paket till någon för att det inte finns servicepoint i närheten så får vi skicka just det paketet med Schenker istället.

Vi kör DHL via Pluskontot och sparar mycket pengar på det jämfört med Schenker.

Mvh
Jocke

Lancelot 2010-07-23 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av rocky (Inlägg 20363140)
En av anledningar varför jag valde Pluskontot, kostar typ 1000 kr / år


Jag skickade iväg min ansökan till pluskontot igår. :)

Har ni haft problem med borttappade paket, skador med dhl?

Lancelot 2010-07-23 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av jockesoft (Inlägg 20363284)
Vi bytte ganska nyligen från Schenker till DHL och har iaf ännu inte lidit av att det är brist på Servicepoints, DHL jobbar ju dessutom på att bygga ut antalet (har jag läst nånstans). Och om vi skulle få problem att skicka ett paket till någon för att det inte finns servicepoint i närheten så får vi skicka just det paketet med Schenker istället.

Vi kör DHL via Pluskontot och sparar mycket pengar på det jämfört med Schenker.

Mvh
Jocke

Eller så kan ni skicka det som "paket" till deras dörr?

jockesoft 2010-07-23 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20363307)
Eller så kan ni skicka det som "paket" till deras dörr?

Mjo, problemet är då att de måste vara hemma, och oftast kommer ju DHL fram med paket under arbetstid så risken är stor att de missar varandra.

Angående skadade paket så har det hänt nyligen (men det är första paketet sen vi bytte för en månad sedan), skall bli intressant att se hur bra de ersätter. Det var DHL själva som anmälde att det var skadat och inte vår kund, så jag förväntar mig full ersättning, men man vet ju aldrig...

rocky 2010-07-23 13:10

95 kr kostade det som straff om man skickar DHL Paket till Privatkund, typ till ett bostadsområde.

Kan iofs förstå det, DHL vill väl inte åka runt med lastbilar och jaga folk som inte är hemma.

xsajt 2010-07-24 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av rocky (Inlägg 20363315)
95 kr kostade det som straff om man skickar DHL Paket till Privatkund, typ till ett bostadsområde.

Kan iofs förstå det, DHL vill väl inte åka runt med lastbilar och jaga folk som inte är hemma.

Jag pratade med DHL igår angående att skicka paket större än vad servicepoint tillåter och då sa han att man får använda paket DHL Paket eller DHL Stycke. Jag frågade specifikt om det gick även till privatpersoner och det var inga problem. Vad är det för straff du pratar om? Är det oavsett om personen är hemma eller inte? Vart hämtas det ut om personen inte är hemma, någon som vet?

Lancelot 2010-07-24 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av jockesoft (Inlägg 20363309)
Mjo, problemet är då att de måste vara hemma, och oftast kommer ju DHL fram med paket under arbetstid så risken är stor att de missar varandra.

Angående skadade paket så har det hänt nyligen (men det är första paketet sen vi bytte för en månad sedan), skall bli intressant att se hur bra de ersätter. Det var DHL själva som anmälde att det var skadat och inte vår kund, så jag förväntar mig full ersättning, men man vet ju aldrig...

Återkom gärna med mer information om hur de kommer ersätta er.

Magnus_A 2010-07-24 23:01

Det händer ibland att DHL får problem med aviseringarna, så ett tips är att följa upp typ en gång i veckan vilka paket som ligger kvar outhämtade och påminn kunden om dessa.

jockesoft 2010-07-26 08:52

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20363398)
Återkom gärna med mer information om hur de kommer ersätta er.

Vi skall skicka en faktura till DHL på varornas värde när vi skickade dem samt fraktkostnaden, så vi får tillbaka våra pengar som vi själva betalt för dem iallafall.

Mvh
Jocke

rocky 2010-07-26 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av xsajt (Inlägg 20363386)
Jag pratade med DHL igår angående att skicka paket större än vad servicepoint tillåter och då sa han att man får använda paket DHL Paket eller DHL Stycke. Jag frågade specifikt om det gick även till privatpersoner och det var inga problem. Vad är det för straff du pratar om? Är det oavsett om personen är hemma eller inte? Vart hämtas det ut om personen inte är hemma, någon som vet?

Lärde mig det här idag efter att du frågade. Skickar man DHL Paket till en privatkund så måste du välja till tjänsten Avisering, annars kostar det 95 kr. Avisering kostar inget enligt min prislista. (Pluskonto).

xsajt 2010-07-27 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av rocky (Inlägg 20363515)
Lärde mig det här idag efter att du frågade. Skickar man DHL Paket till en privatkund så måste du välja till tjänsten Avisering, annars kostar det 95 kr. Avisering kostar inget enligt min prislista. (Pluskonto).

Jo jag har också lärt mig det nu. Däremot måste jag betala 70kr exkl för avisering (Lessmore). Tråkig kostnad om du får gratis genom pluskontot :(

rocky 2010-07-27 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av xsajt (Inlägg 20363604)
Jo jag har också lärt mig det nu. Däremot måste jag betala 70kr exkl för avisering (Lessmore). Tråkig kostnad om du får gratis genom pluskontot :(

Kan inte svära på att det är gratis men det står 0 kr i min prislista från 2009 och det är inte med i ändringarna 2010. Lär väl se det när jag provar det.

xsajt 2010-07-27 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av rocky (Inlägg 20363616)
Kan inte svära på att det är gratis men det står 0 kr i min prislista från 2009 och det är inte med i ändringarna 2010. Lär väl se det när jag provar det.

Ok, då är det säkert så. Du kan väl skriva om du märker att du får betala ändå? :)
Får se om jag kanske byter till pluskontot då istället. Får se vad jag tycker om DHL först bara

DreamLogistics 2010-07-29 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av xsajt (Inlägg 20363623)
Ok, då är det säkert så. Du kan väl skriva om du märker att du får betala ändå? :)
Får se om jag kanske byter till pluskontot då istället. Får se vad jag tycker om DHL först bara

Viktigt är att hålla isär avisering på Servicepoint och paket. DHL paket har en aviseringsavgift på 70 kronor om man använder denna tjänst till privatpersoner. Glömmer man får man istället en straffavgift.

Valet av leverantör är faktiskt rätt lätt. Plocka de bästa tjänsterna från varje företag. Dock ska du första ta beslutet om det är service eller pris som dina val ska baseras på. Känner du som de flesta gör att en mix av dem båda vore bra får du även vara beredd att betala lite mer.

Det finns många fördelar med både Posten och DHL. Här är dock några nackdelar :)

Nackdelen med DHL:
- oftast tidig bokningstid (12:00).
- du kan inte återkalla paket direkt till avsändaren.
- färre utlämningsställen.
- sämre läge på utlämningsställen.
- ej avisering via Post.
- inte ett lika välkänt varumärke.

Nackdelen med Posten:
- priset (du får dock vad du betalar för, service)
- lite längre väntetid i kundtjänsten.

Lycka till med er e-handel och fyll gärna på listorna med era åsikter.

Gustav 2010-07-30 19:58

Jag upplever Posten som ett elände värre än någonting annat här i världen.

Postpaket är för dyrt om man skickar beställningar där det totala ordervärdet är förhållandevis lågt. Som företagskund så tar Posten dessutom betalt för volym och inte enbart vikt, vilket ibland gör det ännu dyrare även om man har rabatterade priser.

Varubrev kan inte hanteras på ordinarie Företagscenter och Posten erbjuder inte hämtning av varubrev. Råkar man inte bo granne med ett av få Företagscenter i Stockholm som kan hantera varubrev, så kan man alltså utesluta den tjänsten.

Skrymmande brev saknar spårning/kolli-id. Varken Posten, postombuden eller kunderna klarar av att hantera aviseringen av skrymmande brev. Ibland glöms avin bort helt och ibland kommer den bort pga sin ringa storlek. Utan avi går det inte att lösa ut försändelsen.

Rekommenderad post (REK) är problematiskt på samma vis som Postpaket. Det går inte att få ekonomi i det om varuvärdet understiger ett visst belopp. Ingen vill försäkra 200 kr till ett värde av 10.000 kr.

Vi skickar lejonparten av våra försändelser som skrymmande brevpost. Bara idag har jag haft fyra ärenden i kundtjänst där kunderna inte har mottagit någon avi. Det rör sig alltså inte om något ringa problem när man kommer upp i lite volymer.

Så varför byter jag inte till DHL eller Schenker? Jag kanske borde göra det. Men för något år sedan så var det flera av mina konkurrenter som provade det. Men den allmänna uppfattningen har varit att det är ett språng från askan in i elden. Jag borde nog prova, men det känns dumt att göra något som alla avråder ifrån.

För att svara på den ursprungliga frågan om "hur skickar man smidigast och billigast paket till privatperson" så blir mitt svar att - det gör man helt enkelt inte. Är man inte machosist så bör man helt enkelt låta bli att skicka paket till privatpersoner. Jag har nu en anställd som sköter logistiken och kundtjänst. Så nu slipper jag i alla fall se eländet och det har varit bra för mina nerver, men problemet i sig kvarstår även när jag blundar.

Posten har förövrigt möjlighet att lösa problemen. Men av flera orsaker så väljer man att inte göra det. De vill gärna att du betalar för 3 kg när du skickar 500 g och att du försäkrar för 10.000 kr när du skickar för 500 kr. Det kanske man egentligen inte kan klandra dem för, men det är som sagt ett elände.


Edit: Värt att notera är att man inte har den här typen av problem om man skickar tunga eller dyra varor. Då är Postpaket en tjänst som motsvarar vad man behöver. Men faktum är att många (kanske majoriteten) av alla e-handlare skickar varor som kostar ca 500 kr och som väger ca 1-2 kg. Ironin i det hela är att om man arbetar med varor som lämpar sig för e-handel, så finns det inga lämpliga fraktalternativ.

Lancelot 2010-07-31 22:54

Nu är jag mer förvirrad än någonsin...

Ni som har dhl, är ni nöjda?

Behöver få ordning på det här innan jag flyttar till Skottland, vilket är i slutet av nästa månad...

rocky 2010-08-02 11:22

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20364056)
Nu är jag mer förvirrad än någonsin...

Ni som har dhl, är ni nöjda?

Behöver få ordning på det här innan jag flyttar till Skottland, vilket är i slutet av nästa månad...

Vi är jättenöjda. Vi har haft DHL i 15 år nu, vi använder främst DHL Paket (Inrikes), DHL Europlus(Utrikes), DHL Servicepoint (Postpaket), DHL Express och lite mindre
DHL Swednet (Pall Inrikes), DHL Euroconnect (Pall enligt tidstabell).

Vi skickar ungefär runt 1000-2000 sändningar per år, mestadels flerkollisändningar, ibland mer ibland mindre. Vi har avtal genom Pluskontot vilket vi kan rekommendera, vi kan inte få ner priset lika mycket utan det.

Våra DHL problem det här året är följande.
DHL Paket till Båstad hamnar hos fel mottagare men hittar rätt efter 2 veckor
DHL Paket till Borlänge försvinner efter det varit registrerat på terminalen, nu är det ett reklamationsärende och DHL ersätter 500 kr/kg så det löser sig.

Förra året förlorade vi inga paket. Vi hade dock ett som blev överkört av palltruck, DHL ersatte oss.

Vi har skickat en del med Posten, då är det typ när tiden är ute för att boka tid hos DHL fast det händer inte längre nu när DHL har en ny terminal i Rosersberg. Sen så nyttjar vi Posten Mypack för utrikes postpaket till Finland & Danmark. Posten Mypack är roligt nog billigare än Posten Postpaket inrikes.

Innan vi började använda DHL så var vi kunder hos Posten enbart och under 80-90 talet så hade vi väldigt mycket svinn hos Posten, min far/chef har haft mardrömmar om att Posten sålde våra försvunna saker på auktion.

Förutom det så nyttjar vi inte längre Posten därför vår fraktbudget skulle bli extremt mycket högre sen är Postens personal ofta trötta och arroganta, när vi mot förmodan lämnar paket hos Postens Företagscenter är så man orolig att paketet ska stå ute på kajen och det missar att skickas samma dag eller blir snott.

Lancelot 2010-08-02 12:31

Tack Rocky!

Nu har jag bestämt mig för DHL. :D

Gustav 2010-08-02 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av rocky (Inlägg 20364145)
Vi är jättenöjda.

Skickar ni till företag eller privatperson? Jag gissar på att ni skickar mest till företag och att majoriteten av era paket väger en bra bit över 2 kg?

rocky 2010-08-02 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20364170)
Skickar ni till företag eller privatperson? Jag gissar på att ni skickar mest till företag och att majoriteten av era paket väger en bra bit över 2 kg?

Vi skickar ungefär 70 % till företag och 30% till privatpersoner, det är ofta väldigt säsongsbetonat med vår privatförsäljning medans företag är mer konstant.

Alla våra paket väger över 2 kg, oftast.. Ska det till Företag inom Norden så är faktiskt flygexpress DHL Express billigare när det är typ under 4 kg.

Lancelot 2010-08-05 12:06

Vilket jävla problem! Det kostar 200 kr för en tilläggsförsäkring hos DHL och då är det försäkrat i upp till 100 000 :- ...

De flesta av mina paket är värda 1000 - 3000 :- och de väger 0,5 kg, vilket innebär att de ger mig 250:- ifall någonting händer med paketet ifall jag inte betalar de 200:- extra.

De är alltså automatiskt försäkrade 500:- per kg.

Jaha. Vad gör man nu då?
Ska ringa posten brev och se ifall de är lite bättre.

rocky 2010-08-05 13:08

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20364502)
Vilket jävla problem! Det kostar 200 kr för en tilläggsförsäkring hos DHL och då är det försäkrat i upp till 100 000 :- ...

De flesta av mina paket är värda 1000 - 3000 :- och de väger 0,5 kg, vilket innebär att de ger mig 250:- ifall någonting händer med paketet ifall jag inte betalar de 200:- extra.

De är alltså automatiskt försäkrade 500:- per kg.

Jaha. Vad gör man nu då?
Ska ringa posten brev och se ifall de är lite bättre.

Kolla transportförsäkring som tillägg i din företagsförsäkring om du har en.

Lancelot 2010-08-07 15:27

Offtopic: Jag letar faktiskt efter en bra företagsförsäkring. Har ni någon att rekommendera?

Xamda 2010-08-07 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av eboy99 (Inlägg 20363002)
Vad kommer snitt ordern hamna på?
Om det är upp till 600kr och prylarna väger mindre än 2kg och inte allt för stora skulle jag nog välja posten brev, då det kommer löna sig även om en del paket försvinner (vi skickar ca 1500 brev i månaden och ca 10 försvinner, om det är posten eller kunderna som blåser oss på dem vet vi inte).
DHL och Schenker har billiga spårbara alternativ men de är katastrof att ha att göra med om ett paket kommer på villovägar(vilket det ofta gör) samt att de inte är så sugna att ersätta paketen till fullo om de försvinner(du får oftast bara en struntsumma efter en massa tjafs).

10 försvunna brev i månaden låter otroligt mycket. Posten är fantastiskt duktiga på att hålla koll på sin post, så jag lutar ju åt att ni blir blåsta av kunderna... Så länge som prylarna man skickar inte är väldigt värdefulla kan det ju löna sig ändå eftersom annan frakt är hemskt dyr...

Gustav 2010-08-07 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20364674)
10 försvunna brev i månaden låter otroligt mycket. Posten är fantastiskt duktiga på att hålla koll på sin post, så jag lutar ju åt att ni blir blåsta av kunderna... Så länge som prylarna man skickar inte är väldigt värdefulla kan det ju löna sig ändå eftersom annan frakt är hemskt dyr...

Det är ca 10 % av all skrymmande brevpost som krånglar på ett eller annat vis. Och det är nästan alltid aviseringen som inte fungerar. Efter att ha lekt postdetektiv i fem år så kan jag konstatera att det extremt sällan är kunderna som försöker luras. Det är istället Posten som har ett allvarligt systemfel vad gäller aviseringen av skrymmande brevpost. Tyvärr så har de inga som helst tankar på att rätta till detta.

Observera att detta bara gäller skrymmande brevpost. Vanliga brev kommer fram utan problem. Men det är ändå allvarligt enligt min uppfattning, eftersom Posten inte bara är en samarbetspartner för e-handlare, utan även en viktig samhällsfunktion.

KristianE 2010-08-07 19:48

Lancelot:
Vi kör Trygg-Hansa och är mycket nöjd med vår försäkring. De har särskild försäkring
som passar oss IT-konsulter perfekt gällande ansvarsförsäkring.

rocky 2010-08-09 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20364669)
Offtopic: Jag letar faktiskt efter en bra företagsförsäkring. Har ni någon att rekommendera?

Gå med i Företagarna och teckna företagsförsäkringar genom dem. Du tjänar igen avgifterna snabbt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson