WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   betala extra vid kortbetalning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9094)

Kristofer 2005-07-27 16:31

Läste i en norrländsk lokaltidning om att det ska finnas en ny lag från och med 1 januari 2005 som förbjuder kiosker och butiker av olika slag att ta extra betalt vid kortköp, även små sådana. Lagen har sin grund i EU någonstanns...

Vad jag undrar är om någon som är rapp skulle kunna plocka fram SFS-nr eller hänvisning i form av lagnamn och paragraf då jag själv är ganska kass på att söka i rixlex.

Vore kul att kunna åberopa nästa gång man handlar med kort och handlarna ska ha en femma extra.

Mvh
Kristofer

Rickard R 2005-07-27 16:57

Av vad jag har förstått så är det snarare ett avtal mellan banken och butiken som förbjuder dem att ta ut en avgift, så jag tror inte det går att hitta ngt i SFS. Det du kan göra är att anmäla butiken till banken. :)

Edit: Läste lite mer om ämnet och det är EU tillsammans med konkurrensverket, Visa och storbankerna som tillsammans verkar kommit överens om denna regeländring, så då bör det nog gå att hitta i SFS kanske..

hedberg 2005-07-27 18:20

Det gäller endast vissa kortutgivare. VISA har lyckats tvinga bankerna att se till att butikerna ej tar betalt för att ta emot visa-kort. Däremot är det okej att ta avgift för vissa andra kort, beroende på om inlösenavtalet tillåter det eller ej.

Det sjuka i Sverige är att det har blivit praxis att man kan betala överallt med kort, oavsett köpsumma. Med ordet "sjuka" avser jag att vissa människor gör småköp av ett äpple eller en kvällstidning med kort - där avgifterna överstiger köpsumman.

Problemet blir också när folk köper saker via nätet, och sedan returnerar dem. Då måste ni sätta tillbaka pengarna och råkar ut för en kortavgift till. Det vill säga att folk utnyttjar sin lagstadgade ångerrätt och ni får betala dubbla kortavgifter för ett köp som inte blev av.

Jag skulle inte vilja ha ett parkeringsföretag, och få folk som betalar 2 kronor via kort. ;)

I många inlösenavtal står det att du skall acceptera kort precis som du accepterar andra betalningsmedel inklusive kontanta. Det skall inte kosta mer än dem. Däremot finns det andra sätt att gå runt detta, t.ex har vissa lågpristaxiföretag i Göteborg gjort så att de istället har 10 kronor högre startavgift om du skall betala med kort. De frågar alltså först om betalningssätt, sen startar de taxametern på tillämplig taxa. De har en för kontant, en för kort.

Ett annat sätt är att höja alla priser.

Eller att se det som en service, och garanterade pengar. När någon betalar med kort så åker du på en avgift, javisst - men å andra sidan vet du att varorna är betalda och att pengarna kommer in.

Westman 2005-07-27 19:03

Eller som på en del andra ställen: Vi tar inte emot kortbetalningar på under 100:-

Kristofer 2005-07-27 23:08

Har letat i rixlex utan större framgång.. vore kul att både läsa lagen och även kunna hänvisa till den. =/

hedberg 2005-07-27 23:21

100 kronor är mer ett symboliskt satt värde. Jag vet en taxiförare som vägrade ta kort om resan skulle kosta mindre än 100 kronor, man får vara lite flexibel.

Kortavgifterna (för den som tar emot kort) varierar också kraftigt. Vet att det fortfarande finns en del taxibolag kvar som kör med slippar, och de betalar upp till 15 kronor i fast avgift + 5-6% på köpsumman.

Jag är fullt medveten om att vi inte kommer få gratis inlösen, men jag är beredd att betala en viss procent men inte hur mycket som helst. I inlösenavgiften ingår ju faktiskt tryggheten att pengarna kommer in direkt på kontot. Jämför med om att alla skulle betala kontant är det en rånrisk för en butik, och sen åker du på avgifter för dagskassa när du sätter in det på banken.

jonny 2005-07-28 00:48

Det är intressant att de inte jämför det med avgifterna för dagskassa - vad de nu kan ligga på.

På en av de lokala pizzeriorna tar de ut en kortavgift som de aldrig slår in i kassan - jag har tyvärr svårt att tro att de redovisar denna kortavgift.

Jag har betalat två kronor parkeringsavgift med American Express bara för att det gick och för att jag inte tycker om parkeringsavgifter...

gabriel 2005-07-28 03:20

Vad jag hört om den lagen så är det folk som blandat ihop lagen om att banker inte får ta ut högre avgift inom EU än vad man gör nationellt,
det har folk fått till att man inte får ta avgift på kort.

Såvitt jag vet så är det fortfarande tillåtet att ta extra vid betalning med kort om man känner för det...

Westman 2005-07-28 10:48

Citat:

Originally posted by hedberg@Jul 27 2005, 23:21
Jag är fullt medveten om att vi inte kommer få gratis inlösen, men jag är beredd att betala en viss procent men inte hur mycket som helst. I inlösenavgiften ingår ju faktiskt tryggheten att pengarna kommer in direkt på kontot. Jämför med om att alla skulle betala kontant är det en rånrisk för en butik, och sen åker du på avgifter för dagskassa när du sätter in det på banken.
Sant. Fast jag irriterar mig på de fasta avgifterna per transaktion, först ska, i sämsta fall, kortinlösaren ha en fast avgift sen ska banken ha en fast avgift.

När Paypal eller liknande kommer med automatisk utbetalning till bankkonto (som fungerar) så blir ingen gladare än jag. :D

Kristofer 2005-07-28 21:30

Det där att banker inte får ta ut mer för internationella betalningar är rätt sjukt då de har betydligt högre kostnader vid utlandsbetalningar än vid inrikes.

Hmm, är det alltså tillåtet för handlare att lägga på en extraavgift på folk som betalar med kort?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson