WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hur skriver man "säljande"? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8586)

ArreliuS 2005-06-21 20:16

Jag har skummat runt lite på forumet och funnit en hel del bra tips som jag haft nytta av när jag gjort olika webbrelaterade saker. Nu har jag kommit till en punkt då jag är i stort behov av tips och trix. En del säger att jag har skrivandet i blodet och så men jag har själv märkt att jag aldrig får till något speciellt "säljande" text till mina olika sidor. Jag inser att detta är något som man inte lär sig över en natt eller något som man kanske aldrig kan bli riktigt bra på men jag har inte direkt någon budget att anlita någon copywriter som gör jobbet åt mig.

Så jag undrar kort och gott vad jag bör tänka på när jag skriver. Min verksamhet går ut på att erbjuda hemsidor och enklare webbprogrammeringslösningar för privatpersoner och mindre företag. Vill kunden kika på en massa bilder från andra projekt eller vill kunden läsa om hur själva processen fungerar osv?

Tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet.

Cheers,

logicfive 2005-06-21 20:18

Jag är också intresserad av detta. Om någon har tips på bra böcker som berör ämnet så tipsa gärna.

Alex 2005-06-21 20:58

Skaffa referenser. Få "stora" personer att skriva om det.

Sedan smörar man på =)

Tomas B 2005-06-21 21:11

Roligt att det är fler som är intresserade och förstår vikten av
bra copywriting/copywriters.

Jag har själv skrivit en hel del annonser till tidningar, DR, sitecopy sedan 1997 och har lärt mig från de riktigt "stora" samt gjort om ett stort antal siter från olika branscher så har ni några frågor så är det bara att höra av er så kan vi utbyta lite ideer och erfarenheter..

Just förmågan att skriva annonser och/eller säljbrev tycker jag är den absolut bästa kunskapen du kan skaffa dig.
Om du behärskar den här förmågan så behöver du aldrig mer bekymra dig över pengar. Förmågan att skriva så att du
verkligen "levererar" är något unikt och något som är mycket eftertraktat. OM du kan göra det, jag menar verkligen göra det
så kan du bokstavligen skriva din egen check varje vecka..

Från min personliga synpunkt så finns det inte en enda webb designer i Sverige som vet vad han/hon gör.
(ok några då...)
De vet inget om att skriva en säljande sida eller om att få en sida att sälja. Vad de vet är hur man bygger en "professionell hemsida"
som ska imponera på andra.. Eller så vet han hur du kan få din sida högt uppe på google dvs han vet hur du ska få en massa "Hits"
eller "How Idiots Track Success" .. ofta så hör man folk som säger ungefär: "wow, jag fick 100.000 hits förra veckan till siten" etc etc..

MEN när man frågar efter hur många sälj han hade från siten eller vad han omsatte förra veckan så får man allt som oftast till svar att "det kan vi inte avslöja"

- Ok..men låg det över 10k, 20k, 50k? etc etc.

"njae, det kan vi inte säga ......"

Vem vill avslöja att de fick 100.000 hits och 4 st 20.00krs orderar???

Det besökaren letar efter när de går till site är information som är lätt att förstå och ta till sig. De letar efter en lösning på deras problem. De letar inte efter fina banners, snygg design eller liknande.. eller information om vad ni är bra på och alla priser ni har vunnit osv..
man kan inte bygga en bra site innan man är en bra copywriter..

Citat:

Så jag undrar kort och gott vad jag bör tänka på när jag skriver
Det här är en mycket stor fråga men mycket mycket kortfattat så ska du lösa kundens behov genom att hjälpa kunden ta ett enkelt beslut.
PM:a mig så kan vi gå igenom mer senare..

Citat:

Om någon har tips på bra böcker som berör ämnet så tipsa gärna
PM:a mig så ska jag guida er till några måste böcker ang copywriting samt andra atällen som du kan leta på. Jag köpte mrf och copy material/information för över 50.000skr förra året så jag vet vad som är värt att gräva sig in i..

Hör gärna av er så kanske jag kan ge er lite tips och ge er lite av mina erfarenheter.

/ Tomas

Jim_Westergren 2005-06-21 21:30

Jag är också intresserad av detta. Visa gärna för oss andra också och inte bara PMs, tack.

ArreliuS 2005-06-21 21:31

Tack Tomas B, skickade nyss ett PM. Kom på en sak medans jag skrev den som jag även skriver här.

Eftersom jag precis kommit igång med verksamheten på en "seriös" nivå så saknar jag referenser att visa för potentiella kunder. Kan det då vara en god idé att erbjuda ett antal kunder ett bättre pris i syfte att få referenser?

Tomas B 2005-06-22 08:56

Citat:

Eftersom jag precis kommit igång med verksamheten på en "seriös" nivå så saknar jag referenser att visa för potentiella kunder. Kan det då vara en god idé att erbjuda ett antal kunder ett bättre pris i syfte att få referenser?
Nej. Du ska aldrig erbjuda ett lägre pris och du ska aldrig gå ut med att du är ny på det här till kunderna av flera olika skäl..

Om du gör ett bra jobb åt en kund och kunden är nöjd så är det inga problem att fråga om du får använda han som referens. Sänker du priset och talar om för kunden att du är ny så sänker du även ditt marknadsvärde mot kunden och det är lättare för kunden att backa samt att du sätter kunden på en högre nivå än dig själv. Om du är osäker så erbjud istället en bra garanti, sänk inte ditt marknadsvärde..

/ Tomas

Storen 2005-06-22 09:08

Det var några här som vill köpa böcker för att lära sig skriva säljande..

Mitt tips är bara:

Redaktionen Stefan Ekberg ABRedaktionen Stefan Ekberg AB

Suverän marknadsförare som jobbat åt ett flertal större bolag (bl.a som författare åt Vänner&Fiender på Kanal5 ).

Köp hans böcker, prenumerera på hans nyhetsbrev, ta del av infon.. Har du tid så lär du dig sälja!

*Detta inlägg är ingen reklam utan bara tips från en nöjd kund*

ArreliuS 2005-06-22 09:57

Citat:

Originally posted by Tomas B@Jun 22 2005, 08:56
Nej. Du ska aldrig erbjuda ett lägre pris och du ska aldrig gå ut med att du är ny på det här till kunderna av flera olika skäl..
Om du gör ett bra jobb åt en kund och kunden är nöjd så är det inga problem att fråga om du får använda han som referens. Sänker du priset och talar om för kunden att du är ny så sänker du även ditt marknadsvärde mot kunden och det är lättare för kunden att backa samt att du sätter kunden på en högre nivå än dig själv. Om du är osäker så erbjud istället en bra garanti, sänk inte ditt marknadsvärde..
/ Tomas

Okej, men att vara ny menar jag inte med att vara ny i det jag gör utan att verksamheten precis startat. Med andra ord så är det negativt att nämna det?

Storen 2005-06-22 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av ArreliuS
Citat:

Ursprungligen postat av Tomas B
Nej. Du ska aldrig erbjuda ett lägre pris och du ska aldrig gå ut med att du är ny på det här till kunderna av flera olika skäl..
Om du gör ett bra jobb åt en kund och kunden är nöjd så är det inga problem att fråga om du får använda han som referens. Sänker du priset och talar om för kunden att du är ny så sänker du även ditt marknadsvärde mot kunden och det är lättare för kunden att backa samt att du sätter kunden på en högre nivå än dig själv. Om du är osäker så erbjud istället en bra garanti, sänk inte ditt marknadsvärde..
/ Tomas

Okej, men att vara ny menar jag inte med att vara ny i det jag gör utan att verksamheten precis startat. Med andra ord så är det negativt att nämna det?

Ja absolut!
Kunden anlitar förmodligen dig för att du skall vara experten på det han har behov av.. Han vill ha ett bra jobb utfört och bryr sig inte om du är ny eller "gammal". Dock kan han se det som negativt av anledningen att du framstår som osäker...och att han tar en risk...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson