![]() |
Bahnhof börjar nu att hyra ut webbutvecklare, programmerare och designers som jobbar från Kiev och får öststatslöner.
Från Bahnhof.se: "Nu kan du skaffa en egen webbutvecklare, programmerare eller designer till en bråkdel av vad det kostar i Sverige. Med Konsult Distans-tjänsten från Bahnhof Internet får du tillgång till en egen webbkonsult i Kiev, Ukraina. Priserna börjar på 13 450 kronor per månad, vilket innebär en timkostnad på otroliga 81 kronor." Läs resten hos Bahnhof Vad tror ni om detta? Behövs inte allt för stora projekt för att det ska vara värt att hyra en en utvecklare för 16950kr för 160h arbete. //Björn |
Tja varför inte. Det följer ju bara en allmän trend inom näringslivet. Indien är också ett högaktuellt område för det här. Har för mig att Indonesien var poppis för ett antal år sedan.
|
rentacoder.com
finns många.. gå in på deviantart.com och betala nån via paypal .. det är inte direkt brist på arbetssökande .. ;) Frågan är ju dock varför de inte gör egna grejer istället, 81x8/h är ju inte sååå svårt att slå med adsense. Fast de kanske jobbar 16h / dygnet i äkta sovietanda. |
81 per timme låter mycket pengar, känns som du kan få tag i en Indier för 30-60 timmen på annat håll. Tror Bahnhof tar 30-40 timmen i vinst per varje person
|
Citat:
|
Ok, tycker i alla fall det känns fel rent moraliskt...
Men moral och etik tjänar man inga pengar på, eller hur är det? ;) |
Ja, men så ser det ju ut i världen nu. I stort sätt alla producerande företag söker sig till produktionsmarknader där arbetskraften har det lägsta priset. Det är ju i alla fall mer etiskt och moraliskt än vad vissa sportskotillverkare erbjuder sina anställda för villkor.
|
Ja, det är ju också sant.. Sedan kan man ju undra vad västerländska regeringar gör för att underlätta för företagen?
En annan sak är ju också att gränserna (förutom EU) öppnas mer och mer. Företag har flyttat runt i flera år. Först på ortnivå, sedan kommunnivå, län, land, europa & nu världen. Busch och hans stab vill ju även lägga pris på månen (!)... Snacka om utveckling ;) |
Det är inget moraliskt i det. De som erbjuder sig att jobba för 80 kr i timmen har mycket sämre förutsättningar i sitt land. Jag kan lova att de är mycket glada för 50 kr.
|
Jag har svårt att se lönsamhet i det för Bahnhofs del om dom bara tar 81 kr/h, som patrikweb skrev så kanske dom har en marginal på 30-40:-, projektledarna i sverige ska ha betalt för sin tid, sen lägg till all tid som går åt för administration och om kunden inte är nöjd osv. Jag tror det ingår i Bahnhofs planer att höja priset med tiden.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson