WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vems ansvar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6236)

nomicon 2005-02-18 11:00

Om man som webbhotellet hostar en sida med tveksamt innehåll och en polisanmälan inkommer, vem bär ansvaret?
Webbhotellet som upplåter utrymme & uppkoppling för webbsidan i frågan, eller den som äger webbkontot och publicerar sidan?`

-Martin

Storen 2005-02-18 12:14

I första hand så är den aktiva partern, d.v.s den som publicerar sidan. Men självklart har även du ett ansvar...

Det är oerhört viktigt med avtal som förebygger dessa situationer. Speciellt då kunden har ganska stor frihet i sitt användande..

nomicon 2005-02-18 12:50

Citat:

Originally posted by Storen@Feb 18 2005, 13:14
I första hand så är den aktiva partern, d.v.s den som publicerar sidan. Men självklart har även du ett ansvar...

Det är oerhört viktigt med avtal som förebygger dessa situationer. Speciellt då kunden har ganska stor frihet i sitt användande..

Tjena.

Tackar för svaret.
Avtal finns ;=)

-Martin

Storen 2005-02-18 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av nomicon
Citat:

Ursprungligen postat av Storen

Tjena.

Tackar för svaret.
Avtal finns ;=)

-Martin

Ok, bra..
Har kunden dessutom utfört någon form av bekräftelse (kryssruta vid beställningen?) så kan du vara ganska lugn. Dock under förutsättning att du själv agerar vid misstanke om olagligheter eller liknande.

hedberg 2005-02-18 13:37

Ärligt talat ingen aning men jag tycker att sunt förnuft säger att det är den som hyr in sig.

Om du äger ett hyreshus och hyr ut en lägenhet till Johansson som sedan blottar sig i köksrutan så att vem som helst kan se det. Skall du som hyresvärd vara ansvarig för det då? ;)

Ett webbhotell har miljontals filer och skall väl inte heller aktiva söka igenom material. Då kan man börja hårddra gränserna: Om ett webbhotell skall söka igenom om material är olagligt eller ej, vilket lands regler gäller då?
Vi hyr in bland annat hos svenska Manufrog som i sin tur hyr in sig i USA. Är det Manufrogs ansvar att kolla våra filer efter brott mot svensk lag, eller är det Surplushosting i USA som skall göra det efter amerikansk lag?

Sen vad är brottsligt? Skall webbhotellägaren vara ansvarig om någon har hämtat hem en rolig bild på en kraschad dator och satt dit MicroSoft-logotypen. Det är brott mot upphovsrätten. Jag kan göra listan hur lång som helst på saker som ALLA datorinnehavare har i sina datorer som bryter mot minst 1 lag och/eller förordning.

Om det nu skulle vara webbhotellsägarens ansvar, innefattar det även mail isåfall? Är det deras uppgift att kontrollera så att jag som kund inte får spam då det är olagligt enligt svensk lag? :)

Storen 2005-02-18 14:49

Citat:

Originally posted by hedberg@Feb 18 2005, 13:37
Ärligt talat ingen aning men jag tycker att sunt förnuft säger att det är den som hyr in sig.

Om du äger ett hyreshus och hyr ut en lägenhet till Johansson som sedan blottar sig i köksrutan så att vem som helst kan se det. Skall du som hyresvärd vara ansvarig för det då? ;)

Ett webbhotell har miljontals filer och skall väl inte heller aktiva söka igenom material. Då kan man börja hårddra gränserna: Om ett webbhotell skall söka igenom om material är olagligt eller ej, vilket lands regler gäller då?
Vi hyr in bland annat hos svenska Manufrog som i sin tur hyr in sig i USA. Är det Manufrogs ansvar att kolla våra filer efter brott mot svensk lag, eller är det Surplushosting i USA som skall göra det efter amerikansk lag?

Sen vad är brottsligt? Skall webbhotellägaren vara ansvarig om någon har hämtat hem en rolig bild på en kraschad dator och satt dit MicroSoft-logotypen. Det är brott mot upphovsrätten. Jag kan göra listan hur lång som helst på saker som ALLA datorinnehavare har i sina datorer som bryter mot minst 1 lag och/eller förordning.

Om det nu skulle vara webbhotellsägarens ansvar, innefattar det även mail isåfall? Är det deras uppgift att kontrollera så att jag som kund inte får spam då det är olagligt enligt svensk lag? :)

Ja, självklart beror det på nivån och allvarlighetsgraden. Men om du som hyresvärd eller webbhotellsägare får en signal om att någon "missköter" sig, och du inte gör någonting kan du faktiskt bli straffad för detta.. (underlåtenhet)

Sedan tycker jag nog att du bör avvakta med liknelser och exempel då dessa inte verkar vara genomtänkta... ;)

nomicon 2005-02-18 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av Storen
Citat:

Ursprungligen postat av hedberg

Ja, självklart beror det på nivån och allvarlighetsgraden. Men om du som hyresvärd eller webbhotellsägare får en signal om att någon "missköter" sig, och du inte gör någonting kan du faktiskt bli straffad för detta.. (underlåtenhet)

Sedan tycker jag nog att du bör avvakta med liknelser och exempel då dessa inte verkar vara genomtänkta... ;)

Okej..

Saken är den att jag har en kund som har polisanmälningar mot sig (om ni hänger med i media så vet ni nog vilken site det handlar om), men jag vill avvakta tills det finns ett domslut, är det dumt/bra?

-Martin

Storen 2005-02-18 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av nomicon
Citat:

Originally posted by -Storen@Feb 18 2005, 15:49
Citat:

Ursprungligen postat av hedberg

Okej..

Saken är den att jag har en kund som har polisanmälningar mot sig (om ni hänger med i media så vet ni nog vilken site det handlar om), men jag vill avvakta tills det finns ett domslut, är det dumt/bra?

-Martin

Nja, det avgör du själv.. Dock finns det Moral & Etik, Godwill/Badwill..mm...

Även om dessa inte bli dömda rent juridiskt, så är ibland allmänheten och media mycket bra på att agera domstolar så att säga....

nomicon 2005-02-18 15:17

Citat:

Originally posted by Storen@Feb 18 2005, 15:55
Även om dessa inte bli dömda rent juridiskt, så är ibland allmänheten och media mycket bra på att agera domstolar så att säga....
Mmmm.. så är det.. på gott och ont.. Dock vill jag inte vara den "jobbiga" personen (ur kundens ögon) som stänger av för att allmänheten & media inte accepterar sidan, jag vill ha rejält underlag för att stänga av en kund, och inte göra det för att sidan ur moralisk synpunkt är ett levande h-lvete. Min moral & etik blev jag av med för länge sen när jag gav mig in i webbhotellsbranschen ;)

-Martin

Edit: Rättade stavfel

guran 2005-02-18 15:58

Det finns ett företag i Solna som råkade hosta en webbsida åt Hamas. När det blev känt tog företaget bort sidan. Åtta månader senare slog vår utmärkta säkerhetspolis till mot företaget och beslagtog alla servrar och delgav ägaren för företaget misstanke om stöd åt terrorister.

Hela företaget är kört i botten.

Helt klart kan ett webbhotell säkert bli ansvarig för den information som finns på servern. Det ligger nog i webbhotellets ansvar att kontinuerligt kontrollera vad som finns på dess servrar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson