WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ett roligt spam (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5873)

eg0master 2005-02-02 10:08

En vän till mig som arbetar som jurist på en av de större advokatbyråerna fick följande mail igår (jag har tagit bort alla namne, telefonnummer etc):
Citat:

VISST vore det bra att kunna sänka dina kostnader för reparationer av datorer.För endast 199;-/år och dator får du Sveriges billigaste serviceavtal för datorer.På endast 3 arbetsdagar reparerar vi din dator och du har den tillbaka på plats.Eller också kan vi reparera den på plats.Vi erbjuder också kostnadsfri rådgivning i allt om datorer.Vi har försäljning av datorer till mycket förmånliga priser..Vi erbjuder stöldskyddsmärkning inuti datorn för endast 19:-/år.Vi har mycket mer att erbjuda.Besök gärna vår hemsida.

Maila mycket gärna mig för mer info:
mail och telefon

Med vänlig hälsning
namn

Min vän juristensvarade helt kort:
Citat:

Snälla du, låt bli att spamma mig.

varpå damen som skickat mailet svarade:
Citat:

Hej,jag vet inte vad spamma betyder,men jag representerar ett dataföretag som bla använder sig av mail som marknadsföring.

Det är härligt med företag som levererar IT-tjänster som inte vet vad spamma betyder... Ska genast anlita dem tror jag. SOm bonus, ett citat från företagets hemsida:
"Våra personal med flera år erfarenhet inom programmeringar. Kan hjälpa dig och ditt företag att kunna skapa eller utveckla olika program efter önskemålet."

creoweb 2005-02-02 10:33

Ja.... :-) *Suck*

Skulle iaf varit kul att få veta vart det kom ifrån....

eg0master 2005-02-02 10:44

Citat:

Originally posted by creoweb@Feb 2 2005, 11:33

ja skit i allt trams om att skydda de drabbade...

www.evasystems.se

Klorinsky 2005-02-02 11:23

Enbart deras logotype säger en hel del om företaget :D

pitbull 2005-02-02 11:24

Citat:

Ursprungligen postat av eg0master
Citat:

Ursprungligen postat av creoweb

ja skit i allt trams om att skydda de drabbade...

www.evasystems.se

Det var väldigt billigt där också. Köpte nyss en bärbar dator i deras webbshop, den kostade 0:- totalt. Undrar om momsen tillkommer? Jag kollade inte detta. :D

Förtroendefullt värre...

Mvh /Stefan

eg0master 2005-02-02 11:35

Citat:

Originally posted by Klorinsky@Feb 2 2005, 12:23
Enbart deras logotype säger en hel del om företaget :D
Kolla in exemplen på loggor de gjort om du tycker deras egen var dålig... :rolleyes:

Thomas 2005-02-02 14:35

Här är ett liknade.

Kod:

Hej Thomas !
Nej , du har inte handlat här ännu.
Det är en köpt adress vi har och vi har gjort ett
stort utskick till många nya kunder.
Finns det något i vårat sortiment som är intressant
för dig?
Hör gärna av dig!
031-746 60 16

Mvh
NÅ Engström AB
Mikael Ekström

-----Ursprungligt meddelande-----
>Från: Thomas MXXX [mailto:[email protected]]
>Skickat: den 2 februari 2004 15:37
>Till: [email protected]
>Ämne: SV: Februarikampanj från Engströms

>Varför får jag detta mail?

>Har jag handlat av er?

>Thomas

Thomas

Storen 2005-02-02 16:29

Ja, undrar om man är kund någon annanstans utan att behöva handla?.. :unsure:
Att dom dessutom beter sig så klumpigt som dom gör i sin "marknadsföring" talar ju för all kvalitétssäkring..eller?

Nä, för att vi inte bara skall "kasta skit" på dessa ambitiösa företagare så önskar jag vända tråden till något konkret istället:
Tycker att internet fortfarande (?) verkar vara ett system, eller en plats som förmedlar budskapet om lättförtjänta pengar? Alltså att mindre seriösa aktörer slåss om marknadsandelar med något okonventionella eller åtminstone oproffsiga medel.
Man kan ju enkelt "gömma sig" bakom en anonym mailadress, eller? Får nästan för mig att internet/webben lockar dessa människor på något vis.

Samma sak med principen "så mycket pengar som möjligt för så lite arbete som möjligt".. ;)

omid 2005-02-02 17:50

Citat:

Originally posted by pitbull@Feb 2 2005, 04:24

Det var väldigt billigt där också. Köpte nyss en bärbar dator i deras webbshop, den kostade 0:- totalt. Undrar om momsen tillkommer? Jag kollade inte detta. :D

Haha, jo dem har fortfarande kvar det där.
Fast dem har skrivit "Angivna priser är Inkl. moms och gäller så länge lagret räcker".

Med andra ord tror jag nog bara du gett dem din email-adress och inte får någon dator. ;)

Men vem vet... Man kan ju hoppas på att du får en gratis värstingdator levererad hem om några dagar. :D

Davve 2005-02-02 23:03

Som jag ser det så är det en kille med invandrar bakgrund som har denna sida, han kan vara mycket kompetent på många olika saker utan att ha en perfekt sida eller klara språket till 100%, alla vi börjar någonstans. Och mail till företag har nog var och en av oss skickat minst några ggr.

Rätta mig om jag har fel.. :) nu syftade jag på det första mailet...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson