WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Domännamn med ÅÄÖ (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36479)

serpent 2009-04-26 15:59

Jag har registrerat en domän XXXXXA.SE
Någon annan person har registrerat XXXXXÄ.SE

Det känns som att Google verkar ha lite problem med att hålla isär dessa. Någon som känner igen fenomenet?

Lyx 2009-04-26 19:51

Citat:

Originally posted by serpent@Apr 26 2009, 15:59
Jag har registrerat en domän XXXXXA.SE
Någon annan person har registrerat XXXXXÄ.SE

Det känns som att Google verkar ha lite problem med att hålla isär dessa. Någon som känner igen fenomenet?

Specificera lite mer.
Vad menar du exakt med att "hålla isär"?

tartareandesire 2009-04-26 23:45

Internationella Google tolkar väl a och ä som samma bokstav om jag inte är helt fel ute? Därav att man råkar ut för en lite onödig konkurrenssituation om man bara äger den ena varianten.

kw_wasabi 2009-04-27 02:55

Jag tror även Svenska Google tolkar A och Ä som samma bokstav. Det ligger nog kvar sedan tiden innan IDN-domänerna då ÅÄÖ ersattes med AAO.

aDonis 2009-04-27 10:06

En liten delfråga till ämnet;

Jag har köpt 2 domännamn; mittdomannamn.nu och mittdomännamn.nu (dessa är inte de verkliga namnen men lägg märke till skillnaden a/ä)

Domännamnet med ä är det korrekta namnet såklart och det namn jag kommer marknadsföra, men frågan är vilket domännamn jag ska sökmotorsoptimera? Är domänen lika bra SEOmässigt eller ska jag köra en redirect från domännamn till domannamn?

Jine 2009-04-27 16:27

Citat:

köra en redirect från domännamn till domannamn
Hade jag röstat på, pga användarvänligheten. Gör en 301 PERMANENT REDIRECT

Väldigt många är uppväxta med att domäner inte kan innehålla ÅÄÖ
(sen innan IDN tiden)

roberthogberg 2009-04-27 16:42

Gör det någon skillnad i "länkvärde" om man har domänerna stövlar.se och stovlar.se och en inlänk till sidan har texten Bra stövlar?

Är länkvärdet lika stort eller kan det vara så att det "värderas" högre när länktexten stämmer bättre överens mot domännamnet som i fallet stövlar.se?

aDonis 2009-04-27 23:14

Citat:

Originally posted by roberthogberg@Apr 27 2009, 15:42
Gör det någon skillnad i länkvärde om man har domänerna stövlar.se och stovlar.se och en inlänk till sidan har texten Bra stövlar?
Är länkvärdet lika stort eller kan det vara så att det värderas högre när länktexten stämmer bättre överens mot domännamnet som i fallet stövlar.se?

Vad jag läst så har relevanta (relaterade) länkar mycket större länkkraft ja.

roberthogberg 2009-04-28 09:52

För att förtydliga mig ytterligare.

Är det någon skillnad i relevans om länken Bra stövlar skulle länka till stovlar.se eller om den skulle länka till stövlar.se?

serpent 2009-04-29 11:16

I mitt fall så verkar man helt klart få olika träffar på google.com och google.se

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson