WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   IIS och nya reglerna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35973)

Maxjohan 2009-03-25 19:59

2 bifogad(e) fil(er)
Kan någon ta sig tid och förklara vad dem nya reglerna är med IIS. Domän dataregisterna blev självständiga med de nya lagarna, så förstod jag det.

Jag änvänder Crystone och Loopia. Och jag fick detta i brevlådan här om dagen:

Detta är via Crystone som jag reggat, och jag undrar vad som händer, fakturorna är från IIS.

?? *r detta normalt?

ChLa 2009-03-25 20:58

Innan de nya reglerna infördes kunde du välja vem du ville ha som registrar, om du ville att Loopia (eller Crystone) skulle sköta domännamnet i framtiden, eller om du ville använda .SE Direkt (IIS).

Hos Loopia exempelvis borde du ha fått en fråga när du loggade in genom LoopiaDNS om du ville använda Loopia som registrar för dina se-domäner. Eftersom du nu fått brev från IIS gissar jag att det betyder att du inte gjorde något aktivt val och helt enkelt flyttades över till .SE Direkt.

Edit: Läste nu i Crystones blogg att alla deras kunder ska ha fått ett e-mail med en länk till avtalet som man skule godkänna för att domänerna skulle stanna hos Crystone.

Xamda 2009-03-25 21:10

Riktigt så enkelt var det nu inte. Massor med folk indikerade registrar, som det kallades, men sedan dök det upp ett krav på ingångna avtal med varje enskild kund för varje domän, vilket massor med domännamninnehavare och för all del säkert en och annan registrar blev tagna på sängen av. Detta innebar att den tidigare indikeringen blev i princip meningslös.

Du blev nu tvungen ingå avtal med din registrar trots att du indikerat att du ville vara hos dem med din domän.

Meningen var att efter ingånget avtal skulle sedan registraren meddela IIS/.SE att de hade ett avtal med domännamnsinnehavaren

Som grädde på moset började sedan några få registrarer att meddela IIS/.SE att de hade avtal med domännamnsinnehavare trots att de inte hade det.

Detta, tillsammans med en del tekniska problem, har gjort att det ibland varit lite kaotiskt i samband övergången till den nya affärsmodellen.

IIS/.SE har haft en hel del att stå i misstänker jag.

lazat 2009-03-25 21:30

Det kan även vara så att domänerna du har fått faktura på har en billing kontakt som ligger kvar samt att domänen är hos Se-direkt. Har har detta stora problem nu med flera 100 domäner där ägaren inte har bekräftat avtalsrellation men sedan tidigare har vi varigt billing på domänen.. Summa är att vi som ombud fortfarande får en massa fakturor för 140 kr / namn när det igetligen skulle ha varigt en transfer... grrrr någon som har ett tips på hur man ska lösa detta smidigt.

nosnaj 2009-03-25 22:58

Ja att det var smidig övergång för oss kunder är nog att ta i.
Nu har man ju noll koll på sina domäner när den samlade kontrollen försvann, sen suger ju de flesta registrars kontrollpaneler också.

Internet Sweden 2009-03-25 23:02

Citat:

Riktigt så enkelt var det nu inte. Massor med folk indikerade registrar, som det kallades, men sedan dök det upp ett krav på ingångna avtal med varje enskild kund för varje domän, vilket massor med domännamninnehavare och för all del säkert en och annan registrar blev tagna på sängen av. Detta innebar att den tidigare indikeringen blev i princip meningslös.
-Inte alls! - indikeringen gav registrarerna listor på innehavare att kontakta för erbjudande om att ingå avtal om deras domän.

Citat:

Du blev nu tvungen ingå avtal med din registrar trots att du indikerat att du ville vara hos dem med din domän.
- Vilket är ganska rimligt, eftersom slutkunden saknade avtal med registraren.

Citat:

Meningen var att efter ingånget avtal skulle sedan registraren meddela IIS/.SE att de hade ett avtal med domännamnsinnehavaren
-Ganska rimligt även detta att registrarer endast hämtar de domäner de innehar avtal med kunden för..och inga andra.

Citat:

Som grädde på moset började sedan några få registrarer att meddela IIS/.SE att de hade avtal med domännamnsinnehavare trots att de inte hade det.
Sant, dessutom fanns det en del innehavare som missförstått och bekräftat domäner till både två och tre olika registrarer..
IDG-artikel - Jätteflytt av svenska domäner

Citat:

Detta, tillsammans med en del tekniska problem, har gjort att det ibland varit lite kaotiskt i samband övergången till den nya affärsmodellen.
Inte sant! Ett fåtal registrarer har upplevt tekniska problem och måhända har det upplevts kaotiskt för dem. Men sett i det stora och för den absoluta majoriteten av registrarer så har denna första övergången skett oklanderligt och smidigt.
Så tyckte Sveriges största .se-registrar

Citat:

IIS/.SE har haft en hel del att stå i misstänker jag.
-Vi står inte sysslolösa, men affärsmodellsbytet har gått mycket bra!

Alex 2009-03-26 06:19

För IIS kanske det har gått bra. Jag har fortfarande ångest för att jag skall ha glömt något. Man får ju göra det användarvänligt för kunderna, och kanske informera bättre och lättare.

Om vi som sysslar med webben (undantag är väl de som har ett huvudintresse i domäner) inte förstår vad som händer, så tycker jag att något är fel.

IIS har fuckat upp för mig förut, så det är klart att jag har ångest. Man skall inte behöva känna så.

eng3l 2009-03-26 07:23

Den procedur vi har använt oss av är att vi skapat unika länkar för avtalsbekräftelse och skickat ut dessa till kontakte-postadressen på de .SE domäner vi är teknisk eller administrativ kontakt på. Så här i efterhand har detta visat sig vara en utmärkt metod då vi inte fått ett enda klagomål på oss där vi skulle ha indikerat domäner felaktigt (på grund av att fel innehavare gjort avtalsbekräftelsen). Felet många andra ombud gjorde var att de lät sina kunder bekräfta avtal för alla domäner som låg i respektive ombuds kontrollpanel, vilket ledde till att domäner som överlåtits eller förfallit och nyregistrerats men fortfarande låg kvar i kontrollpanelen bekräftades felaktigt av fel innehavare.

Det är alltså inte fråga om att IIS inte skulle ha skött det bra, utan det är snarare i vissa ombuds rutiner som det har spruckit.

Avslutningsvis vill jag säga att det fortfarande inte är för sent att flytta domänerna till oss, skicka mig ett PM Maxjohan så guidar jag dig!

Isak 2009-03-26 11:10

Jag har oerhört svårt för äckligt självbelåtna monopolföretag. Så länge inte kunderna kan rösta med fötterna kan de behandla kunder precis hur som helst vilket ju har visat sig gång efter gång. Antar att pengarna de lägger på att hyra in folk som tex Internetsweden för progaganda kan övertyga någon men för mig ger det dock helt motsatt resultat.

Network 2009-03-26 11:27

Citat:

Originally posted by eng3l@Mar 26 2009, 07:23
Den procedur vi har använt oss av är att vi skapat unika länkar för avtalsbekräftelse och skickat ut dessa till kontakte-postadressen på de .SE domäner vi är teknisk eller administrativ kontakt på. Så här i efterhand har detta visat sig vara en utmärkt metod då vi inte fått ett enda klagomål på oss där vi skulle ha indikerat domäner felaktigt (på grund av att fel innehavare gjort avtalsbekräftelsen). Felet många andra ombud gjorde var att de lät sina kunder bekräfta avtal för alla domäner som låg i respektive ombuds kontrollpanel, vilket ledde till att domäner som överlåtits eller förfallit och nyregistrerats men fortfarande låg kvar i kontrollpanelen bekräftades felaktigt av fel innehavare.

Precis just detta. Att man inte kunde välja/godkänna enskilda domäner i sitt konto. Det var det som gjorde att flera av mina egna domäner hamnade hos en annan registrar. Både Loopia och Binero gjorde på detta vis. Jag hade själv för avsikt att lägga alla ägg i en korg, men fick nu istället alla utspridda över hela hönsgården.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson