kw_wasabi |
2009-03-02 02:15 |
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Lika lite som du vill betala för luft eller dåligt jobb skulle jag någonsin ta ett jobb som enbart var provisionsbaserat. Jag vill inte riskera att sitta i veckor med en svårsåld produkt för att sedan ge upp och ha slösat bort min arbetstid.
|
Valet är ju upp till dig att kolla vad för produkt det är som säljs och fundera på hur bra du själv är.
Och i veckor? På flera veckor bör du lätt gått igenom alla möjliga i stort sätt. Då skulle jag nog säga att du är en dåligt säljare.
|
Jag säger bara att jag inte skulle ta ett sådant jobb. Skulle man vara en dålig säljare för att det tar flera veckor att inse att produkten är svårsåld. Jag skulle påstå att det visar att man inte ger upp i första taget utan hela tiden försöker förfina sin säljtaktik.
Innan man på allvar kan börja sälja produkten behöver man mycket kunskap om den. För att ta ställning till om det går att livnära sig på jobbet bör man också ha koll på vilken prisnivå konkurrenterna ligger på. Vilka försäljningsargument man kan använda sig av (kundservice, garantier, ångerrätt etc.)
Erbjud istället fast lön + provision. Det finns ju fina projektanställningar som gör att du kan testa personen under en begränsad tid. För att gallra bort "dåliga säljare" kräver du tidigare erfarenhet, bra vitsord, tekniskt kunnande samt att du träffar personen eller i varje fall pratar med denne i telefon. Anställer du en säljare som har dessa egenskaper och ändå blir besviken beror det nog mer på produkten än säljaren. Då är det väl inte mer än rätt att du betalar säljaren för att ändå ha engagerat sig och försökt.
|