![]() |
Vi sålde häromdagen en bilhållare till iPhone, som ska fästas i vindrutan på bilen.
Kunden hävdar nu att den gått sönder, och så långt är allt lugnt, vi är såklart villiga att ersätta den eller skicka ut en ny. Problemet är att han hävdar att när bilhållaren gick sönder, ramlade telefonen ur hållaren och ner på en dator vilket, enligt honom, repade upp datorn och tog sönder glaset på iPhonen. Vet inte om det hör till saken, men han medger att bilhållaren inte ens satt i bilen när den gick sönder, utan när han "testade" den någonannanstans. Så nu ska han iallafall anmäla oss, riktigt för vad eller till vem har inte framgått än. Hur som helst, eftersom vi vill ha så mycket kött på benen som möjligt när vi bemöter hans minst sagt humoristiska mail vidare, vill ha lite tips & råd från er wn:are. 1) Kunden handlade mot faktura, som ännu inte betalats, och förfallodatum är 24/11. Äger han produkterna trots att han inte betalat för dom, eller är dom våra tills dom är betalda? 2) Vid reklamationer, måste man skicka ut fraktsedel och emballage till kunden, eller kan man låta honom stå för det själv och ersätta honom för utläggen i efterhand (så har vi alltid gjort hittills, och det har fungerat klockrent med kunder som haft trevligare attityd) 3) Vi anlitar Payer för fakturering - är det fakturabolaget eller vi som äger fakturan? Han klagar nämligen på att vi inte uppger organisations- eller vat-nummer på vår följesedel. Fakturan skickas ju direkt från Payer, och på den står Payers företagsuppgifter, inte våra. På vår följesedel står bara företagsnamnet, inte org.nr eller vat-nummer. 4) Han kräver att få en kopia av vår f-skatt skickad till sig - är det något vi måste bemöda oss med? Vi har förstås inga problem att göra det, men eftersom han ändå ska anmäla oss vill vi inte lägga mer tid än nödvändigt på att vara tillmötesgående längre. 5) Har vi något som helst att oroa oss för? Vi är såklart förvissade om att vi aldrig kan tvingas betala hans apparatur som blivit repad, som inte köpts av oss, men då detta är en ny situation för oss är vi inte 100%. |
Kan ingenting om juridik etc. men gällande punkt två, så har jag lite erfarenhet av att behöva skicka tillbaka grejer. Har köpt grejer från Komplett, som gått sönder i efterhand och då har man kunnat få välja om man vill få en förbetald fraktsedel hemskickad, eller så står man för frakten själv och får ersättningen i efterhand.
Gällande embalage och så, så har jag aldrig fått det tillhandahållet från dem, men däremot så har det kommit hem papper om hur jag ska paketera det hela. Sen kan ju han påstå både det ena och det andra i min mening för att få sin repade dator betalad. Vem vet om den varit repad sen innan? Men det är min personlig åsikt. |
Det var många uppgifter du lämnade men att säga vad du ska göra och vad som kan hända är svårt. Tex är det en privatkund eller företagskund?
Eftersom kunden säger att han ska anmäla er så skulle jag meddela kunden att eftersom ni ska anmäla oss så låter vi framtida kommunikation ske först efter vi har sett anmälan, dock går det bra att skicka tillbaka produkten så makulerar vi fakturan. Att försöka diskutera per e-post brukar sluta i pannkaka. Fråga inte vart eller hur han ska anmäla osv. Har ni inte alla uppgifterna på fakturan så be om ursäkt och att ni uppskattar att kunden har gjort er uppmärksam på detta. Att ni nu ska se till att dessa kommer med. Ta inte strid, var artig. |
Citat:
|
Jag tror åtminstone inte att han kan kräva att ni skickar emballage och så. Gällande fraktsedel så vet jag inte.
Men det är väl egentligen bara att säga att han får paketera det hela ordentligt och skicka in det till er, och säga att han får ersättning för detta i efterhand. Och sen helt enkelt avvakta vad han säger? |
Citat:
Angående uppgifter på fakturan är det lite det jag undrar över, Payers alla uppgifter finns ju på fakturan som kommer från dom, vi skickar bara ut en följesedel där vi inte har några företagsuppgifter i dagsläget. Men det framgår klart och tydligt på hemsidan vilket företag som står bakom butiken. Tack för tipset att vänta med vidare kommunikation tills vi fått se en anmälan, för det är som du säger, konversationen via e-mail börjar bli komisk (vi försöker såklart hålla en artig och korrekt ton, även om det bär emot emellanåt). |
Jag köper en Plasma TV på Giganten, kommer hem och hänger upp den ovanför min Whisky som kostar 5 ggr så mycket som tv, tvn ramlar ner och slår sönder whiskyn, tror du elgiganten ersätter min whisky? Det är hemförsäkring som täcker sådan eller andra försäkringar, du ska inte tänka på det.
Kunden kan ha fäst den fel, rutan kan vart smutsig osv. Min GPS i bilen ramlar jämt och den kostade 7000 kr när jag löpte den. Inte fan skyller jag på Garmin Din kund är säkert en sådan person som inte har bättre för sig på dagarna än att ställa tilld et för andra. Låt honom jobba på och anmäla er, han kommer ingenstans ändå. Har han testat din biltillbehör någon annanstans än i bilen och saker pajade för honom är det långsökt. Förmodligen försöker han få en ny iphone då hans blivit repad på fyllan :) Lägg ingen alls tid på honom, ignorera hans brev, svara bara att du avvaktar anmälan ist. |
Citat:
|
Folk gör allt för pengar och vill dessutom försöka tjäna varje krona om möjligt.
Neka kunden och be han göra en anmälan till konsumentverket eller dyl. Detta måste vara rena skämtet. |
Sådana är det gott om, oftast arbetslösa eller pensionärer som har mycket ledig tid (Inte för att alla är sådana) och kan hålla på att skriva och kräva i all evighet. Sådana kunder suger energi och det ska man som företagare undvika. Styr av så snart du märker att det är en sådan kund, be honom/henne anmäna till konsumentverket eller polisen om kunden känner sig bedragen. Så länge du vet att du jobbar på rätt sätt så har kunden ändå inget att vinna mer än din tid som du kan göra så mycket bättre saker av.
Jag har säkert fått 20 tal sådana kunder sedan 2002 när jag startade. Alla skerv i snitt 20 mail och ringde 20 ggr var. Skulle anmäla oss för det ena och det andra. Ett av alla dessa ledde till att det ringde någon från konsumentverket och undrade lite saker. När jag berättade hur det förhöll sig så blev det inget ärende av det, och hon sa tll mig att jag kan med gott samvete sluta svara på kundens mail i framtiden :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson