![]() |
Hej allihop,
jag håller på att bygga upp ett annonseringssystem och undrar vilka möjligheter som finns när det gäller att skapa en databas för detta ändamål. ======================= Följande informations ska finnas preliminärt i databasen: Annonstyp: privatperson/företag Namn: E-post: (Skall e-post adressen visas eller ej i annonsen) Telefon nummer: (Skall telefonnumret visas i annonsen eller ej) Kategori: Säljes/Köpes Län: Kommun: Postnummer: Rubrik: Text: Pris Bild: (frivilligt) Extrabilder: (frivilligt) Video: (frivilligt) ======================= Hur kan den "bäst" strukturerade databasen eventuellt se ut, någon som har ett bra förslag? |
Vadå ""bästa"" databasen?
MySQL skulle ju funka. Eller du menar själva strukturen på databasen? |
missade att skriva det, japp menade strukturen.
|
Du har ju själv tänkt ut hur den ska se ut, bara att göra strukturen själv.
Finns ingen standard ute på nätet som man direkt kan använda sig av. Jag hade iaf inte använt mig av någon sådan. http://www.google.se/search?q=phpmyadmin+c...eate+a+database |
jaja, tack!
|
Ta fram en god whiskey och sätt dig ner i lugn o ro och fundera, det är mitt bästa tips.
|
hej,
jag hade tänkt mig att databasen skulle se ut på följande sätt, kom gärna med förslag om hur den kan förbättras: Kod:
table: users |
Detta säger oss absolut ingeting, du listar bara namnet på dina fält samt kommentar. Det som är intressant är själva datatypen, inte namnet eller kommentaren :)
|
Det här med att designa en databas är vanligtvis någon som är enkelt, speciellt om du nu bara ska bygga ett annonssystem så borde det inte ta mer än ett par minuter att skapa en vettig databas.
Att du startar en hel tråd och diskuterar detta är för mig ganska ofattbart. Du har ju redan tänkt ut HUR du vill ha din databas, vad är problemet? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson