WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Förskottsbetalning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33033)

lamadjuret 2008-11-04 22:45

jag tillverkar saker (eller ska, rättare sagt) efter beställning till privatkunder, med förskottsbetalning!
tex
kund lägger order
kund får orderbekräftelse (måste betala inom 3 dagar annars stryks orden)
frågan här är, blir det inte en faktura av orderbekräftelsen?
och hur blir bokföringen? skuld till kund eller försäljning?
hur gör ni eller hur skulle ni lägga upp hela köpet ,med bokföring, olika papper till kund m.m

lite fundersam!!!! :blink:

Flotec 2008-11-04 22:57

Enklast är väl att skriva en faktura först när du fått betalt. Så har vi gjort i vår webshop.
Annars skriver du en faktura och skickar vid beställning. Skulle du inte få betalt får du makulera den, dvs skriva en kreditfaktura.

lamadjuret 2008-11-04 23:32

det enklaste möjligast, bokföringsmässigt. jag kör kontantmetoden

Magnus_A 2008-11-05 07:35

Kontantmetoden innebär bara att du inte behöver bokföra fakturorna förrän de är betalda.
Vid utgången av året ska du förteckna utestående och inkommande fakturor.
Går bra i enskild näringsverkssamhet upp till en viss omsättning, (och kanske någon annan stans)
Men det ändrar inte saken, Du har fått en order, och ställt ut en faktura som kunden betalar. När du gör jobbet har inte med saken att göra. Skattemässigt sett har du fakturerat.

OT: Du måste ha rekordet i kort löptid på fakturan, 3 dagar? Hinner folk med att betala?

StefanBergfeldt 2008-11-05 07:42

Hehe, för mig skulle det aldrig gå. Det tar 1-2 bankdagar innan bankgirot får in pengarna på mitt konto, och eftersom jag skickar få fakturor får jag bekräftelsen hem på posten, vilket tar ett par dagar till. Runt en vecka från att kunden betalar vet jag att jag har pengarna.

Conny Westh 2008-11-05 12:14

Egentligen borde du utfärda en offert/avi som kunden borde ha ca 30 dagar på sig att acceptera. 3 dagar gynnar inte din försäljning, det finns ingen vettig anledning att ha så kort tid när du ändå inte tar på dig någon egentlig risk (tillverkningen börjar inte förrän du fått betalt).

Om du har företagskunder så kan de omöjligt betala mot en orderbekräftelse, de måste ha en FAKTURA eller AVI annars får du inga företagskunder.

Att ha en så stöddig attityd mot kunderna som 3 dagars betalningsvilkor är inte främjande för försäljningen. En orderbekräftelse är inget giltigt betalningsunderlag för varken privatpersoner eller företag.

Du måste utfärda en AVI (kan kunden strunta i att betala utan risk för inkasso) eller FAKTURA (måste kunden bestrida eller betala) att betala mot.

När man får betalt i förskott kallas det "á conto" som tydligt måste anges på fakturan/avin. När du väl levererat så måste du skriva ut en "riktig" faktura där du specar vad som levererats och gör avräkning mot "á conto betalningen".

"á conto betalningen" bokförs som mottagna förskott i balansräkningen och är en skuld som ska tas upp under kontoklass 2, kreditera konto "2420 Förskott från kunder" motkonto är väl lämpligast bankkontot i kontoklass 1 dvs debitera konto 1930 , detta ska alltså INTE in i resultaträkningen och ska inte bokas mot försäljningskontona.

När du väl utfärdar den "riktiga fakturan så bokar du om genom att debitera konto 2420 och kreditera kontoklass 3 dvs försäljningskonto.

En förskottsbetalning från kund är alltså ingen försäljning utan är bara en omflyttning av tillgångar och skulder i balansräkningen.

lamadjuret 2008-11-05 19:40

frågan är ju om förskott existerar i förenklat bokslut tex visma EF och det handlar inte om företag överhuvud taget och kommer aldrig att göra!
konkurenter inom samma kör:
beställ->orderbekräftelse->betalning inom 7-14dagar eller orden avbryts!
+ måste man spara en kopia av orderbekräftelsen i 10år

lamadjuret 2008-11-05 19:47

sen är väl a conto en delbetalning?

Conny Westh 2008-11-06 11:45

Citat:

Originally posted by lamadjuret@Nov 5 2008, 20:40
frågan är ju om förskott existerar i förenklat bokslut tex visma EF och det handlar inte om företag överhuvud taget och kommer aldrig att göra!
konkurenter inom samma kör:
beställ->orderbekräftelse->betalning inom 7-14dagar eller orden avbryts!
+ måste man spara en kopia av orderbekräftelsen i 10år

FÖRSKOTT / Á CONTO
Om du använder kontantmetoden behöver du bara bokföra när väl betalningen kommer in till ditt konto. men eftersom det är ett förskott så är det likafullt "á conto" och måste bokföras senast dagen efter att betalningen inkommit.

ORDERBEKRÄFTELSE
Det är alltid knepigt med förskott. Men en orderbekräftelse är inget betalningsunderlag hur man än vänder och vrider på det, det är enbart en bekräftelse på att du accepterat ordern och tagit på dig en förpliktelse att leverera enligt kundens beställning.

Du måste utfärda endera en AVI eller en FAKTURA som betalningsunderlag.

AVI
Behöver inte bokföras förrän betalning inkommer till leverantören. Kunden behöver aldrig AGERA för att slippa betala utan kan helt enkelt strunta i den. Denna kan aldrig skickas till inkasso elelr kronofogde av leverantören. Det måste tydligt framgå v dokumentet att det är en AVI (detta så ingen företagskund kan bokföra den som en faktura direkt vid ankomst utan först vid betalning). En AVI kan man som leverantör utfärda och skicka till kund som en offert, även utan att kunden i förväg lagt en beställning, dvs det kan i stort sett användas i marknadsföringssyfte.

FAKTURA
Enligt kontantmetoden bokförs den som en kundfordran hos leverantören först vid inkommen betalning eller senast på bokslutsdagen. Momsplikt inträder först vid betalning, eller senast på bokslutsdagen.

Enligt faktureringsmetoden så bokförs den som en kundfordran direkt vid utfärdandet, och momsplikt inträder omedelbartvid utfärdandet. En faktura måste kunden endera betala eller bestrida. Det är strängeligen olagligt att utfärda "luftfakturor" dvs utan kundorder och utan faktiskt underliggande "leverans" av varor eller tjänster (imateriell rättighet => tjänst) eller avtalsfakturering för exempelvis hyra eller annat avtal som underlag.

StefanBergfeldt 2008-11-06 12:22

Conny, jag måste bara säga att jag uppskattar det du skriver.
Allt som oftast sitter jag och läser igenom dina långa, utförliga och pedagogiska inlägg, och lär mig saker som jag egentligen inte alls är intresserad av, bara för att du skriver så bra.

Om det sen är fakta du skriver också (vilket jag förutsätter) så är det ju helt fantastiskt. Tack för allt onödigt (men intressant) vetande du ger mig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson