WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Facebooks chatt! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30563)

sasserdude 2008-07-15 20:34

Tjena, min sambo snurrade runt på facebook och sa till mig att det fanns en smart chatt.

och det var den faktiskt, chatten liknar msn bara det att den är i webbläsaren. och nu tänkte jag om dom har patent på en sådan funktion eller om det är fritt fram att koda en egen och lägga in på sin sida?

Jag tyckte faktiskt det var en väldigt fiffig funktion på ett socialt nätverk.

goose 2008-07-15 20:47

patent? bor du i usa?

sasserdude 2008-07-15 20:51

Citat:

Originally posted by goose@Jul 15 2008, 20:47
patent? bor du i usa?
haha nej, men ja bara undrade om man får koda en liknande som ser ut ungefär samma och fungerar samma rakt av.

Inte full koll på det så därför ja frågar, men det är bara att koda och köra på alltså?

goose 2008-07-15 20:55

klart du får koda en egen, gör den bara ännu bättre och snyggare :)

sasserdude 2008-07-15 20:58

Citat:

Originally posted by goose@Jul 15 2008, 20:55
klart du får koda en egen, gör den bara ännu bättre och snyggare :)
jepp, det kommer det självklart bli hehe.

Men det är något vi ska ta och bygga när siten är helt klar sen bygga ut.

tack för snabba svar :)

HenrikAI 2008-07-15 21:36

Det är nog fritt fram att kopiera. Om inte annat så har Google en nästan identisk chat inbyggd i Gmail...

nudie 2008-07-15 21:45

skulle precis berätta om samma i Gmail.. jag och en polare använder den chatten dagligen! hur fiffig som helst!

eliasson 2008-07-15 21:58

Citat:

Originally posted by sasserdude@Jul 15 2008, 20:34
Tjena, min sambo snurrade runt på facebook och sa till mig att det fanns en smart chatt.
och det var den faktiskt, chatten liknar msn bara det att den är i webbläsaren. och nu tänkte jag om dom har patent på en sådan funktion eller om det är fritt fram att koda en egen och lägga in på sin sida?
Jag tyckte faktiskt det var en väldigt fiffig funktion på ett socialt nätverk.

Det är bara att köra på. Dom har inga patent på Instant Messaging. :)

Conny Westh 2008-07-15 23:05

Citat:

Originally posted by HenrikAI@Jul 15 2008, 21:36
Det är nog fritt fram att kopiera. Om inte annat så har Google en nästan identisk chat inbyggd i Gmail...
Varför göra en kiopia? Det finns ju åtminstonde två bra chattar som funkar bra, varför inte använda dem istället? Det kommer att ta minst 1000 arbetstimmar att bygga en egen, använ den tiden till att bygga något eget som ingen annan har i stället.

Chattfuntionalitetetn kan du ju använda i Google resp Facebook, bara att länka till deras sidor från din site. Om du trots allt vill bygga en egen chatt så måste den blir 10 gånger bättre än Google eller Facebook annars har du slösat bort din tid.

Jonas 2008-07-15 23:16

Google använder Jabber, varför inte ladda ner en source som använder Jabber protokollet och basera chatten på detta?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson