![]() |
Hej, försöker fixa en enkel kontaktformulär men får inte till det riktigt, vad är det som rä fel i koden, för jag får fram att det inte gick att skicka...
Kod:
<?php |
Du måste skapa ett mail av alla variabler du har, typ:
"Namn: ".$namn."\nPersonnummer: ".$persnr."\n" osv.. http://www.php.net/manual/en/function.mail.php |
ok, verkar rätt svårt det där
|
mail(To, Subject, Body, Headers);
|
Lite väl överkurs för mig :) PHP kan jag inte tyvärr så det blir svårt att lösa det, det är ingen som har lust att skriva hur det skall vara?
|
Ändra följande...
Kod:
if (mail($to, $message, $persnr, $adress, $postnr, $ort, $from, $tel, $bild, $antal, $format, $agree ,"From: $name <$from>")) Kod:
if (mail($to, "From: $name <$from>", "$message, $persnr, $adress, $postnr, $ort, $from, $tel, $bild, $antal, $format, $agree")) |
Tack Jonathan ;) verkar funka :) Hur gör man så att det blir radbrytning i mailet sedan då efter varje variabel?
nu är allt i samma linje |
Detta är lite som att lära nån ladda ett gevär så de kan skjuta sig själva.
Guldstjärna i kanten till den som hittar de tolv säkerhetshålen i Davves kod. |
Snabbt svar: Ändra till följande så får du radbrytningar
Kod:
if (mail($to, "From: $name <$from>", "$message\n$persnr\n$adress\n$postnr\n$ort\n$from\n$tel\n$bild\n$antal\n$format\n$agree")) ...men som grazzy antyder finns det en del annat du borde lägga till för att göra koden säkrare... |
Tack, nu börjar det likna nåt, det som inte fungerar än är headers. När mailet kommer så är det rätta "till" där min adress står, under ämne på mailet står det "From mail" och där from mail ska vara är det loopias www.mail istället för mail från den personen som skickar brevet.
if (mail($to, "From: $name <$from>", "$persnr\n$name\n$adress\n$postnr\n$ort\n$from\n$t el\n$bild\n$antal\n$format\n\n$message\n\n$agree") ) vart ska subject in för att det ska vara rätt? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson