WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   MMS via mail (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29506)

Anders Larsson 2008-05-23 17:29

Hej

Är det någon som har kod för att ta emot MMS som skickas till en mailadress? Innehållet i MMS:et ska sen parsas och sparas. Anledningen att vi vill ta emot via mail är att det ska vara kostnadsfritt för sändaren (förutom operatorens kostnader, såklart)

orreborre 2008-05-23 23:13

Japps, jag sitter på sån kod, dock vill jag inte släppa den på grund av ett kommande projekt jag håller på med.

Men konceptet är enkelt, ladda ner PEAR's Mail och Mail_MIME, sen är det inga problem att plocka ut valfria delar ur ett mail.

allstars 2008-05-24 11:05

har jag förstått dig rätt:
Användare mailar till mail@domän.se och du vill skicka vidare till mobil (MMS)?!
Du måste ha Telenor Start eller motsvarande som har ett API.
Sedan får du göra ett cron job (kontrollera vart 10 min eller så) som kollar epostkontot via POP3 och hittar den ett nytt epost så skicka vidare.

Anders Larsson 2008-05-24 19:29

Citat:

Originally posted by allstars@May 24 2008, 11:05

har jag förstått dig rätt:
Användare mailar till mail@domän.se och du vill skicka vidare till mobil (MMS)?
Du måste ha Telenor Start eller motsvarande som har ett API.
Sedan får du göra ett cron job (kontrollera vart 10 min eller så) som kollar epostkontot via POP3 och hittar den ett nytt epost så skicka vidare.

Nej, tvärt om. Folk skickar MMS till mail@domän.se och innehållet (läs bilden) sparas.

Anders Larsson 2008-05-24 19:30

Citat:

Originally posted by orreborre@May 23 2008, 23:13
Japps, jag sitter på sån kod, dock vill jag inte släppa den på grund av ett kommande projekt jag håller på med.
Men konceptet är enkelt, ladda ner PEARs Mail och Mail_MIME, sen är det inga problem att plocka ut valfria delar ur ett mail.

Ok, tack för tipset. Jag är helt obekant med MIME och hantering av mail på detta vis, men det är väl inte värre än att man kan läsa på :)

Skatan 2008-05-25 09:17

Jag har en sådan lösning programmerad i .NET
Återkom per mail vid intresse.

Jonas 2008-05-25 12:21

Har gjort detta tidigare i ett projekt i PHP.

Anders Larsson 2008-05-26 00:20

Jag har en följd-frågeställning: Testade lite grand i helgen, och det kan ta upp till 2-3 timmar innan MMS:et levereras via mail.

Testat med 3 och Telenor. Är detta verkligen normalt?

Henrik 2008-05-26 07:08

Varför måste det levereras via mail? Vore inte ett "vanlig" mobilnummer en lika bra lösning? Kostnaden borde väl bli samma för sändaren, så länge det ej är ett premium-nummer alltså?

Henrik 2008-05-26 08:17

Citat:

Originally posted by Henrik@May 26 2008, 07:08
Varför måste det levereras via mail? Vore inte ett vanlig mobilnummer en lika bra lösning? Kostnaden borde väl bli samma för sändaren, så länge det ej är ett premium-nummer alltså?

Med "vanligt" menar jag inte ett vanligt abb, sittande i en mobiltelefon alltså, utan ett som hostas via webben. Bara för att klargöra... :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson